בבא מציעא דף קטו. ובלבד שלא יהו מסירות את לבו

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם המסכת והדף המדויק עליו נסוב הדיון

פותח הנושא
יצחק
משתמש ותיק
הודעות: 955
הצטרף: 07 דצמבר 2017, 23:49
נתן תודה: 301 פעמים
קיבל תודה: 302 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

בבא מציעא דף קטו. ובלבד שלא יהו מסירות את לבו

שליחה על ידי יצחק » 26 נובמבר 2018, 21:41

בגמ' בבא מציעא דף קטו. תניא ולא ירבה לו נשים ר' יהודה אומר מרבה הוא ובלבד שלא יהו מסירות את לבו ר''ש אומר אפילו אחת והיא מסירה את לבו ה''ז לא ישאנה א''כ מה ת''ל ולא ירבה לו נשים אפילו כאביגיל.
מפורש בגמ' שלפי רבי יהודה מותר למלך לישא אפילו יותר משמונה עשרה נשים אם רק מדובר בנשים שלא יסירו את ליבו,
שאלתי ובקשתי, איך יודעים על אשה מסוימת שהיא לא תסיר את ליבו, מה הכללים ההלכתיים בזה?


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1545
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 129 פעמים
קיבל תודה: 491 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בבא מציעא דף קטו. ובלבד שלא יהו מסירות את לבו

שליחה על ידי מבקש אמת » 26 נובמבר 2018, 21:58

לכאורה אין זה ענין לכלל הלכתי אלא כלל מציאותי. כמו שהתירה התורה לחלל שבת עבור פיקוח נפש, למרות שההגדרה של פיקוח נפש איננה הלכתית ברוב המקרים אלא נתונה לשיקול דעת הרופא לפי המציאות.


האחד בא לגור
משתמש ותיק
הודעות: 1527
הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 14:09
נתן תודה: 88 פעמים
קיבל תודה: 217 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בבא מציעא דף קטו. ובלבד שלא יהו מסירות את לבו

שליחה על ידי האחד בא לגור » 26 נובמבר 2018, 22:02

יצחק כתב:בגמ' בבא מציעא דף קטו. תניא ולא ירבה לו נשים ר' יהודה אומר מרבה הוא ובלבד שלא יהו מסירות את לבו ר''ש אומר אפילו אחת והיא מסירה את לבו ה''ז לא ישאנה א''כ מה ת''ל ולא ירבה לו נשים אפילו כאביגיל.
מפורש בגמ' שלפי רבי יהודה מותר למלך לישא אפילו יותר משמונה עשרה נשים אם רק מדובר בנשים שלא יסירו את ליבו,
שאלתי ובקשתי, איך יודעים על אשה מסוימת שהיא לא תסיר את ליבו, מה הכללים ההלכתיים בזה?
שאלה יפה.
אפשר לחלק את שאלתך לשנים ,האחת לצאת מנקודת הנחה, שעוד קודם שנושא אותה צריך לדעת שאין היא הולכת להסיר את ליבו ,ואם לא ,אסור לו לשאת אותה (וזה פשטות לשון שאלתך )ובזה אתה שואל כהוגן, איך ידע שהיא הולכת להסיר את ליבו, והרי זה תלוי בהמון משתנים .

האפשרות השניה ,לומר שזה ברור שלפני שנשאה אין צריך לחשוש שתסיר את ליבו, (אולי דווקא הוא יצליח להחזיר אותה),אלא הדין הוא, שאם בפועל הוא נשוי לה ,והיא מסירה את ליבו ,צריך לגרשה, או לא לשאת עוד אחת אחרת, (למאן דאית ליה )ובזה אפשר לשאול ,כמה הוא צריך להידרדר, כדי שיחשב שהיא מסירה את ליבו,

זה נראה לי פחות שאלה ,הכוונה מסתמא שהוא מרגיש שהוא במגמת ירידה מחמתה ,(כל אחד יכול להרגיש את זה).
שוב מצאתי ב"יד רמה " סנהדרין כא. שכתב שאם אינה מוחזקת בכשרות אסור לו לשאת אותה ,שחוששים שהיא תסיר את ליבו ,(והיינו שלא מודדים אותה ביחס איליו אלא דנים רק את המצב שלה עצמה), וענין מוחזקת בכשרות ,הוא כמו לגבי חזקה שיש אשה שהיא בחזקת כשרות ,ויש אישה שהיא בחזקת רשעות, וכמבואר בראשונים ,אלא שאיני יודע לפי הרמ"ה, האם צריך שנדע שהיא בחזקת כשרות, או אף שאין אנו יודעים עליה כלום ,הרי היא בחזקת כשרות .

יש בזה שינוי לשון, במשנה מובא שלא ישאנה, ואילו במד"ר מובא שיגרשנה, ויל"ע.


פותח הנושא
יצחק
משתמש ותיק
הודעות: 955
הצטרף: 07 דצמבר 2017, 23:49
נתן תודה: 301 פעמים
קיבל תודה: 302 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בבא מציעא דף קטו. ובלבד שלא יהו מסירות את לבו

שליחה על ידי יצחק » 26 נובמבר 2018, 22:09

מבקש אמת כתב:לכאורה אין זה ענין לכלל הלכתי אלא כלל מציאותי. כמו שהתירה התורה לחלל שבת עבור פיקוח נפש, למרות שההגדרה של פיקוח נפש איננה הלכתית ברוב המקרים אלא נתונה לשיקול דעת הרופא לפי המציאות.
כשהתורה אמרה בן סורר ומורה זולל וסובא יש לזה גדרים ברורים, הוא צריך לאכול כך וכך בשר ולשתות כו"כ יין וכו', יש כאן עבירה שהמלך חייב עליה מלקות (כ"ה בר"מ הלכות מלכים פ"ג ה"ב) ולא ידוע כללים בזה מתי עוברים על האיסור. אינני מכיר מצוה כזו בתורה.


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1545
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 129 פעמים
קיבל תודה: 491 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בבא מציעא דף קטו. ובלבד שלא יהו מסירות את לבו

שליחה על ידי מבקש אמת » 26 נובמבר 2018, 22:37

יצחק כתב:
מבקש אמת כתב:לכאורה אין זה ענין לכלל הלכתי אלא כלל מציאותי. כמו שהתירה התורה לחלל שבת עבור פיקוח נפש, למרות שההגדרה של פיקוח נפש איננה הלכתית ברוב המקרים אלא נתונה לשיקול דעת הרופא לפי המציאות.
כשהתורה אמרה בן סורר ומורה זולל וסובא יש לזה גדרים ברורים, הוא צריך לאכול כך וכך בשר ולשתות כו"כ יין וכו', יש כאן עבירה שהמלך חייב עליה מלקות (כ"ה בר"מ הלכות מלכים פ"ג ה"ב) ולא ידוע כללים בזה מתי עוברים על האיסור. אינני מכיר מצוה כזו בתורה.
הינך צודק בטענה זו, ובאמת שונה הדבר מפיקוח נפש שהשאלה האם יש לו פטור מחמת פיקו"נ ובזה הדבר תלוי באומדן הדעת, משא"כ כאן אין קריטריון מוגדר לחייב מלכתחילה. אולי אם רוצה לישא יותר מי"ח צריך הסכמת בית דין שאשה זו לא תסיר את ליבו, או להיפך שאם נשא ובית דין מתרים בו שלפי ראות עיניהם מסירה את לבו ועליו לגרשה ולא גרשה חייב מלקות.


חוות דעת
הודעות: 42
הצטרף: 09 ינואר 2019, 07:23
נתן תודה: 8 פעמים
קיבל תודה: 3 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בבא מציעא דף קטו. ובלבד שלא יהו מסירות את לבו

שליחה על ידי חוות דעת » 11 ינואר 2019, 09:06

עי' יד רמ"ה סנהדרין ( דף כא. ) וז"ל: והכי פירושא דמתני' לא ירבה לו נשים בין מוחזקות בכשרות כאביגיל בין שאינן מוחזקות אלא ח"י ודוקא בסתמא אבל מוחזקות ברשעות כ"ע מודו דאפי' אחת לא ישאנה ר"י אומר מרבה הוא לו יותר מי"ח ובלבד שיהו מוחזקות בכשרות כדי שלא יהו מסירות את לבו שלא אסרה תורה להרבות אלא בנשים שאין מוחזקות בכשרות ולא ברשעות שלפי רובן יסירו את לבו עכ"ל.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: פולני | 3 אורחים