דיחוי במצוות

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם המסכת והדף המדויק עליו נסוב הדיון

פותח הנושא
יצחק
משתמש ותיק
הודעות: 960
הצטרף: 07 דצמבר 2017, 23:49
נתן תודה: 305 פעמים
קיבל תודה: 303 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

דיחוי במצוות

שליחה על ידי יצחק » 11 אוקטובר 2018, 23:21

בגמ' בסוכה דף לג. מסקינן דהא דאין דיחוי אצל מצוות אינו אלא לחומרא מספק שלא נפטר מלקיים את המצווה, אבל לקולא לא, ולכן רוב הפוסקים (ע' יו"ד סימ כ"ח פתחי תשובה אות ד) נקטו למשל בכיסוי הדם שאם כיסהו הרוח וחזר ונתגלה שאפילו שחייבים לחזור ולכסות מ"מ אין לברך על הכיסוי מאחר ומספקא לן אם יש דיחוי למצוות.
והנה איתא בסוף פרק ב' פאה קָצַר חֶצְיָהּ וְהִקְדִּישׁ חֶצְיָהּ, הַפּוֹדֶה מִיַּד הַגִּזְבָּר, הוּא נוֹתֵן פֵּאָה לַכֹּל
וקשה הרי בשעה שהיתה ביד ההקדש לא היה שייך מצות פאה ורק עכשיו שפדה מיד הגזבר חזר החיוב פאה ואמאי לא נימא ספק אם יש דיחוי במצוות והפודה יהיה פטור מספק מליתן פאה דהמוציא מחבירו עליו הראיה (ולא מסתבר כאן לומר "צדק משלך ותן לו", דלכאורה זה שייך רק בספק לקט במציאות ולא בספיקא דדינא).

ערכים:


הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
הודעות: 2750
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 747 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דיחוי במצוות

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 11 אוקטובר 2018, 23:55

יצחק כתב:בגמ' בסוכה דף לג. מסקינן דהא דאין דיחוי אצל מצוות אינו אלא לחומרא מספק שלא נפטר מלקיים את המצווה, אבל לקולא לא, ולכן רוב הפוסקים (ע' יו"ד סימ כ"ח פתחי תשובה אות ד) נקטו למשל בכיסוי הדם שאם כיסהו הרוח וחזר ונתגלה שאפילו שחייבים לחזור ולכסות מ"מ אין לברך על הכיסוי מאחר ומספקא לן אם יש דיחוי למצוות.
והנה איתא בסוף פרק ב' פאה קָצַר חֶצְיָהּ וְהִקְדִּישׁ חֶצְיָהּ, הַפּוֹדֶה מִיַּד הַגִּזְבָּר, הוּא נוֹתֵן פֵּאָה לַכֹּל
וקשה הרי בשעה שהיתה ביד ההקדש לא היה שייך מצות פאה ורק עכשיו שפדה מיד הגזבר חזר החיוב פאה ואמאי לא נימא ספק אם יש דיחוי במצוות והפודה יהיה פטור מספק מליתן פאה דהמוציא מחבירו עליו הראיה (ולא מסתבר כאן לומר "צדק משלך ותן לו", דלכאורה זה שייך רק בספק לקט במציאות ולא בספיקא דדינא).
לפו"ר בגמ' ר"ה יד. איתא שר"ע עישר פעמים מצד הספק אם הלכה כב"ה או כב"ש (ספיקא דדינא) ולא השאיר בידו את המעשר עני, ובטורי אבן שם העיר דהוי ספק והממע"ה, ומישב עפ"י הירושלמי שדין צדק ותן לו הנאמר בספק הוא על מתנות עניים ולא כד' הגמ' חולין שבספק מת"כ אמרינן הממע"ה עיי"ש. עכ"פ חזינן גם בספקא דדינא נאמר הדין של צדק משלו. ומיושבת הערתך. כמו"כ קושיתך היא בעצם ראיה נפלאה לד' הטו"א וכ"ז לפו"ר ויש לעיין בכ"ז.


פותח הנושא
יצחק
משתמש ותיק
הודעות: 960
הצטרף: 07 דצמבר 2017, 23:49
נתן תודה: 305 פעמים
קיבל תודה: 303 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דיחוי במצוות

שליחה על ידי יצחק » 12 אוקטובר 2018, 09:41

הפקדתי שומרים כתב:
יצחק כתב:בגמ' בסוכה דף לג. מסקינן דהא דאין דיחוי אצל מצוות אינו אלא לחומרא מספק שלא נפטר מלקיים את המצווה, אבל לקולא לא, ולכן רוב הפוסקים (ע' יו"ד סימ כ"ח פתחי תשובה אות ד) נקטו למשל בכיסוי הדם שאם כיסהו הרוח וחזר ונתגלה שאפילו שחייבים לחזור ולכסות מ"מ אין לברך על הכיסוי מאחר ומספקא לן אם יש דיחוי למצוות.
והנה איתא בסוף פרק ב' פאה קָצַר חֶצְיָהּ וְהִקְדִּישׁ חֶצְיָהּ, הַפּוֹדֶה מִיַּד הַגִּזְבָּר, הוּא נוֹתֵן פֵּאָה לַכֹּל
וקשה הרי בשעה שהיתה ביד ההקדש לא היה שייך מצות פאה ורק עכשיו שפדה מיד הגזבר חזר החיוב פאה ואמאי לא נימא ספק אם יש דיחוי במצוות והפודה יהיה פטור מספק מליתן פאה דהמוציא מחבירו עליו הראיה (ולא מסתבר כאן לומר "צדק משלך ותן לו", דלכאורה זה שייך רק בספק לקט במציאות ולא בספיקא דדינא).
לפו"ר בגמ' ר"ה יד. איתא שר"ע עישר פעמים מצד הספק אם הלכה כב"ה או כב"ש (ספיקא דדינא) ולא השאיר בידו את המעשר עני, ובטורי אבן שם העיר דהוי ספק והממע"ה, ומישב עפ"י הירושלמי שדין צדק ותן לו הנאמר בספק הוא על מתנות עניים ולא כד' הגמ' חולין שבספק מת"כ אמרינן הממע"ה עיי"ש. עכ"פ חזינן גם בספקא דדינא נאמר הדין של צדק משלו. ומיושבת הערתך. כמו"כ קושיתך היא בעצם ראיה נפלאה לד' הטו"א וכ"ז לפו"ר ויש לעיין בכ"ז.
עיינתי בטו"א ישר כח גדול על המציאה הנפלאה,
מצאתי באמרי ברוך שכותב כעין הסברא שכתבתי בפשיטות שלא שייך כאן צדק משלך ותן לו כאשר הספק הוא בעיקר החיוב ולא בחיטה המסוימת הזו עיי"ש ובשער המלך שהוא מציין.


האחד בא לגור
משתמש ותיק
הודעות: 1527
הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 14:09
נתן תודה: 88 פעמים
קיבל תודה: 217 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דיחוי במצוות

שליחה על ידי האחד בא לגור » 21 אוקטובר 2018, 21:02

לכאו פשוט דלא שייך בכה"ג דיחוי משום דהחובה חלה בגמר הקצירה וכדמוכח מהא דהלוקח חציה חייב בהכל ושאני קצרוה ליסטים חציה דאנו דנים שגזלו הליסטים מתנות העניים וכל דיחוי לא שייך אלא בכגון כיסהו הרוח שהחובה חלה בשחיטה

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח