(בעקבות אשכול סמוך נזכרתי בהערה הבאה)
כידוע שהגמ' בקידושין אומרת שהאומר הרי את מקודשת לי ע"מ שאני צדיק גמור ה"ז מקודשת חיישינן שמא הרהר תשובה
וכבר תמהו בזה איך יתכן שחזר בתשובה ברגע אחד וכו'
ושמעתי בשם הקוצקער זיע"א שאמר שכיון שהנושא אשה מוחלים לו על כל עוונותיו א"כ השתא הוא צדיק גמור.
ולכאורה יש להעיר, א. זה "באים כאחד", שע"י שחלו הקידושין ממילא מוחלים לו על כל עוונותיו ושוב ממילא התקיים התנאי שהוא צדיק גמור..
ב. נראה מסברא שכל הענין של נושא אשה וכו' זה דווקא בשעת נישואין ולא בשעת הקידושין, כי העיקר תלוי במה שהשתנה ה"מצב" והמעמד שלו, כמו עולה לגדולה שמוחלים לו על כל עוונותיו ה"נ נושא אשה, אבל בקידושין גרידא אין כאן אלא קנין בעלמא ואין בזה שום השתנות במצב של הגברא. כך נ"ל מסברא.
אשמח לכל תוספת בענין וכן אם מישהו יודע מה מקור השמועה בבקשה שיציין.
כידוע שהגמ' בקידושין אומרת שהאומר הרי את מקודשת לי ע"מ שאני צדיק גמור ה"ז מקודשת חיישינן שמא הרהר תשובה
וכבר תמהו בזה איך יתכן שחזר בתשובה ברגע אחד וכו'
ושמעתי בשם הקוצקער זיע"א שאמר שכיון שהנושא אשה מוחלים לו על כל עוונותיו א"כ השתא הוא צדיק גמור.
ולכאורה יש להעיר, א. זה "באים כאחד", שע"י שחלו הקידושין ממילא מוחלים לו על כל עוונותיו ושוב ממילא התקיים התנאי שהוא צדיק גמור..
ב. נראה מסברא שכל הענין של נושא אשה וכו' זה דווקא בשעת נישואין ולא בשעת הקידושין, כי העיקר תלוי במה שהשתנה ה"מצב" והמעמד שלו, כמו עולה לגדולה שמוחלים לו על כל עוונותיו ה"נ נושא אשה, אבל בקידושין גרידא אין כאן אלא קנין בעלמא ואין בזה שום השתנות במצב של הגברא. כך נ"ל מסברא.
אשמח לכל תוספת בענין וכן אם מישהו יודע מה מקור השמועה בבקשה שיציין.