3 מערכות יחסים.

במה לדיון בנושאים אקטואליים העולים על שולחן מלכים, במבט תורני
כללי הפורום
פורום אקטואליה נועד לתת מענה לנושאים העולים בפורום מעת לעת, ואינם נושאים תורניים מובהקים
מעתה אין לפתוח אשכולות בנושאי חינוך, גיור, ושאר נושאים מעין אלו, אלא כאן
הפורום פועל כרגע במתכונת הרצה, וכדאיות קיומו נבחנת. נא לשמור על רמתו הגבוהה של הפורום.

אסור בתכלית האיסור לפתוח אשכולות או לכתוב הודעות שיש בהם כדי לבוא לזלזול בגדולי תורה או בציבורים שונים
אשכולות שכאלו יימחקו, והפותח או המגיב יורחק מהפורום

פותח הנושא
בן של רב
משתמש ותיק
הודעות: 1504
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 673 פעמים
קיבל תודה: 334 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

3 מערכות יחסים.

שליחה על ידי בן של רב » 17 יולי 2019, 02:05

תורף הדברים על פי ההארה של ידידי ורבי הגר"מ שלנגר שליט"א (מנהל רוחני חמד ומגדולי תלמידי הגר"מ שפירא) שבנה ספר שלם על כל עניני החינוך "אהל יעקב ולאה" - כשכל הספר המדהים והמופלא הזה מבוסס על עקרון אחד.
העקרון הוא:
שכל עניני הקשר בין אב לבנו מקבילים לסוג הקשר בין אבא שבשמים לבניו, וממילא גם הפרטים יכולים וצריכים להילמד משם
(וכבר כתב לו על זה הרב יחיאל יעקבזון מכתב נרגש שבו הוא מתאר איך במשך השנים היו אנשי החינוך במצוקה הסברתית, כי הציבור דרש בצדק מקורות לדברים שהיו פשוטים להם מהמציאות העובדתית - ולא היה בידם איך להוכיח שכך כתוב, רק לומר שזו המציאות.
עד שבא הרב שלנגר והעמיד את הכל על רגל אחת כנ"ל, וממנה יפרד והיה להרבה פרקים).

עד כאן הוא, ועכשיו אני:

לכאורה ישנן 3 מערכות יחסים בינינו לבין הקב"ה זה למעלה מזה.
מלך ועבדים.
אבא ובנים.
בעל ואשה.

וכעת נשאר לנו לחבר ספרים רבים שיסדרו סוגיות בהלכה ובאגדה על פי עקרון זה.

אני בטוח שהאוצר כאן הרבה יותר ענק ממה שאתה הקורא החביב מעלה בדעתך.
רק צריך לחפור...


פותח הנושא
בן של רב
משתמש ותיק
הודעות: 1504
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 673 פעמים
קיבל תודה: 334 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: 3 מערכות יחסים.

שליחה על ידי בן של רב » 17 יולי 2019, 21:56

אמנם גם בכל אחת מהמערכות יש מקום לפעמים לשילוב של האחרת.

והדוגמא הכי כללית לזה היא קיום המצוות בגלות עד תקופת מרדכי ואסתר ובניית בית שני.
שהרי כשאמרו ישראל ליחזקאל הנביא:
"רבינו יחזקאל, עבד שגירשו רבו ואשה שגירשה בעלה כלום יש להם זה על זה כלום?"
השיבם הוא: "חי ה' כי ביד חזקה ובחמה שפוכה אמלוך עליכם".

ובד"כ יש גם מקום לגישה של יראה = עבד, וגם לאהבה = בן.

אמנם אני נבוך לגבי הקשר האישי העמוק יותר = אשה, דלכאורה מה שייך בלי שני צדדים.
כלומר:
"בין שדי ילין" זה כידוע המציאות של הכרובים, וברגלים היו מגללים להם הפרוכת ואומרים להם "ראו חיבתכם לפני המקום כחיבת זכר בנקבה.

האם שייך כאן להתייחס לקשר מסוג אחר?
לדוגמא:
לבנות מקדש כעבדים המצווים "ועשו לי מקדש" או כבנים החפצים שיהיה לו בית.
בשעה שהוא כלפינו עדיין לא "דודי לי ואני לו"? (נניח שהוא מגלה לנו שאינו רוצה).


נ. ב.
זו רק דוגמא לשאר המצוות שיל"ד בכל אחת מהן איזו גישה עיקרית ואיזו טפלה ואיזו מופקעת לגמרי.
נפק"מ לידיעה, למחשבה, להרגשה, ולפעמים גם למעשה.


פותח הנושא
בן של רב
משתמש ותיק
הודעות: 1504
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 673 פעמים
קיבל תודה: 334 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: 3 מערכות יחסים.

שליחה על ידי בן של רב » 21 יולי 2019, 01:32

הרהורים לי"ז בתמוז נדחה תשע"ט.

5 דברים אירעו את אבותינו בי"ז בתמוז.

1. שבירת הלוחות, זה ענין של אישות - עלובה כלה שזינתה בקרב חופתה.

2. בטל התמיד, זה יותר ענין של בנים שלא אוהבים ולא מכבדים את האב להביא לו אוכל = עולת תמיד.
בפרט שזה היה סכסוך בין הבנים - הורקנוס אריסטובולוס היהודים.
אבל לא בטוח, אולי גם בנים וגם אישות.
(גדר עבדים כדבר עיקרי - לכאורה לא כ"כ מתאים בקרבנות).

3. הובקעה העיר, זה גם לא שייך לעבדים כי כל המאבק מול הגויים הוא על ירושלים כבית של ה' ועמו סביבו.
עדיין לא חרבה ביתר וכדו', וגם אחרי זה היהודים המשיכו להיות עבדי ה' בכל מקום רק בלי קירבה והארת פנים ובלי בית משותף.
ולכן מה שנפגע כאן בעיקר זה שע"י הפריצה אל הבית המשותף החלה להיחרב המשפחתיות הקדושה בתרתי אנפין הנ"ל.

4. שרף אפוסטמוס את התורה, זה כבר ענין של כבוד, כי הוא שר יווני.
ולא שייך כעבדים היראים מאדונם לצום ולהתאבל על הבעיות של הבוס...
והתורה הלזו היא גם כבנים (בני תורה, שמע בני, תורת אמך, ועוד) וגם נקראת אשת חיל.

5. והעמיד צלם בהיכל, זה ממש פגיעה בזיווג ובאחדות בתוך הבית וד"ל.
אגב: יש שני פירושים מי העמיד - האם זה אפוסטמוס או מנשה.
ונפק"מ רבתי כמה גדול האסון.
דאם נעשה ע"י מנשה - זה רח"ל כמו אבשלום ששכב את נשות דוד על הגג לעיני כל ישראל.
ואילו אם זה אפוסטמוס - זה ביאת עכו"ם כמו המצרי שהרג משה וכמו טיטוס...
וכידוע שבזיון כזה שע"י הבן זה הרבה יותר גרוע מסתם ערבי.
וכבר כתב הנפה"ח על טיטוס - שהוא לא פגם למעלה כמו אפילו רק מחשבה שלנו כי אנו יהודים.


פותח הנושא
בן של רב
משתמש ותיק
הודעות: 1504
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 673 פעמים
קיבל תודה: 334 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: 3 מערכות יחסים.

שליחה על ידי בן של רב » 11 אוגוסט 2019, 02:15

ליל תשעה באב תשע"ט.

עוד לא עיינתי בסוג האבלות שלנו בליל זה בו יבכיון וילילון בני
אבל אני מנחש מראש שמחר בבוקר אראה קינות רבות על בנים שגלו מעל שולחן אביהם.
ויהיו גם קינות אחרות שיתמקדו בכאב של האשה הגרושה שהתקיים בה האיום "ריבו באמכם ריבו כי היא לא אשתי ואנכי לא אישה ותסר זנוניה מפניה ונאפופיה מבין שדיה".
והיא יושבת וראשה חפוי כאשה...
וכבתולה חגורת שק על בעל נעוריה.

מה בכל זאת קשה להאמין שאמצא בקינות?
בכיה של עבדים שגורשו מעבודת שדה אדונם ושולחו לארצות זרים שבהן אין כ"כ הרבה חובות וקרבנות ומעשרות וכו'...
כי יחס זה ממש לא שייך למהות של תשעה באב שהיא הבעת רגשי געגועים ותיאור על החמיצות של העלבון והכאב של ההשפלה שנגמר בתחינה "השיבנו".
וכמו שבמציאות אין כל עצב לעבד שהורחק מבית אדונו ונפטר מעבודתו, ואדרבה בהפקרא ניחא ליה...


פותח הנושא
בן של רב
משתמש ותיק
הודעות: 1504
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 673 פעמים
קיבל תודה: 334 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: 3 מערכות יחסים.

שליחה על ידי בן של רב » 12 אוגוסט 2019, 00:31

היציאה לחו"ל בבין הזמנים.
אם הצום בת"ב היה דין שעבד מקיים כי כך נצטוה - אז באמת הגיע זמן גאולתכם לנסוע להרי הקרפטים ולאגור כוחות להמשך העבודה של העבדים.

אבל אם כפי שנתבאר - אנו באמת בנים שלו.
אין בדיחה גרועה מזו - להתאבל על הריחוק ולקום מיד אחר כך ולצאת מארצו/ארצנו שאליה הוא החזיר אותנו בשרשרת ניסים למרות מצבנו וחטאינו.

אבא למה גירשת אותי לפני אלפים שנה.
אבא לא אתה החזרת אותי אליך כי אם השטן והציונים והסט"א.
ובכלל מה זה מענין להיות איתך אבא כאן בבית, גוד בי!
אבא נדבר כבר בתשעה באב הבא.
אז אבוא אליך להתלונן על שגירשת אותי מכאן.
ובינתיים אבא תחכה כאן ואני אפנה לך עורף ואלך לחבק חיק נכריה - טומאת ארץ העמים.

את כל זה אפשר לכתוב גם על יחס של אשה.
ולכאורה זה נשמע יותר גרוע כשאשה אומרת כך לבעלה.
אם כי הכנעה וציות יש יותר לבן כלפי אביו מאשר לאשה כלפי בעלה.

נ. ב. מי שבאמת מוכרח לצאת למצוה וכו' שלא יעלב מזה, אלא יעשה מה שעשו האמוראים שהוצרכו לצאת = הם פשוט בכו.
כמבואר בגמ' סוף כתובות.


איש ווילנא
משתמש ותיק
הודעות: 920
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 217 פעמים
קיבל תודה: 199 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: 3 מערכות יחסים.

שליחה על ידי איש ווילנא » 12 אוגוסט 2019, 20:14

וכן יש להזהר לא ליסוע לפחות על קו החוף מעבר לעכו ומעבר לאשקלון כמבואר בגיטין דף עד
שהאמוראים כשהיו נפטרים מאהדדי בעכו הוו מיפטרי משום שאסור לצאת מא"י לחו"ל
[והארכתי בזה באשכול אחר ונא לא להתכתב על זה כאן כי זה יהרוס את האשכול של בן של רב]

אני לא ידע אם שייך את כל הנימוקים הנ"ל גם לענין זה שזה לעזוב את אבא וכו'
כי סוף סוף לדעת רוב הראשונים כבשוהו עולי מצרים
וגם לדעת הרמב"ם מכל מקום זהו בכלל הארץ המובטחת לאברהם אבינו אלא שלא זכינו להם
אבל מכל מקום האיסור שריר וקיים


פותח הנושא
בן של רב
משתמש ותיק
הודעות: 1504
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 673 פעמים
קיבל תודה: 334 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: 3 מערכות יחסים.

שליחה על ידי בן של רב » 27 אוגוסט 2019, 00:51

אחר הדברים האלה גידל... גידלנו ורממנו את מעלת הבנים והאשה שוב ושוב. וכמעט התבלבלתי לחשוב שעבד זה משהו רע ואין בו ענין מהותי כי אם קביים סיעודיות למתחילים בלבד בדרך העולה.

אבל הנה כעת האיר עלי אור העבדות וגיליתי משהו שכולנו מחוייבים בו תמיד דוקא לגשת לפני האדון בתורת עבדים.
הלא היא תפילת שמונה עשרה כעבדא קמיה מריה.
ויש הרבה הלכות בשמונה עשרה שמכולם אתה למד שדוקא זו הגישה של תפילת שמו"ע = יראה והכנעה וכעבד המקבל פרס מרבו (זהו לשון הגמ' על תפילה) .
אין לי כוח למנותם כעת. יפתח הרוצה את השו"ע ויראה בעצמו.

ובזה נתיישב לי המעשה המשונה כל כך שמספרים על המהרי"ל דיסקין שמיאן לעבור לפני המתפלל.
למרות שהמתפלל הלזה היה לא פחות מאשר אחמד!
ולא בן שרה...
ושאלני יהודי יקר:
מהיכן היה כל כך ברור למהרי"ל דיסקין שהתפילה של הערבישער הזה היא כמו שמונה עשרה.
אולי זה כמו פסוקי דזמרה?

אך כעת הכל מובן.
כי גדר המתפלל שאסור לעבור לפניו הוא לא בגלל הנוסח המסויים של שמונה עשרה.
אלא דוקא בגלל המצב המיוחד והגישה של יראה = עבדא קמיה מריה.
וכל תפילה של ערבישער לעולם איננה שיחה ורינה וזמרה כבן אל אביו.
כי הוא פשוט לא היה ולא עתיד להיות בן של ה'.

(וכולי תקוה שהוא אכן מבין את מקומו לא ניגש כך לתפילה כי זו רק חוצפה נבזית של עבד שמתחפש לבן ועושה בכך צחוק מהמלך.
ובפשטות לא נראה שהוא טועה בזה כי הוא משתחווה וחוזר ומשתחווה ביראה יחסית.
אבל מספק אני מחמיר בכל זאת לברך אותו בברכה העתיקה והחשובה כל כך
"ימח שמך"!
שהרי 'אללה אכבר' = פירושו 'אלוקים גדול' , ויה"ר שתתגלה אלוקותו וגדולתו ע"י שיהרוג אותך במהרה על שאתה העבד ציערת את בניו)

ובקיצור:
כנראה סבר מהרי"ל דיסקין שהגישה הטבעית של בערבי לעמוד ולהשתחוות בהכנעה לפני מלך רם ונשא - היא גישה אמיתית ומדוייקת, והיא הנקראת עיקר תפילה ולכן אסור לעבור לפני המתפלל בנוסח מוחמד.


פותח הנושא
בן של רב
משתמש ותיק
הודעות: 1504
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 673 פעמים
קיבל תודה: 334 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: 3 מערכות יחסים.

שליחה על ידי בן של רב » 30 אוגוסט 2019, 01:41

לרגל חודש אלול והשופר המחריד את >העם< שבעיר לקראת יום המשפט והמלכת המלך:

ההפחדה (כערך עצמי) אין מקומה ביחסי משפחה תקינים של אב ובניו ובטח לא של אשה ובעלה.
אלא אם כן זה הכרחי עבור מניעת נזק ובתורת רע במיעוטו.

מה שבטוח - זה תמיד פוגע במשהו בעומק היחסים ואיכותם לטווח הקרוב
ואם עושים זאת - זה רק מתוך תקוה שבהמשך זה ישכח ותישאר התועלת...

ונמצא שבדוקא "שופר בעיר >והעם< לא יחרדו" ובדוקא "הריעו לפני המלך".
כי הפחד כדבר אידיאלי הוא רק כלפי היחס של עם למלכו.

וכעת לראשונה נחלק גם את זה לשנים, ועלינו לזכור לבחור בסוג -1 ולא ליפול בפח של סוג -2 כדלהלן:

1. עם ומלך.
2. עבדים ואדון.

בני המלך הם גם חלק מהעם הכפוף אליו, וזה "אם כבנים".
בנים של המלך המבקשים "אבא הקדוש ברוך הוא אנחנו אוהבים אותך אז תאהב אותנו גם כן".

לעומתם עבדיו הם גם חלק מהמדינה - אבל אין להם עצמאות מסויימת כמו שאר העם, והם לא מזדהים עמו ומעריצים אותו, וזהו "אם כעבדים".

וכך טיבעם של העבדים שבעצם הכל בעל כרחם כי בהפקרא ניחא להו.
והם עובדים את המלך רק ביראה חיצונית מאולצת.
בלי שום מפלגתיות ולאומיות והזדהות והשתייכות למלכם ולעמו וחזונו ומדינתו ושאיפותיו וכו'.

גילנו את הסוד של כל מי שלא מתחבר לאלול = הוא פשוט לא רוצה להיות עבד!
והוא צודק, כי לא מצפים ממנו להיות עבד של האדון אלא עם של המלך.
וזו יראה שהנפש כן אוהבת כשזה במידה סבירה, ויש בה מעין הטעם הטוב של יראת הרוממות שהיא משולבת עם אהבה למלך.


חלק א׳ ממעל
משתמש ותיק
הודעות: 1415
הצטרף: 14 פברואר 2019, 17:02
מיקום: בני ברק
נתן תודה: 141 פעמים
קיבל תודה: 172 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: 3 מערכות יחסים.

שליחה על ידי חלק א׳ ממעל » 02 ספטמבר 2019, 13:17

ההסבר על המהרי"ל דיסקין הוא רק אם האיסור משום שמפריע ולא משום שמפסיק בינו לשכינה
אגב, גם הגרי"י פוזן שליט"א לרפו"ש אוחז כן שלא לעבור לפני מוסלמי המתפלל


פותח הנושא
בן של רב
משתמש ותיק
הודעות: 1504
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 673 פעמים
קיבל תודה: 334 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: 3 מערכות יחסים.

שליחה על ידי בן של רב » 02 ספטמבר 2019, 14:11

חלק א׳ ממעל כתב:
02 ספטמבר 2019, 13:17
ההסבר על המהרי"ל דיסקין הוא רק אם האיסור משום שמפריע ולא משום שמפסיק בינו לשכינה
יורשה לי להעיר שגם אם זה בגלל שכינה - יתכן שכל המושג "שכינה כנגדו" אי"ז דוקא קשר אישי מרומם מהסוג של קרבת משפחה כנ"ל.
(שאז יצדקו מיליך שרק אנו לבדנו ישראל עם קרובו)
אלא בדיוק כמו להבדיל במלך בשר ודם שגם אם ערבי שפל מגיע לדבר עמו - כל מי שנדחף באמצע הריהו מבזה את המלך.


ואמנם בשביל לעכל את זה בלי שתכאב הבטן - צריכים לוותר לרגע על המושגים הגבוהים בהשגת המושג שנקרא "שכינה"
(לא לי ולשכמותי אלא למי שיש לו מושגים...)
ובאופן חד פעמי לפרש את המילה "שכינה" באופן פשוט ופשטני = שזה קודם כל נוכחות אלוקית בשטח כביכול.
וכאילו בסה"כ במילה "שכינה כנגדו" אמרנו רק את זה - שהוא ית' כאן שומע ומאזין ברוב קשב למשאלותיך.

וסוג קשר זה בהחלט בא בחשבון גם אתה לא אחמד בן שרה אלא ישמעאל בן הגר.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח