נדה ז: רבי אליעזר שמותי הוה

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם המסכת והדף המדויק עליו נסוב הדיון

פותח הנושא
אוריאל
משתמש ותיק
הודעות: 1387
הצטרף: 26 יוני 2017, 22:51
נתן תודה: 647 פעמים
קיבל תודה: 453 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

נדה ז: רבי אליעזר שמותי הוה

שליחה על ידי אוריאל » 20 נובמבר 2019, 01:28

ראבי"ה הקשה [מודפס בת"י על הדף], מהו דבעיא לן במו"ק אם מנודה אסור בתפילין אם לאו וסלקא בתיקו והלא בפירוש איתא בב"מ נט שהיה רבי אליעזר עטור בתפילין. ואי משום דלא חש רבי אליעזר לנידוי, א"כ מאי טעמא חלץ נעליו, ונשאר בצ"ע.

ושמעתי ליישב, דאולי רבי אליעזר אכן חש לנידוי חבריו, אבל רק בתורת חשש שאולי הנידוי שלהם נידוי, אבל לא בתורת ודאי. ולכן חלץ מנעליו מספק, אך לא יכל מחמת זה להפסיד מצות תפילין.

אי נמי באמת לא חש לנידוי חביריו, אלא שמפני כבוד חביריו שלא יאמרו שאין נידוי חכמים נידוי חלץ מנעליו, אבל תפילין לא יכל שלא להניח מחמת ענין זה.


HaimL
משתמש ותיק
הודעות: 226
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
קיבל תודה: 24 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נדה ז: רבי אליעזר שמותי הוה

שליחה על ידי HaimL » 02 דצמבר 2019, 23:05

קודם כל, זה שהניח תפילין הוא בסנהדרין, לא בבבא מציעא (מה שהביא הראבי"ה)

אולי רבי אליעזר סובר כדעת המתירים.
אולי נתנדה בסתם, שהוא שלושים יום.

ועיקר התירוץ, שדעת האוסרים מנודה בתפילין הוא רק משום שנקראו פאר, ולכן אין למנודה להתנאות בתפילין בפרהסיה. אבל רבי אליעזר הניח בביתו, כמבואר שם בגמרא סנהדרין.


משה נפתלי
משתמש ותיק
הודעות: 376
הצטרף: 02 ינואר 2019, 10:42
נתן תודה: 19 פעמים
קיבל תודה: 125 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נדה ז: רבי אליעזר שמותי הוה

שליחה על ידי משה נפתלי » 03 דצמבר 2019, 02:12

HaimL כתב:
02 דצמבר 2019, 23:05
א. אולי רבי אליעזר סובר כדעת המתירים.
ב. אולי נתנדה בסתם, שהוא שלושים יום.
ג. דעת האוסרים מנודה בתפילין הוא רק משום שנקראו פאר, ולכן אין למנודה להתנאות בתפילין בפרהסיה. אבל רבי אליעזר הניח בביתו, כמבואר שם בגמרא סנהדרין.
בְּלָה-בְּלָה-בְּלָה
א. בעיא דלא איפשיטא היא בפרק ואלו מגלחין אי מנודה מותר בתפלין אם לאו (אין שום מחלוקת בדבר), והקושיא היא: תיפשוט לה מרבי אליעזר שהיה מניח תפלין!
ב. רבי אליעזר היה מבורך עד יום מיתתו, כמפורש בשלהי ארבע מיתות.
ג. אבל אסור בתפלין משום שנקראו פאר, ואסור לו להניחן אפילו בצנעא.
 


HaimL
משתמש ותיק
הודעות: 226
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
קיבל תודה: 24 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נדה ז: רבי אליעזר שמותי הוה

שליחה על ידי HaimL » 03 דצמבר 2019, 06:30

משה נפתלי כתב:
03 דצמבר 2019, 02:12
HaimL כתב:
02 דצמבר 2019, 23:05
א. אולי רבי אליעזר סובר כדעת המתירים.
ב. אולי נתנדה בסתם, שהוא שלושים יום.
ג. דעת האוסרים מנודה בתפילין הוא רק משום שנקראו פאר, ולכן אין למנודה להתנאות בתפילין בפרהסיה. אבל רבי אליעזר הניח בביתו, כמבואר שם בגמרא סנהדרין.
בְּלָה-בְּלָה-בְּלָה
א. בעיא דלא איפשיטא היא בפרק ואלו מגלחין אי מנודה מותר בתפלין אם לאו (אין שום מחלוקת בדבר), והקושיא היא: תיפשוט לה מרבי אליעזר שהיה מניח תפלין!
ב. רבי אליעזר היה מבורך עד יום מיתתו, כמפורש בשלהי ארבע מיתות.
ג. אבל אסור בתפלין משום שנקראו פאר, ואסור לו להניחן אפילו בצנעא.

א. חבר, לא צריך לא להבין בכוונה. כוונתי הייתה שאולי לרבי אליעזר עצמו היא בעיא דלא איפשיטא, אך משום ספק של תורה הניח. רק שאין זה עיקר, ולכן לא הארכתי
 


HaimL
משתמש ותיק
הודעות: 226
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
קיבל תודה: 24 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נדה ז: רבי אליעזר שמותי הוה

שליחה על ידי HaimL » 03 דצמבר 2019, 06:33

משה נפתלי כתב:
03 דצמבר 2019, 02:12
HaimL כתב:
02 דצמבר 2019, 23:05
א. אולי רבי אליעזר סובר כדעת המתירים.
ב. אולי נתנדה בסתם, שהוא שלושים יום.
ג. דעת האוסרים מנודה בתפילין הוא רק משום שנקראו פאר, ולכן אין למנודה להתנאות בתפילין בפרהסיה. אבל רבי אליעזר הניח בביתו, כמבואר שם בגמרא סנהדרין.
בְּלָה-בְּלָה-בְּלָה
א. בעיא דלא איפשיטא היא בפרק ואלו מגלחין אי מנודה מותר בתפלין אם לאו (אין שום מחלוקת בדבר), והקושיא היא: תיפשוט לה מרבי אליעזר שהיה מניח תפלין!
ב. רבי אליעזר היה מבורך עד יום מיתתו, כמפורש בשלהי ארבע מיתות.
ג. אבל אסור בתפלין משום שנקראו פאר, ואסור לו להניחן אפילו בצנעא.


ג. לפני שנפתח (או לא נפתח) בדיון על הנושא, אז תגיד, לטעמיך, מה הם צדדי הבעיא? 


HaimL
משתמש ותיק
הודעות: 226
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
קיבל תודה: 24 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נדה ז: רבי אליעזר שמותי הוה

שליחה על ידי HaimL » 03 דצמבר 2019, 07:09

משה נפתלי כתב:
03 דצמבר 2019, 02:12
HaimL כתב:
02 דצמבר 2019, 23:05
א. אולי רבי אליעזר סובר כדעת המתירים.
ב. אולי נתנדה בסתם, שהוא שלושים יום.
ג. דעת האוסרים מנודה בתפילין הוא רק משום שנקראו פאר, ולכן אין למנודה להתנאות בתפילין בפרהסיה. אבל רבי אליעזר הניח בביתו, כמבואר שם בגמרא סנהדרין.
בְּלָה-בְּלָה-בְּלָה
א. בעיא דלא איפשיטא היא בפרק ואלו מגלחין אי מנודה מותר בתפלין אם לאו (אין שום מחלוקת בדבר), והקושיא היא: תיפשוט לה מרבי אליעזר שהיה מניח תפלין!
ב. רבי אליעזר היה מבורך עד יום מיתתו, כמפורש בשלהי ארבע מיתות.
ג. אבל אסור בתפלין משום שנקראו פאר, ואסור לו להניחן אפילו בצנעא.


ב. ומה שישבו חבריו בריחוק ארבע אמות, הוא בקינוף והם בטרקלין, שוב, יש לומר שהם קיבלו על עצמם שהם בדילים ממנו (שלכן אמר רבי יהושע הותר הנדר) אבל לא שיהיה רבי אליעזר מנודה, בכל חומרי הנידוי,  כל חייו


אבר כיונה
הודעות: 154
הצטרף: 01 אפריל 2019, 14:24
נתן תודה: 51 פעמים
קיבל תודה: 47 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נדה ז: רבי אליעזר שמותי הוה

שליחה על ידי אבר כיונה » 03 דצמבר 2019, 08:51

הרד"ל (שהיום יום פטירתו) האריך בזה בתחילת ביאורו על פרקי ר' אליעזר:
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... =8&hilite=

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח