הצעה לתיקון גדול: אופניים.

במה לדיון בנושאים אקטואליים העולים על שולחן מלכים, במבט תורני
כללי הפורום
פורום אקטואליה נועד לתת מענה לנושאים העולים בפורום מעת לעת, ואינם נושאים תורניים מובהקים
מעתה אין לפתוח אשכולות בנושאי חינוך, גיור, ושאר נושאים מעין אלו, אלא כאן
הפורום פועל כרגע במתכונת הרצה, וכדאיות קיומו נבחנת. נא לשמור על רמתו הגבוהה של הפורום.

אסור בתכלית האיסור לפתוח אשכולות או לכתוב הודעות שיש בהם כדי לבוא לזלזול בגדולי תורה או בציבורים שונים
אשכולות שכאלו יימחקו, והפותח או המגיב יורחק מהפורום

מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1539
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 129 פעמים
קיבל תודה: 490 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הצעה לתיקון גדול: אופניים.

שליחה על ידי מבקש אמת » 13 אוגוסט 2019, 23:28

יהודה1 כתב:
13 אוגוסט 2019, 20:15
מבקש אמת כתב:
13 אוגוסט 2019, 19:01
מעניין מאד. לאברהם אבינו, למשה רבינו, לרבן יוחנן בן זכאי, לרב יוסף, למלך המשיח - לכולם מתאים לרכב על חמור, אבל בבני ברק במאה העשרים או עשרים ואחת לא מתאים לרכב על אופניים, או אפילו לעשות רשיון נהיגה, כי "לבני תורה יש הנהגה שונה".
אתה לא יכול לזלזל, נכון שאפשר לדון בכל מקום מה דוחה את מה, אבל לא להגיב בביקורת כאילו זו המצאה של כמה בחורים שלא הבינו את רבותיהם. הרעיונות מפורשים ומוכרים. וזה שאתה מביא מימרא (תמוהה) בשם הגרש"ר לא מבטל את החיוב להתייחס בכבוד למימרות אחרות שלו.

אל תשאל כמו זמרי, על משה רבנו "בת יתרו מי התירה לך?"

לא הבהרתי כוונתי כדבעי. התכוונתי שיחסו של הגר"ש רוזובסקי לרכיבת אופניים איננה קשורה כלל לשמרנות או פרומקייט, דברים שהיה רחוק מהם כרחוק מזרח ממערב, כידוע לכל מי שהכירו (וכפי שהצהיר בביטוי הנזכר...) אלא נובעת ממנטליות מסויימת של "נכבדות", הן מצד טבעו האישי כידוע, והן מצד המקובל בעולם הישיבות הליטאי לפני השואה, בהשפעתה של סלבודקה.

ממילא, מי שלא מתנהג באותו סגנון התנהגות מלכותי ולא מתלבש באותו סגנון לבוש (בלוריות, גילוח מושלם בלי פאות, לימוד עם חליפה בכל מצב, וכדומה), והסיבה של התנגדותו לאופניים/רשיון נובעת מאותה סיבה בשלה הוא מתנגד לכל אדם/השקפה/התנהגות/סגנון החורגים מהמקובל בקרב חוגו השמרן והמצומצם, הרי שאל לו להביא את הגרש"ר - שסלד מהתנהגות כזו סלידה עמוקה - אפילו כמשענת קנה רצוץ.


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1539
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 129 פעמים
קיבל תודה: 490 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הצעה לתיקון גדול: אופניים.

שליחה על ידי מבקש אמת » 13 אוגוסט 2019, 23:38

יהודה1 כתב:
13 אוגוסט 2019, 20:20
מבקש אמת כתב:
13 אוגוסט 2019, 19:13
(נ.ב. יצא לי להפגש בשנים האחרונות עם כמה אנשים שנתבלבלה עליהם אמונתם, היות ולא ידעו להפריד בין מוסכמות חברתיות (גם כאלו שמגובות על ידי אי אלו "מרנן ורבנן מעתיקי השמועה") או דעות פרטיות של גדול כזה או אחר, לבין עיקרי ההלכה והמסורה. מה שקרה הוא שבאיזשהו שלב הם פקחו את עיניהם ותפסו שמדובר בדברים שאין להם הכרח או מקור, ושנתערבו בהם כל מיני השקפות ונורמות אישיות ומקומיות (ולפעמים גם אינטרסים שונים וד"ל), ואמרו לעצמם: אם זה שקר והבל, מי יודע מה עוד סיפרו לי שהוא שקר! ואין המדובר באנשים שמחפשים תירוצים, אלא באנשים רציניים ואמיתיים שהערבוב הנ"ל מבלבל אותם מאד, ונצרכו לשיחות השקפה ובירור עם אנשים חכמים "מחוץ לריבוע" שיבהירו להם את מקומו הנכון של כל דבר. משיחות עם רבנים שונים הבנתי שהתופעה הזו מתגברת והולכת עם הזמן, ככל שההמצאות של ההשקפתיים הולכות ומתגברות, ומצד שני החשיפה לעולם הרחב הולכת וגדלה. חכמים, הזהרו בדבריכם!)
ראיתי כעין זה במאמר של הגר"י מרצבך. (והובא כאן בעבר) אמנם לענ"ד זה מגיע מכך שלא שומרים קשר עם רבותיהם או עם ת"ח שהולכים בדרך המקובלת אצלם. אלא מחפשים דברים בחוץ בלי לבדוק בבית המדרש. הפיתרון הוא לומר לאדם שאי אפשר להאמין לשום דבר שקוראים או שומעים, בלי לבדוק את אמינותו על פי דעת התורה. דברים רבים נראים "בהשקפה ראשונה" כנאמנים אבל על פי התורה אין להאמין להם.
כעין זה יש מעשה מהגרב"ד ליבוביץ' (תלמידו של הגר"ח מבריסק) שמישהו אמר לו שהגר"ח נפטר כי ראה בעיתון, ולא התייחס, עד שאחר אמר לו שהיה בלוויה ואז קרע, ושאלוהו למה לראשון ל התייחס ואמר שלא מכיר נאמנות בתורה של "עיתון". (יש מקום לדון בהבנת הדברים, אבל יש להם יסוד, וכדאי לראות גם בח"ח בהלכות קבלת לשון הרע).
ואיך בדיוק אני יודע מהי דעת התורה? ממאמרי מערכת ביתד נאמן/הפלס? מדרשות השקפה של "מעתיקי השמועה" שרמת טיעוניהם מתחרה בזו של ילדי הגן? ושמא מסיפורי כזב של "מופתים" שמתפרסמים חדשים לבקרים?

כל מי שלומד סוגיא בעיון, ולא רק מאמין למה שהר"מ שלו אמר שכתוב בגמ', מגלה הרבה קושיות וסתירות ותמיהות וספקות, וככל שיותר מעיין רואה עד כמה הדברים לא פשוטים וצריך לעמול קשה בכדי לסדר את הסוגיא בצורה ברורה: מה מוסכם על כולם, מה שנוי במחלוקת תנאים/אמוראים/ראשונים/אחרונים, מה נשאר ספק, מה מוכרח ומה רעיון אפשרי אבל לא מבוסס, מה דחוק ונוגד את פשט הסוגיא, וכן ע"ז הדרך. אותו דבר תקף גם להשקפה, אלא ששם הדברים מסובכים בהרבה.

וכבר אמר הקוצקער: "יוסיף דעת יוסיף מכאוב", אבל למרות שיוסיף מכאוב, כדאי להוסיף דעת.
 


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1539
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 129 פעמים
קיבל תודה: 490 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הצעה לתיקון גדול: אופניים.

שליחה על ידי מבקש אמת » 13 אוגוסט 2019, 23:42

מתחזק כתב:
13 אוגוסט 2019, 21:15
יהודה1 כתב:
13 אוגוסט 2019, 20:15
מבקש אמת כתב:
13 אוגוסט 2019, 19:01
מעניין מאד. לאברהם אבינו, למשה רבינו, לרבן יוחנן בן זכאי, לרב יוסף, למלך המשיח - לכולם מתאים לרכב על חמור, אבל בבני ברק במאה העשרים או עשרים ואחת לא מתאים לרכב על אופניים, או אפילו לעשות רשיון נהיגה, כי "לבני תורה יש הנהגה שונה".
אתה לא יכול לזלזל, נכון שאפשר לדון בכל מקום מה דוחה את מה, אבל לא להגיב בביקורת כאילו זו המצאה של כמה בחורים שלא הבינו את רבותיהם. הרעיונות מפורשים ומוכרים. וזה שאתה מביא מימרא (תמוהה) בשם הגרש"ר לא מבטל את החיוב להתייחס בכבוד למימרות אחרות שלו.

אל תשאל כמו זמרי, על משה רבנו "בת יתרו מי התירה לך?"
גם את הרב שך בנושא של רישיון נהיגה לבן ישיבה היו כאלו שלא הבינו.

תיקון: לא "לא הבינו", אלא "לא הסכימו". וכאמרם ז"ל (ב"ב יג,ב) "לא שמיעא לי כלומר לא סבירא לי".
 


עיגולא בגו ריבועא
הודעות: 2
הצטרף: 03 יולי 2019, 02:45
סטטוס: לא מחובר

Re: הצעה לתיקון גדול: אופניים.

שליחה על ידי עיגולא בגו ריבועא » 13 אוגוסט 2019, 23:57

אני הק' גר במרחק כ' דק' מהכולל שלי ונוסע לשם באופניים, אבל לרוב משתדל לא לעבור ברחובות שאני עלול להתקל במכרים, מצד חוסר נעימות.


מתחזק
משתמש ותיק
הודעות: 505
הצטרף: 28 ינואר 2019, 12:44
נתן תודה: 29 פעמים
קיבל תודה: 68 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: הצעה לתיקון גדול: אופניים.

שליחה על ידי מתחזק » 13 אוגוסט 2019, 23:58

מבקש אמת כתב:
13 אוגוסט 2019, 23:42
מתחזק כתב:
13 אוגוסט 2019, 21:15
יהודה1 כתב:
13 אוגוסט 2019, 20:15

אתה לא יכול לזלזל, נכון שאפשר לדון בכל מקום מה דוחה את מה, אבל לא להגיב בביקורת כאילו זו המצאה של כמה בחורים שלא הבינו את רבותיהם. הרעיונות מפורשים ומוכרים. וזה שאתה מביא מימרא (תמוהה) בשם הגרש"ר לא מבטל את החיוב להתייחס בכבוד למימרות אחרות שלו.

אל תשאל כמו זמרי, על משה רבנו "בת יתרו מי התירה לך?"
גם את הרב שך בנושא של רישיון נהיגה לבן ישיבה היו כאלו שלא הבינו.
תיקון: לא "לא הבינו", אלא "לא הסכימו". וכאמרם ז"ל (ב"ב יג,ב) "לא שמיעא לי כלומר לא סבירא לי".

לא, בכוונה כתבתי כך, כי אין לי ספק שגם מי שלא הסכים לתקן בגדר של תקנה, גם כן הבין היטב.
 


מתחזק
משתמש ותיק
הודעות: 505
הצטרף: 28 ינואר 2019, 12:44
נתן תודה: 29 פעמים
קיבל תודה: 68 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: הצעה לתיקון גדול: אופניים.

שליחה על ידי מתחזק » 14 אוגוסט 2019, 00:07

מבקש אמת כתב:
13 אוגוסט 2019, 19:13
איש ווילנא כתב:
13 אוגוסט 2019, 15:45
איש ווילנא כתב:
13 אוגוסט 2019, 14:42
 

אני עולה על הגל, ומציע לפסוק בסכינא חריפא, ולחלק ולהבדיל בכל מיני הבדלות בין ערכי יהדות נצחיים, לתרבות נימוסים והליכות ומוסכמות חברתיות שמשתנים ממקום למקום ומתקופה לתקופה.


(נ.ב. יצא לי להפגש בשנים האחרונות עם כמה אנשים שנתבלבלה עליהם אמונתם, היות ולא ידעו להפריד בין מוסכמות חברתיות (גם כאלו שמגובות על ידי אי אלו "מרנן ורבנן מעתיקי השמועה") או דעות פרטיות של גדול כזה או אחר, לבין עיקרי ההלכה והמסורה. מה שקרה הוא שבאיזשהו שלב הם פקחו את עיניהם ותפסו שמדובר בדברים שאין להם הכרח או מקור, ושנתערבו בהם כל מיני השקפות ונורמות אישיות ומקומיות (ולפעמים גם אינטרסים שונים וד"ל), ואמרו לעצמם: אם זה שקר והבל, מי יודע מה עוד סיפרו לי שהוא שקר! ואין המדובר באנשים שמחפשים תירוצים, אלא באנשים רציניים ואמיתיים שהערבוב הנ"ל מבלבל אותם מאד, ונצרכו לשיחות השקפה ובירור עם אנשים חכמים "מחוץ לריבוע" שיבהירו להם את מקומו הנכון של כל דבר. משיחות עם רבנים שונים הבנתי שהתופעה הזו מתגברת והולכת עם הזמן, ככל שההמצאות של ההשקפתיים הולכות ומתגברות, ומצד שני החשיפה לעולם הרחב הולכת וגדלה. חכמים, הזהרו בדבריכם!)

בזה גם אני מסכים, תופעת הבערות וסתימת המוח בשנים האחרונות, הפיכת רבנים לאלילים, אכן בלבלה הרבה אנשים, ויצרה דברים מגוחכים ביותר, אבל זה דבר שנעשה בכוונה על ידי אינטרסנטים. ואכ"מ.
 


אחד התלמידים
משתמש ותיק
הודעות: 1224
הצטרף: 01 ינואר 2016, 08:53
נתן תודה: 85 פעמים
קיבל תודה: 321 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הצעה לתיקון גדול: אופניים.

שליחה על ידי אחד התלמידים » 14 אוגוסט 2019, 00:24

ייעוץ תורני כתב:
13 אוגוסט 2019, 14:34
למרות שמאז ומעולם הערצתי מאוד את האמיצים והבריאים שעושים זאת
כעת חוזרני בי מהוודאות ההחלטית.
לא חשבתי אף פעם שיש כזה הרגש עדין - לא ליסוע באופניים משום כבוד התורה (שיקול משמעותי בהחלט אם הוא לא תירוץ לפחדנות).
אם כי אני נזכר כעת שרבי גדליה נדל נסע באופניים ושהחזו"א והגרי"ח זוננפלד רכבו על חמור.
אבל זה לא ראיה שאין צד שני.

אגב: האם - פשוט נבילתא בשוקא ואל תכשל במגוון מכשולות?

 גם רבי טרפון רכב על חמור. גם משיח ירכב על חמור [אם כוונת חז"ל כפשוטו]. מה זה שייך לאופניים?


אחד התלמידים
משתמש ותיק
הודעות: 1224
הצטרף: 01 ינואר 2016, 08:53
נתן תודה: 85 פעמים
קיבל תודה: 321 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הצעה לתיקון גדול: אופניים.

שליחה על ידי אחד התלמידים » 14 אוגוסט 2019, 00:26

יעקב שלם כתב:
13 אוגוסט 2019, 14:35
יהודה1 כתב:
13 אוגוסט 2019, 14:24
הרגשה שלא מתאים לת"ח להיות רוכב אופניים, (האם לא ייתכן שאילו היו נוהגים כך מחמת סיבה מוצדקת זה לא היה מבזה?)
הלכה של חומרא בצניעות לא להיפגש במקום שיש תערובת גברים ונשים " אף שבאמת לא אסור מעיקר הדין.
1.כמי שנזקק הרבה לתחבורה ציבורית המצב של התחבורה בירושלים הוא קטסטרופה מבחינת צניעות איני יודע איך בערים אחרות ולכן צודק הכותב בזה
2. בישיבת מיר בירושלים אפשר לראות די הרבה אופנים קשורות למעקה (אמנם מסתבר שחלק גדול מהם של חוצניקים)
3. כמדומני שבמקומות רחוקים יותר כמו אופקים וכדו' שפחות "חשים" את המה יאמרו יש יותר אופנים

גם בחו"ל לא מקובל לבני תורה לרכוב על אופניים, עכ"פ מגיל ישיבה גדולה. לא תמצא אדם נורמלי בלייקווד רוכב על אופניים.


נבשר
משתמש ותיק
הודעות: 1118
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 228 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הצעה לתיקון גדול: אופניים.

שליחה על ידי נבשר » 14 אוגוסט 2019, 00:38

מבקש אמת כתב:
13 אוגוסט 2019, 23:38
וכבר אמר הקוצקער: "יוסיף דעת יוסיף מכאוב", אבל למרות שיוסיף מכאוב, כדאי להוסיף דעת.
אגב תיקון קטן, כמדומה שאמר אם "יוסיף דעת יוסיף מכאוב" א"כ מי הוא זה שיבקש הדעת, התשובה למי שכואב לו בלא הדעת.


יוסף ה'
הודעות: 108
הצטרף: 30 מאי 2019, 00:12
נתן תודה: 66 פעמים
קיבל תודה: 37 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הצעה לתיקון גדול: אופניים.

שליחה על ידי יוסף ה' » 14 אוגוסט 2019, 01:34

נחזור לעיקר העניין, איך משפיעים לשנות את דעת הקהל בעניין.

ואומר שאני באופן אישי, מאד הייתי רוצה לרכב על אופניים, ואין לי חשש ממה יאמרו וכו', אלא חושש אני מדבר אחד, מה יהיה בחורף, אני יירטב כולי עד לשד עצמותי, וחוששני שאבוא בשעת משבר לכדי חירוף וגידוף @בן של רב וע"כ לע"ע אני נמנע מזה.

אם יש למשהו פיתרון המניח את הגעת ואת בגדי יבשים, אשמח לשמוע.


שאר לעמו
משתמש ותיק
הודעות: 1755
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 259 פעמים
קיבל תודה: 515 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הצעה לתיקון גדול: אופניים.

שליחה על ידי שאר לעמו » 14 אוגוסט 2019, 01:38

מבקש אמת כתב:
13 אוגוסט 2019, 23:42
מתחזק כתב:
13 אוגוסט 2019, 21:15
יהודה1 כתב:
13 אוגוסט 2019, 20:15

אתה לא יכול לזלזל, נכון שאפשר לדון בכל מקום מה דוחה את מה, אבל לא להגיב בביקורת כאילו זו המצאה של כמה בחורים שלא הבינו את רבותיהם. הרעיונות מפורשים ומוכרים. וזה שאתה מביא מימרא (תמוהה) בשם הגרש"ר לא מבטל את החיוב להתייחס בכבוד למימרות אחרות שלו.

אל תשאל כמו זמרי, על משה רבנו "בת יתרו מי התירה לך?"
גם את הרב שך בנושא של רישיון נהיגה לבן ישיבה היו כאלו שלא הבינו.
תיקון: לא "לא הבינו", אלא "לא הסכימו". וכאמרם ז"ל (ב"ב יג,ב) "לא שמיעא לי כלומר לא סבירא לי".

לא הסכימו, אולי.. אבל תלמידיהם הם לא דמות של 'בני תורה'. ובן תורה לא משמעותו עם אף למטה, אלא במלכות ואצילות, כ"א לפום מה שהוא.
ולא שכל מי שנוהג ברכב איננו בן תורה. ולא שכל מי שלא נוהג ברכב הוא בן תורה בהליכותיו.


פותח הנושא
בן של רב
משתמש ותיק
הודעות: 1447
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 640 פעמים
קיבל תודה: 294 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הצעה לתיקון גדול: אופניים.

שליחה על ידי בן של רב » 14 אוגוסט 2019, 01:45

אחד התלמידים כתב:
14 אוגוסט 2019, 00:24
ייעוץ תורני כתב:
13 אוגוסט 2019, 14:34
למרות שמאז ומעולם הערצתי מאוד את האמיצים והבריאים שעושים זאת
כעת חוזרני בי מהוודאות ההחלטית.
לא חשבתי אף פעם שיש כזה הרגש עדין - לא ליסוע באופניים משום כבוד התורה (שיקול משמעותי בהחלט אם הוא לא תירוץ לפחדנות).
אם כי אני נזכר כעת שרבי גדליה נדל נסע באופניים ושהחזו"א והגרי"ח זוננפלד רכבו על חמור.
אבל זה לא ראיה שאין צד שני.

אגב: האם - פשוט נבילתא בשוקא ואל תכשל במגוון מכשולות?

 גם רבי טרפון רכב על חמור. גם משיח ירכב על חמור [אם כוונת חז"ל כפשוטו]. מה זה שייך לאופניים?
ההבדל בין אופניים לחמור הוא כדלהלן:
1. חמור שקוע באוכל והוא עצלן ודומה לעם הדומה לחמור.
2. הוא טיפש מפורסם.
3. יום אחד יהיה טמא בטומאת נבלה.
4. כבר עכשיו הוא בהמה טמאה.
5. חמור מסמל את החמריות.
6. חמור הוא חמור וזהו!

אם אנחנו לא רוצים להיות חמורים עלינו להעריץ את האופניים שזכו להתפטר מכל מגרעותיו של החמור...

אחי היקר, סע בשמחה ובזהירות וה' יצליח דרכך!


פותח הנושא
בן של רב
משתמש ותיק
הודעות: 1447
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 640 פעמים
קיבל תודה: 294 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הצעה לתיקון גדול: אופניים.

שליחה על ידי בן של רב » 14 אוגוסט 2019, 01:57

יוסף ה' כתב:
14 אוגוסט 2019, 01:34
נחזור לעיקר העניין, איך משפיעים לשנות את דעת הקהל בעניין.

ואומר שאני באופן אישי, מאד הייתי רוצה לרכב על אופניים, ואין לי חשש ממה יאמרו וכו', אלא חושש אני מדבר אחד, מה יהיה בחורף, אני יירטב כולי עד לשד עצמותי, וחוששני שאבוא בשעת משבר לכדי חירוף וגידוף @בן של רב וע"כ לע"ע אני נמנע מזה.

אם יש למשהו פיתרון המניח את הגעת ואת בגדי יבשים, אשמח לשמוע.

איזה יופי!
משמים סידרו שבדיוק בדיוק באשכול הזה הותרה במיוחד בשבילך ה'גזרה' שלא ללבוש את המעיל גשם החדש מדין "חדש אסור מן התורה".

וכעת שהמעיל הלזה הוא כבר בגדר "ישן" המותר מן התורה המסורה לנו [איש מפי פיש, בכביש או בטיש] כפי שקיבלנו מהחובת הלבבות המפורסם - א"כ מעתה הכל אתי שפיר.
(כלשונו "בטניהם אלוהיהם ותורתם מלבושם... >ומוסרם חיזוק משכניהם")

תקותי עזה שעד שיבוא החורף לא תשכח שכעת אני מזהירך בגזרת הגאוה"צ הביד"ץ לכסות טוב טוב את הראש ולסגור הכפתורים כולם עד האחרון שבהם איש בל יעדר.

נסיעה טובה.


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1539
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 129 פעמים
קיבל תודה: 490 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הצעה לתיקון גדול: אופניים.

שליחה על ידי מבקש אמת » 14 אוגוסט 2019, 02:02

אחד התלמידים כתב:
14 אוגוסט 2019, 00:26
יעקב שלם כתב:
13 אוגוסט 2019, 14:35
יהודה1 כתב:
13 אוגוסט 2019, 14:24
הרגשה שלא מתאים לת"ח להיות רוכב אופניים, (האם לא ייתכן שאילו היו נוהגים כך מחמת סיבה מוצדקת זה לא היה מבזה?)
הלכה של חומרא בצניעות לא להיפגש במקום שיש תערובת גברים ונשים " אף שבאמת לא אסור מעיקר הדין.
1.כמי שנזקק הרבה לתחבורה ציבורית המצב של התחבורה בירושלים הוא קטסטרופה מבחינת צניעות איני יודע איך בערים אחרות ולכן צודק הכותב בזה
2. בישיבת מיר בירושלים אפשר לראות די הרבה אופנים קשורות למעקה (אמנם מסתבר שחלק גדול מהם של חוצניקים)
3. כמדומני שבמקומות רחוקים יותר כמו אופקים וכדו' שפחות "חשים" את המה יאמרו יש יותר אופנים

גם בחו"ל לא מקובל לבני תורה לרכוב על אופניים, עכ"פ מגיל ישיבה גדולה. לא תמצא אדם נורמלי בלייקווד רוכב על אופניים.
גם הגויים בלייקווד, וכללית באמריקה, לא נוסעים על אופניים אלא ברכב, מחמת שהמרחקים גדולים. אך באירופה מקובל מאד, הן אצל הבני תורה והחסידים והן אצל הגויים, ליסע על האופניים בכל הגילאים, אנשים ונשים כאחד. זה הכל ענין של נורמה מקומית.
 


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1539
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 129 פעמים
קיבל תודה: 490 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הצעה לתיקון גדול: אופניים.

שליחה על ידי מבקש אמת » 14 אוגוסט 2019, 02:21

אחד התלמידים כתב:
14 אוגוסט 2019, 00:24
ייעוץ תורני כתב:
13 אוגוסט 2019, 14:34
למרות שמאז ומעולם הערצתי מאוד את האמיצים והבריאים שעושים זאת
כעת חוזרני בי מהוודאות ההחלטית.
לא חשבתי אף פעם שיש כזה הרגש עדין - לא ליסוע באופניים משום כבוד התורה (שיקול משמעותי בהחלט אם הוא לא תירוץ לפחדנות).
אם כי אני נזכר כעת שרבי גדליה נדל נסע באופניים ושהחזו"א והגרי"ח זוננפלד רכבו על חמור.
אבל זה לא ראיה שאין צד שני.

אגב: האם - פשוט נבילתא בשוקא ואל תכשל במגוון מכשולות?

 גם רבי טרפון רכב על חמור. גם משיח ירכב על חמור [אם כוונת חז"ל כפשוטו]. מה זה שייך לאופניים?

כי רכיבה על חמור דומה מאד לרכיבה על אופניים מבחינת ה"נכבדות" שבדבר.

האמת היא, שכללית כל המושגים במה מכובד ומה לא, תלויים בנורמה החברתית. אצל הליטאים לא מכובד להופיע לשמחה בלי חליפה ועניבה, אצל החסידים עם חליפה בלי עניבה, ואצל המזרחי בלי שניהם. וכן הלאה בהרבה נושאים שונים ומגוונים.


יעקב שלם
משתמש ותיק
הודעות: 511
הצטרף: 10 אפריל 2018, 11:52
נתן תודה: 169 פעמים
קיבל תודה: 136 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הצעה לתיקון גדול: אופניים.

שליחה על ידי יעקב שלם » 14 אוגוסט 2019, 07:58

יוסף ה' כתב:
14 אוגוסט 2019, 01:34
נחזור לעיקר העניין, איך משפיעים לשנות את דעת הקהל בעניין.

ואומר שאני באופן אישי, מאד הייתי רוצה לרכב על אופניים, ואין לי חשש ממה יאמרו וכו', אלא חושש אני מדבר אחד, מה יהיה בחורף, אני יירטב כולי עד לשד עצמותי, וחוששני שאבוא בשעת משבר לכדי חירוף וגידוף @בן של רב וע"כ לע"ע אני נמנע מזה.

אם יש למשהו פיתרון המניח את הגעת ואת בגדי יבשים, אשמח לשמוע.

למה יפסיד הקיץ בגלל החורף ...
בגשם סע באוטובוס
אמנם לצערינו רוב החורף אינו גשום וגם בימים גשומים יש הפסקות בין גשם לגשם


אחד התלמידים
משתמש ותיק
הודעות: 1224
הצטרף: 01 ינואר 2016, 08:53
נתן תודה: 85 פעמים
קיבל תודה: 321 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הצעה לתיקון גדול: אופניים.

שליחה על ידי אחד התלמידים » 14 אוגוסט 2019, 09:19

מבקש אמת כתב:
14 אוגוסט 2019, 02:02
אחד התלמידים כתב:
14 אוגוסט 2019, 00:26
יעקב שלם כתב:
13 אוגוסט 2019, 14:35

1.כמי שנזקק הרבה לתחבורה ציבורית המצב של התחבורה בירושלים הוא קטסטרופה מבחינת צניעות איני יודע איך בערים אחרות ולכן צודק הכותב בזה
2. בישיבת מיר בירושלים אפשר לראות די הרבה אופנים קשורות למעקה (אמנם מסתבר שחלק גדול מהם של חוצניקים)
3. כמדומני שבמקומות רחוקים יותר כמו אופקים וכדו' שפחות "חשים" את המה יאמרו יש יותר אופנים

גם בחו"ל לא מקובל לבני תורה לרכוב על אופניים, עכ"פ מגיל ישיבה גדולה. לא תמצא אדם נורמלי בלייקווד רוכב על אופניים.
גם הגויים בלייקווד, וכללית באמריקה, לא נוסעים על אופניים אלא ברכב, מחמת שהמרחקים גדולים. אך באירופה מקובל מאד, הן אצל הבני תורה והחסידים והן אצל הגויים, ליסע על האופניים בכל הגילאים, אנשים ונשים כאחד. זה הכל ענין של נורמה מקומית.

 לא נכון. אמנם אינו תמיד פרקטי לרכוב על אופניים. אבל יש אלפי גוים הרוכבים על אופניים, או ככלי תחבורה או להנאה בעלמא. מה שלא תמצא אצל יהודים חרדים בסביבה.
ואם מדברים על תוך העיר לייקווד גופא, שזה מה שצריך באופן יום יום לרוב אנשים, המרחקים אינם כ"כ גדולים שאופניים אינו פרקטי. ובאמת אופניים שם יותר פרקטי מבירושלים, שהרי אין שם הרים כמו בירושלים.


יהודה1
משתמש ותיק
הודעות: 1435
הצטרף: 30 אוגוסט 2018, 18:27
נתן תודה: 389 פעמים
קיבל תודה: 273 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הצעה לתיקון גדול: אופניים.

שליחה על ידי יהודה1 » 14 אוגוסט 2019, 10:56

מבקש אמת כתב:
13 אוגוסט 2019, 23:38
ואיך בדיוק אני יודע מהי דעת התורה? ממאמרי מערכת ביתד נאמן/הפלס? מדרשות השקפה של "מעתיקי השמועה" שרמת טיעוניהם מתחרה בזו של ילדי הגן? ושמא מסיפורי כזב של "מופתים" שמתפרסמים חדשים לבקרים?
מהראש שלך. אבל כידוע כל אחד חייב לעשות לו רב שלא יבוא לגילוי פנים בתורה שלא כהלכה.
כתבתי לעיין בחפץ חיים הלכות קבלת לשון הרע. אצטט את לשונו:
אֵין שׁוּם הֶתֵּר לְהַאֲמִין בְּלָשׁוֹן הָרָע, אֲפִלּוּ אִם הַמְסַפֵּר סִפֵּר עָלָיו (ב) הַלָשׁוֹן הָרָע בְּפָנָיו, כֵּיוָן שֶׁלֹּא שָׁמַעְנוּ הוֹדָאָה עַל זֶה מִפִּי הַנִּדּוֹן, וְכָל שֶׁכֵּן אִם אֵין מְסַפֵּר עַתָּה בְּפָנָיו, רַק אוֹמֵר, שֶׁהָיָה אוֹמֵר אֶת הַדְּבָרִים אֵלּוּ בְּפָנָיו, דְּאָסוּר לְהַאֲמִינוֹ מִטַּעַם זֶה, וּבַעֲוֹנוֹתֵינוּ הָרַבִּים, הָעוֹלָם נִכְשָׁלִין בָּזֶה מְאֹד. (ג) וַאֲפִלּוּ אִם הוּא שׁוֹתֵק עַתָּה, בְּשָׁעָה שֶׁאוֹמְרִים עָלָיו הַדִּבְרֵי גְּנוּת בְּפָנָיו, אֲפִלּוּ הָכֵי { אף על פי כן} אֵין לִקַּח מִזֶּה שׁוּם רְאָיָה לְהַחְלִיט, שֶׁהַדָּבָר אֱמֶת, וַאֲפִלּוּ אִם טִבְעוֹ תָּמִיד, שֶׁלֹּא לִשְׁתֹּק, כְּשֶׁאוֹמְרִים לוֹ דָּבָר, שֶׁלֹּא כִּרְצוֹנוֹ, וּבְזוֹ הַפַּעַם הוּא שׁוֹתֵק, כִּי אוּלַי נִתְגַבֵּר עַתָּה עַל טִבְעוֹ וְגָמַר בְּדַעְתּוֹ, שֶׁלֹּא לַעֲנוֹת עַל רִיב, אוֹ מִפְּנֵי שֶׁרָאָה, שֶׁבְּוַדַּאי יַאֲמִינוּ יוֹתֵר לְדִבְרֵי הַמְסַפֵּר מִלִּדְבָרָיו, כַּמִּנְהָג הָרַע שֶׁל הָעוֹלָם, שֶׁמֻּסְכָּם אֶצְּלָם, שֶׁאִם רַק יְסַפֵּר אֶת הַדְּבָרִים בְּפָנָיו, אֲפִלּוּ אִם הַשֶּׁכְּנֶגְדּוֹ יַכְחִישֶׁנּוּ מֵאָה פְּעָמִים, לֹא יַאֲמִינוּ לוֹ שׁוּב, וּלְכָךְ הִסְכִּים אָז בְּנַפְשׁוֹ, שֶׁטּוֹב יוֹתֵר לִשְׁתֹּק עַל זֶה וְלִהְיוֹת מֵּהַנְּעֱלָבִים, עַל כֵּן אָסוּר לִקַּח רְאָיָה מִזֶּה לְהַחְלִיט, שֶׁהַדָּבָר אֱמֶת.
(ב) הלשון הרע בפניו. ולפי שהעולם נכשלין בזה הוכרחתי להרחיב הדיבור בזה אולי יועיל קצת להוציא את המכשול הזה מבני אדם, ונכלול גם איסור קבלת רכילות בכהאי גוונא בדברינו כדי שלא נצטרך לכפול הדברים בחלק השני.
 ראיה אחת לדברינו, ממה שביררנו לעיל בכלל ב' דלשון הרע ורכילות אסור לקבל אפילו אם סיפר עליו באפי תלתא אם כן הוא הדין בפניו דחד דינא אית להן וכנ"ל. ועוד ראיה מהרמב"ם שהרי מתחלה כתב אמרו חכמים שלשה לשון הרע הורגת האומרו והמקבלו וזה שנאמר עליו, והמקבלו יותר מהאומרו, ואחר כך כתב אחד המספר בלשון הרע בפני חבירו או שלא בפניו אם כן ממילא משמע דלקבל גם כן אסור בכל גווני, וכבר ביררנו לעיל דהרמב"ם כלל בדין זה לשון הרע ורכילות. ובאמת הוא דבר פשוט יותר מביעתא בכותחא דאפילו אם היינו סוברים שלשון הרע על חבירו מותר לומר שלא בפניו כשיודע שהיה אומרה בפניו, זה אינו שייך רק להמספר דיודע שהוא אמת והיה אומרה בפניו, אבל לא להמקבל דאינו יודע שהוא אמת, וכי מפני שפלוני העיז פניו לדבר הגנות שלו בפניו נחליט בלבנו שהדבר אמת.
וכדי שלא יטעך היצר שמחפש בזה אחר צדדי היתר ובונה אותם על קו תוהו ואבני בוהו לומר היאך לא נאמין להמספר בלשון הרע או ברכילות, וכי אם היה שקר היאך היה מעיז פניו לספר עליו בפניו דבר גנאי שלא היה ולא נברא, כי שמעתי מכמה אנשים היתר בעו"ה על ידי זה, על זה אשיבך כי לא כן דעת תורתנו הקדושה וכי מפני שיש לנו סברא על זה ליפותו ולהחזיקו בחזקת נאמן בדיבורו נוציא על ידי זה להשני מחזקתו, והלא אפילו אצל דבר שהועד לפני בית דין שיש לו כח גדול, לא נזכרה סברא זו כלל שיוחלט הדבר בבית דין כדברי העד מפני שהעיד עליו בפניו, ובממון אין צריך רק שבועה, ואם העיד העד שאר דברי גנות על חבירו ורוצה לעשותו בזה רשע ופסול לא מהני עדותו כלל להוציא להשני מחזקתו, ולא נשאר עליו על פי דין שום ספק פסול ונשאר בחזקת כשרותו כמו שהיה קודם, וכמבואר בחשן משפט בסימן כ"ח בהגה"ה, ומה שאמרו בנדה (ס"א ע"א) למיחש מיבעי היינו רק לשמור עצמו ממנו ולא שיהיה עליו שום ספק להוציאו מחזקתו וכמו שביררנו בכלל ו' בבאר מים חיים בס"ק כ"ה בסופו עי"ש.
 ומש"כ בפנים הודאה על זה הוא הדין אם הוא רואה להנידון שמתנצל על זה וניכר מדברי התנצלותו שהדבר אמת גם כן מותר להאמין ככל דברים הניכרים המבוארים לקמן ועי"ש בסעיף י"א וי"ב.
כמה אנשים מקיימים את זה כפשוטו, ולא הולכים אחר "חכמתם".


יהודה1
משתמש ותיק
הודעות: 1435
הצטרף: 30 אוגוסט 2018, 18:27
נתן תודה: 389 פעמים
קיבל תודה: 273 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הצעה לתיקון גדול: אופניים.

שליחה על ידי יהודה1 » 14 אוגוסט 2019, 11:00

מבקש אמת כתב:
13 אוגוסט 2019, 23:28
התכוונתי שיחסו של הגר"ש רוזובסקי לרכיבת אופניים איננה קשורה כלל לשמרנות או פרומקייט
אף אחד לא חשב אחרת, אבל עכשיו לבא לזלזל בזה ולומר הרי גם משה רבנו רכב על חמור (אגב עיין בגמרא מגילה ששינו לתלמי המלך כדי שלא יאמר למה לא רכב על סוס). זה אינו אלא פריקת עול.
וקינטור בסיגנון "אם אתה מביא מדבריו, מה תענה על מה שאמר/עשה כך וכך" זה כמו שאלת זמרי, אלא אם כן יש דבר ברור להוציא מדבריו שלא יסתרו זה את זה.


במבי
משתמש ותיק
הודעות: 716
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 315 פעמים
קיבל תודה: 205 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הצעה לתיקון גדול: אופניים.

שליחה על ידי במבי » 15 אוגוסט 2019, 08:11

מעניין,

אני הולך לעשות קניות אני הולך עם עגלת שוק, וזו האפשרות לבצע את הקניה עם מאמץ סחיבה מינימלי, ואני לא רואה בזאת כל פגם.

אני מכיר משהו שמתבייש  מאד ללכת עם עגלת שוק, ומעדיף לסחוב ביד את השקיות הכבדות מאד העיקר לא ללכת ח"ו עם עגלת שוק, מסתבר שגם הוא ימצא לעצמו צידוק ב"השקפה" איזה פסול גרוע בללכת בעגלה וזה לא "בן תורה-דיג"

 


אמונת אומן
משתמש ותיק
הודעות: 259
הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
נתן תודה: 18 פעמים
קיבל תודה: 57 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הצעה לתיקון גדול: אופניים.

שליחה על ידי אמונת אומן » 15 אוגוסט 2019, 09:52

יש פה התעלמות מוחלטת מהסכנה גדולה שכרוכה בזה, כל מי שנוסע בבני ברק ורואה איך אברכים מתניידים עם אופניים, לפעמים עם 4 ילדים... ד' ירחם


אמונת אומן
משתמש ותיק
הודעות: 259
הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
נתן תודה: 18 פעמים
קיבל תודה: 57 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הצעה לתיקון גדול: אופניים.

שליחה על ידי אמונת אומן » 15 אוגוסט 2019, 21:08

במבי כתב:
15 אוגוסט 2019, 08:11
מעניין,

שאני הולך לעשות קניות אני הולך עם עגלת שוק, שזו האפשרות לבצע את הקניה עם מאמץ סחיבה מינימלי, ואני לא רואה בזאת כל פגם.

אני מכיר משהו שמתבייש  מאד ללכת עם עגלת שוק, ומעדיף לסחוב ביד את השקיות הכבדות מאד העיקר לא ללכת ח"ו עם עגלת שוק, מסתבר שגם הוא ימצא לעצמו צידוק ב"השקפה" איזה פסול גרוע בללכת בעגלה וזה לא "בן תורה-דיג"


ראיתי כמה וכמה שמטעם זה הולכים לשוק עם מזוודת טרולי...
 


זקן ויושב בישיבה
משתמש ותיק
הודעות: 1128
הצטרף: 15 אוקטובר 2018, 21:40
נתן תודה: 73 פעמים
קיבל תודה: 115 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הצעה לתיקון גדול: אופניים.

שליחה על ידי זקן ויושב בישיבה » 15 אוגוסט 2019, 23:43

אני מציע שהנושא הבא יהיה לבישת סנדלים בקיץ... על אופנים אפשר לרכב גם עם סנדלים..

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 5 אורחים