הנהלת "פורום לתורה" מאחלת לכל חו"ר שנה טובה ומתוקה, שנת בריאות ושלווה. שימלא ה' לבנו משאלות טובות, וימלא משאלות לבנו לטובה. אכי"ר

שאלה ללומדי בבא קמא - אש

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם המסכת והדף המדויק עליו נסוב הדיון

האחד בא לגור
הודעות: 1527
הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 14:09
נתן תודה: 89 פעמים
קיבל תודה: 222 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שאלה ללומדי בבא קמא - אש

שליחה על ידי האחד בא לגור » 11 פברואר 2019, 01:43

משה נפתלי כתב:
האחד בא לגור כתב:כיון שחידשה תורה שבאש שייך לייחס אליה פעולות, אין לך אלא חידושו בדבר שמ"מ שייך לייחס אליה פעולות, ולא ברוח שהדבר רחוק בה הרבה.
לאחר שגילתה תורה כי אש אב נזיקין הוא, יש לנו ללמוד רוח בבנין אב ולשוותה תולדה דאש. כלום נשמעה אי פעם בבית מדרש של חכמי ישראל פירכא מעין זו: מה לאש דאית לה ישות בשיעור מסוים, תאמר ברוח שאין בה שום ישות?!
לא ,כך נאמר מה לאש דאית ביה ממשא כל דהוא, תאמר ברוח דלית ביה ממשא כלל
אין בזה צורך אף לפירכא, כיון דלאו בר מינה הוא, ולא שייך ברוח כלל ענין הגדרת מזיק, ומשיב הרוח הוא העושה ולא הרוח עושה, אבל אם בזה נפשך חפצה בשמחה...


משה נפתלי
הודעות: 869
הצטרף: 02 ינואר 2019, 10:42
נתן תודה: 67 פעמים
קיבל תודה: 253 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שאלה ללומדי בבא קמא - אש

שליחה על ידי משה נפתלי » 11 פברואר 2019, 02:15

האחד בא לגור כתב:אם בזה נפשך חפצה - בשמחה...
לא כי, אלא כד איבעיא לן 'משיב הרוח כמבעיר את הבערה דמי או לא', הרצון הוא לשמוע 'תא שמע' – ראיה ולא מסתברא.
וכבר מלתי אמורה: מי לנו גדול מרבי יוחנן, שהיה אומר 'וכי מפני שאנו מדמין נעשה מעשה'?


האחד בא לגור
הודעות: 1527
הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 14:09
נתן תודה: 89 פעמים
קיבל תודה: 222 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שאלה ללומדי בבא קמא - אש

שליחה על ידי האחד בא לגור » 11 פברואר 2019, 02:20

משה נפתלי כתב:
האחד בא לגור כתב:אם בזה נפשך חפצה - בשמחה...
לא כי, אלא כד איבעיא לן 'משיב הרוח כמבעיר את הבערה דמי או לא', הרצון הוא לשמוע 'תא שמע' – ראיה ולא מסתברא.
וכבר מלתי אמורה: מי לנו גדול מרבי יוחנן, שהיה אומר 'וכי מפני שאנו מדמין נעשה מעשה'?
על כגון דא נאמר וכי מפני שאנו מדמין ומדמיינים למפני שאנו מדמין ,נשבית שכלינו .
ושמא נשאל וכי מפני שאנו מדמים רוח לאש נעשה מעשה ?
אם נח לך להתעקש לא לחשוב שיערב לך ויבושם לך, אני את שלי עשיתי לצורך אנשים שמעוניינים לחשוב ולא להשבית שכלם בכח.


משה נפתלי
הודעות: 869
הצטרף: 02 ינואר 2019, 10:42
נתן תודה: 67 פעמים
קיבל תודה: 253 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שאלה ללומדי בבא קמא - אש

שליחה על ידי משה נפתלי » 11 פברואר 2019, 02:47

האחד בא לגור כתב:אם נוח לך להתעקש לא לחשוב, שיערב לך ויבושם לך.
לא כי, החתירה היא למצוא ראיה מן המקורות לכל ספק וספק שמתעורר.
להזכירך, לשעבר כשדרשתי ראיה למסתברא שלך, נמצאה בסוף ראיה ממשנה. צא וראה בסוף האשכול 'מאן דאכל צרעה לוקה'.


האחד בא לגור
הודעות: 1527
הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 14:09
נתן תודה: 89 פעמים
קיבל תודה: 222 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שאלה ללומדי בבא קמא - אש

שליחה על ידי האחד בא לגור » 11 פברואר 2019, 02:49

משה נפתלי כתב:
האחד בא לגור כתב:אם נוח לך להתעקש לא לחשוב, שיערב לך ויבושם לך.
החתירה היא למצוא ראיה מן המקורות לכל ספק וספק שמתעורר.
בהא כו"ע לא פליגי, כי פליגי מהו הראוי להקרא ספק.
וממקום שבאת, מנא לן שגם שאר איסורים אולי רק איסור טריפה, ואם נמצא בשאר איסורים אולי רק בסם המוות ולא בקוצים הקורעים את הקנה והושט, וכהנה וכהנה ..
ואם אין דעת הבדלה מנין, ואם אין דעת דומה מנין.


אשר ברא
הודעות: 57
הצטרף: 28 ינואר 2019, 21:01
נתן תודה: 15 פעמים
קיבל תודה: 11 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שאלה ללומדי בבא קמא - אש

שליחה על ידי אשר ברא » 11 פברואר 2019, 16:42

נכתבו כאן שני סיבות לפטור
א. ראיה ממעמיד בהמת חברו
ב. מסברא שאין ממשות לרוח
האם כל טענה מספיקה בנפרד?

למעשה כפי שרמזתי בהתחלה אין כמעט מציאות לשאלה
כי הגמ' בדף צ"ח אומרת שאם הגביה את החפץ לפני שזרק חייב משום גזלן
ומתי אינו גזלן באדיי אדויי
וזה לא מציאותי כמעט לגלגל חפץ לקצה הגג ולא יפול רק ברוח מצויה
אבל בכ"א השאלה היא עקרונית מה הדין.


פותח הנושא
מתחזק
סטטוס: לא מחובר

Re: שאלה ללומדי בבא קמא - אש

שליחה על ידי מתחזק » 11 פברואר 2019, 20:10

אשר ברא כתב:נכתבו כאן שני סיבות לפטור
א. ראיה ממעמיד בהמת חברו
ב. מסברא שאין ממשות לרוח
האם כל טענה מספיקה בנפרד?

למעשה כפי שרמזתי בהתחלה אין כמעט מציאות לשאלה
כי הגמ' בדף צ"ח אומרת שאם הגביה את החפץ לפני שזרק חייב משום גזלן
ומתי אינו גזלן באדיי אדויי
וזה לא מציאותי כמעט לגלגל חפץ לקצה הגג ולא יפול רק ברוח מצויה
אבל בכ"א השאלה היא עקרונית מה הדין.
לא יודע מה רמזת, אבל מצינו סוגיא מפורשת על הזורק כלי מראש הגג ובא אחר ושברו ולדעת רוב הראשונים איירי בזורק כלי של אחר.


אשר ברא
הודעות: 57
הצטרף: 28 ינואר 2019, 21:01
נתן תודה: 15 פעמים
קיבל תודה: 11 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שאלה ללומדי בבא קמא - אש

שליחה על ידי אשר ברא » 11 פברואר 2019, 20:27

מתחזק כתב: לא יודע מה רמזת, אבל מצינו סוגיא מפורשת על הזורק כלי מראש הגג ובא אחר ושברו ולדעת רוב הראשונים איירי בזורק כלי של אחר.
אין קשר
בבקשה נא עין בגמ' שם בדף צ"ח זרק מטבע לים הגדול


מעל הסטנדרט
הודעות: 611
הצטרף: 15 מרץ 2020, 16:57
נתן תודה: 115 פעמים
קיבל תודה: 106 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שאלה ללומדי בבא קמא - אש

שליחה על ידי מעל הסטנדרט » 22 מרץ 2020, 00:36

אשר ברא כתב:
07 פברואר 2019, 21:56
נראה לי שבאמת פטור כי אין זה אשו
דברי התוס' הם למ"ד משום חיציו
ואם תרצה לחייבו
תחייבו מטעם גזלן שאינו יכל להשיב
כמובן רק אם הגביה לפני
ויש עוד לעיין בזה

בתנה"מ סי' רצא כתב כי אדם ששם ממון חבירו במקום שברי שינזק חייב מדין אדם המזיק.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “בבא קמא”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 0 אורחים