יהרג ועל יעבור

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם המסכת והדף המדויק עליו נסוב הדיון

פותח הנושא
דע מה שתשיב
הודעות: 53
הצטרף: 01 אוקטובר 2018, 22:59
נתן תודה: 20 פעמים
קיבל תודה: 9 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

יהרג ועל יעבור

שליחה על ידי דע מה שתשיב » 02 נובמבר 2018, 01:32

מחפש מידע בעניין יהרג ועל יעבור מחמת מה אסור לו לעבור בתודה מראש


נבשר
משתמש ותיק
הודעות: 1160
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 184 פעמים
קיבל תודה: 232 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: יהרג ועל יעבור

שליחה על ידי נבשר » 02 נובמבר 2018, 02:36

פרט את השאלה יותר, עיין בפחד יצחק על חנוכה כמדומה מאמר א' שמדבר על הענין יהרג ואל יעבור, ומביא ר"ן באיזה מקום, שג' עבירות הם הברית בעצמה, ולא ניתן לעבור עליהם, שעקירת הברית גופא בין כלל ישראל לקוב"ה.


האחד בא לגור
משתמש ותיק
הודעות: 1527
הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 14:09
נתן תודה: 88 פעמים
קיבל תודה: 217 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: יהרג ועל יעבור

שליחה על ידי האחד בא לגור » 02 נובמבר 2018, 03:19

דע מה שתשיב כתב:מחפש מידע בעניין יהרג ועל יעבור מחמת מה אסור לו לעבור בתודה מראש
יש הרבה מה להאריך ,אבל בגדול :שלשת העבירות הם דברים שהמשמעות שלהם שאי אפשר להיות קיים כך בעולם אלא בצורה מעוותת של הבריאה, ע"ז:כמובן יהודי שחי בלי אמונת היחוד חסר לו הבסיס של הצורה איך לחיות בעולם ,ש"ד :אדם שחי בצורה שישנה עדיפות בחייו יותר מאחר בעצם סותר את כל הבריאה שקיימת בצורה של חיים משותפים, וג"ע :הוא עיוות של צורת המשך הבריאה שהרי תולדות של עריות הם עיוות צורת הסדר הישר בבריאה ולכן עדיף שלא לחיות מאשר לחיות בצורה מעוותת


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1661
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 155 פעמים
קיבל תודה: 537 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: יהרג ועל יעבור

שליחה על ידי מבקש אמת » 02 נובמבר 2018, 06:51

אם כוונתך לשאול מבחינה הלכתית מהי העבירה שמחמתה אסור לו לעבור אף במחיר מסירות נפש הרי שיש בזה מחלוקת ראשונים, לדעת הרמב"ם בפ"ה מהל' יסודי התורה ה"ד אין חיוב המסי"נ משום הג' עבירות כיון שאונס רחמנא פטריה אלא הוא משום איסור חילול השם שדוחה פיקוח נפש, וע"כ אם עבר ולא נהרג אינו חייב מיתה על העבירה שעבר כיון שהיה אנוס, אך בחידושי הר"ן סנהדרין סא,ב הביא בשם רבינו דוד שחייב מיתה, ומבואר מזה שסובר שבג' עבירות נתחדש שאין פיקו"נ דוחה אותם וממילא אם עבר ולא נהרג אין פטור אונס וחייב. והרחיב בזה בקובץ הערות נא,ב.


פותח הנושא
דע מה שתשיב
הודעות: 53
הצטרף: 01 אוקטובר 2018, 22:59
נתן תודה: 20 פעמים
קיבל תודה: 9 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: יהרג ועל יעבור

שליחה על ידי דע מה שתשיב » 02 נובמבר 2018, 09:37

מבקש אמת כתב:אם כוונתך לשאול מבחינה הלכתית מהי העבירה שמחמתה אסור לו לעבור אף במחיר מסירות נפש הרי שיש בזה מחלוקת ראשונים, לדעת הרמב"ם בפ"ה מהל' יסודי התורה ה"ד אין חיוב המסי"נ משום הג' עבירות כיון שאונס רחמנא פטריה אלא הוא משום איסור חילול השם שדוחה פיקוח נפש, וע"כ אם עבר ולא נהרג אינו חייב מיתה על העבירה שעבר כיון שהיה אנוס, אך בחידושי הר"ן סנהדרין סא,ב הביא בשם רבינו דוד שחייב מיתה, ומבואר מזה שסובר שבג' עבירות נתחדש שאין פיקו"נ דוחה אותם וממילא אם עבר ולא נהרג אין פטור אונס וחייב. והרחיב בזה בקובץ הערות נא,ב.
יישר כוח לכל המגיבים אבל כוונתי היתה מהי הסיבה ההילכתית שכן הרמבם דעתו שאסור בגלל חילול ה׳ ואני מחפש את דעת הראשונים יישר כוח להרב מבקש אמת האם יש למישהו עוד ידעות אשמח מאד


האחד בא לגור
משתמש ותיק
הודעות: 1527
הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 14:09
נתן תודה: 88 פעמים
קיבל תודה: 217 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: יהרג ועל יעבור

שליחה על ידי האחד בא לגור » 02 נובמבר 2018, 12:17

דע מה שתשיב כתב:
מבקש אמת כתב:אם כוונתך לשאול מבחינה הלכתית מהי העבירה שמחמתה אסור לו לעבור אף במחיר מסירות נפש הרי שיש בזה מחלוקת ראשונים, לדעת הרמב"ם בפ"ה מהל' יסודי התורה ה"ד אין חיוב המסי"נ משום הג' עבירות כיון שאונס רחמנא פטריה אלא הוא משום איסור חילול השם שדוחה פיקוח נפש, וע"כ אם עבר ולא נהרג אינו חייב מיתה על העבירה שעבר כיון שהיה אנוס, אך בחידושי הר"ן סנהדרין סא,ב הביא בשם רבינו דוד שחייב מיתה, ומבואר מזה שסובר שבג' עבירות נתחדש שאין פיקו"נ דוחה אותם וממילא אם עבר ולא נהרג אין פטור אונס וחייב. והרחיב בזה בקובץ הערות נא,ב.
יישר כוח לכל המגיבים אבל כוונתי היתה מהי הסיבה ההילכתית שכן הרמבם דעתו שאסור בגלל חילול ה׳ ואני מחפש את דעת הראשונים יישר כוח להרב מבקש אמת האם יש למישהו עוד ידעות אשמח מאד
שאלתך אינה ברורה מה הכוונה מה הסיבה ההלכתית האם אתה מתכוון מאיפה לןמדים את זה? לא נראה לי אז מה כן ?ברר שאלתך בצורה מובנת


האחד בא לגור
משתמש ותיק
הודעות: 1527
הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 14:09
נתן תודה: 88 פעמים
קיבל תודה: 217 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: יהרג ועל יעבור

שליחה על ידי האחד בא לגור » 02 נובמבר 2018, 12:25

מבקש אמת כתב:אם כוונתך לשאול מבחינה הלכתית מהי העבירה שמחמתה אסור לו לעבור אף במחיר מסירות נפש הרי שיש בזה מחלוקת ראשונים, לדעת הרמב"ם בפ"ה מהל' יסודי התורה ה"ד אין חיוב המסי"נ משום הג' עבירות כיון שאונס רחמנא פטריה אלא הוא משום איסור חילול השם שדוחה פיקוח נפש, וע"כ אם עבר ולא נהרג אינו חייב מיתה על העבירה שעבר כיון שהיה אנוס, אך בחידושי הר"ן סנהדרין סא,ב הביא בשם רבינו דוד שחייב מיתה, ומבואר מזה שסובר שבג' עבירות נתחדש שאין פיקו"נ דוחה אותם וממילא אם עבר ולא נהרג אין פטור אונס וחייב. והרחיב בזה בקובץ הערות נא,ב.
תליה זו אינה נכונה כלל והרי ברציחה ודאי שאינו משום חילול ה אלא משום שלא תרצח לא נדחה וכן גילוי עריות משום ההיקש ובל זאת פטור לפי הרמב"ם ועיקר הטעם לרמב"ם הוא משום שס"ס היה אנוס בפחדו מהמיתה או משום שבדיעבד אינו נהרג וכלשון התןספות ע"ז נד. ד"ה מתקיף שדעתו שם כדעת הרמב"ם


פותח הנושא
דע מה שתשיב
הודעות: 53
הצטרף: 01 אוקטובר 2018, 22:59
נתן תודה: 20 פעמים
קיבל תודה: 9 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: יהרג ועל יעבור

שליחה על ידי דע מה שתשיב » 02 נובמבר 2018, 12:31

האחד בא לגור כתב:
דע מה שתשיב כתב:
מבקש אמת כתב:אם כוונתך לשאול מבחינה הלכתית מהי העבירה שמחמתה אסור לו לעבור אף במחיר מסירות נפש הרי שיש בזה מחלוקת ראשונים, לדעת הרמב"ם בפ"ה מהל' יסודי התורה ה"ד אין חיוב המסי"נ משום הג' עבירות כיון שאונס רחמנא פטריה אלא הוא משום איסור חילול השם שדוחה פיקוח נפש, וע"כ אם עבר ולא נהרג אינו חייב מיתה על העבירה שעבר כיון שהיה אנוס, אך בחידושי הר"ן סנהדרין סא,ב הביא בשם רבינו דוד שחייב מיתה, ומבואר מזה שסובר שבג' עבירות נתחדש שאין פיקו"נ דוחה אותם וממילא אם עבר ולא נהרג אין פטור אונס וחייב. והרחיב בזה בקובץ הערות נא,ב.
יישר כוח לכל המגיבים אבל כוונתי היתה מהי הסיבה ההילכתית שכן הרמבם דעתו שאסור בגלל חילול ה׳ ואני מחפש את דעת הראשונים יישר כוח להרב מבקש אמת האם יש למישהו עוד ידעות אשמח מאד
שאלתך אינה ברורה מה הכוונה מה הסיבה ההלכתית האם אתה מתכוון מאיפה לןמדים את זה? לא נראה לי אז מה כן ?ברר שאלתך בצורה מובנת
אברר דברי כוונתי האם האיסור הוא העבירה שלהרג הוא אופציה כנגד עז למשל ואכ יתבע על עבודה זרה או שמא הוא מטעם אחר כגון חילול ה׳


האחד בא לגור
משתמש ותיק
הודעות: 1527
הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 14:09
נתן תודה: 88 פעמים
קיבל תודה: 217 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: יהרג ועל יעבור

שליחה על ידי האחד בא לגור » 02 נובמבר 2018, 12:32

האחד בא לגור כתב:
דע מה שתשיב כתב:
מבקש אמת כתב:אם כוונתך לשאול מבחינה הלכתית מהי העבירה שמחמתה אסור לו לעבור אף במחיר מסירות נפש הרי שיש בזה מחלוקת ראשונים, לדעת הרמב"ם בפ"ה מהל' יסודי התורה ה"ד אין חיוב המסי"נ משום הג' עבירות כיון שאונס רחמנא פטריה אלא הוא משום איסור חילול השם שדוחה פיקוח נפש, וע"כ אם עבר ולא נהרג אינו חייב מיתה על העבירה שעבר כיון שהיה אנוס, אך בחידושי הר"ן סנהדרין סא,ב הביא בשם רבינו דוד שחייב מיתה, ומבואר מזה שסובר שבג' עבירות נתחדש שאין פיקו"נ דוחה אותם וממילא אם עבר ולא נהרג אין פטור אונס וחייב. והרחיב בזה בקובץ הערות נא,ב.
יישר כוח לכל המגיבים אבל כוונתי היתה מהי הסיבה ההילכתית שכן הרמבם דעתו שאסור בגלל חילול ה׳ ואני מחפש את דעת הראשונים יישר כוח להרב מבקש אמת האם יש למישהו עוד ידעות אשמח מאד
שאלתך אינה ברורה מה הכוונה מה הסיבה ההלכתית האם אתה מתכוון מאיפה לןמדים את זה? לא נראה לי אז מה כן ?ברר שאלתך בצורה מובנת
אברר דברי כוונתי האם האיסור הוא העבירה שלהרג הוא אופציה כנגד עז למשל ואכ יתבע על עבודה זרה או שמא הוא מטעם אחר כגון חילול ה׳[/quote]
עיין מה שכתבתי למבקש אמת


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1661
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 155 פעמים
קיבל תודה: 537 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: יהרג ועל יעבור

שליחה על ידי מבקש אמת » 04 נובמבר 2018, 21:52

האחד בא לגור כתב:
מבקש אמת כתב:אם כוונתך לשאול מבחינה הלכתית מהי העבירה שמחמתה אסור לו לעבור אף במחיר מסירות נפש הרי שיש בזה מחלוקת ראשונים, לדעת הרמב"ם בפ"ה מהל' יסודי התורה ה"ד אין חיוב המסי"נ משום הג' עבירות כיון שאונס רחמנא פטריה אלא הוא משום איסור חילול השם שדוחה פיקוח נפש, וע"כ אם עבר ולא נהרג אינו חייב מיתה על העבירה שעבר כיון שהיה אנוס, אך בחידושי הר"ן סנהדרין סא,ב הביא בשם רבינו דוד שחייב מיתה, ומבואר מזה שסובר שבג' עבירות נתחדש שאין פיקו"נ דוחה אותם וממילא אם עבר ולא נהרג אין פטור אונס וחייב. והרחיב בזה בקובץ הערות נא,ב.
תליה זו אינה נכונה כלל והרי ברציחה ודאי שאינו משום חילול ה אלא משום שלא תרצח לא נדחה וכן גילוי עריות משום ההיקש ובל זאת פטור לפי הרמב"ם ועיקר הטעם לרמב"ם הוא משום שס"ס היה אנוס בפחדו מהמיתה או משום שבדיעבד אינו נהרג וכלשון התןספות ע"ז נד. ד"ה מתקיף שדעתו שם כדעת הרמב"ם
עיין חמדת שלמה או"ח סי' לח שכתב כן בדעת הרמב"ם.


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1661
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 155 פעמים
קיבל תודה: 537 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: יהרג ועל יעבור

שליחה על ידי מבקש אמת » 04 נובמבר 2018, 21:53

החמדת שלמה שם כותב ששאלת הרב "דע מה שתשיב" היא מחלוקת אמוראים בע"ז נד,א ופסק הרמב"ם כדעת רב זירא שסובר שאונס כמאן דלא עביד דמי והדין של יהרג ואל יעבור הוא מני חילול ה', אך כאמור רבינו דוד חולק על הרמב"ם.


האחד בא לגור
משתמש ותיק
הודעות: 1527
הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 14:09
נתן תודה: 88 פעמים
קיבל תודה: 217 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: יהרג ועל יעבור

שליחה על ידי האחד בא לגור » 05 נובמבר 2018, 00:00

מבקש אמת כתב:החמדת שלמה שם כותב ששאלת הרב "דע מה שתשיב" היא מחלוקת אמוראים בע"ז נד,א ופסק הרמב"ם כדעת רב זירא שסובר שאונס כמאן דלא עביד דמי והדין של יהרג ואל יעבור הוא מני חילול ה', אך כאמור רבינו דוד חולק על הרמב"ם.
דברי החמד"ש לא ראיתי ,אבל איני מבין איך שייך לומר כן בדעת הרמב"ם כשדבריו ברור מיללו בהלכות יסודה"ת ה ז :והריגת נפש מישראל לרפות נפש אחת ,או להציל אדם מיד אנס ,דבר שהדעת נוטה לו הוא שאין מאבדין נפש מפני נפש ,ועריות הוקשו לנפשות .ועכ"פ דבר ברור שא"א לומר לב"א תהרוג את פלוני ,או תבא על הערוה כי תהיה אנוס אם תעשה זאת ,וא"כ ברור שדינו בבא להישאל לההרג ולא לעבור, וכל מה ששיך לדון אונס לאו כמאן דעביד הוא כשהרג בדיעבד.


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1661
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 155 פעמים
קיבל תודה: 537 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: יהרג ועל יעבור

שליחה על ידי מבקש אמת » 05 נובמבר 2018, 01:14

האחד בא לגור כתב:
מבקש אמת כתב:החמדת שלמה שם כותב ששאלת הרב "דע מה שתשיב" היא מחלוקת אמוראים בע"ז נד,א ופסק הרמב"ם כדעת רב זירא שסובר שאונס כמאן דלא עביד דמי והדין של יהרג ואל יעבור הוא מני חילול ה', אך כאמור רבינו דוד חולק על הרמב"ם.
דברי החמד"ש לא ראיתי ,אבל איני מבין איך שייך לומר כן בדעת הרמב"ם כשדבריו ברור מיללו בהלכות יסודה"ת ה ז :והריגת נפש מישראל לרפות נפש אחת ,או להציל אדם מיד אנס ,דבר שהדעת נוטה לו הוא שאין מאבדין נפש מפני נפש ,ועריות הוקשו לנפשות .ועכ"פ דבר ברור שא"א לומר לב"א תהרוג את פלוני ,או תבא על הערוה כי תהיה אנוס אם תעשה זאת ,וא"כ ברור שדינו בבא להישאל לההרג ולא לעבור, וכל מה ששיך לדון אונס לאו כמאן דעביד הוא כשהרג בדיעבד.
זה אינו חידוש של הרמב"ם אלא הדברים מובאים בגמרא סנהדרין עד,א, אך המעיין בכסף משנה בהלכה ה יראה שהסברא של מאי חזית הוא רק נתינת טעם אך עיקר הדין הוא גזה"כ שהרי אפילו כשלא שייך הטעם נשאר הדין של יהרג ואל יעבור.

וזה לשונו שם:

אבל אי קשיא על ר"ל קשיא דאמר שאע"פ שיחדוהו להם אם אינו חייב מיתה לא ימסרוהו דהא ליכא הכא סברא דמאי חזית דדמא דידך סומק טפי שהרי הוא והם נהרגים אם לא ימסרוהו. ואפשר לומר דס"ל לר"ל שמ"ש דבש"ד סברא הוא אינו עיקר הטעם דקבלה היתה בידם דש"ד יהרג ואל יעבור אלא שנתנו טעם מסברא להיכא דשייך אבל אין ה"נ דאפילו היכא דלא שייך האי טעמא הוי דינא הכי דיהרג ואל יעבור.


האחד בא לגור
משתמש ותיק
הודעות: 1527
הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 14:09
נתן תודה: 88 פעמים
קיבל תודה: 217 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: יהרג ועל יעבור

שליחה על ידי האחד בא לגור » 05 נובמבר 2018, 01:56

מבקש אמת כתב:
האחד בא לגור כתב:
מבקש אמת כתב:החמדת שלמה שם כותב ששאלת הרב "דע מה שתשיב" היא מחלוקת אמוראים בע"ז נד,א ופסק הרמב"ם כדעת רב זירא שסובר שאונס כמאן דלא עביד דמי והדין של יהרג ואל יעבור הוא מני חילול ה', אך כאמור רבינו דוד חולק על הרמב"ם.
דברי החמד"ש לא ראיתי ,אבל איני מבין איך שייך לומר כן בדעת הרמב"ם כשדבריו ברור מיללו בהלכות יסודה"ת ה ז :והריגת נפש מישראל לרפות נפש אחת ,או להציל אדם מיד אנס ,דבר שהדעת נוטה לו הוא שאין מאבדין נפש מפני נפש ,ועריות הוקשו לנפשות .ועכ"פ דבר ברור שא"א לומר לב"א תהרוג את פלוני ,או תבא על הערוה כי תהיה אנוס אם תעשה זאת ,וא"כ ברור שדינו בבא להישאל לההרג ולא לעבור, וכל מה ששיך לדון אונס לאו כמאן דעביד הוא כשהרג בדיעבד.
זה אינו חידוש של הרמב"ם אלא הדברים מובאים בגמרא סנהדרין עד,א, אך המעיין בכסף משנה בהלכה ה יראה שהסברא של מאי חזית הוא רק נתינת טעם אך עיקר הדין הוא גזה"כ שהרי אפילו כשלא שייך הטעם נשאר הדין של יהרג ואל יעבור.

וזה לשונו שם:

אבל אי קשיא על ר"ל קשיא דאמר שאע"פ שיחדוהו להם אם אינו חייב מיתה לא ימסרוהו דהא ליכא הכא סברא דמאי חזית דדמא דידך סומק טפי שהרי הוא והם נהרגים אם לא ימסרוהו. ואפשר לומר דס"ל לר"ל שמ"ש דבש"ד סברא הוא אינו עיקר הטעם דקבלה היתה בידם דש"ד יהרג ואל יעבור אלא שנתנו טעם מסברא להיכא דשייך אבל אין ה"נ דאפילו היכא דלא שייך האי טעמא הוי דינא הכי דיהרג ואל יעבור.
אפריון נמטייה לכותב אשר הודיענו את אשר ידע כל נער ,שדברי הרמב"ם הם דברי הגמרא ,וכל מה שבאתי להוכיח הוא ,שלא תאמר שהרמב"ם ס"ל שרב זירא פליג אגמרא בסנהדרין וס"ל דמשום אונס אינו חייב למסור נפש .והרי דברי המ"מ אשר חשבת להביא לעזרתך ,המה מוכיחים להפך ,שהרי המ"מ לא המציא טעם חדש של חילןל ה ,אלא כתב קבלה בידם שאינו נדחה ,וכל מה שבא לומר הוא שהדין שלא תרצח אינו נדחה ,אינו צמוד למאי חזית ,אלא לעולם הדין שלא תרצח אינו נדחה, וממילא הדר דינא שיהרג ואל יעבר שהרי לא ניתן להידחות.


אסף
משתמש ותיק
הודעות: 250
הצטרף: 20 פברואר 2019, 01:36
נתן תודה: 118 פעמים
קיבל תודה: 114 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: יהרג ועל יעבור

שליחה על ידי אסף » 24 מרץ 2019, 18:52

מצורף שיעורו של הגרי"ב שרייבר שליט"א מתוך 'אוסף גליונות' פרשת ויחי העוסק בענין.
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח