מכתב שפורסם בימים האחרונים בעידוד זריקות למניעת מחלות

במה לדיון בנושאים אקטואליים העולים על שולחן מלכים, במבט תורני
כללי הפורום
פורום אקטואליה נועד לתת מענה לנושאים העולים בפורום מעת לעת, ואינם נושאים תורניים מובהקים
מעתה אין לפתוח אשכולות בנושאי חינוך, גיור, ושאר נושאים מעין אלו, אלא כאן
הפורום פועל כרגע במתכונת הרצה, וכדאיות קיומו נבחנת. נא לשמור על רמתו הגבוהה של הפורום.

אסור בתכלית האיסור לפתוח אשכולות או לכתוב הודעות שיש בהם כדי לבוא לזלזול בגדולי תורה או בציבורים שונים
אשכולות שכאלו יימחקו, והפותח או המגיב יורחק מהפורום

יעקב שלם
משתמש ותיק
הודעות: 1312
הצטרף: 10 אפריל 2018, 11:52
נתן תודה: 497 פעמים
קיבל תודה: 388 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מכתב שפורסם בימים האחרונים בעידוד זריקות למניעת מחלות

שליחה על ידי יעקב שלם » 15 נובמבר 2019, 10:51

יהודי נאמן כתב:
15 נובמבר 2019, 10:28
יעקב שלם כתב:
15 נובמבר 2019, 10:21
יהודי נאמן כתב:
15 נובמבר 2019, 10:08

אתה נוטף דמוקרטיה.
איך למשל תסתדר עם הגמרא הבאה:עירובין כב. רבא אמר במי [מתקיים דברי תורה] שמשים עצמו אכזרי על בניו ועל בני ביתו כעורב.



אותו אחד שממש חשוב לי שיתקיימו ד"ת מקיים גם את דברי חז"ל
עד שאדם מתפלל על דברי תורה שיכנסו בתוך מעיו יתפלל על אכילה ושתיה שלא יכנסו בתוך מעיו

או שהוא מאמץ רק מה שנח לו

לא הובן הקשר?


הקשר ברור
לא כל גמרא רלונטית לכל אחד = מתאימה לדרגת כל אחד

איני יודע פשט בגמרא הנ"ל 
אבל המשים עצמו אכזרי על בניו אמורה לנבוע מאהבת תורה ולא מעצלות או אכזריות מולדת

פתחתי על אשכול נפרד
viewtopic.php?f=8&t=7410


יהודי נאמן
משתמש ותיק
הודעות: 308
הצטרף: 09 ספטמבר 2019, 14:32
נתן תודה: 25 פעמים
קיבל תודה: 74 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מכתב שפורסם בימים האחרונים בעידוד זריקות למניעת מחלות

שליחה על ידי יהודי נאמן » 15 נובמבר 2019, 13:16

יעקב שלם כתב:
15 נובמבר 2019, 10:51
יהודי נאמן כתב:
15 נובמבר 2019, 10:28
יעקב שלם כתב:
15 נובמבר 2019, 10:21




אותו אחד שממש חשוב לי שיתקיימו ד"ת מקיים גם את דברי חז"ל
עד שאדם מתפלל על דברי תורה שיכנסו בתוך מעיו יתפלל על אכילה ושתיה שלא יכנסו בתוך מעיו

או שהוא מאמץ רק מה שנח לו

לא הובן הקשר?

הקשר ברור
לא כל גמרא רלונטית לכל אחד = מתאימה לדרגת כל אחד

איני יודע פשט בגמרא הנ"ל 
אבל המשים עצמו אכזרי על בניו אמורה לנבוע מאהבת תורה ולא מעצלות או אכזריות מולדת

פתחתי על אשכול נפרד
viewtopic.php?f=8&t=7410
מה הקשר זהו הופנה לדמוקרט ההוא. כנראה שלא הבנת את הנידון.
 


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 2129
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 221 פעמים
קיבל תודה: 765 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מכתב שפורסם בימים האחרונים בעידוד זריקות למניעת מחלות

שליחה על ידי מבקש אמת » 15 נובמבר 2019, 15:23

יהודי נאמן כתב:
15 נובמבר 2019, 10:08
מבקש אמת כתב:
14 נובמבר 2019, 22:20
יעקב שלם כתב:
14 נובמבר 2019, 19:00

כדרכך אתה כותב שנון רהוט וברור

אך הסתייגות אחת      זה כלפי עצמם כלפי השיטה כלפי החינוך לדרך כזאת
אבל כלפינו אם בא לידינו עני
כמדומני שכתב ע"ז הח"ח שגם אם הוא לא בגדר עני אבל הוא עני בדעת
ולכן מצוה לפרנסו
לגבי מה כתב כן החפץ חיים, ואיה מקומו?



לאחר מעשה, אם בא לידינו עני שעניותו באה לו כתוצאה משיטה מוטעית, הרי שלענ"ד צריך להתחשב בג' נקודות: האחת - האם דעתו מופרכת לחלוטין ויש עליו תביעה למה אוחז בדברי הבל, השניה - האם הוא חכם אלא שמתעקש לאחוז בדעותיו (אידיאולוג בלע"ז), והשלישית - שאין בני ביתו צריכים לסבול בגלל דעות אביהם. והאחרונה עדיפא מכולהו.

אבל כל זה לאחר מעשה. אמנם האדם עצמו צריך לוודא שכל דעותיו ושיטותיו לא יבואו על חשבון אחרים בשום כיוון וצורה, גם אם לדעתו הוא צודק ללא ספק.

אתה נוטף דמוקרטיה.
אני לא נכנס לגוף הנושא, אבל איך למשל תסתדר עם הגמרא הבאה הכל כך 'לא הומנית':
עירובין כב. רבא אמר במי [מתקיים דברי תורה] שמשים עצמו אכזרי על בניו ועל בני ביתו כעורב.
מעניין שהבאת את הגמרא הזו כדוגמא, מאחר ואני הבאתי בכמה אשכולות אחרים גמרא זו גופא כדוגמא לכך שאי אפשר לקחת את דברי חז"ל כפשוטם אלא עלינו להבין את המסר העולה מהם. הלא מלבד העובדה שהאכזריות היא מידה רעה ומגונה, הלא חז"ל עצמם חייבו את האדם בחיוב מזונות, והיאך יעלה על הדעת שאמרו לו לבטל את חיובו. וכי מי שחייב לרעהו ממון יוכל "להתאכזר" עליו ולא לשלם את חובו בגלל שרצונו ללמוד תורה? מי שהתחייב בכתובה "ואנא אפלח ואוקיר ואיזון ואפרנס יתיכי ליכי כהלכות גוברין יהודאין דפלחין ומוקרין וזנין ומפרנסין לנשיהון בקושטא" עליו לקיים את התחייבותו בלי תירוצים. 

כוונת הגמרא "מתאכזר על בניו כעורב" הכוונה למיעוט מסויים במידת הרחמים, וכלשון הארחות צדיקים בשער האכזריות: "
כי זה דבר ברור, המרחם על בניו יותר מדי, מתוך כך חושב להרוויח ממון, ולא יחוש איך יבוא לו הממון באיסור או בהיתר, כי האהבה מקלקלת את השורה. וגם מתוך הטירדה שהוא טורח יום ולילה להמציא מזונותם וצרכם ברווח, מתוך כך הוא בטל מדברי תורה, כי יעשה עסקיו עיקר. ומתוך כך כל מעשיו מבולבלים". 

(היה מעשה באחד שנהיה פרוש ועזב את בני ביתו והלך להתבודד וללמוד תורה, והביאו את ר' איצל'ה פטרבורגר לדבר על לבו שעליו לדאוג למשפחתו, וההוא התעקש בדעתו. ואח"כ אמר ר' איצל'ה שלא הועיל כל דיבורו עמו, מאחר והוא התעקש להבין כפשוטו את דברי הגמרא שישים עצמו אכזרי על בניו כעורב. כנראה שהאחד כזה צריך לקיים כפשוטו מאמר חז"ל "כל מי שאין בו דעה אסור לרחם עליו".)



נ.ב. לא הבנתי מה הקשר בין מה שכתבתי לדמוקרטיה. אם אתה חושב שהינך יכול לעשות מה שעולה על רוחך גם על חשבון אחרים, הרי שעליך לצפות שגם אחרים יעשו כל העולה על רוחם גם על חשבונך, מה שעלול להביא לתוצאות בלתי נעימות בעליל. וכמו שנאמר "על דאטפת אטפוך, וסוף מטייפיך יטופון".


איש ווילנא
משתמש ותיק
הודעות: 1254
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 284 פעמים
קיבל תודה: 315 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מכתב שפורסם בימים האחרונים בעידוד זריקות למניעת מחלות

שליחה על ידי איש ווילנא » 16 נובמבר 2019, 21:32

מבקש אמת כתב:
15 נובמבר 2019, 15:23
(היה מעשה באחד שנהיה פרוש ועזב את בני ביתו והלך להתבודד וללמוד תורה, והביאו את ר' איצל'ה פטרבורגר לדבר על לבו שעליו לדאוג למשפחתו, וההוא התעקש בדעתו. ואח"כ אמר ר' איצל'ה שלא הועיל כל דיבורו עמו, מאחר והוא התעקש להבין כפשוטו את דברי הגמרא שישים עצמו אכזרי על בניו כעורב. כנראה שהאחד כזה צריך לקיים כפשוטו מאמר חז"ל "כל מי שאין בו דעה אסור לרחם עליו".)

צריך לעין בגיטין דף ז ב
מה שהגמ' דורשת שם על הפסוק ויתנו את בזונה ואת הילד מכרו ביין

ולגופו של ענין
רק יש לשים לב שהיו רבים
מן הגדולים שהתמסרו לתורה
והשאירו את ביתם בעניות והטילום על הציבור
וזאת משום שטובת הציבור הוא שיהא בינייהם גדולי תורה
ואני לא בא להכריע בשאלה הגדולה הזו רק לחדד שיש גם כזה צד למטבע

ואספר דבר מענין
ידוע שהגר"ג נדל סבר שאסור להתפרנס מן התורה [בלי להכנס למחלוקת הראשונים בענין והסכמת התשב"ץ והכס"מ שמותר להתפרנס]
אבל מכל מקום אף הוא אמר
שיש כאלו שמותר להם להתפרנס מתורתם
והוא מי שעתיד להיות משפיע תורני גדול
או לחבר חיבורים ייחודיים שטובת הציבור הוא
והשלישי שמנה הוא מי ששקוע בתורתו ומנותק מעולם הזה לחלוטין [אני משער שהטעם משום שעצם מציאותו הוא טובה גדולה לציבור]
ואגב הגר"ג אמר על עצמו שהוא לא נמנה על הסוגים האלה [בהסברים משכנעים...]

סמל אישי של משתמש

דוד ריזל (הפרסומאי)
משתמש ותיק
הודעות: 973
הצטרף: 05 פברואר 2017, 12:10
נתן תודה: 386 פעמים
קיבל תודה: 314 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מכתב שפורסם בימים האחרונים בעידוד זריקות למניעת מחלות

שליחה על ידי דוד ריזל (הפרסומאי) » 17 נובמבר 2019, 11:12

על מאמחז"ל "משים עצמו כאכזרי", יש פירוש שמדייק את הלשון: משים עצמו כאכזרי, שליבו נקרע מרחמנות עליהם, אך הוא מתגבר על עצמו ומשים עצמו כמי שהוא אכזרי.
ואחד הגדולים אמר שזו דרך קיצונית, ומתאימה רק למי שבטוח של כוונתו אך ורק לשם שמים.


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 2129
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 221 פעמים
קיבל תודה: 765 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מכתב שפורסם בימים האחרונים בעידוד זריקות למניעת מחלות

שליחה על ידי מבקש אמת » 17 נובמבר 2019, 19:12

איש ווילנא כתב:
16 נובמבר 2019, 21:32
מבקש אמת כתב:
15 נובמבר 2019, 15:23
(היה מעשה באחד שנהיה פרוש ועזב את בני ביתו והלך להתבודד וללמוד תורה, והביאו את ר' איצל'ה פטרבורגר לדבר על לבו שעליו לדאוג למשפחתו, וההוא התעקש בדעתו. ואח"כ אמר ר' איצל'ה שלא הועיל כל דיבורו עמו, מאחר והוא התעקש להבין כפשוטו את דברי הגמרא שישים עצמו אכזרי על בניו כעורב. כנראה שהאחד כזה צריך לקיים כפשוטו מאמר חז"ל "כל מי שאין בו דעה אסור לרחם עליו".)

ולגופו של ענין
רק יש לשים לב שהיו רבים
מן הגדולים שהתמסרו לתורה
והשאירו את ביתם בעניות והטילום על הציבור
וזאת משום שטובת הציבור הוא שיהא בינייהם גדולי תורה
ואני לא בא להכריע בשאלה הגדולה הזו רק לחדד שיש גם כזה צד למטבע
אתה נוגע בשאלה אחרת שנחלקו בה גדולי העולם, האם מותר לאדם להתפרנס מן הציבור כדי ללמוד תורה. ואכן הוסכם ע"י רובא דרובא מחכמי הדורות שזה מותר וראוי כיון שזה לתועלת הציבור שיהיו גדולי תורה, כאשר כתבת.

אבל נידון דידן הוא באופן שאין ללומד הסדר לקבל תמיכה מהציבור, ואעפ"כ אינו נושא באחריות ולא מקיים את התחייבותו לפרנס את בני ביתו. אדם כזה הוא בדיוק כמו מי שלווה כסף, וכשבא המלוה לתבוע את חובו משתמט הלה בטענה שהוא לומד תורה ואין לו כסף להחזיר. וכי זה תירוץ קביל? מי שלא מקיים את חובותיו לאחרים הרי הוא גזלן ורשע ועתיד ליתן על כך את הדין, וכל תורתו לא תעזור לו במאומה. העובדה שמדובר באשתו וילדיו אינה מקלה את הבעיה אלא אדרבה מחמירה אותה. כל אלו דברים פשוטים וברורים, מהמושכלות הבסיסיות של כל בן אנוש, ומי שלא מבין זאת הרי הוא נכלל במי שאין בו דעה שאסור לרחם עליו.

לגבי הסיפורים על כמה גדולים שלא דאגו לבני ביתם, מלבד העובדה שכידוע רוב הסיפורים על גדולי ישראל מצוצים מן האצבע או מעוותים ללא הכר, ישנה עוד בעיה, והיא שאנחנו לא מכירים את הרקע הכללי של הסיפור. מי שקורא סיפורים על גדולי ישראל מקבל את הרושם של מסירות נפש בלתי נתפסת לחיות בתת תנאים שאינם ברי השגה בדורינו, למען התורה. אבל הבעיה היא שהוא שוכח שהתנאים החומריים בדורות קודמים היו שונים מאד מבדורינו, וגם שכנו של אותו גדול שהיה סנדלר או חיט או נפח חי בתנאים עלובים ביותר ובמצב שלמענו היו מקימים היום קרן בקופת העיר ובועד הרבנים גם יחד. כך שמצב כלכלי שנתפס כ"אכזריות" כלפי בני הבית במושגי דורנו, היה מאד נורמלי וסביר בדורות עברו. כנ"ל גם לגבי פרושים שעזבו את הבית לתקופות ארוכות, לנו זה נשמע כמסירות נפש עליאית למען התורה שלא שייכת בדורינו הירוד, אבל צריך לזכור שבזמנם היה מקובל מאד שאנשים עזבו את ביתם לחודשים ואף שנים כדי למצוא פרנסה, כך שלא היה מדובר בחידוש מיוחד אם אדם עשה זאת בשביל ללמוד.
אלו רק דוגמאות על קצה המזלג, וישנם הרבה מאד שינויים אחרים שמשנים את כל התמונה, ועל כן אי אפשר כלל להביא הוכחות - בכל תחום - ממעשים שקרו על רקע אחר לחלוטין מהמציאות בה אנו חיים, מבלי להתחשב בשינוי הרקע (כמובן כל זה בהנחה שהמעשים המסופרים אכן קרו...)וידוע משלו של החזו"א בענין זה על לימוד העברית, ודו"ק.
 


עת לדבר
משתמש ותיק
הודעות: 380
הצטרף: 03 ספטמבר 2019, 21:40
נתן תודה: 103 פעמים
קיבל תודה: 100 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מכתב שפורסם בימים האחרונים בעידוד זריקות למניעת מחלות

שליחה על ידי עת לדבר » 17 נובמבר 2019, 21:10

מבקש אמת כתב:
17 נובמבר 2019, 19:12
לגבי הסיפורים על כמה גדולים שלא דאגו לבני ביתם, מלבד העובדה שכידוע רוב הסיפורים על גדולי ישראל מצוצים מן האצבע או מעוותים ללא הכר, ישנה עוד בעיה, והיא שאנחנו לא מכירים את הרקע הכללי של הסיפור. מי שקורא סיפורים על גדולי ישראל מקבל את הרושם של מסירות נפש בלתי נתפסת לחיות בתת תנאים שאינם ברי השגה בדורינו, למען התורה. אבל הבעיה היא שהוא שוכח שהתנאים החומריים בדורות קודמים היו שונים מאד מבדורינו, וגם שכנו של אותו גדול שהיה סנדלר או חיט או נפח חי בתנאים עלובים ביותר ובמצב שלמענו היו מקימים היום קרן בקופת העיר ובועד הרבנים גם יחד. כך שמצב כלכלי שנתפס כ"אכזריות" כלפי בני הבית במושגי דורנו, היה מאד נורמלי וסביר בדורות עברו. כנ"ל גם לגבי פרושים שעזבו את הבית לתקופות ארוכות, לנו זה נשמע כמסירות נפש עליאית למען התורה שלא שייכת בדורינו הירוד, אבל צריך לזכור שבזמנם היה מקובל מאד שאנשים עזבו את ביתם לחודשים ואף שנים כדי למצוא פרנסה, כך שלא היה מדובר בחידוש מיוחד אם אדם עשה זאת בשביל ללמוד.
אלו רק דוגמאות על קצה המזלג, וישנם הרבה מאד שינויים אחרים שמשנים את כל התמונה, ועל כן אי אפשר כלל להביא הוכחות - בכל תחום - ממעשים שקרו על רקע אחר לחלוטין מהמציאות בה אנו חיים, מבלי להתחשב בשינוי הרקע (כמובן כל זה בהנחה שהמעשים המסופרים אכן קרו...). וידוע משלו של החזו"א בענין זה על לימוד העברית, ודו"ק.
כמה מלל?
בשתי מילים - די לרומם.


איש ווילנא
משתמש ותיק
הודעות: 1254
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 284 פעמים
קיבל תודה: 315 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מכתב שפורסם בימים האחרונים בעידוד זריקות למניעת מחלות

שליחה על ידי איש ווילנא » 17 נובמבר 2019, 21:13

מבקש אמת כתב:
17 נובמבר 2019, 19:12
לבד העובדה שכידוע רוב הסיפורים על גדולי ישראל מצוצים מן האצבע או מעוותים ללא הכר, ישנה עוד בעיה, והיא שאנחנו לא מכירים את הרקע הכללי של הסיפור.

כנ"ל גם לגבי המעשה שהבאת על רבי איצלה בלאזר
אבל אני חושב שמדובר בתופעה היסטורית שקשה להכחיש אותה
ולא במעשה כזה או אחר [עי' ערך תופעת הפרושים בליטא על כל הקיפה]
מה שנכון שאי אפשר להקיש מדור לדור [אבל מכל מקום ניתן להוכיח ששייך כזו מציאות]


נבשר
משתמש ותיק
הודעות: 1655
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 308 פעמים
קיבל תודה: 378 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מכתב שפורסם בימים האחרונים בעידוד זריקות למניעת מחלות

שליחה על ידי נבשר » 17 נובמבר 2019, 21:23

עת לדבר כתב:
17 נובמבר 2019, 21:10
כמה מלל?
בשתי מילים - די לרומם.
זה בדיוק הנקודה, שהוא מנסה להעביר שתי מילים זה טוב לעיתון או לפרסומת כמה שפחות מלל, רק כמה שיקלט יותר מהר, תורה (כן, פורום תורני) לא ככה, ואין איזה קוד שאיתו אפשר ללכת ונפתחות כל הדלתות, ובעיקר סיפא של דבריך פלאים בעיני, הרי זה כל מטרת האדם להתרומם טפח ממסגרת הצרה של גופו שתופסת את הכל בצד החיצוני של הדבר היינו גסות החומר שמגבילה אותו מלהבין את התורה ולהיות שכלי, היינו גבוה.
ועוד דבר לדעתי זה מידה של ליצנות, יעויין מס"י על הלץ במשל שהוא כמו מגן המשוח בשמן שמפיל החיצים ארצה, היינו שהחיצים אמורים לפגוע בחלק הגבוה של האדם בלבו שיחדרו לעומק, ויש לו מגן שלא נותן לדברים לחדור ללבו, והכל הוא מפיל ארצה, היינו אז מה אתה אומר למעשה? הכל לארציות.


עת לדבר
משתמש ותיק
הודעות: 380
הצטרף: 03 ספטמבר 2019, 21:40
נתן תודה: 103 פעמים
קיבל תודה: 100 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מכתב שפורסם בימים האחרונים בעידוד זריקות למניעת מחלות

שליחה על ידי עת לדבר » 17 נובמבר 2019, 21:29

נבשר כתב:
17 נובמבר 2019, 21:23
עת לדבר כתב:
17 נובמבר 2019, 21:10
כמה מלל?
בשתי מילים - די לרומם.
זה בדיוק הנקודה, שהוא מנסה להעביר שתי מילים זה טוב לעיתון או לפרסומת כמה שפחות מלל, רק כמה שיקלט יותר מהר, תורה (כן, פורום תורני) לא ככה, ואין איזה קוד שאיתו אפשר ללכת ונפתחות כל הדלתות, ובעיקר סיפא של דבריך פלאים בעיני, הרי זה כל מטרת האדם להתרומם טפח ממסגרת הצרה של גופו שתופסת את הכל בצד החיצוני של הדבר היינו גסות החומר שמגבילה אותו מלהבין את התורה ולהיות שכלי, היינו גבוה.
ועוד דבר לדעתי זה מידה של ליצנות, יעויין מס"י על הלץ במשל שהוא כמו מגן המשוח בשמן שמפיל החיצים ארצה, היינו שהחיצים אמורים לפגוע בחלק הגבוה של האדם בלבו שיחדרו לעומק, ויש לו מגן שלא נותן לדברים לחדור ללבו, והכל הוא מפיל ארצה, היינו אז מה אתה אומר למעשה? הכל לארציות.
ועל כך בדיוק נאמר - הן הן גופי תורה (שסיפורי הגדלות מצוצים מהאצבע).
 


נבשר
משתמש ותיק
הודעות: 1655
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 308 פעמים
קיבל תודה: 378 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מכתב שפורסם בימים האחרונים בעידוד זריקות למניעת מחלות

שליחה על ידי נבשר » 17 נובמבר 2019, 21:32

עת לדבר כתב:
17 נובמבר 2019, 21:29
ועל כך בדיוק נאמר - הן הן גופי תורה (שסיפורי הגדלות מצוצים מהאצבע).
אף אחד לא מתנגד לסיפורי גדלות רק השאלה אם הם היו ובאיזה מסגרת הם היו, וכן הרקע של כל דבר, אבל על עצם הרוממות לית מאן דפליג.
דוגמא שהירושלמי המזויף (או שלא) עכ"פ איך אפשר לומר על התורה שהיא מזויפת הרי הוא עוקר כל התורה, ואף שאר ירושלמי אין לו, ולא בבלי שאומר על התורה שהיא מזויפת, הנשמע כדבר הזה שאומרים על תורתינו שהיא מזויפת, וד"ל. בשטרות בעינן קיום השטר אחרת השטר מזויף. ובמיוחד אחרי שרבו הרמאים והמזייפים.


עת לדבר
משתמש ותיק
הודעות: 380
הצטרף: 03 ספטמבר 2019, 21:40
נתן תודה: 103 פעמים
קיבל תודה: 100 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מכתב שפורסם בימים האחרונים בעידוד זריקות למניעת מחלות

שליחה על ידי עת לדבר » 17 נובמבר 2019, 21:38

בודאי שאף אחד לא חולק.
מה השאלה.


עת לדבר
משתמש ותיק
הודעות: 380
הצטרף: 03 ספטמבר 2019, 21:40
נתן תודה: 103 פעמים
קיבל תודה: 100 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מכתב שפורסם בימים האחרונים בעידוד זריקות למניעת מחלות

שליחה על ידי עת לדבר » 17 נובמבר 2019, 21:59

עת לדבר כתב:
17 נובמבר 2019, 21:29
שתי מילים זה טוב לעיתון או לפרסומת כמה שפחות מלל, רק כמה שיקלט יותר מהר, תורה לא ככה
אגב לפני שזה יהפוך לשיטה, אל תשכח שחז"ל מלמדים אותנו לעולם ישנה אדם לתלמידו דרך קצרה (פסחים ג' ב').


נבשר
משתמש ותיק
הודעות: 1655
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 308 פעמים
קיבל תודה: 378 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מכתב שפורסם בימים האחרונים בעידוד זריקות למניעת מחלות

שליחה על ידי נבשר » 17 נובמבר 2019, 22:03

עת לדבר כתב:
17 נובמבר 2019, 21:59
אגב לפני שזה יהפוך לשיטה, אל תשכח שחז"ל מלמדים אותנו לעולם ישנה אדם לתלמידו דרך קצרה (פסחים ג' ב').
קראת פעם רמב"ן או רשב"א או תשובות הרשב"א, אני מניח שכן, או תשובה של רעק"א אני גם מניח, הכל ארוך וכ"כ מסובך, ולמה הם לא יכולים חידושים גם לאנשים פשוטים בצורה יותר קלה, בסוף אחרי שאתה מבין, אתה מגלה שזה הדרך הקצרה, והכל לפי הענין, תשים לב ששאלותיך נעוצות, באי יכולת לראות את העיקר שבכל דבר היינו החלק של התוכן את העיקרון, בלי להיתפס לצד החיצוני של הדבר. מה שלימדונו הכל לפי הענין.


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 2129
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 221 פעמים
קיבל תודה: 765 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מכתב שפורסם בימים האחרונים בעידוד זריקות למניעת מחלות

שליחה על ידי מבקש אמת » 18 נובמבר 2019, 17:01

איש ווילנא כתב:
17 נובמבר 2019, 21:13
מבקש אמת כתב:
17 נובמבר 2019, 19:12
לבד העובדה שכידוע רוב הסיפורים על גדולי ישראל מצוצים מן האצבע או מעוותים ללא הכר, ישנה עוד בעיה, והיא שאנחנו לא מכירים את הרקע הכללי של הסיפור.

כנ"ל גם לגבי המעשה שהבאת על רבי איצלה בלאזר
אבל אני חושב שמדובר בתופעה היסטורית שקשה להכחיש אותה
ולא במעשה כזה או אחר [עי' ערך תופעת הפרושים בליטא על כל הקיפה]
מה שנכון שאי אפשר להקיש מדור לדור [אבל מכל מקום ניתן להוכיח ששייך כזו מציאות]
ברור שעצם קיומה של התופעה נכונה, אבל הבעיה שלא מקבלים את התמונה הנכונה בלי להכיר את הרקע.
למשל, כשאנחנו קוראים את הסיפור המופיע בגמרא עירובין על רב אדא בר מתנא שעזב את ביתו ואשתו שאלה אותו מה יהיה עם אוכל לילדים, וענה לה "מי שלימו קורמי באגמא", הנה אם נעתיק את המעשה לרקע של זמנינו, מדובר באדם שעושה מעשה בלתי מקובל בעליל ועוזב את אשתו וילדיו לתקופה ארוכה (כנראה כמה שנים, כמבואר במקומות אחרים בש"ס), ולא זו בלבד שמשאיר את אשתו וילדיו לבדם אלא שכשאשתו בוכה לפניו שלא יהיה לילדים אוכל הוא עונה לה באדישות "שילכו ללקוט ירקות באגם", שזה אומר במילים אחרות "שיסתדרו לבד".
אבל מי שעמד מעט על טיבו של העולם של פעם (הן מהגמרא עצמה, והן ממקורות היסטוריים אחרים) רואה תמונה שונה לחלוטין. בעבר היה נהוג שאדם עזב את ביתו לכמה שנים בשביל להביא פרנסה, וממילא הונהג כך בבבל גם בשביל לימוד התורה. כמו כן, היה נהוג ללקוט ירקות בשדה למאכל (יעויין ברש"י שם בלישנא אחרינא שהיו עושים מזה לחם), כך שלא מדובר כלל בהפקרת הילדים לרעב אלא במידה מסויימת של התעלמות מהרחמים הטבעיים של האב הרוצה לוודא שילדיו יהיה את האוכל הטוב ביותר, ובמקום זה נותן להם להסתפק במאכל פשוט יותר, וכמבואר בדברי הארחות צדיקים שהובא לעיל.

הנ"ל נכון לגבי כל סיפור, וגם לגבי המעשה של רבי איצל'ה שהבאתי. אבל שם אין נפק"מ בפרטי המעשה אלא בעקרון, לפיו אין לקחת דברי חז"ל כפשוטם (אם כי כמובן אין צריך להביא שום סיפור כהוכחה לזה, מאחר וכל מי שלמד מעט גמרא - ובמקביל יש לו מעט שכל בקודקודו - יודע זאת).


נ.ב. מלבד הנ"ל, הרי שברוב הסיפורים המופיעים בספרים גם אם העקרון של הסיפור נכון פרטי המעשה מעוותים וחסרים ללא הכר. הגר"ה זקס אמר שלהערכתו כתשעים אחוז מהסיפורים על החפץ חיים אינם נכונים כלל או עכ"פ מעוותים, וגם הרב יונתן רוזנבלום שערך את הספר על רבי יעקב קמינצקי סיפר שניפה את הסיפורים נפה אחר נפה בבדיקה מדוקדקת עם בני הגאון זצ"ל, וככלות הכל יצא ש85% מהסיפורים לא היו אמת, לפחות בחלקם. גם באופן אישי, כמעט בכל פעם שקראתי איזה תיאור של אירוע או מקום שהכרתי, היו חסרים פרטים רבים שמשנים את התמונה באופן משמעותי.
 


עת לדבר
משתמש ותיק
הודעות: 380
הצטרף: 03 ספטמבר 2019, 21:40
נתן תודה: 103 פעמים
קיבל תודה: 100 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מכתב שפורסם בימים האחרונים בעידוד זריקות למניעת מחלות

שליחה על ידי עת לדבר » 18 נובמבר 2019, 18:33

מבקש אמת כתב:
18 נובמבר 2019, 17:01
מי שעמד מעט על טיבו של העולם של פעם (הן מהגמרא עצמה, והן ממקורות היסטוריים אחרים) רואה תמונה שונה לחלוטין. בעבר היה נהוג שאדם עזב את ביתו לכמה שנים בשביל להביא פרנסה, וממילא הונהג כך בבבל גם בשביל לימוד התורה.

דברי הבל ללא שום מקור!

עיין עירובין נ"ד ב' רוכבי אתונות אלו תלמידי חכמים שמהלכין מעיר לעיר וממדינה למדינה ללמוד בו תורה.


עת לדבר
משתמש ותיק
הודעות: 380
הצטרף: 03 ספטמבר 2019, 21:40
נתן תודה: 103 פעמים
קיבל תודה: 100 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מכתב שפורסם בימים האחרונים בעידוד זריקות למניעת מחלות

שליחה על ידי עת לדבר » 18 נובמבר 2019, 18:35

ולמי שכל כך קשה להאמין שראשונים כמלאכים כפשוטו ממש, יתכן שלא חינכו אותו לזה מגיל צעיר, ואלו התוצאות.


שמעיה
משתמש ותיק
הודעות: 1498
הצטרף: 26 יוני 2016, 13:39
נתן תודה: 390 פעמים
קיבל תודה: 388 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מכתב שפורסם בימים האחרונים בעידוד זריקות למניעת מחלות

שליחה על ידי שמעיה » 18 נובמבר 2019, 18:46

עת לדבר כתב:
18 נובמבר 2019, 18:33
מבקש אמת כתב:
18 נובמבר 2019, 17:01
מי שעמד מעט על טיבו של העולם של פעם (הן מהגמרא עצמה, והן ממקורות היסטוריים אחרים) רואה תמונה שונה לחלוטין. בעבר היה נהוג שאדם עזב את ביתו לכמה שנים בשביל להביא פרנסה, וממילא הונהג כך בבבל גם בשביל לימוד התורה.

דברי הבל ללא שום מקור!

עיין עירובין נ"ד ב' רוכבי אתונות אלו תלמידי חכמים שמהלכין מעיר לעיר וממדינה למדינה ללמוד בו תורה.
עיין בפרק המדיר בכתובות על אופי עבודתם של הגמלין והחמרין. 
 


עת לדבר
משתמש ותיק
הודעות: 380
הצטרף: 03 ספטמבר 2019, 21:40
נתן תודה: 103 פעמים
קיבל תודה: 100 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מכתב שפורסם בימים האחרונים בעידוד זריקות למניעת מחלות

שליחה על ידי עת לדבר » 18 נובמבר 2019, 19:05

שמעיה כתב:
18 נובמבר 2019, 18:46
עת לדבר כתב:
18 נובמבר 2019, 18:33
מבקש אמת כתב:
18 נובמבר 2019, 17:01
מי שעמד מעט על טיבו של העולם של פעם (הן מהגמרא עצמה, והן ממקורות היסטוריים אחרים) רואה תמונה שונה לחלוטין. בעבר היה נהוג שאדם עזב את ביתו לכמה שנים בשביל להביא פרנסה, וממילא הונהג כך בבבל גם בשביל לימוד התורה.

דברי הבל ללא שום מקור!

עיין עירובין נ"ד ב' רוכבי אתונות אלו תלמידי חכמים שמהלכין מעיר לעיר וממדינה למדינה ללמוד בו תורה.
עיין בפרק המדיר בכתובות על אופי עבודתם של הגמלין והחמרין. 
עיין בחברת אל על בקטגוריית נוסע מתמיד.


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 2129
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 221 פעמים
קיבל תודה: 765 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מכתב שפורסם בימים האחרונים בעידוד זריקות למניעת מחלות

שליחה על ידי מבקש אמת » 18 נובמבר 2019, 21:35

עת לדבר כתב:
18 נובמבר 2019, 18:35
ולמי שכל כך קשה להאמין שראשונים כמלאכים כפשוטו ממש, יתכן שלא חינכו אותו לזה מגיל צעיר, ואלו התוצאות.

הבנתי. במילים אחרות, אם לא עשו לך שטיפת מוח בגיל קטן, אין דרך שתשתכנע מהאמת.

אני סבור שצריך לברר את האמת עם סברות לגופו של ענין, ולא לטעון טענות דמגוגיות מהסוג של "רק מי שחינכו אותו מגיל צעיר מבין את האמת".




(נ.ב. ולטעמיך, מי שלא חינכו אותו מגיל צעיר לבחון כל דבר מחדש, תמיד נשאר תקוע בריבוע בו חינכו אותו ולא מסוגל לבחון גישות וזויות אחרות)


עת לדבר
משתמש ותיק
הודעות: 380
הצטרף: 03 ספטמבר 2019, 21:40
נתן תודה: 103 פעמים
קיבל תודה: 100 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מכתב שפורסם בימים האחרונים בעידוד זריקות למניעת מחלות

שליחה על ידי עת לדבר » 18 נובמבר 2019, 21:40

לא אמרתי שאין לו דרך חלילה, רק שזו בעיה חמורה שהוא צריך להתמודד אתה בדיוק כמו ילד שהרעיבו אותו בגיל צעיר, ולא להאשים את האנשים השפויים שמספקים לילדיהם את החינוך הנדרש "בשטיפת מוח" רח"ל.


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 2129
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 221 פעמים
קיבל תודה: 765 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מכתב שפורסם בימים האחרונים בעידוד זריקות למניעת מחלות

שליחה על ידי מבקש אמת » 18 נובמבר 2019, 22:04

עת לדבר כתב:
18 נובמבר 2019, 21:40
לא אמרתי שאין לו דרך חלילה, רק שזו בעיה חמורה שהוא צריך להתמודד אתה בדיוק כמו ילד שהרעיבו אותו בגיל צעיר, ולא להאשים את האנשים השפויים שמספקים לילדיהם את החינוך הנדרש "בשטיפת מוח" רח"ל.
לא מאשים את ה"שפויים", אבל אני מפקפק בנכונות ההשקפות אותם הנחילו לילדיהם בגיל צעיר. כמובן שהם עצמם נחלו את אותם השקפות בגיל צעיר (יחד עם השקפה שאסור לבחון שום השקפה עליה חונכת), ואבותיהם גם נחלו אותה בגיל צעיר, וכו'. כל עוד אין מי שיעמיד את הדברים במבחן הביקורת הנוקבת ללא משוא פנים, הרי יסוד הדברים בנוי על בסיס רעוע ביותר.

סיפורי המעשיות והגוזמאות על מעשים שאירעו בדורות עברו אינן נחלת עם ישראל בלבד, הם מצויים בקרב כל אומה ולשון, כדרכם של בני אנוש שאוהבים להתרפק על זכרונות טובים, יחד עם הדמיון שמוסיף פרטים כהנה וכהנה במרוצת הדורות. הדרך היחידה לברר את האמת היא להצליב מידע ממקורות שונים, מקורות שאינם משוחדים לכיוון כזה או אחר.
 


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 2129
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 221 פעמים
קיבל תודה: 765 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מכתב שפורסם בימים האחרונים בעידוד זריקות למניעת מחלות

שליחה על ידי מבקש אמת » 18 נובמבר 2019, 22:08

עת לדבר כתב:
18 נובמבר 2019, 18:33
מבקש אמת כתב:
18 נובמבר 2019, 17:01
מי שעמד מעט על טיבו של העולם של פעם (הן מהגמרא עצמה, והן ממקורות היסטוריים אחרים) רואה תמונה שונה לחלוטין. בעבר היה נהוג שאדם עזב את ביתו לכמה שנים בשביל להביא פרנסה, וממילא הונהג כך בבבל גם בשביל לימוד התורה.

דברי הבל ללא שום מקור!

עיין עירובין נ"ד ב' רוכבי אתונות אלו תלמידי חכמים שמהלכין מעיר לעיר וממדינה למדינה ללמוד בו תורה.

לבד מהמקור שהביא הרב @שמעיה מדברי הגמרא, הרי ידוע ממקורות רבים מספור על המצב ששרר בעולם לפני כמאה שנה בלבד, בו היו מצוי מאד שאנשים עזבו את משפחתם למשך כמה שנים להביא פרנסה מעבר לים. המצב בימינו השתנה דרסטית בגלל הגלובליות של העולם (עיין ערך "נוסע מתמיד"), וממילא כמו שהמצב בשוק העבודה השתנה כך גם המצב בעולם התורה. 

אבל למי שחי בדמיונות על הסוסים של פעם שעפו באויר ועל המוני הילדים שידעו ש"ס בגיל בר מצוה, כשבפועל הסוסים טבעו בבוץ ובשלג והילדים בקושי גמרו את ה"חדר", לא יעזור להביא מקורות, מבוססים ומהימנים ככל שיהיו.


עת לדבר
משתמש ותיק
הודעות: 380
הצטרף: 03 ספטמבר 2019, 21:40
נתן תודה: 103 פעמים
קיבל תודה: 100 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מכתב שפורסם בימים האחרונים בעידוד זריקות למניעת מחלות

שליחה על ידי עת לדבר » 18 נובמבר 2019, 22:15

מבקש אמת כתב:
18 נובמבר 2019, 22:04
עת לדבר כתב:
18 נובמבר 2019, 21:40
 לא אמרתי שאין לו דרך חלילה, רק שזו בעיה חמורה שהוא צריך להתמודד אתה בדיוק כמו ילד שהרעיבו אותו בגיל צעיר, ולא להאשים את האנשים השפויים שמספקים לילדיהם את החינוך הנדרש "בשטיפת מוח" רח"ל.
לא מאשים את ה"שפויים", אבל אני מפקפק בנכונות ההשקפות אותם הנחילו לילדיהם בגיל צעיר. כמובן שהם עצמם נחלו את אותם השקפות בגיל צעיר (יחד עם השקפה שאסור לבחון שום השקפה עליה חונכת), ואבותיהם גם נחלו אותה בגיל צעיר, וכו'. כל עוד אין מי שיעמיד את הדברים במבחן הביקורת הנוקבת ללא משוא פנים, הרי יסוד הדברים בנוי על בסיס רעוע ביותר.
היכן הגבול? גם נלך לבדוק אולי הרפורמים צודקים? ואולי הנוצרים או המוסלמים, גם ניסע להודו לבדוק כל מה שיש למזרח הפרוע להציע?

והתורה הזהירה אותנו 'ולא תתורו אחרי לבבכם זו אפיקורסות (ובכלל זה כל מחשבות זרות שהם הפך דעת תורה. ביאור הלכה סי' א' ע"פ ספר החינוך מצוה ריג, שפז)' ו'אל תפנו אל מדעתכם'.


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 2129
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 221 פעמים
קיבל תודה: 765 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מכתב שפורסם בימים האחרונים בעידוד זריקות למניעת מחלות

שליחה על ידי מבקש אמת » 18 נובמבר 2019, 23:44

עת לדבר כתב:
18 נובמבר 2019, 22:15
מבקש אמת כתב:
18 נובמבר 2019, 22:04
עת לדבר כתב:
18 נובמבר 2019, 21:40
 לא אמרתי שאין לו דרך חלילה, רק שזו בעיה חמורה שהוא צריך להתמודד אתה בדיוק כמו ילד שהרעיבו אותו בגיל צעיר, ולא להאשים את האנשים השפויים שמספקים לילדיהם את החינוך הנדרש "בשטיפת מוח" רח"ל.
לא מאשים את ה"שפויים", אבל אני מפקפק בנכונות ההשקפות אותם הנחילו לילדיהם בגיל צעיר. כמובן שהם עצמם נחלו את אותם השקפות בגיל צעיר (יחד עם השקפה שאסור לבחון שום השקפה עליה חונכת), ואבותיהם גם נחלו אותה בגיל צעיר, וכו'. כל עוד אין מי שיעמיד את הדברים במבחן הביקורת הנוקבת ללא משוא פנים, הרי יסוד הדברים בנוי על בסיס רעוע ביותר.
היכן הגבול? גם נלך לבדוק אולי הרפורמים צודקים? ואולי הנוצרים או המוסלמים, גם ניסע להודו לבדוק כל מה שיש למזרח הפרוע להציע?

והתורה הזהירה אותנו 'ולא תתורו אחרי לבבכם זו אפיקורסות (ובכלל זה כל מחשבות זרות שהם הפך דעת תורה. ביאור הלכה סי' א' ע"פ ספר החינוך מצוה ריג, שפז)' ו'אל תפנו אל מדעתכם'.

היטב שאלת, והתשובה היא שרק דבר שהוא מינות ואפיקורסות ברורה אין לבדוק, אבל כל עוד שאינו סותר י"ג עיקרי האמונה כפי שמקובלים על כל הדעות, יש לבחון הדבר ולבררו הדק היטב. ואפילו ביסודות האמונה אין הדברים מוחלטים, והוא תלוי לפי הענין. ואעתיק בזה לשון המהר"ל בבאר הגולה, באר השביעי:


 
"ובפרט אותו שלא כוון לקנתר רק להגיד האמונה אשר אתו, אף אם הדברים הם נגד אמונתו ודתו אין לומר אליו אל תדבר ותסתום דברי פיך, שא"כ לא יהיה בירור הדת. ואדרבה דבר כמו זה אומרים תדבר ככל חפצך וכל אשר אתה רוצה וחפץ לומר, ולא תאמר אם היה אפשר לי לדבר הייתי מדבר יותר, כי אם עושה זה שסותם את פיו שלא ידבר זה הוא מורה על חולשת הדת כמו שאמרנו. ולכך דבר זה הפך מה שחושבים קצת בני אדם, כי חושבים כאשר אין רשאי לדבר על הדת הוא חזוק הדת ותוקף שלו, ואין זה כך כי העלם דברי המתנגד בדת אין זה רק בטול וחולשת הדת, כאשר אומרים סגור פיך מלדבר. ולכך הראשונים ואף אם נמצא דבר מה בספרים שהוא כנגד דתם, לא היו המתנגדים דוחים דבר זה, כי השכל מחייב שלא יהיה מניעה מזה כלל ולסגור פיו של אדם בדבר שהוא מגיע אל הדת, רק פתשגן הדת נתונה אל הכל. ובפרט הכתוב כי הכותב בספר אין כוונתו רק ללמוד, ואין כאן דבר שיהיו מכוונים להכעיס כדי לקנטר, ולכך אין לסתום הדבר הזה ולבטל. ולא מצינו מעולם שיהיו מונעים ומוחים בדבר זה כלל, ולא היה כאן פוצה פה ומצפצף בדבר זה. ולמה לא תהיה תלונה זאת על ספרי הפלסופים אשר הלכו אחר חקירתם בגדו וכחשו ואמרו כי העולם קדמון ולא היה לו בריאה כלל, עם כל זה הם לוקחים ספרים ההם ולא דחו אותם רק שכך הוא ראוי כדי להעמיד על האמת לשמוע הטענות שאמרו לפי הדעת אשר אתם ולא כוונו לקנטר, ולכך אין ראוי לדחות דברי זולתו המתנגד לו, אבל ראוי לקרב אותם ולעיין בדבריו וכמו שהתבאר באריכות... כי כל גבור שרוצה להתנגד על אחד להראות גבורתו הוא חפץ מאוד שאותו שבא כנגדו יתגבר בכל אשר יוכל, ואז אם ינצח אותו הגבור שבא להתגבר כנגדו נראה שהמנצח גבור ביותר, אבל מה גבורה מראה כאשר אותו שבא כנגדו אין רשאי לעמוד על נפשו וללחום כנגדו. דודאי האדון שגובר על עבדו, אין האדון מראה שום גבורה כי אין יכול ואין רשאי עבד ללחום נגד אדון שלו, ולכך אין לסתום פי מי שבא לדבר נגד הדת לומר אליו אל תדבר כך, ואדרבא אם עושה כך זה עצמו חולשתו."


עת לדבר
משתמש ותיק
הודעות: 380
הצטרף: 03 ספטמבר 2019, 21:40
נתן תודה: 103 פעמים
קיבל תודה: 100 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מכתב שפורסם בימים האחרונים בעידוד זריקות למניעת מחלות

שליחה על ידי עת לדבר » 18 נובמבר 2019, 23:53

מבקש אמת כתב:
18 נובמבר 2019, 23:44
רק דבר שהוא מינות ואפיקורסות ברורה אין לבדוק
עת לדבר כתב:
18 נובמבר 2019, 22:15
ובכלל זה כל מחשבות זרות שהם הפך דעת תורה. ביאור הלכה סי' א' ע"פ ספר החינוך מצוה ריג, שפז


עת לדבר
משתמש ותיק
הודעות: 380
הצטרף: 03 ספטמבר 2019, 21:40
נתן תודה: 103 פעמים
קיבל תודה: 100 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מכתב שפורסם בימים האחרונים בעידוד זריקות למניעת מחלות

שליחה על ידי עת לדבר » 19 נובמבר 2019, 00:34

לגבי דברי המהר"ל המחודשים, רק נצטט את דברי הרמב"ם באיגרתו לבנו 'כאשר תמצאו כתוב עמוק ומאמר נבוך בתורה או בנביאים או בספרי החכמים אשר לא תבינוהו ולא תדעו מסתרו ונראה כסותר פנות התורה או דברי הבאי אל תזוזו מאמונתכם ואל יתבלבל שכלכם עמדו בחזקתכם והפחיתות ההוא חשבוהו בכם כי לא דבר רק הוא מכם הניחוהו בקרן זוית ואל תשקצו את אמונתכם על חסרון הבנת דבר חכמה אלקים הבין דרכה והוא ידע את מקומה'.

ובקובץ אגרות למרנא בעל החזו"א (ח"א סי' ט"ו) 'ומן הטוב היותר רצוי לפניך הוא הסחת הדעת מחטיטה בענינים אלו ובראשית הנליזה לפני חמשים ששים שנה אשר רוב העם היו שומרי מצוה היו הנלוזים מתחילים להתמך על הדברים המפוקפקים מעין אלה והחרדים אל דברו ית' היו מריחים את ריח הכפירה הנודף מהם וכל הדור החפשי הם על הרוב מבניהם ומנכדיהם של האבות והזקנים האלה'.


ורק במאמר המוסגר, דברי המהר"ל (המחודשים) עצמם אמורים על ויכוח עם אדם שנעבאך לא גדל על יסודות האמונה, אבל מי שזכה בעצמו לינוק ממקור מים חיים ודאי שאין לו לעשות רעה לחצוב בארות נשברים אשר לא יכילו המים כמאמר הנביא (ירמיה ב' י"ג).


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 2129
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 221 פעמים
קיבל תודה: 765 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מכתב שפורסם בימים האחרונים בעידוד זריקות למניעת מחלות

שליחה על ידי מבקש אמת » 19 נובמבר 2019, 02:29

עת לדבר כתב:
18 נובמבר 2019, 23:53
מבקש אמת כתב:
18 נובמבר 2019, 23:44
רק דבר שהוא מינות ואפיקורסות ברורה אין לבדוק
עת לדבר כתב:
18 נובמבר 2019, 22:15
ובכלל זה כל מחשבות זרות שהם הפך דעת תורה. ביאור הלכה סי' א' ע"פ ספר החינוך מצוה ריג, שפז

"מחשבות זרות שהם היפך דעת תורה" אין הכוונה למה שלא תואם עם מה שמכונה "דעת תורה" בימינו, אלא הכוונה למה שמביא את האדם לעקור דברים מן התורה, שהוא בכלל מינות, כמפורש להדיא בדברי החינוך שציינת (שאחרי לבבכם אינו דווקא מחשבת עבודה זרה אלא כל דבר מינות, ומקורו מהגמ' בברכות יב,ב).

אך בר מן דין, איני מבין מנלן שמדובר בדבר שהוא נגד דעת תורה, הלא זהו גופא השאלה בה אנו עוסקים, מהי דעת התורה. הרי מגוחך לומר שאני לא יכול לברר מהי דעת התורה, רק בגלל שלדעת פלוני ואלמוני אין זה דעת התורה. וכי מהיכי תיתי שהאמת איתם?


אמת מארץ תצמח
משתמש ותיק
הודעות: 289
הצטרף: 10 יוני 2019, 00:33
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 83 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מכתב שפורסם בימים האחרונים בעידוד זריקות למניעת מחלות

שליחה על ידי אמת מארץ תצמח » 19 נובמבר 2019, 03:34

יהודי נאמן כתב:
15 נובמבר 2019, 10:08

עירובין כב. רבא אמר במי [מתקיים דברי תורה] שמשים עצמו אכזרי על בניו ועל בני ביתו כעורב.
כוונת הגמ' שחשקת התורה שבו תגבר על חששותיו ודרגת התמסרותו לבניו ובני ביתו.
ולא שיכול להזיק לאחרים או לציבור או להיפטר מלפרוע חובות.


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 2129
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 221 פעמים
קיבל תודה: 765 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מכתב שפורסם בימים האחרונים בעידוד זריקות למניעת מחלות

שליחה על ידי מבקש אמת » 19 נובמבר 2019, 18:20

אמת מארץ תצמח כתב:
19 נובמבר 2019, 03:34
יהודי נאמן כתב:
15 נובמבר 2019, 10:08

עירובין כב. רבא אמר במי [מתקיים דברי תורה] שמשים עצמו אכזרי על בניו ועל בני ביתו כעורב.
כוונת הגמ' שחשקת התורה שבו תגבר על חששותיו ודרגת התמסרותו לבניו ובני ביתו.
ולא שיכול להזיק לאחרים או לציבור או להיפטר מלפרוע חובות.

אמת, ולכן אני מציין שחוב של האדם לדאוג לאשתו וילדיו לא גרע מחוב לאדם אחר.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “אקטואליה”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 2 אורחים