האם יש בעיה בספרי ״פניני הלכה״?

במה לדיון בנושאים אקטואליים העולים על שולחן מלכים, במבט תורני
כללי הפורום
פורום אקטואליה נועד לתת מענה לנושאים העולים בפורום מעת לעת, ואינם נושאים תורניים מובהקים
מעתה אין לפתוח אשכולות בנושאי חינוך, גיור, ושאר נושאים מעין אלו, אלא כאן
הפורום פועל כרגע במתכונת הרצה, וכדאיות קיומו נבחנת. נא לשמור על רמתו הגבוהה של הפורום.

אסור בתכלית האיסור לפתוח אשכולות או לכתוב הודעות שיש בהם כדי לבוא לזלזול בגדולי תורה או בציבורים שונים
אשכולות שכאלו יימחקו, והפותח או המגיב יורחק מהפורום

פותח הנושא
בחור_צעיר
הודעות: 20
הצטרף: 13 יולי 2018, 00:34
נתן תודה: 2 פעמים
קיבל תודה: 3 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

האם יש בעיה בספרי ״פניני הלכה״?

שליחה על ידי בחור_צעיר » 27 אוגוסט 2019, 07:33

בתור בעל תשובה שמחפש את דרכו בין הציונות הדתית לבין החרדים לבין חסידויות, רציתי לדעת האם יש בעיה לקבל על עצמי את פסיקותיו של הרב אליזער מלמד בספרי ״פניני הלכה״ שלו. האם יש שם בעיה אמונית כלשהי? בעיה של חוסר התאמה לדרך הפסיקה שהיתה עד היום? וכדומה.

איני מפקפק בגדולתו וביראת ה׳ שלו, שאלתי היא על מנת לברר את האמת.

תודה רבה, אשמח לתשובות מעמיקות ומחכימות 


יעקב שלם
משתמש ותיק
הודעות: 940
הצטרף: 10 אפריל 2018, 11:52
נתן תודה: 333 פעמים
קיבל תודה: 264 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש בעיה בספרי ״פניני הלכה״?

שליחה על ידי יעקב שלם » 27 אוגוסט 2019, 09:05

בחור_צעיר כתב:
27 אוגוסט 2019, 07:33
בתור בעל תשובה שמחפש את דרכו בין הציונות הדתית לבין החרדים לבין חסידויות, רציתי לדעת האם יש בעיה לקבל על עצמי את פסיקותיו של הרב אליזער מלמד בספרי ״פניני הלכה״ שלו. האם יש שם בעיה אמונית כלשהי? בעיה של חוסר התאמה לדרך הפסיקה שהיתה עד היום? וכדומה.

איני מפקפק בגדולתו וביראת ה׳ שלו, שאלתי היא על מנת לברר את האמת.

תודה רבה, אשמח לתשובות מעמיקות ומחכימות 

@בחור_צעיר יקר אשריך ואשרי חלקך

מזכרון ישן היה לי מאוד קשה עם פסיקה של הרב מלמד שליט"א לגבי הליכה לאוניברסיטה מעורבת
זה נראה חלילה כאילו הפסק ברור מותר וצריך ללכת
למרות שטעם ההיתר  מאוד מסובך  כמו שצריך להיות מעורב עם המדינה
אני מדגיש שזה מזיכרון ישן אבל היה לי מאוד קשה להבין את דבריו


חגי פאהן
משתמש ותיק
הודעות: 357
הצטרף: 12 פברואר 2017, 08:00
נתן תודה: 120 פעמים
קיבל תודה: 120 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש בעיה בספרי ״פניני הלכה״?

שליחה על ידי חגי פאהן » 27 אוגוסט 2019, 13:30

יעקב שלם כתב:
27 אוגוסט 2019, 09:05
מזכרון ישן היה לי מאוד קשה עם פסיקה של הרב מלמד שליט"א לגבי הליכה לאוניברסיטה מעורבת
אשמח אם מישהו יוכל להעלות לשון הספר.


יהודי
משתמש ותיק
הודעות: 2911
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 414 פעמים
קיבל תודה: 561 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: האם יש בעיה בספרי ״פניני הלכה״?

שליחה על ידי יהודי » 27 אוגוסט 2019, 15:29

הדבר הכי ראוי הוא להעלות פסקים מעניינים שלו, ויראה הציבור וישפוט. לזכרוני לא צריך פרשנויות ארוכות לבאר את עמדתו.


יצחק בן חיים
הודעות: 33
הצטרף: 20 נובמבר 2018, 01:21
נתן תודה: 9 פעמים
קיבל תודה: 9 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש בעיה בספרי ״פניני הלכה״?

שליחה על ידי יצחק בן חיים » 27 אוגוסט 2019, 15:44

בלי להיכנס לכל הסוגיא...
להלן האתר הרשמי של ספרי "פניני הלכה", http://ph.yhb.org.il/ מעניין מאוד... שנטפרי חסמו את זה.
כמו"כ יש ביקורת על ספרו 'שמחת הבית וברכתו' העוסק בענינים שבין איש לאשתו שאין כאן המקום לפרטם.....


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1898
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 190 פעמים
קיבל תודה: 660 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש בעיה בספרי ״פניני הלכה״?

שליחה על ידי מבקש אמת » 27 אוגוסט 2019, 18:39

בחור_צעיר כתב:
27 אוגוסט 2019, 07:33
בתור בעל תשובה שמחפש את דרכו בין הציונות הדתית לבין החרדים לבין חסידויות, רציתי לדעת האם יש בעיה לקבל על עצמי את פסיקותיו של הרב אליזער מלמד בספרי ״פניני הלכה״ שלו. האם יש שם בעיה אמונית כלשהי? בעיה של חוסר התאמה לדרך הפסיקה שהיתה עד היום? וכדומה.

איני מפקפק בגדולתו וביראת ה׳ שלו, שאלתי היא על מנת לברר את האמת.

תודה רבה, אשמח לתשובות מעמיקות ומחכימות 
חושבני שכדאי לדעת יסוד חשוב בפסיקת הלכה, והוא שדרך הפסק של כל פוסק באשר הוא מבוססת על השקפתו. זה לא אומר שהוא "מכריח" את ההלכה ליישר קו עם ההשקפה, אבל אופן פסיקת ההלכה מבוסס בצורה ברורה על דרך החשיבה שלו (וזהו רצון ה', מאחר והוא נתן את התורה לבני אדם שדרכי החשיבה שלהם שונים זה מזה). אציין כמה דוגמאות בולטות להמחשת הענין:
א. שמרנות או חדשנות. פוסק בעל נטיה שמרנית יצמד להלכה המקורית ויתנגד לחידושים הקשורים להשתנות המצב והתקופה, ואילו בעל נטיה חדשנית לא יחשוש משינויים. השמרן גם ימנע מהסתמכות על סברא בלי ראיה ברורה (אא"כ היא מוכרחת לגמרי), והחדשן יסמוך יותר על סברותיו. הבדל זה גם ישפיע על אופן ההתייחסות לנושאים שיש בהם סתירה בין המדע לחז"ל.
ב. משקל ערכים שונים. אחד מהתחומים הסבוכים בפסיקה הוא כששני ערכים מתנגשים אחד בשני (כמו בדוגמא שהובאה כאן - הליכה לאוניברסיטה מעורבת כנגד השפעת יהדות על אזרחי המדינה), המשקל ההשקפתי שנותן הפוסק לכל ערך הוא זה שיכריע לטובת הערך בעל המשקל הרב יותר.
ג. משקל פוסקים שונים. כשיש מחלוקת הפוסקים, המשקל הניתן לכל פוסק משפיע על קביעת ההלכה. כמו כן, המשקל הניתן למנהג מקום כזה או אחר מהווה שיקול משמעותי 
(ישנם פוסקים שאינם מייחסים חשיבות למנהג אם מהסוגיא עולה אחרת, או שפוסק חשוב סבור אחרת, ויש שכן. כמו כן יש הבדל מאיזה מקום הגיע המנהג).
ד. החלטיות. ישנם פוסקים יותר החלטיים, שאחרי שיצאו עם מסקנה מסויימת זו ההלכה הברורה מבחינתם, ודעות אחרות אינן נלקחות בחשבון. לעומת זאת יש שרואים בכל נושא את מכלול הדעות השונות, ואף אם סבורים שהצדק עם דעה מסויימת עדיין יקחו בחשבון את דעות החולקים (ונפק"מ לשעת הדחק, או לצירוף).

לאור העולה מהנ"ל יש לתת את הדעת על העובדה שבאם הינך רוצה ללכת אחרי פסקיו של הרב מלמד, הרי שזה אומר שהינך צועד בדרך ההשקפתית שלו, על כל המסתעף מזה. אינני מחווה דעה על עצם הענין, שהינו רחב מכדי לדון בו בכמה שורות, אבל צריך להבין שאי אפשר לחלק בין ההשקפה להלכה, ועל כן עליך לברר קודם את דרכך בהשקפה, וההלכה תצעד בעקבות זה.


בנציון
משתמש ותיק
הודעות: 779
הצטרף: 15 מרץ 2018, 23:56
נתן תודה: 317 פעמים
קיבל תודה: 336 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש בעיה בספרי ״פניני הלכה״?

שליחה על ידי בנציון » 27 אוגוסט 2019, 21:31

מבקש אמת כתב:
27 אוגוסט 2019, 18:39
בחור_צעיר כתב:
27 אוגוסט 2019, 07:33
בתור בעל תשובה שמחפש את דרכו בין הציונות הדתית לבין החרדים לבין חסידויות, רציתי לדעת האם יש בעיה לקבל על עצמי את פסיקותיו של הרב אליזער מלמד בספרי ״פניני הלכה״ שלו. האם יש שם בעיה אמונית כלשהי? בעיה של חוסר התאמה לדרך הפסיקה שהיתה עד היום? וכדומה.

איני מפקפק בגדולתו וביראת ה׳ שלו, שאלתי היא על מנת לברר את האמת.

תודה רבה, אשמח לתשובות מעמיקות ומחכימות 
חושבני שכדאי לדעת יסוד חשוב בפסיקת הלכה, והוא שדרך הפסק של כל פוסק באשר הוא מבוססת על השקפתו. זה לא אומר שהוא "מכריח" את ההלכה ליישר קו עם ההשקפה, אבל אופן פסיקת ההלכה מבוסס בצורה ברורה על דרך החשיבה שלו (וזהו רצון ה', מאחר והוא נתן את התורה לבני אדם שדרכי החשיבה שלהם שונים זה מזה). אציין כמה דוגמאות בולטות להמחשת הענין:
א. שמרנות או חדשנות. פוסק בעל נטיה שמרנית יצמד להלכה המקורית ויתנגד לחידושים הקשורים להשתנות המצב והתקופה, ואילו בעל נטיה חדשנית לא יחשוש משינויים. השמרן גם ימנע מהסתמכות על סברא בלי ראיה ברורה (אא"כ היא מוכרחת לגמרי), והחדשן יסמוך יותר על סברותיו. הבדל זה גם ישפיע על אופן ההתייחסות לנושאים שיש בהם סתירה בין המדע לחז"ל.
ב. משקל ערכים שונים. אחד מהתחומים הסבוכים בפסיקה הוא כששני ערכים מתנגשים אחד בשני (כמו בדוגמא שהובאה כאן - הליכה לאוניברסיטה מעורבת כנגד השפעת יהדות על אזרחי המדינה), המשקל ההשקפתי שנותן הפוסק לכל ערך הוא זה שיכריע לטובת הערך בעל המשקל הרב יותר.
ג. משקל פוסקים שונים. כשיש מחלוקת הפוסקים, המשקל הניתן לכל פוסק משפיע על קביעת ההלכה. כמו כן, המשקל הניתן למנהג מקום כזה או אחר מהווה שיקול משמעותי 
(ישנם פוסקים שאינם מייחסים חשיבות למנהג אם מהסוגיא עולה אחרת, או שפוסק חשוב סבור אחרת, ויש שכן. כמו כן יש הבדל מאיזה מקום הגיע המנהג).
ד. החלטיות. ישנם פוסקים יותר החלטיים, שאחרי שיצאו עם מסקנה מסויימת זו ההלכה הברורה מבחינתם, ודעות אחרות אינן נלקחות בחשבון. לעומת זאת יש שרואים בכל נושא את מכלול הדעות השונות, ואף אם סבורים שהצדק עם דעה מסויימת עדיין יקחו בחשבון את דעות החולקים (ונפק"מ לשעת הדחק, או לצירוף).

לאור העולה מהנ"ל יש לתת את הדעת על העובדה שבאם הינך רוצה ללכת אחרי פסקיו של הרב מלמד, הרי שזה אומר שהינך צועד בדרך ההשקפתית שלו, על כל המסתעף מזה. אינני מחווה דעה על עצם הענין, שהינו רחב מכדי לדון בו בכמה שורות, אבל צריך להבין שאי אפשר לחלק בין ההשקפה להלכה, ועל כן עליך לברר קודם את דרכך בהשקפה, וההלכה תצעד בעקבות זה.

החזו"א אמר על רב אחד שאפשר ללמוד בספרי ההלכה שלו ולא בספרי ההשקפה שלו [אני לא מתכוין לחוות דעה בקשר לנשוא האשכול, אלא רק בענין טענתך שההשקפה משפיעה על פסיקת ההלכה].


חגי פאהן
משתמש ותיק
הודעות: 357
הצטרף: 12 פברואר 2017, 08:00
נתן תודה: 120 פעמים
קיבל תודה: 120 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש בעיה בספרי ״פניני הלכה״?

שליחה על ידי חגי פאהן » 27 אוגוסט 2019, 21:41

ודאי שפסיקת פוסק מושפעת מהשקפתו, אבל אם מישהו פוסק כמו פוסק מסוים זה ממש לא אומר שהוא צועד בדרך ההשקפתית שלו. ראה כמה חסידים פוסקים כמו המשנה ברורה שהיה ליטאי, ובכלל גם היום אדמו"רים פונים לפעמים לפוסקים ליטאים בשאלות הלכתיות.
לשחק משחק ניחושים זה יפה אבל לא כל כך יהודי. עדיין דרוש מישהו שיביא ציטוט בקשר לאיזשהו משהו מהנושאים שעלו פה...


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1898
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 190 פעמים
קיבל תודה: 660 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש בעיה בספרי ״פניני הלכה״?

שליחה על ידי מבקש אמת » 27 אוגוסט 2019, 22:24

בנציון כתב:
27 אוגוסט 2019, 21:31
מבקש אמת כתב:
27 אוגוסט 2019, 18:39
בחור_צעיר כתב:
27 אוגוסט 2019, 07:33
בתור בעל תשובה שמחפש את דרכו בין הציונות הדתית לבין החרדים לבין חסידויות, רציתי לדעת האם יש בעיה לקבל על עצמי את פסיקותיו של הרב אליזער מלמד בספרי ״פניני הלכה״ שלו. האם יש שם בעיה אמונית כלשהי? בעיה של חוסר התאמה לדרך הפסיקה שהיתה עד היום? וכדומה.

איני מפקפק בגדולתו וביראת ה׳ שלו, שאלתי היא על מנת לברר את האמת.

תודה רבה, אשמח לתשובות מעמיקות ומחכימות 
חושבני שכדאי לדעת יסוד חשוב בפסיקת הלכה, והוא שדרך הפסק של כל פוסק באשר הוא מבוססת על השקפתו. זה לא אומר שהוא "מכריח" את ההלכה ליישר קו עם ההשקפה, אבל אופן פסיקת ההלכה מבוסס בצורה ברורה על דרך החשיבה שלו (וזהו רצון ה', מאחר והוא נתן את התורה לבני אדם שדרכי החשיבה שלהם שונים זה מזה). אציין כמה דוגמאות בולטות להמחשת הענין:
א. שמרנות או חדשנות. פוסק בעל נטיה שמרנית יצמד להלכה המקורית ויתנגד לחידושים הקשורים להשתנות המצב והתקופה, ואילו בעל נטיה חדשנית לא יחשוש משינויים. השמרן גם ימנע מהסתמכות על סברא בלי ראיה ברורה (אא"כ היא מוכרחת לגמרי), והחדשן יסמוך יותר על סברותיו. הבדל זה גם ישפיע על אופן ההתייחסות לנושאים שיש בהם סתירה בין המדע לחז"ל.
ב. משקל ערכים שונים. אחד מהתחומים הסבוכים בפסיקה הוא כששני ערכים מתנגשים אחד בשני (כמו בדוגמא שהובאה כאן - הליכה לאוניברסיטה מעורבת כנגד השפעת יהדות על אזרחי המדינה), המשקל ההשקפתי שנותן הפוסק לכל ערך הוא זה שיכריע לטובת הערך בעל המשקל הרב יותר.
ג. משקל פוסקים שונים. כשיש מחלוקת הפוסקים, המשקל הניתן לכל פוסק משפיע על קביעת ההלכה. כמו כן, המשקל הניתן למנהג מקום כזה או אחר מהווה שיקול משמעותי 
(ישנם פוסקים שאינם מייחסים חשיבות למנהג אם מהסוגיא עולה אחרת, או שפוסק חשוב סבור אחרת, ויש שכן. כמו כן יש הבדל מאיזה מקום הגיע המנהג).
ד. החלטיות. ישנם פוסקים יותר החלטיים, שאחרי שיצאו עם מסקנה מסויימת זו ההלכה הברורה מבחינתם, ודעות אחרות אינן נלקחות בחשבון. לעומת זאת יש שרואים בכל נושא את מכלול הדעות השונות, ואף אם סבורים שהצדק עם דעה מסויימת עדיין יקחו בחשבון את דעות החולקים (ונפק"מ לשעת הדחק, או לצירוף).

לאור העולה מהנ"ל יש לתת את הדעת על העובדה שבאם הינך רוצה ללכת אחרי פסקיו של הרב מלמד, הרי שזה אומר שהינך צועד בדרך ההשקפתית שלו, על כל המסתעף מזה. אינני מחווה דעה על עצם הענין, שהינו רחב מכדי לדון בו בכמה שורות, אבל צריך להבין שאי אפשר לחלק בין ההשקפה להלכה, ועל כן עליך לברר קודם את דרכך בהשקפה, וההלכה תצעד בעקבות זה.

החזו"א אמר על רב אחד שאפשר ללמוד בספרי ההלכה שלו ולא בספרי ההשקפה שלו [אני לא מתכוין לחוות דעה בקשר לנשוא האשכול, אלא רק בענין טענתך שההשקפה משפיעה על פסיקת ההלכה].
השפעת ההשקפה של הראי"ה על כתיבתו ההלכתית אינה פוסלת את העיון בכתביו ההלכתיים. אבל מי שרוצה לפסוק על פיו, צריך לקחת בחשבון את העובדה הפשוטה שפסיקותיו בהחלט מבוססות על השקפתו, וזה נכון גם אצל החזו"א עצמו (אצל החזו"א זה מאד בולט).

הדברים פשוטים וברורים, ומי שלא רואה עקביות בדרכי הפסיקה השונים תמיהני אם למד מימיו את דברי הפוסקים השונים בעיון.
 


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1898
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 190 פעמים
קיבל תודה: 660 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש בעיה בספרי ״פניני הלכה״?

שליחה על ידי מבקש אמת » 27 אוגוסט 2019, 22:28

חגי פאהן כתב:
27 אוגוסט 2019, 21:41
ודאי שפסיקת פוסק מושפעת מהשקפתו, אבל אם מישהו פוסק כמו פוסק מסוים זה ממש לא אומר שהוא צועד בדרך ההשקפתית שלו. ראה כמה חסידים פוסקים כמו המשנה ברורה שהיה ליטאי, ובכלל גם היום אדמו"רים פונים לפעמים לפוסקים ליטאים בשאלות הלכתיות.
לשחק משחק ניחושים זה יפה אבל לא כל כך יהודי. עדיין דרוש מישהו שיביא ציטוט בקשר לאיזשהו משהו מהנושאים שעלו פה...
נכון, אין קשר הכרחי בין כל הלכה להשקפה. אבל ברור שבאופן כללי פסיקת ההלכה מושפעת מההשקפה. בדוגמא של המשנ"ב, רואים בבירור שהוא כתב את ספרו בצורה "דיפלומטית" כהגדרת החזו"א, ולכן הוא מתאים לכל החוגים. אבל החסידים תמיד יצמדו למנהגי החסידות אפילו נגד רוב הפוסקים ופשטות ההלכה, ואילו המשנ"ב יעדיף את ההלכה היוצאת מהסוגיא, גם אם יתן חשיבות למנהג (דלא כערוך השלחן שמנסה תמיד להצדיק עם המנהג, ודלא כהחזו"א שלא מחשיב את המנהג כלל).
 


יצחק בן חיים
הודעות: 33
הצטרף: 20 נובמבר 2018, 01:21
נתן תודה: 9 פעמים
קיבל תודה: 9 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש בעיה בספרי ״פניני הלכה״?

שליחה על ידי יצחק בן חיים » 28 אוגוסט 2019, 16:20

כנראה ש"מבקש אמת" דובר אמת. - בעיקר דבריו!
אך מש"כ
מבקש אמת כתב:
27 אוגוסט 2019, 22:24
השפעת ההשקפה של הראי"ה על כתיבתו ההלכתית אינה פוסלת את העיון בכתביו ההלכתיים
. לענ"ד תמוה טובא, והגע עצמך החזו"א שאתה מזכיר בהמשך וכי תעלה ע"ז שהוא עיין בספריו או בכיו"ב? אתמהה
ומש"כ
חגי פאהן כתב:
27 אוגוסט 2019, 21:41
ראה כמה חסידים פוסקים כמו המשנה ברורה שהיה ליטאי,
אינו נכון, כי באמת ישנם הרבה קהילות כמו יוצאי פולין שבעיקר פוסקים כדעת השועה"ר אע"פ שלומדים בעיקר במ"ב. ולמותר לציין שבקהילות החסידים בארה"ב זה ממש כ95% מהציבור בעיקר גם לומד שועה"ר או שו"ע ונו"כ, וק"ו שאינם פוסקים כמו המ"ב.
וזאת מלבד מה שלא כל שאלה צריך לבוא לידי הכרעה המבוססת לאור ערכי ההשקפה, כי ישנם הרבה שאלות שאינם חדישות או משהו מהסוג הזה כידוע לכל.


חגי פאהן
משתמש ותיק
הודעות: 357
הצטרף: 12 פברואר 2017, 08:00
נתן תודה: 120 פעמים
קיבל תודה: 120 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש בעיה בספרי ״פניני הלכה״?

שליחה על ידי חגי פאהן » 28 אוגוסט 2019, 23:17

יצחק בן חיים כתב:
28 אוגוסט 2019, 16:20
אינו נכון, כי באמת ישנם הרבה קהילות כמו יוצאי פולין שבעיקר פוסקים כדעת השועה"ר אע"פ שלומדים בעיקר במ"ב. ולמותר לציין שבקהילות החסידים בארה"ב זה ממש כ95% מהציבור בעיקר גם לומד שועה"ר או שו"ע ונו"כ, וק"ו שאינם פוסקים כמו המ"ב.
וזאת מלבד מה שלא כל שאלה צריך לבוא לידי הכרעה המבוססת לאור ערכי ההשקפה, כי ישנם הרבה שאלות שאינם חדישות או משהו מהסוג הזה כידוע לכל.
כמדומני שרוב הנו"כ על השו"ע אינם חסידים. קהילות בארץ ישראל שפוסקות עפ"י שועה"ר? שאלתי את שליח חב"ד בעירי ואמר לי על חסידויות בחו"ל, בארץ היה קשה לו למצוא. אשמח לשמוע היכן הן.
ואה"נ, אני לומד עם בנותיי הל' שבת מתוך פניני הלכה, שיתרונו שכתוב בשפה ברורה וקלה. רוב ההלכות אינן קשורות להשקפה, והוא עצמו מביא כל הזמן את החזו"א והגרש"ז ועוד, אלא את מי יביא?


יצחק בן חיים
הודעות: 33
הצטרף: 20 נובמבר 2018, 01:21
נתן תודה: 9 פעמים
קיבל תודה: 9 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש בעיה בספרי ״פניני הלכה״?

שליחה על ידי יצחק בן חיים » 29 אוגוסט 2019, 23:18

חגי פאהן כתב:
28 אוגוסט 2019, 23:17
כמדומני שרוב הנו"כ על השו"ע אינם חסידים.
זהו אינו ענין כלל לנידו"ד!
כי עיקר פירושי הנו"כ נתחברו קודם עידן החסדים והתפשטות דרך הבעש"ט ליולם.
חגי פאהן כתב:
28 אוגוסט 2019, 23:17
שאלתי את שליח חב"ד
גם זה ל"ש לנידו"ד כי מוצא קהילת חב"ד אינו כלל מפולין, ואינם בכלל "קהילות יוצאי פולין" כמו שכתבתי אני.
והתכוונתי לקהילות יוצאי פולין ה"שמרניות" יותר כביכול, כמו אמשינוב וכדו', ולא גור שכידוע שינה האמרי אמת זצ"ל - בבואו להשתכן בארה"ק - הרבה דברים ממה שהיה נהוג בחו"ל


tkhvu
הודעות: 153
הצטרף: 12 מרץ 2018, 00:49
קיבל תודה: 32 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש בעיה בספרי ״פניני הלכה״?

שליחה על ידי tkhvu » 30 אוגוסט 2019, 00:42

אכן, בספרי פניני הלכה ישנה מעורבות גדולה להשקפותיו עם הלכותיו. אך, כמדומני שבספרי ההלכה של הגראי"ה אין משקל להשקפותיו כלל, ומלבד בהיתר המכירה לא ידוע על דברים כאלו. מה גם שההיתר הנ"ל יסודו בהררי קודש ופוסקי אותה תקופה נחלקו בשאלה זו, ולא ידוע על רוב לאחד הצדדים.
אדרבה, מי שימצא מעורבות של השקפות הראי"ה עם פסקיו, שיעלה אותם לפורום.


יעקב שלם
משתמש ותיק
הודעות: 940
הצטרף: 10 אפריל 2018, 11:52
נתן תודה: 333 פעמים
קיבל תודה: 264 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש בעיה בספרי ״פניני הלכה״?

שליחה על ידי יעקב שלם » 30 אוגוסט 2019, 00:54

tkhvu כתב:
30 אוגוסט 2019, 00:42
מה גם שההיתר הנ"ל יסודו בהררי קודש ופוסקי אותה תקופה נחלקו בשאלה זו, ולא ידוע על רוב לאחד הצדדים.
לא נכנס לנושא של היתר מכירה
רק רציתי לחזק דבריך שמעתי שהגרשז"א מנע מהרב נויבריט להשמיט בספר על שמיטה את היתר מכירה


tkhvu
הודעות: 153
הצטרף: 12 מרץ 2018, 00:49
קיבל תודה: 32 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש בעיה בספרי ״פניני הלכה״?

שליחה על ידי tkhvu » 30 אוגוסט 2019, 01:02

הלשון יסודו בהררי קודש לקוח (כמדומני) מהקדמתו של גרש"ז לספר מעדני ארץ.


בבא קמא
משתמש ותיק
הודעות: 372
הצטרף: 30 יולי 2019, 13:37
נתן תודה: 29 פעמים
קיבל תודה: 90 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש בעיה בספרי ״פניני הלכה״?

שליחה על ידי בבא קמא » 30 אוגוסט 2019, 10:39

מאוד מתפלא על הציטוט למעלה:
מזכרון ישן היה לי מאוד קשה עם פסיקה של הרב מלמד שליט"א לגבי הליכה לאוניברסיטה מעורבת
זה נראה חלילה כאילו הפסק ברור מותר וצריך ללכת
למרות שטעם ההיתר מאוד מסובך כמו שצריך להיות מעורב עם המדינה
אני מדגיש שזה מזיכרון ישן אבל היה לי מאוד קשה להבין את דבריו ע"כ.
זהו? עד כאן? היה מאוד קשה להבין את דבריו? טעם ההיתר מאוד מסובך?
האם הדבר לא נפסק על ידי רבותינו כאיסור גמור?


שמעיה
משתמש ותיק
הודעות: 1291
הצטרף: 26 יוני 2016, 13:39
נתן תודה: 287 פעמים
קיבל תודה: 312 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש בעיה בספרי ״פניני הלכה״?

שליחה על ידי שמעיה » 30 אוגוסט 2019, 11:08

חגי פאהן כתב:
28 אוגוסט 2019, 23:17
יצחק בן חיים כתב:
28 אוגוסט 2019, 16:20
אינו נכון, כי באמת ישנם הרבה קהילות כמו יוצאי פולין שבעיקר פוסקים כדעת השועה"ר אע"פ שלומדים בעיקר במ"ב. ולמותר לציין שבקהילות החסידים בארה"ב זה ממש כ95% מהציבור בעיקר גם לומד שועה"ר או שו"ע ונו"כ, וק"ו שאינם פוסקים כמו המ"ב.
וזאת מלבד מה שלא כל שאלה צריך לבוא לידי הכרעה המבוססת לאור ערכי ההשקפה, כי ישנם הרבה שאלות שאינם חדישות או משהו מהסוג הזה כידוע לכל.
כמדומני שרוב הנו"כ על השו"ע אינם חסידים. קהילות בארץ ישראל שפוסקות עפ"י שועה"ר? שאלתי את שליח חב"ד בעירי ואמר לי על חסידויות בחו"ל, בארץ היה קשה לו למצוא. אשמח לשמוע היכן הן.
ואה"נ, אני לומד עם בנותיי הל' שבת מתוך פניני הלכה, שיתרונו שכתוב בשפה ברורה וקלה. רוב ההלכות אינן קשורות להשקפה, והוא עצמו מביא כל הזמן את החזו"א והגרש"ז ועוד, אלא את מי יביא?
שמעתי שגם בבעלז היה נהוג בעבר לפסוק על פי שועה''ר, ואט אט נשתנה הדבר.
 


מממממ
הודעות: 90
הצטרף: 18 מאי 2019, 22:26
נתן תודה: 22 פעמים
קיבל תודה: 22 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש בעיה בספרי ״פניני הלכה״?

שליחה על ידי מממממ » 07 ספטמבר 2019, 21:57

תעינו בטורו בעיתון בשבע, ותראו לבד את השקפותיו.
זוכרני בשמיטה האחרונה שהיה לו מאמר על היתר מכירה, וממש היה דברי חוצפה על מרן החזו"א.


מממממ
הודעות: 90
הצטרף: 18 מאי 2019, 22:26
נתן תודה: 22 פעמים
קיבל תודה: 22 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש בעיה בספרי ״פניני הלכה״?

שליחה על ידי מממממ » 08 ספטמבר 2019, 20:35

מצאתי והנה זה ממר מתאריך ח' תמוז ע"ה
"בשבוע הקודם סיפרתי על תולדות היתר המכירה, כפי שהונהג על ידי גדולי הרבנים. גם ציינתי שהחל מהדור השני, המאפיין הבולט של המתנגדים להיתר היה שהם הסתייגו במידה זו או אחרת מהיישוב החדש, וקל וחומר שהתנגדו לתנועה הציונית שהוקמה בינתיים בשנת תרנ"ז (1897) ורוב מנהיגיה ופעיליה היו חילוניים.

בלא זאת קשה להבין את הסיבה להתנגדותם החריפה להיתר, שכן מצד הדין ההיתר מבוסס מאוד, הרבה יותר מהיתרים דומים שכל ישראל נוהגים לסמוך עליהם.

שכן לדעת סיעה חשובה של גדולי הראשונים (רז"ה, ראב"ד, נימוקי יוסף, מאירי ועוד), אין חובה לשמור שביעית בזמן הזה. ואף הסוברים שחובה לשמור שביעית, מסכימים שהחובה אינה אלא מדברי חכמים (זולת כמה אחרונים בודדים, שדבריהם קשים).

בנוסף לכך, יש ספק אימתי חלה שנת השמיטה: לדעת רש"י, רא"ש וטור, בשנת תשע"ד, לדעת ראב"ד בשנת תשע"ב, ומנהגנו כדעת הגאונים – בשנת תשע"ה. ספק זה משמעותי עד שכתב מהר"י ענגיל שמחמת ספק זה היה אפשר להתיר את השביעית לגמרי, שכן כל שנה אפשרית בטלה בשתי האפשרויות הנוספות (אוצרות יוסף, שביעית עמ' צו).

אכן אם מתבוננים בהיתר המכירה נמצא שהוא נוטה לחומרא לעומת מה שמקובל במקרי דחק דומים. אין זאת אלא שהמחלוקת נגד התנועה הציונית קלקלה את שורת הדין אצל החולקים על ההיתר, עד שהתעלמו מכל המקורות האיתנים של ההיתר תוך שהם מקבצים את כל הטענות האפשריות לחומרא.

ההיתר בדור השלישי

נמצא שיש בטענתו של החזון איש פגיעה עצומה בגדולי רבני הארץ. לא זו בלבד שחלק עליהם, כשהם היו רבני המקום וגדולים ממנו בחכמה, באחריות ובהבנת המציאות, עוד התעצם לטעון שאין דעתם נחשבת כלל, עד שהעושים כמותם נחשבים כבעלי עבירה
בדור השלישי להתיישבות החדשה הנהיגו את ההיתר הרבנים הראשיים, הרב הרצוג והראשל"צ הרב עוזיאל, ועמם הרב פרנק רבה של ירושלים ורוב רבני הערים והיישובים בארץ.

לעומתם, בראש המתנגדים עמד החזון איש שעלה לארץ בשנת תרצ"ג. ראוי לציין שבשונה משאר מתנגדי ההיתר, החזון איש גילה אחריות ודאגה לחקלאים הדתיים, טרח ללוותם ואף חידש קולות מופלגות בהלכות שמיטה כדי שיוכלו להתקיים בלא היתר המכירה. אולם כמו שאר המחמירים, אף הוא התנגד לתנועה הציונית. עוד מוכרחים לציין בצער, שבהתנגדותו להיתר העלה את המחלוקת לרמה חמורה.

הטענה על תוקף המכירה מאיסור "לא תחונם"

אחת הטענות המרכזיות של החזון איש, שהואיל ואסור למכור קרקעות לגוי בארץ ישראל משום "לא תחונם", הרי שכאשר האיכרים ממנים את הרבנים לשליחים שלהם למכור את הקרקע, נעשים הרבנים שליחים לדבר עבירה. כיוון שכך, אין למעשיהם תוקף כי שליחותם בטילה, "שאין שליח לדבר עבירה" (חזו"א שביעית כד, ד).

כמובן שלרבנים המתירים הייתה על כך תשובה ניצחת. שהרי איסור "לא תחונם" נועד לחזק את ישיבתם של ישראל בארץ, שנאמר: "כי יביאך ה' אלוקיך אל הארץ אשר אתה בא שמה לרשתה ונשל גויים רבים מפניך… ונתנם ה' אלוקיך לפניך והיכיתם, החרם תחרים אותם, לא תכרות להם ברית ולא תחונם" (דברים ז, א ב). ואם כן, כאשר מכירת הקרקע היא לזמן קצר ונועדה לחזק את ההתיישבות היהודית בארץ, אין בה שום איסור (ישועות מלכו יו"ד נה, נט; אדר"ת; אבני נזר יו"ד תנח).

בנוסף לכך, גם אם המכירה לא הייתה נצרכת לחיזוק יישוב הארץ, ביארו הראשונים שמלכתחילה כל איסור "לא תחונם" הוא רק במכירה לצמיתות, או לפחות כאשר הגוי מתכוון לנהוג שם כבעל הבית זמן מסוים, אבל כאשר המכירה לזמן קצר ובלי כוונה של הגוי לנהוג כבעל הבית, אין בה איסור של "לא תחונם" (רמב"ן והחינוך שלט, וכן עולה מהרמב"ם הל' ע"ז י, ג ד).

הטענה הקשה נגד החזון איש

נמצא אם כן, שלפי דעת גדולי הפוסקים, הרבנים שמבצעים את המכירה מקיימים מצווה, בסייעם לחקלאים שמיישבים את הארץ. וכיוון שכך, גם החולקים עליהם אינם יכולים לטעון שהם עוברי עבירה. וכשם שהספרדים שנוהגים על פי שולחן ערוך שלא לחמם מרק בשבת, אינם יכולים לטעון על התימנים שמחממים מרק כדעת הרמב"ם שהם עוברי עבירה.

נמצא שיש בטענתו של החזון איש פגיעה עצומה בגדולי רבני הארץ. שלא זו בלבד שחלק עליהם, כשהם היו רבני המקום וגדולים ממנו בחכמה, באחריות ובהבנת המציאות, עוד התעצם לטעון שאין דעתם נחשבת כלל, עד שהעושים כמותם נחשבים כבעלי עבירה.

ההשלכות הקשות

לצערנו הרב, בעקבות עמדות חמורות וקשות כאלה נגד גדולי הרבנים, כבר שלושה דורות רבים מרבני הציבור החרדי מפחדים לברר את הסוגיות הגדולות כראוי. הם חוששים שאם יביעו עמדה שאינה לרוחם של המחמירים ושל הקנאים התומכים בהם, כל דעותיהם ייפסלו, והם יוקעו אל מחוץ למחנה כמסיתים ומדיחים לדבר עבירה.

כך קרה שבכמה דברים סטה הציבור החרדי מדרך התורה, עד שרבים מבניו התרגלו לבזות את גדולי הרבנים כמרן הרב קוק ותלמידיו, למרות שבסתר רבים מגדולי רבניהם מתנגדים לכך. כך קרה גם שרבים התרגלו לבטל את מצוות יישוב הארץ, שאמרו עליה חכמים שהיא שקולה כנגד כל המצוות, וכן רבים מעזים לכפור בפומבי במצווה הגדולה שמקיימים החיילים שמגנים על העם והארץ. ואף המציאו איסורים חדשים נגד לימודי חכמות העולם ושירות לאומי, ועוד חומרות שונות שיוצאות משורת ההלכה. ולכל הדברים הללו ישנם רבנים חרדים רבים שמתנגדים בסתר, אבל הם אינם מבררים את דעתם בגלוי מחמת החשש מפגיעתם של בעלי המחלוקת.

לימוד זכות

אמנם על החזון איש עצמו אפשר ללמד קצת זכות, שהיה תקיף מאוד באופיו, וכל מה שעלה לו בלימודו כתב בלי לשאת פנים לגדולים ממנו. בנוסף לכך, החזון איש כיבד באופן מיוחד את מרן הרב קוק בפנותו אליו בלשון "הוד כבוד מרן שליט"א".

וכן אפשר ללמד זכות מעין זו על הרב הרידב"ז, משוללי ההיתר החריפים, שהיה חריף וסוער ורִתחת התורה אנסתו, ופעמים שהביע צער על כך שיצא שביזה את מרן הרב קוק. הנה למשל, כאשר רב אחד החל להחשיב עצמו כרב ביפו תוך ערעור על סמכותו של הרב קוק, כתב הרידב"ז שזה מעשה נבלה, "כי איך יעלה על הדעת שילחום זבוב קצוץ כנפיים נגד הנשר הגדול דפקיע שמיה בתבל ומלואה…"

אבל קשה ללמד זכות זאת על כל אותם רבנים חרדים שהיו בעלי אופי רגיל, ובכל זאת ביטלו את דעת גדולי הרבנים מכול וכול. ובוודאי שאין ללמד זכות זאת על אלה שעוד הוסיפו דברי גנאי וביזוי כנגד בעלי ההיתר, שהיו גדולים וצדיקים מהם.

המחרימים את פירות ההיתר

המשך חטאם בכך שהם מחרימים את הפירות שגודלו במסגרת היתר המכירה. שכן בנוסף על כך שדבריהם מבוססים על עוון של ביזוי תלמידי חכמים מהדרגה החמורה ביותר, הם גם מנוגדים לכללי ההלכה היסודיים. שכן ידוע שישנה מחלוקת האם מותר לאכול פירות שגודלו ונשמרו בשביעית תוך ביצוע של איסורים גמורים. לדעת רוב הפוסקים, פירות שגודלו באיסורי עבודה בשביעית מותרים באכילה (ר"ש, רמב"ן, רשב"א). וכן לגבי פירות שנשמרו בשביעית באיסור ולא הופקרו, לדעת רוב הפוסקים הם מותרים באכילה (רמב"ם). ואף שיש חולקים ואוסרים את הפירות, כיוון שדעת רוב הפוסקים להקל, ובנוסף לכך שביעית בזמן הזה מדברי חכמים – הלכה כדברי המקילים. קל וחומר שיש סוברים שאין חיוב לשמור שביעית בזמן הזה, ויש גם ספק על מועד השביעית.

הרי שהמחמירים פוסקים בניגוד לכללי ההלכה. וקל וחומר כאשר החקלאים אינם עובדים באיסור אלא על פי פסיקתם של גדולי הרבנים, ועל כן אין כלל מקום לטעון שהפירות יהיו אסורים מחמת שגודלו באיסור.

גידולי שדה

אמנם יש טוענים שלגבי גידולי שדה יש איסור מיוחד, שכן חכמים גזרו על הספיחים שגדלו בשדה מאליהם שאסורים באכילה, קל וחומר שאסור לאכול ירקות שגודלו באיסור. אלא שכל זה היה נכון אילו החקלאים היו זורעים בלא היתר, אבל אחר שהם זורעים על פי הוראת הרבנים, אין איסור לאכול את הירקות. ואף החולקים על היתר המכירה צריכים להודות בזה, הואיל וכל גזירת ספיחים היא מדברי חכמים כדי למנוע איסור, וממילא במקום שהחקלאים נהגו על פי הוראת הרבנים – אין מקום לאסור.

טענת החשודים

ויש טוענים, שכשם שאסור לקנות פירות מחשודים על עבודה בשביעית, כדי שלא לסייע לדבר עבירה, כך אסור לקנות מפירות שגודלו במסגרת היתר המכירה. אולם כיוון שהחקלאים עובדים על פי היתר הרבנים, אין במעשיהם שום עבירה. והטוענים שאסור לסייע להם, מבטלים לגמרי את דברי הרבנים המתירים, ועוברים על איסור חמור של ביזוי תלמידי חכמים ועשיית מחלוקת.

חטאם של המחרימים

הרי שהסוברים שאסור לאכול מפירות היתר המכירה, מגבבים סברה על גבי סברה לחומרא, נגד כללי ההלכה. בנוסף לכך, הם פוגעים בכבודם של גדולי ישראל שהורו להיתר על פי דברי רוב הפוסקים, כדי לסייע לישראל קדושים השבים לארצם.

אין טענה זו מכוונת כנגד אלה שלמדו את הסוגיה והגיעו למסקנה שלא היה ראוי להשתמש בהיתר המכירה, ועל כן הם מעדיפים להימנע מאכילת פירות היתר המכירה. ובתנאי שהם נוהגים כך לעצמם כמנהג חסידות, ומורים לציבור שמצד הדין מותר לאכול מפירות היתר המכירה (כמבואר במעדני ארץ שביעית קנט, ב).

טענה זו מכוונת כנגד הטוענים שפירות ההיתר אסורים באכילה לכול, ואין לאכול אצל מי שסומך על היתר המכירה, ואין לסמוך על כשרויות שסומכות על היתר המכירה, ואף מחרימים אירועים ציבורים ומשפחתיים מחמת זה. אלה חוטאים בביזוי גדולי ישראל, ומרימים יד לפגוע בקדושת כלל ישראל וארץ ישראל. וכל הנותן יד להחרמה הזאת, שותף בחטאם."

יראה הציבור וישפוט


בר נש
הודעות: 131
הצטרף: 12 מאי 2019, 22:51
נתן תודה: 39 פעמים
קיבל תודה: 8 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש בעיה בספרי ״פניני הלכה״?

שליחה על ידי בר נש » 21 ספטמבר 2019, 23:26

מממממ כתב:
08 ספטמבר 2019, 20:35
נמצא שיש בטענתו של החזון איש פגיעה עצומה בגדולי רבני הארץ. שלא זו בלבד שחלק עליהם, כשהם היו רבני המקום וגדולים ממנו בחכמה, באחריות ובהבנת המציאות, עוד התעצם לטעון שאין דעתם נחשבת כלל, עד שהעושים כמותם נחשבים כבעלי עבירה.
 איך מבררים מי גדול בחכמה?


מממממ
הודעות: 90
הצטרף: 18 מאי 2019, 22:26
נתן תודה: 22 פעמים
קיבל תודה: 22 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש בעיה בספרי ״פניני הלכה״?

שליחה על ידי מממממ » 22 ספטמבר 2019, 23:23

בר נש כתב:
21 ספטמבר 2019, 23:26
איך מבררים מי גדול בחכמה?
מה שבטוח זה שהחזון איש יותר גדול מה"פניני הלכה".... (כמובן בלי למעט בערך של אף ת"ח)


בר נש
הודעות: 131
הצטרף: 12 מאי 2019, 22:51
נתן תודה: 39 פעמים
קיבל תודה: 8 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש בעיה בספרי ״פניני הלכה״?

שליחה על ידי בר נש » 23 ספטמבר 2019, 14:25

בר נש כתב:
21 ספטמבר 2019, 23:26
מממממ כתב: ↑08 ספטמבר 2019, 20:35
נמצא שיש בטענתו של החזון איש פגיעה עצומה בגדולי רבני הארץ. שלא זו בלבד שחלק עליהם, כשהם היו רבני המקום וגדולים ממנו בחכמה, באחריות ובהבנת המציאות, עוד התעצם לטעון שאין דעתם נחשבת כלל, עד שהעושים כמותם נחשבים כבעלי עבירה.

איך מבררים מי גדול בחכמה?
התכוונתי לשאול מאיפה אתה יודע שהיו גדולים מהחזון איש בחכמה?


נשמה ענייה
הודעות: 24
הצטרף: 23 ספטמבר 2019, 13:59
נתן תודה: 4 פעמים
קיבל תודה: 10 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש בעיה בספרי ״פניני הלכה״?

שליחה על ידי נשמה ענייה » 15 אוקטובר 2019, 13:37

גם בארץ ברוב החסידוית לומדים משנה ברורה כי יותר מסודר ונוח אבל בדברים בהם יש מחלוקת פוסקים כבעל התניא ובחול בסאטמר סקווירא ועוד לומדים רק שוע הרב


zxc
הודעות: 161
הצטרף: 30 אוגוסט 2019, 00:36
נתן תודה: 55 פעמים
קיבל תודה: 56 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש בעיה בספרי ״פניני הלכה״?

שליחה על ידי zxc » 15 אוקטובר 2019, 14:58

נשמה ענייה כתב:
15 אוקטובר 2019, 13:37
ברוב החסידוית בדברים בהם יש מחלוקת פוסקים כבעל התניא

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח