תעשה ולא מן העשוי במצה לפי ב"ש (בבלי סוכה ט., ירושלמי סוכה פ"א ה"ב)

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם המסכת והדף המדויק עליו נסוב הדיון

פותח הנושא
chagold
הודעות: 60
הצטרף: 01 יולי 2017, 22:28
נתן תודה: 53 פעמים
קיבל תודה: 8 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

תעשה ולא מן העשוי במצה לפי ב"ש (בבלי סוכה ט., ירושלמי סוכה פ"א ה"ב)

שליחה על ידי chagold » 01 מאי 2019, 13:57

בסוכה (וכמבואר בלמוד ירושלמי סוכ פ"א הלכ' ב') נלמד מהל' תעשה אליבא דב"ש וכפי שנתבאר בר"ח סוכה ט. דיש דין לשמה (ונרה דבזה הוא החילוק בין דין דב"ה דעי' לחדש בה דבר, דהוא מדין הזמנה, ולעומת זאת לב"ש בעי' שיחדש את כולה הוא מדין לשמה). והנה בירושלמי שם מבואר דלב"ש גם במצה דין לשמה.

האם מה"ט גם במצה אליבא דב"ש יהיה דין שלא יהיה תעשה ולא מן העשוי?


נבשר
משתמש ותיק
הודעות: 1161
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 184 פעמים
קיבל תודה: 233 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תעשה ולא מן העשוי במצה לפי ב"ש (בבלי סוכה ט., ירושלמי סוכה פ"א ה"ב)

שליחה על ידי נבשר » 01 מאי 2019, 15:08

chagold כתב:
01 מאי 2019, 13:57
בסוכה (וכמבואר בלמוד ירושלמי סוכ פ"א הלכ' ב') נלמד מהל' תעשה אליבא דב"ש וכפי שנתבאר בר"ח סוכה ט. דיש דין לשמה (ונרה דבזה הוא החילוק בין דין דב"ה דעי' לחדש בה דבר, דהוא מדין הזמנה, ולעומת זאת לב"ש בעי' שיחדש את כולה הוא מדין לשמה). והנה בירושלמי שם מבואר דלב"ש גם במצה דין לשמה.

האם מה"ט גם במצה אליבא דב"ש יהיה דין שלא יהיה תעשה ולא מן העשוי?
עיין שם בפנ"י שכתב שדעת ירושלמי שפסול סוכה ישנה הוא מדרבנן, מזה שירושלמי מדמה למצה והתם לא כתיב "תעשה", א"כ לדבריו לא בעינן במצה לשמה לב"ש, אמנם עיין בהמשך דבריו שהביא שהפוסקים נקטו לדינא שלב"ה בעי לחדש דבר, א"כ תלמוד בבלי כירושלמי ולמדו למצה ט"ו.


פותח הנושא
chagold
הודעות: 60
הצטרף: 01 יולי 2017, 22:28
נתן תודה: 53 פעמים
קיבל תודה: 8 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תעשה ולא מן העשוי במצה לפי ב"ש (בבלי סוכה ט., ירושלמי סוכה פ"א ה"ב)

שליחה על ידי chagold » 01 מאי 2019, 15:50

שאלתי לדעת ב"ש, ולר"ח שמפורש שהוא דין לשמה.


נבשר
משתמש ותיק
הודעות: 1161
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 184 פעמים
קיבל תודה: 233 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תעשה ולא מן העשוי במצה לפי ב"ש (בבלי סוכה ט., ירושלמי סוכה פ"א ה"ב)

שליחה על ידי נבשר » 01 מאי 2019, 16:20

chagold כתב:
01 מאי 2019, 15:50
שאלתי לדעת ב"ש, ולר"ח שמפורש שהוא דין לשמה.
ע"ז כתבתי שלדעת ב"ש שהוא דין לשמה, כל זה לפי תלמוד בבלי ולתלמוד בבלי אין דין מצה ישנה שלא בעינן לשמה שלא כתוב "תעשה", ולפי ירושלמי שהשוה מצה לסוכה, א"כ אינו דין בלשמה, כן כתב הפנ"י בריש דבריו, אמנם בסו"ד שינה דעתו.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח