תעשה ולא מן העשוי במצה לפי ב"ש (בבלי סוכה ט., ירושלמי סוכה פ"א ה"ב)

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם המסכת והדף המדויק עליו נסוב הדיון

פותח הנושא
chagold
הודעות: 110
הצטרף: 01 יולי 2017, 22:28
נתן תודה: 108 פעמים
קיבל תודה: 21 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

תעשה ולא מן העשוי במצה לפי ב"ש (בבלי סוכה ט., ירושלמי סוכה פ"א ה"ב)

שליחה על ידי chagold » 01 מאי 2019, 13:57

בסוכה (וכמבואר בלמוד ירושלמי סוכ פ"א הלכ' ב') נלמד מהל' תעשה אליבא דב"ש וכפי שנתבאר בר"ח סוכה ט. דיש דין לשמה (ונרה דבזה הוא החילוק בין דין דב"ה דעי' לחדש בה דבר, דהוא מדין הזמנה, ולעומת זאת לב"ש בעי' שיחדש את כולה הוא מדין לשמה). והנה בירושלמי שם מבואר דלב"ש גם במצה דין לשמה.

האם מה"ט גם במצה אליבא דב"ש יהיה דין שלא יהיה תעשה ולא מן העשוי?


נבשר
הודעות: 2222
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 610 פעמים
קיבל תודה: 563 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תעשה ולא מן העשוי במצה לפי ב"ש (בבלי סוכה ט., ירושלמי סוכה פ"א ה"ב)

שליחה על ידי נבשר » 01 מאי 2019, 15:08

chagold כתב:
01 מאי 2019, 13:57
בסוכה (וכמבואר בלמוד ירושלמי סוכ פ"א הלכ' ב') נלמד מהל' תעשה אליבא דב"ש וכפי שנתבאר בר"ח סוכה ט. דיש דין לשמה (ונרה דבזה הוא החילוק בין דין דב"ה דעי' לחדש בה דבר, דהוא מדין הזמנה, ולעומת זאת לב"ש בעי' שיחדש את כולה הוא מדין לשמה). והנה בירושלמי שם מבואר דלב"ש גם במצה דין לשמה.

האם מה"ט גם במצה אליבא דב"ש יהיה דין שלא יהיה תעשה ולא מן העשוי?
עיין שם בפנ"י שכתב שדעת ירושלמי שפסול סוכה ישנה הוא מדרבנן, מזה שירושלמי מדמה למצה והתם לא כתיב "תעשה", א"כ לדבריו לא בעינן במצה לשמה לב"ש, אמנם עיין בהמשך דבריו שהביא שהפוסקים נקטו לדינא שלב"ה בעי לחדש דבר, א"כ תלמוד בבלי כירושלמי ולמדו למצה ט"ו.


פותח הנושא
chagold
הודעות: 110
הצטרף: 01 יולי 2017, 22:28
נתן תודה: 108 פעמים
קיבל תודה: 21 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תעשה ולא מן העשוי במצה לפי ב"ש (בבלי סוכה ט., ירושלמי סוכה פ"א ה"ב)

שליחה על ידי chagold » 01 מאי 2019, 15:50

שאלתי לדעת ב"ש, ולר"ח שמפורש שהוא דין לשמה.


נבשר
הודעות: 2222
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 610 פעמים
קיבל תודה: 563 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תעשה ולא מן העשוי במצה לפי ב"ש (בבלי סוכה ט., ירושלמי סוכה פ"א ה"ב)

שליחה על ידי נבשר » 01 מאי 2019, 16:20

chagold כתב:
01 מאי 2019, 15:50
שאלתי לדעת ב"ש, ולר"ח שמפורש שהוא דין לשמה.
ע"ז כתבתי שלדעת ב"ש שהוא דין לשמה, כל זה לפי תלמוד בבלי ולתלמוד בבלי אין דין מצה ישנה שלא בעינן לשמה שלא כתוב "תעשה", ולפי ירושלמי שהשוה מצה לסוכה, א"כ אינו דין בלשמה, כן כתב הפנ"י בריש דבריו, אמנם בסו"ד שינה דעתו.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה
  • מה זה "שלמה" במצה?
    על ידי אתה יודוך » 10 אפריל 2020, 00:16 » ב פסח
    5 תגובות
    69 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי amsgula.net
    12 אפריל 2020, 23:05
  • כזית במצה
    על ידי כנסת - ישראל » 18 מאי 2020, 00:19 » ב פסח
    2 תגובות
    81 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי HaimL
    18 מאי 2020, 07:20
  • האם התפילין שלך לפי שיטת הרמב"ם או לפי שיטת הט"ז?
    על ידי אאא » 14 נובמבר 2019, 00:10 » ב הלכה ומנהג
    109 תגובות
    1500 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי אאא
    15 יוני 2020, 20:33
  • מאמר על עריכת פירוש לתלמוד בבלי, צרכו ודרכו
    על ידי בר נש » 07 ינואר 2020, 18:54 » ב דעת דורות
    0 תגובות
    139 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי בר נש
    07 ינואר 2020, 18:54
  • עשה דוחה לא תעשה בעונג שבת
    על ידי יושב אוהלים » 30 אפריל 2020, 18:22 » ב בית המדרש
    18 תגובות
    146 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי יושב אוהלים
    01 מאי 2020, 11:43

חזור אל “סוכה”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 0 אורחים