אם גיד הנשה אסור בהנאה איך מותר להשתמש בבהמה?

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם המסכת והדף המדויק עליו נסוב הדיון

פותח הנושא
זקן ויושב בישיבה
סטטוס: לא מחובר

אם גיד הנשה אסור בהנאה איך מותר להשתמש בבהמה?

שליחה על ידי זקן ויושב בישיבה » 04 יוני 2019, 20:47

בפסחים כב. נחלקו התנאים אם גיד הנשה אסור בהנאה [ונחלקו הראשונים איך פוסקים להלכה]
וקשה שהרי הבהמה כדי ללכת כראוי צריכה את גיד הנשה [כמו שרואים ביעקב אבינו שקיבל מכה בגיד הנשה ונעשה צולע]
ואם כן בכל השתמשות בבהמה הרי נהנה גם כן מגיד הנשה והרי אסור הוא בהנאה. וצריך עיון.
בזכרוני שהאחרונים עמדו על זה כבר. 

ערכים:


סופר
משתמש ותיק
הודעות: 486
הצטרף: 04 יולי 2017, 14:00
נתן תודה: 90 פעמים
קיבל תודה: 136 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אם גיד הנשה אסור בהנאה איך מותר להשתמש בבהמה?

שליחה על ידי סופר » 04 יוני 2019, 21:14

יש כלל גדול, שאם אינו נהנה מגוף האיסור אינו נקרא הנאה.
וזה לשון ספר איסור והיתר הארוך שער כא 'ואף ראבי"ה דאוסר בגיד בהנאה מודה מיהא שמותר למכור או ליתן לא"י הירך שלם או חציו עם הגיד שבו לפי שאינו נהנה מגוף האיסור שהיינו מגיד עצמו כי אינו מחזיק לו טובה וחן יותר ולא נמכר יותר ביוקר מחמת גיד הנשה שבו'.
ועי' שו"ע יו"ד סימן צד ס"ג, ש"ך סימן פז סק"כ,


אוריאל
משתמש ותיק
הודעות: 1267
הצטרף: 26 יוני 2017, 22:51
נתן תודה: 601 פעמים
קיבל תודה: 420 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אם גיד הנשה אסור בהנאה איך מותר להשתמש בבהמה?

שליחה על ידי אוריאל » 04 יוני 2019, 21:19

ראה באמרי בינה הל' טריפות סי' ו' שהוכיח מכ"ד שאיסור הנאה מגיד הנשה אינו אסור כשהוא מחובר בשאר איברים, וע"ש בעוד פרטי דינים בזה שי"ל לפ"ד בעוד אופנים.


פותח הנושא
זקן ויושב בישיבה
סטטוס: לא מחובר

Re: אם גיד הנשה אסור בהנאה איך מותר להשתמש בבהמה?

שליחה על ידי זקן ויושב בישיבה » 04 יוני 2019, 21:32

סופר כתב:
04 יוני 2019, 21:14
יש כלל גדול, שאם אינו נהנה מגוף האיסור אינו נקרא הנאה.
וזה לשון ספר איסור והיתר הארוך שער כא 'ואף ראבי"ה דאוסר בגיד בהנאה מודה מיהא שמותר למכור או ליתן לא"י הירך שלם או חציו עם הגיד שבו לפי שאינו נהנה מגוף האיסור שהיינו מגיד עצמו כי אינו מחזיק לו טובה וחן יותר ולא נמכר יותר ביוקר מחמת גיד הנשה שבו'.
ועי' שו"ע יו"ד סימן צד ס"ג, ש"ך סימן פז סק"כ,
לא הבנתי את כוונתך, מה הכלל? ואיך זה מיישב?
 


פותח הנושא
זקן ויושב בישיבה
סטטוס: לא מחובר

Re: אם גיד הנשה אסור בהנאה איך מותר להשתמש בבהמה?

שליחה על ידי זקן ויושב בישיבה » 04 יוני 2019, 21:33

אוריאל כתב:
04 יוני 2019, 21:19
ראה באמרי בינה הל' טריפות סי' ו' שהוכיח מכ"ד שאיסור הנאה מגיד הנשה אינו אסור כשהוא מחובר בשאר איברים, וע"ש בעוד פרטי דינים בזה שי"ל לפ"ד בעוד אופנים.
בסוגיות בחולין מבואר שאיסור גיד חל מיד עם לידת הבהמה, ונפק"מ שם לגדרי אין איסור חל על איסור.
 


יהודה1
משתמש ותיק
הודעות: 1548
הצטרף: 30 אוגוסט 2018, 18:27
נתן תודה: 404 פעמים
קיבל תודה: 281 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אם גיד הנשה אסור בהנאה איך מותר להשתמש בבהמה?

שליחה על ידי יהודה1 » 04 יוני 2019, 21:40

זקן ויושב בישיבה כתב:
04 יוני 2019, 21:33
אוריאל כתב:
04 יוני 2019, 21:19
ראה באמרי בינה הל' טריפות סי' ו' שהוכיח מכ"ד שאיסור הנאה מגיד הנשה אינו אסור כשהוא מחובר בשאר איברים, וע"ש בעוד פרטי דינים בזה שי"ל לפ"ד בעוד אופנים.
בסוגיות בחולין מבואר שאיסור גיד חל מיד עם לידת הבהמה, ונפק"מ שם לגדרי אין איסור חל על איסור.

הוא מדבר על איסור הנאה שלא חל כאשר הוא מחובר עם שאר האיברים. ואכן צריך ביאור. אבל יש סברא שלא נחשב שנהנה "מהגיד" אלא מכל הבהמה והגיד בתוכה. מה שא"כ לגבי אכילה לא שייך שלא אוכל את הגיד גם אם אוכל משהו אחר עמה.
 


טעם ודעת
משתמש ותיק
הודעות: 232
הצטרף: 03 אפריל 2019, 15:29
נתן תודה: 28 פעמים
קיבל תודה: 57 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אם גיד הנשה אסור בהנאה איך מותר להשתמש בבהמה?

שליחה על ידי טעם ודעת » 05 יוני 2019, 01:14

דברי ר יהודה צדקו נכונה, כשהגיד מחוברת עם אברי הבהמה אין כאן הנאה מעצם הגיד עצמו אלא מכלל כל הבהמה והגיד בכלל, משא"ז האכילה, וזה ברור


פותח הנושא
זקן ויושב בישיבה
סטטוס: לא מחובר

Re: אם גיד הנשה אסור בהנאה איך מותר להשתמש בבהמה?

שליחה על ידי זקן ויושב בישיבה » 05 יוני 2019, 09:20

טעם ודעת כתב:
05 יוני 2019, 01:14
דברי ר יהודה צדקו נכונה, כשהגיד מחוברת עם אברי הבהמה אין כאן הנאה מעצם הגיד עצמו אלא מכלל כל הבהמה והגיד בכלל, משא"ז האכילה, וזה ברור
מהיכ"ת לומר כן, [אני לא מוצא לעת עתה דוגמא כזו באיסור הנאה שרק מקצת מן הבהמה אסור בהנאה], אבל מן הסברא היה נראה דאף זה חשיב הנאה, אמנם ההשתמשות בבהמה באה על ידי כל הבהמה ולא על ידי הגיד לבדו, אבל הרי גם כן להיפוך לולא הגיד לא היה יכול להשתמש בבהמה כגון לחרישה וכיו"ב.
צריך ראיה לסברא זו.
 

סמל אישי של משתמש

פיניפיני
משתמש ותיק
הודעות: 217
הצטרף: 19 יוני 2019, 10:11
נתן תודה: 53 פעמים
קיבל תודה: 46 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אם גיד הנשה אסור בהנאה איך מותר להשתמש בבהמה?

שליחה על ידי פיניפיני » 30 יוני 2019, 11:44

זקן ויושב בישיבה כתב:
05 יוני 2019, 09:20
מהיכ"ת לומר כן, [אני לא מוצא לעת עתה דוגמא כזו באיסור הנאה שרק מקצת מן הבהמה אסור בהנאה], אבל מן הסברא היה נראה דאף זה חשיב הנאה, אמנם ההשתמשות בבהמה באה על ידי כל הבהמה ולא על ידי הגיד לבדו, אבל הרי גם כן להיפוך לולא הגיד לא היה יכול להשתמש בבהמה כגון לחרישה וכיו"ב.
צריך ראיה לסברא זו.
אתה צריך להביא ראיה לדבריך, שדברי הנ"ל ברורים, משום שאין לי כל צורך בגיד הנשה אלא בגוף הבהמה!


פותח הנושא
זקן ויושב בישיבה
סטטוס: לא מחובר

Re: אם גיד הנשה אסור בהנאה איך מותר להשתמש בבהמה?

שליחה על ידי זקן ויושב בישיבה » 30 יוני 2019, 13:20

פיניפיני כתב:
30 יוני 2019, 11:44
זקן ויושב בישיבה כתב:
05 יוני 2019, 09:20
מהיכ"ת לומר כן, [אני לא מוצא לעת עתה דוגמא כזו באיסור הנאה שרק מקצת מן הבהמה אסור בהנאה], אבל מן הסברא היה נראה דאף זה חשיב הנאה, אמנם ההשתמשות בבהמה באה על ידי כל הבהמה ולא על ידי הגיד לבדו, אבל הרי גם כן להיפוך לולא הגיד לא היה יכול להשתמש בבהמה כגון לחרישה וכיו"ב.
צריך ראיה לסברא זו.
אתה צריך להביא ראיה לדבריך, שדברי הנ"ל ברורים, משום שאין לי כל צורך בגיד הנשה אלא בגוף הבהמה!
לא מתחיל להבין את דבריך. הגיד אסור בהנאה, הבהמה אינה יכולה ללכת/לחרוש/לעבוד ללא אותו גיד, אם כך פשוט הוא שכל שימוש בבהמה הוא שימוש בגיד. בדיוק כמו שלמשל אם רגלה של הבהמה היתה אסורה בהנאה.  
 


yosf
משתמש ותיק
הודעות: 292
הצטרף: 23 פברואר 2019, 21:48
נתן תודה: 39 פעמים
קיבל תודה: 109 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אם גיד הנשה אסור בהנאה איך מותר להשתמש בבהמה?

שליחה על ידי yosf » 30 יוני 2019, 14:36

זקן ויושב בישיבה כתב:
30 יוני 2019, 13:20
פיניפיני כתב:
30 יוני 2019, 11:44
זקן ויושב בישיבה כתב:
05 יוני 2019, 09:20
מהיכ"ת לומר כן, [אני לא מוצא לעת עתה דוגמא כזו באיסור הנאה שרק מקצת מן הבהמה אסור בהנאה], אבל מן הסברא היה נראה דאף זה חשיב הנאה, אמנם ההשתמשות בבהמה באה על ידי כל הבהמה ולא על ידי הגיד לבדו, אבל הרי גם כן להיפוך לולא הגיד לא היה יכול להשתמש בבהמה כגון לחרישה וכיו"ב.
צריך ראיה לסברא זו.
אתה צריך להביא ראיה לדבריך, שדברי הנ"ל ברורים, משום שאין לי כל צורך בגיד הנשה אלא בגוף הבהמה!
לא מתחיל להבין את דבריך. הגיד אסור בהנאה,
זקן ויושב בישיבה כתב:
30 יוני 2019, 13:20
הבהמה אינה יכולה ללכת/לחרוש/לעבוד ללא אותו גיד, אם כך פשוט הוא שכל שימוש בבהמה הוא שימוש בגיד. בדיוק כמו שלמשל אם רגלה של הבהמה היתה אסורה בהנאה.  



לכאורה שאלתך תשובתך דאם איתא דא"א להשתמש בבהמה בלתי הנאה מגידה והלא אנו רואים שהתורה התירה להשתמש בבהמה לחרוש וכו' א"כ ע"כ דכוונת התורה לשימוש דהנאה עצמית ולא כללית


פותח הנושא
זקן ויושב בישיבה
סטטוס: לא מחובר

Re: אם גיד הנשה אסור בהנאה איך מותר להשתמש בבהמה?

שליחה על ידי זקן ויושב בישיבה » 02 יולי 2019, 20:56

yosf כתב:
30 יוני 2019, 14:36
זקן ויושב בישיבה כתב:
30 יוני 2019, 13:20
פיניפיני כתב:
30 יוני 2019, 11:44

אתה צריך להביא ראיה לדבריך, שדברי הנ"ל ברורים, משום שאין לי כל צורך בגיד הנשה אלא בגוף הבהמה!
לא מתחיל להבין את דבריך. הגיד אסור בהנאה,
זקן ויושב בישיבה כתב:
30 יוני 2019, 13:20
הבהמה אינה יכולה ללכת/לחרוש/לעבוד ללא אותו גיד, אם כך פשוט הוא שכל שימוש בבהמה הוא שימוש בגיד. בדיוק כמו שלמשל אם רגלה של הבהמה היתה אסורה בהנאה.  



לכאורה שאלתך תשובתך דאם איתא דא"א להשתמש בבהמה בלתי הנאה מגידה והלא אנו רואים שהתורה התירה להשתמש בבהמה לחרוש וכו' א"כ ע"כ דכוונת התורה לשימוש דהנאה עצמית ולא כללית
אם זה כל ההכרח, אז כבר יותר מסתבר היה ללמוד מזה שגיד הנשה מותר בהנאה.
 


פרלמן משה
משתמש ותיק
הודעות: 636
הצטרף: 26 יוני 2017, 14:29
נתן תודה: 192 פעמים
קיבל תודה: 107 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אם גיד הנשה אסור בהנאה איך מותר להשתמש בבהמה?

שליחה על ידי פרלמן משה » 02 יולי 2019, 21:48

כעיז הק' הגרעקא על הצד בגמ' שם דאבר מן החי אסור בהנאה, דאי בהמה לאברים עומדת ואיכא איסורא דאבר מן החי גם בבבהמה שלמה, עי' חולין קב:, אכ הוי צריך להיות איסור לעבוד בשור, והא מקרא מלא לא תחסום שור בדישו, ומבו' דמותר לעבוד עם שור, ונשאר בצע,


פותח הנושא
זקן ויושב בישיבה
סטטוס: לא מחובר

Re: אם גיד הנשה אסור בהנאה איך מותר להשתמש בבהמה?

שליחה על ידי זקן ויושב בישיבה » 02 יולי 2019, 21:52

פרלמן משה כתב:
02 יולי 2019, 21:48
כעיז הק' הגרעקא על הצד בגמ' שם דאבר מן החי אסור בהנאה, דאי בהמה לאברים עומדת ואיכא איסורא דאבר מן החי גם בבבהמה שלמה, עי' חולין קב:, אכ הוי צריך להיות איסור לעבוד בשור, והא מקרא מלא לא תחסום שור בדישו, ומבו' דמותר לעבוד עם שור, ונשאר בצע,
נכון, רק שבאבר מן החי הקושיה היא רק למה צריך עוד פסוק להתיר אבר מן החי בהנאה, אבל למעשה אין מי שסובר שאבר מן החי אסור בהנאה, אבל בגיד הנשה הקושיה היא גם לפי האמת לדעת ר"ש שגיד הנשה אסור בהנאה ולהראשונים שפסקו כן.
 


yosf
משתמש ותיק
הודעות: 292
הצטרף: 23 פברואר 2019, 21:48
נתן תודה: 39 פעמים
קיבל תודה: 109 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אם גיד הנשה אסור בהנאה איך מותר להשתמש בבהמה?

שליחה על ידי yosf » 03 יולי 2019, 08:16

זקן ויושב בישיבה כתב:
02 יולי 2019, 20:56
yosf כתב:
30 יוני 2019, 14:36
זקן ויושב בישיבה כתב:
30 יוני 2019, 13:20

לא מתחיל להבין את דבריך. הגיד אסור בהנאה,



לכאורה שאלתך תשובתך דאם איתא דא"א להשתמש בבהמה בלתי הנאה מגידה והלא אנו רואים שהתורה התירה להשתמש בבהמה לחרוש וכו' א"כ ע"כ דכוונת התורה לשימוש דהנאה עצמית ולא כללית
אם זה כל ההכרח, אז כבר יותר מסתבר היה ללמוד מזה שגיד הנשה מותר בהנאה.

מניין לך???
ברגע שהגעת להנחה שאם נוכיח דגיד הנשה אסור אזי לק"מ ההשתמשות בבהמה א"כ שוב אין זה ראיה לדין עצמו דנלמד מהכרחים אחרים.
ובכלל מי ממד והכריע איזה הכרח יותר חזק??? זה דבר הנתון לראשונים בלבד.
 


פותח הנושא
זקן ויושב בישיבה
סטטוס: לא מחובר

Re: אם גיד הנשה אסור בהנאה איך מותר להשתמש בבהמה?

שליחה על ידי זקן ויושב בישיבה » 03 יולי 2019, 08:45

yosf כתב:
03 יולי 2019, 08:16
זקן ויושב בישיבה כתב:
02 יולי 2019, 20:56
yosf כתב:
30 יוני 2019, 14:36


לכאורה שאלתך תשובתך דאם איתא דא"א להשתמש בבהמה בלתי הנאה מגידה והלא אנו רואים שהתורה התירה להשתמש בבהמה לחרוש וכו' א"כ ע"כ דכוונת התורה לשימוש דהנאה עצמית ולא כללית
אם זה כל ההכרח, אז כבר יותר מסתבר היה ללמוד מזה שגיד הנשה מותר בהנאה.
מניין לך???
ברגע שהגעת להנחה שאם נוכיח דגיד הנשה אסור אזי לק"מ ההשתמשות בבהמה א"כ שוב אין זה ראיה לדין עצמו דנלמד מהכרחים אחרים.
ובכלל מי ממד והכריע איזה הכרח יותר חזק??? זה דבר הנתון לראשונים בלבד.

לא הגעתי לשום הנחה. וכבר כתבתי שאין בזה סברא המתיישבת על הלב.
 


פותח הנושא
זקן ויושב בישיבה
סטטוס: לא מחובר

Re: אם גיד הנשה אסור בהנאה איך מותר להשתמש בבהמה?

שליחה על ידי זקן ויושב בישיבה » 08 יולי 2019, 10:26

אם אדם יאסור על עצמו את הגיד של הבהמה באיסור קונם, האם יהא לו מותר להשתמש בבהמתו?
ואם אסר את רגלה של הבהמה באיסור קונם, האם יהא לו מותר להשתמש בה להוליכה?

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח