השתדלות בקירוב רחוקים

במה לדיון בנושאים אקטואליים העולים על שולחן מלכים, במבט תורני
כללי הפורום
פורום אקטואליה נועד לתת מענה לנושאים העולים בפורום מעת לעת, ואינם נושאים תורניים מובהקים
מעתה אין לפתוח אשכולות בנושאי חינוך, גיור, ושאר נושאים מעין אלו, אלא כאן
הפורום פועל כרגע במתכונת הרצה, וכדאיות קיומו נבחנת. נא לשמור על רמתו הגבוהה של הפורום.

אסור בתכלית האיסור לפתוח אשכולות או לכתוב הודעות שיש בהם כדי לבוא לזלזול בגדולי תורה או בציבורים שונים
אשכולות שכאלו יימחקו, והפותח או המגיב יורחק מהפורום

פותח הנושא
מוליך ומביא
הודעות: 39
הצטרף: 26 דצמבר 2019, 12:19
נתן תודה: 2 פעמים
קיבל תודה: 15 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

השתדלות בקירוב רחוקים

שליחה על ידי מוליך ומביא » 27 דצמבר 2019, 00:08

"שעת הכושר" בפורום אוצר החכמה שאל שאלה מעניינת, ולפי שלא ענו שם תשובה טובה לדעתי, הרי אני שוטח לפני מעלתכם השאלה כצלמה וכדמותה:

מעשה שהיה לפני הרבה שנים;

ארגון המתעסק בקירוב רחוקים יזם סופ"ש של חיזוק וקירוב והחזרה בתשובה במלון בצפון הארץ, וקהל היעד היו זוגות נשואים וגם אנשים בודדים. בין האורחים שהגיעו למקום, הגיע גם זוג שאינו נשוי, מתוך מטרה להשתכן יחד בחדר אחד. המארגנים קצת נבוכו, והציעו להם להשתכן בנפרד, הגבר עם עוד גברים שהגיעו בבודד, והאשה כנ"ל. אלא שהזוג המדובר סירב להצעה, בהודיעם כי אם לא יתאפשר להם להיות יחד, יחזרו כל אחד לביתו ולא ישתתפו כלל בשבת זו. המארגנים נבוכו שוב, מחד גיסא, איך אפשר לתת להם חדר באופן שבודאי יביאם לידי עבירה, (ובמקום מגוריהם הרי אינם גרים בבית אחד), ומאידך אולי חבל להפסיד את הסיכוי להשפיע עליהם לקרבם לתשובה ולתורה, ואם לא עכשיו אימתי.

ויצאו דחופים לשלוח שליחים לבתי הרבנים לידע המעשה אשר יעשון, אחד מהם הצליח להעביר את השאלה אצל הגרא"מ שך, ואילו השני בו בזמן הפנה את השאלה אל הגר"ח גריינמן. [זכר צדיקים וקדושים לברכה, זכותם תגן עלינו.] כצפוי התשובות אף הם הגיעו ביחד, תשובות הפוכות. האחד השיב כי בודאי ראוי להשקיע בקירובם כל מאי דאפשר ולהעלים עין מן האיסור וביטולה זוהי קיומה כדי שישמור שבתות הרבה ובודאי זהו הרצון העליון, והשני השיב כי אין לנו לעשות חשבונות ולא עשאנו הבורא קבלני הצלחות וההשתדלות שאיננה מנוקה מן העוון הרי היא אסורה והקב"ה ישיבם אליו בדרכים ישרות אשר צדיקים ילכו בם.

אדלג על הנתון המסקרן (או לא) מי אמר מה, גם כי זה לא נוגע לעצם הנידון, וגם במטרה לחסוך כמה תגובות לוהטות וצפויות מראש, שאין בהם שום תועלת להבין ולהשכיל. אדלג גם על התשובה לשאלה המסקרנת: מה הם עשו בסוף... וכל הפטור מדבר ומתעסק בו נקרא הדיוט. ובכל אופן, גופא דעובדה אכן היה, ושמעתיו מכבר מבעל המעשה.

וכעת לשאלה. הרי אם זאת לא השתדלות ראויה, לימדונו רבותינו שההצלחה שתבוא בעקבותיה (אם תבוא) אינה סיבה לקדש את האמצעים הפסולים, (וגם זה זוקק דיון: האם כך, ולמה). ומאידך שמא זאת אכן השתדלות ראויה ואפילו מחוייבת. כיצד מכריעים, ולמאי איכא לדמויי. האם מתאים שיהיה הדבר שנוי בפלוגתא המפורסמת של עבירה לשמה, או האם זה תלוי בשאלות העמוקות בגדרי ההשגחה. האם אפשר לנסות לשער מה היה אומר הח"ח או החזו"א או הגרי"ז. ומה יש לכם להרחיב עוד.


נבשר
הודעות: 2509
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 774 פעמים
קיבל תודה: 795 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: השתדלות בקירוב רחוקים

שליחה על ידי נבשר » 27 דצמבר 2019, 00:27

מוליך ומביא כתב:
27 דצמבר 2019, 00:08
שעת הכושר" בפורום אוצר החכמה שאל שאלה מעניינת, ולפי שלא ענו שם תשובה טובה לדעתי, הרי אני שוטח לפני מעלתכם השאלה כצלמה וכדמותה:

מעשה שהיה לפני הרבה שנים;

ארגון המתעסק בקירוב רחוקים יזם סופ"ש של חיזוק וקירוב והחזרה בתשובה במלון בצפון הארץ, וקהל היעד היו זוגות נשואים וגם אנשים בודדים. בין האורחים שהגיעו למקום, הגיע גם זוג שאינו נשוי, מתוך מטרה להשתכן יחד בחדר אחד. המארגנים קצת נבוכו, והציעו להם להשתכן בנפרד, הגבר עם עוד גברים שהגיעו בבודד, והאשה כנ"ל. אלא שהזוג המדובר סירב להצעה, בהודיעם כי אם לא יתאפשר להם להיות יחד, יחזרו כל אחד לביתו ולא ישתתפו כלל בשבת זו. המארגנים נבוכו שוב, מחד גיסא, איך אפשר לתת להם חדר באופן שבודאי יביאם לידי עבירה, (ובמקום מגוריהם הרי אינם גרים בבית אחד), ומאידך אולי חבל להפסיד את הסיכוי להשפיע עליהם לקרבם לתשובה ולתורה, ואם לא עכשיו אימתי.

ויצאו דחופים לשלוח שליחים לבתי הרבנים לידע המעשה אשר יעשון, אחד מהם הצליח להעביר את השאלה אצל הגרא"מ שך, ואילו השני בו בזמן הפנה את השאלה אל הגר"ח גריינמן. [זכר צדיקים וקדושים לברכה, זכותם תגן עלינו.] כצפוי התשובות אף הם הגיעו ביחד, תשובות הפוכות. האחד השיב כי בודאי ראוי להשקיע בקירובם כל מאי דאפשר ולהעלים עין מן האיסור וביטולה זוהי קיומה כדי שישמור שבתות הרבה ובודאי זהו הרצון העליון, והשני השיב כי אין לנו לעשות חשבונות ולא עשאנו הבורא קבלני הצלחות וההשתדלות שאיננה מנוקה מן העוון הרי היא אסורה והקב"ה ישיבם אליו בדרכים ישרות אשר צדיקים ילכו בם.

אדלג על הנתון המסקרן (או לא) מי אמר מה, גם כי זה לא נוגע לעצם הנידון, וגם במטרה לחסוך כמה תגובות לוהטות וצפויות מראש, שאין בהם שום תועלת להבין ולהשכיל. אדלג גם על התשובה לשאלה המסקרנת: מה הם עשו בסוף... וכל הפטור מדבר ומתעסק בו נקרא הדיוט. ובכל אופן, גופא דעובדה אכן היה, ושמעתיו מכבר מבעל המעשה.

וכעת לשאלה. הרי אם זאת לא השתדלות ראויה, לימדונו רבותינו שההצלחה שתבוא בעקבותיה (אם תבוא) אינה סיבה לקדש את האמצעים הפסולים, (וגם זה זוקק דיון: האם כך, ולמה). ומאידך שמא זאת אכן השתדלות ראויה ואפילו מחוייבת. כיצד מכריעים, ולמאי איכא לדמויי. האם מתאים שיהיה הדבר שנוי בפלוגתא המפורסמת של עבירה לשמה, או האם זה תלוי בשאלות העמוקות בגדרי ההשגחה. האם אפשר לנסות לשער מה היה אומר הח"ח או החזו"א או הגרי"ז. ומה יש לכם להרחיב עוד.
יעויין כאן viewtopic.php?f=11&t=7868&start=30#p103744, שהביא בשם הגרי"ש שעדיף לארגוני הקירוב לשכנע להתחתן עם יהודיה ולא גויה, אע"ג שודאי עןבר יותר איסורים, מ"מ יש לו סיכוי גדול יותר לחזור בתשובה, ואולי שאני בית מלון שעושים מעשה שמאפשר את העבירה, משא"כ להתחתן עם יהודיה זהו רק עצה, נו נו, ויש לעיין.


ספר וסופר
הודעות: 987
הצטרף: 08 ספטמבר 2019, 17:06
נתן תודה: 342 פעמים
קיבל תודה: 667 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: השתדלות בקירוב רחוקים

שליחה על ידי ספר וסופר » 27 דצמבר 2019, 00:42

נבשר כתב:
27 דצמבר 2019, 00:27
יעויין כאן viewtopic.php?f=11&t=7868&start=30#p103744, שהביא בשם הגרי"ש שעדיף לארגוני הקירוב לשכנע להתחתן עם יהודיה ולא גויה, אע"ג שודאי עןבר יותר איסורים, מ"מ יש לו סיכוי גדול יותר לחזור בתשובה, ואולי שאני בית מלון שעושים מעשה שמאפשר את העבירה, משא"כ להתחתן עם יהודיה זהו רק עצה, נו נו, ויש לעיין.

אני לא מאמין שהשיקול היה בגלל שיש סיכוי שהוא יחזור בתשובה [ואולי יש מקום לומר גם הפוך].

אני חושב שהטעם הוא, שהזהות היהודית - גם על פי התורה - קודמת לכל התורה כולה, וכמו שישראל אף על פי שחטא ישראל הוא. ולחיות עם גויה, היא פגיעה במקום העמוק הזה.
ולכן הוא יותר חמור מכל התורה כולה, גם אם מבחינת דרגות עונשים של עברות זה לא כך, כי זה פגיעה במקום שהוא מעבר למצוות ועברות [ולכן זה שייך לענין של קנאים פוגעים בו].


נבשר
הודעות: 2509
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 774 פעמים
קיבל תודה: 795 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: השתדלות בקירוב רחוקים

שליחה על ידי נבשר » 27 דצמבר 2019, 00:54

ספר וסופר כתב:
27 דצמבר 2019, 00:42
אני לא מאמין שהשיקול היה בגלל שיש סיכוי שהוא יחזור בתשובה [ואולי יש מקום לומר גם הפוך].

אני חושב שהטעם הוא, שהזהות היהודית - גם על פי התורה - קודמת לכל התורה כולה, וכמו שישראל אף על פי שחטא ישראל הוא. ולחיות עם גויה, היא פגיעה במקום העמוק הזה.
ולכן הוא יותר חמור מכל התורה כולה, גם אם מבחינת דרגות עונשים של עברות זה לא כך, כי זה פגיעה במקום שהוא מעבר למצוות ועברות [ולכן זה שייך לענין של קנאים פוגעים בו].
אמת שחשבתי גם באופן הזה, אבל לפי איך שהביא מהגרי"ש כך אמר, א"כ צריך לברר את המקור, אבל עדיין היה לי מקום שמה שאתה מדבר עליו הוא לא שיקול של רווח והפסד בעבירות, אלא על שם ישראל לכאו' (אמנם יש מושג של נטמע בין הגוים, אבל איני יודע אם הוא הלכתי), שהוא פגם שאינו בשו"ע לכאו', א"כ ה"ה הכא האיסור שיעברו בבית מלון לעומת המציאות שלהם בלא ידיעה ממסורת ומיהדות, שמא הוא מצב יותר חמור, שיאבדו חלקם במציאות ישראל, אולי, וא"כ יש הכרעה שהיא מחוץ לשאלה של איסור והיתר, יש לעיין,
ועוד שמא אצל הגרי"ש ודאי איכא איסור בין ביהודיה בין בגויה, לזה עדיף שמא יחזרו בתשובה, משא"כ בבית מלון, שודאי יהיו באיסור בלא הבית מלון, ובבית מלון נמי ודאי איסור, ורק שמא יחזרו בתשובה ע"י הסמינר, אולי לזה לא מתירים, והשאלה מה יהא בגוונא שברור בלי שום ספק שיחזרו בתשובה, האם לוותר עליהם, או שיהיו יחד בבית מלון.


רוצה להתעלות
הודעות: 393
הצטרף: 18 אוקטובר 2019, 14:11
נתן תודה: 33 פעמים
קיבל תודה: 128 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: השתדלות בקירוב רחוקים

שליחה על ידי רוצה להתעלות » 27 דצמבר 2019, 00:58

בשאלה זאת יש גם פן הלכתי חוץ מהשקפתי, מה עם "לפני עוור"?


נבשר
הודעות: 2509
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 774 פעמים
קיבל תודה: 795 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: השתדלות בקירוב רחוקים

שליחה על ידי נבשר » 27 דצמבר 2019, 01:01

מוליך ומביא כתב:
27 דצמבר 2019, 00:08
"שעת הכושר" בפורום אוצר החכמה שאל שאלה מעניינת, ולפי שלא ענו שם תשובה טובה לדעתי, הרי אני שוטח לפני מעלתכם השאלה כצלמה וכדמותה:

מעשה שהיה לפני הרבה שנים;

ארגון המתעסק בקירוב רחוקים יזם סופ"ש של חיזוק וקירוב והחזרה בתשובה במלון בצפון הארץ, וקהל היעד היו זוגות נשואים וגם אנשים בודדים. בין האורחים שהגיעו למקום, הגיע גם זוג שאינו נשוי, מתוך מטרה להשתכן יחד בחדר אחד. המארגנים קצת נבוכו, והציעו להם להשתכן בנפרד, הגבר עם עוד גברים שהגיעו בבודד, והאשה כנ"ל. אלא שהזוג המדובר סירב להצעה, בהודיעם כי אם לא יתאפשר להם להיות יחד, יחזרו כל אחד לביתו ולא ישתתפו כלל בשבת זו. המארגנים נבוכו שוב, מחד גיסא, איך אפשר לתת להם חדר באופן שבודאי יביאם לידי עבירה, (ובמקום מגוריהם הרי אינם גרים בבית אחד), ומאידך אולי חבל להפסיד את הסיכוי להשפיע עליהם לקרבם לתשובה ולתורה, ואם לא עכשיו אימתי.

ויצאו דחופים לשלוח שליחים לבתי הרבנים לידע המעשה אשר יעשון, אחד מהם הצליח להעביר את השאלה אצל הגרא"מ שך, ואילו השני בו בזמן הפנה את השאלה אל הגר"ח גריינמן. [זכר צדיקים וקדושים לברכה, זכותם תגן עלינו.] כצפוי התשובות אף הם הגיעו ביחד, תשובות הפוכות. האחד השיב כי בודאי ראוי להשקיע בקירובם כל מאי דאפשר ולהעלים עין מן האיסור וביטולה זוהי קיומה כדי שישמור שבתות הרבה ובודאי זהו הרצון העליון, והשני השיב כי אין לנו לעשות חשבונות ולא עשאנו הבורא קבלני הצלחות וההשתדלות שאיננה מנוקה מן העוון הרי היא אסורה והקב"ה ישיבם אליו בדרכים ישרות אשר צדיקים ילכו בם.

אדלג על הנתון המסקרן (או לא) מי אמר מה, גם כי זה לא נוגע לעצם הנידון, וגם במטרה לחסוך כמה תגובות לוהטות וצפויות מראש, שאין בהם שום תועלת להבין ולהשכיל. אדלג גם על התשובה לשאלה המסקרנת: מה הם עשו בסוף... וכל הפטור מדבר ומתעסק בו נקרא הדיוט. ובכל אופן, גופא דעובדה אכן היה, ושמעתיו מכבר מבעל המעשה.

וכעת לשאלה. הרי אם זאת לא השתדלות ראויה, לימדונו רבותינו שההצלחה שתבוא בעקבותיה (אם תבוא) אינה סיבה לקדש את האמצעים הפסולים, (וגם זה זוקק דיון: האם כך, ולמה). ומאידך שמא זאת אכן השתדלות ראויה ואפילו מחוייבת. כיצד מכריעים, ולמאי איכא לדמויי. האם מתאים שיהיה הדבר שנוי בפלוגתא המפורסמת של עבירה לשמה, או האם זה תלוי בשאלות העמוקות בגדרי ההשגחה. האם אפשר לנסות לשער מה היה אומר הח"ח או החזו"א או הגרי"ז. ומה יש לכם להרחיב עוד.
סתם שאלה איך נותנים להם לאכול במלון, מה עם זה שודאי ע"י יאכלו בלי ברכה לפניו ולאחריו, אמנם חילק בסוגריים שלגבי החדר המצב לא אפשרי באופן הרגיל, אבל עדיין איך מותר להאכילם דבר שודאי יעברו איסור.


חלק א׳ ממעל
הודעות: 2456
הצטרף: 14 פברואר 2019, 17:02
מיקום: בני ברק
נתן תודה: 252 פעמים
קיבל תודה: 440 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: השתדלות בקירוב רחוקים

שליחה על ידי חלק א׳ ממעל » 27 דצמבר 2019, 01:08

להציל משמד מותר גם לחלל שבת!


נבשר
הודעות: 2509
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 774 פעמים
קיבל תודה: 795 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: השתדלות בקירוב רחוקים

שליחה על ידי נבשר » 27 דצמבר 2019, 01:10

חלק א׳ ממעל כתב:
27 דצמבר 2019, 01:08
להציל משמד מותר גם לחלל שבת!
האם מותר לחלל שבת היינו להסיע את המשומד ברכב, בשביל שיחזור בתשובה?!


חלק א׳ ממעל
הודעות: 2456
הצטרף: 14 פברואר 2019, 17:02
מיקום: בני ברק
נתן תודה: 252 פעמים
קיבל תודה: 440 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: השתדלות בקירוב רחוקים

שליחה על ידי חלק א׳ ממעל » 27 דצמבר 2019, 01:17

למה לא? (וכמדו׳ שהי׳ פה פעם אשכול אם מותר לשבור אייפון בשבת)
וכי אם מותר לי לחלל שבת בשבילו למה שלו יהי׳ אסור לחללה בשביל להציל עצמו?


נבשר
הודעות: 2509
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 774 פעמים
קיבל תודה: 795 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: השתדלות בקירוב רחוקים

שליחה על ידי נבשר » 27 דצמבר 2019, 01:25

חלק א׳ ממעל כתב:
27 דצמבר 2019, 01:17
למה לא? (וכמדו׳ שהי׳ פה פעם אשכול אם מותר לשבור אייפון בשבת)
וכי אם מותר לי לחלל שבת בשבילו למה שלו יהי׳ אסור לחללה בשביל להציל עצמו?
לגבי הנידון על לשבור בשבת, שם מצד שהוא עובר איסור ומפריש אותו מעבירה, משא"כ הכא אין הוא מפריש אותו מעבירה במעשהו שמביא אותו לסמינר,
ודאי שמותר לו לחלל בשביל להציל את עצמו, היינו בהצלת הגוף, אבל האם מותר לו לחלל שבת בשביל להציל את עצמו מאיסור, זה איני יודע, כלל הדבר שההצלה פה על הנפש ולא על הגוף, וזה נכלל בפיקוח נפש שהותר בשבת, אבל בשביל להצילו מרוחניות זה לא יודע.


חלק א׳ ממעל
הודעות: 2456
הצטרף: 14 פברואר 2019, 17:02
מיקום: בני ברק
נתן תודה: 252 פעמים
קיבל תודה: 440 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: השתדלות בקירוב רחוקים

שליחה על ידי חלק א׳ ממעל » 27 דצמבר 2019, 01:30

מותר לעבור על כל ל"ט מלאכות בשביל להציל מי שנתפס לשמד, ומאי שנא חילוני שנולד להורים כאלו שאנוס הוא? וגם נושר בדרבנן המ"ב כמדומני מיקל (וגם דווקא בפשיעה אין מחללים עליו ויש כאלו שהם חלשים ואולי זה לא נחשב כ"כ פשיעה )


נבשר
הודעות: 2509
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 774 פעמים
קיבל תודה: 795 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: השתדלות בקירוב רחוקים

שליחה על ידי נבשר » 27 דצמבר 2019, 01:31

חלק א׳ ממעל כתב:
27 דצמבר 2019, 01:30
מותר לעבור על כל ל"ט מלאכות בשביל להציל מי שנתפס לשמד, ומאי שנא חילוני שנולד להורים כאלו שאנוס הוא? וגם נושר בדרבנן המ"ב כמדומני מיקל (וגם דווקא בפשיעה אין מחללים עליו ויש כאלו שהם חלשים ואולי זה לא נחשב כ"כ פשיעה )
אם ההודעה מכוונת אלי, אני לא הבנתי.


חלק א׳ ממעל
הודעות: 2456
הצטרף: 14 פברואר 2019, 17:02
מיקום: בני ברק
נתן תודה: 252 פעמים
קיבל תודה: 440 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: השתדלות בקירוב רחוקים

שליחה על ידי חלק א׳ ממעל » 27 דצמבר 2019, 01:41

למה כאן הוא לא מפרישו מעבירה במה שמביאו לסמינר, הרי אם יחזור בתשובה לא יעבור עוד עבירות בעתיד (ההיתר לחלל שבת הוא כדי להציל מעבירות שבעתיד, לא להפריש מעבירה עכשווית שכ׳ הרמ"א שאין לעבור עבירה דאו׳ כדי להפריש מעבירה עכשווית) 


דוידי חיים
הודעות: 100
הצטרף: 14 ינואר 2020, 20:35
נתן תודה: 30 פעמים
קיבל תודה: 12 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: השתדלות בקירוב רחוקים

שליחה על ידי דוידי חיים » 14 ינואר 2020, 21:16

שמעתי בשם הרב שך שאיןלבחורים להתעסק סקירוב


אברהם העברי
הודעות: 1072
הצטרף: 12 ספטמבר 2019, 20:00
נתן תודה: 19 פעמים
קיבל תודה: 249 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: השתדלות בקירוב רחוקים

שליחה על ידי אברהם העברי » 15 ינואר 2020, 12:13

דוידי חיים כתב:
14 ינואר 2020, 21:16
שמעתי בשם הרב שך שאיןלבחורים להתעסק סקירוב
והקשר לעניננו?
...


מבקש אמת
הודעות: 3132
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 320 פעמים
קיבל תודה: 1236 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: השתדלות בקירוב רחוקים

שליחה על ידי מבקש אמת » 16 ינואר 2020, 07:38

אגב דברי הרב שך, אציין שמסתבר שהוא זה שהורה שאין היתר לעשות חשבונות כדי להחזיר בתשובה, ואילו הגר"ח גריינמן כנראה שסבר שיש לעשות חשבון כזה. זאת משום שהרב שך הלך בדרך הלימוד הבריסקאית שאינה נותנת מקום לחישובי הגיון מעין אלו, ואילו הגרח"ג כתלמיד החזו"א יכול בהחלט לומר ש"רגשת לבו מורה ובאה" שהחשבון הזה הוא כדאי (אם כי יש לזה גם מקור מהתוס' בשבת ד,א בתירוץ השני יעו"ש).

זו השערתי, ומעניין לבדוק האם היא נכונה.


איטשע מאיר לורנץ
הודעות: 676
הצטרף: 18 דצמבר 2017, 20:41
נתן תודה: 83 פעמים
קיבל תודה: 158 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: השתדלות בקירוב רחוקים

שליחה על ידי איטשע מאיר לורנץ » 16 ינואר 2020, 12:22

אברהם העברי כתב:
15 ינואר 2020, 12:13
דוידי חיים כתב:
14 ינואר 2020, 21:16
שמעתי בשם הרב שך שאיןלבחורים להתעסק סקירוב
והקשר לעניננו?
...
קטרא דציידי

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “אקטואליה”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 2 אורחים