נדרים פג: - והחי יתן אל לבו

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם המסכת והדף המדויק עליו נסוב הדיון

פותח הנושא
אוריאל
משתמש ותיק
הודעות: 1366
הצטרף: 26 יוני 2017, 22:51
נתן תודה: 643 פעמים
קיבל תודה: 448 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

נדרים פג: - והחי יתן אל לבו

שליחה על ידי אוריאל » 15 פברואר 2019, 01:32

נדרים פג: אמרי טומאת מת נמי אית לה צערא דכתיב והחי יתן אל לבו ותניא היה ר' מאיר אומר מאי דכתיב והחי יתן אל לבו דיספוד יספדון ליה דיבכון יבכון ליה דיקבר יקברוניה.
מבואר דמה שהולכים ללוויית המת, ומתעסקים בהספדו ובקבורתו, נחשב הדבר לעינוי נפש עבור האשה אם לא תשתתף בזה, מחמת דברי ר"מ, דיספדון יספדון ליה וכו'.
וכלשון רש"י בכתובות עב. "יתן אל לבו שאף הוא יספדוהו ואל ירע לו אם נהג כן".

ולכאורה יש להעיר, א"כ מהו שפירש רש"י מה שאמר יעקב אבינו ליוסף "ועשית עמדי חסד ואמת אל נא תקברני במצרים", ופירש רש"י "חסד שעושין עם המתים הוא חסד של אמת, שאינו מצפה לתשלום גמול", ואמאי אינו מצפה, הא מידע ידיע דמאן דיספדון יספדון ליה, וכו', וכמבואר בגמרא הנ"ל דמחמת זה הוי עינוי נפש לאשה.

ומה שחשבתי שצריך ליישב, דכלפי האמת נכון הדבר דמאן דיספדון ליה כו', ועל כן הנדר נחשב נדר של עינוי נפש. אבל בעיני בשר ודם לא מחשיבים הענין, ואין נזהרים בהספדו של מישהו כדי שיספידו אותם בבוא היום, ולכן נחשב זה לחסד של אמת. אלא דלגבי נדר אי"צ כלל שתאמר ושתרצה להפר, אלא כיון שאנו יודעים שהוא כן, הוי הנדר נדר של עינוי נפש ואפשר להפר אותו [וזה חידוש], ורק ביחס ללשון בני אדם נכלל זה בחסד של אמת, שאין מצפים לתשלום גמול שכזה.

ובאמת יש להתבונן גם בלא זה, דהלא ודאי כל אחד יודע שאם מתעסק בקבורתו של מת שכרו רב מן השמים, ומסתמא גם אין הכוונה שאינו מצפה לגמול בעולם הזה, שהרי אחד הדברים שיש עליהם גמול בעולם הזה הוא גמילות חסדים. רק הכוונה שאינו מצפה לקבל גמול מחבירו, כדרכו של עולם. ואם כן אין כאן קושיא, דמה שאמרו דיספדון יספדוניה וכו' הוא כעין במדה שאדם מודד מודדין לו, ולא חבירו הוא שגמל לו, אלא הקב"ה, ואה"נ דהוי עינוי נפש, אבל עדיין נחשב זה לחסד של אמת, כי אינו מצפה לגמול מהמת כלל, ועיין בה.

[עוד יש לעיין בדברי האור החיים שבלאו הכי הקשה דהרי מצינו שיעקב נתן ליוסף שכם אחד על אחיו, וא"כ נתן לו גמול בעבור זה, ע"ש בדבריו שאולי יש לומר בדרך נוספת עפמ"ש שם. ושו"ר שבכלי יקר הרגיש מדברי הגמרא, ויעויין שם בדבריו].

  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 2 אורחים