חזקת תולדה

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם המסכת והדף המדויק עליו נסוב הדיון

פותח הנושא
מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1755
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 164 פעמים
קיבל תודה: 584 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

חזקת תולדה

שליחה על ידי מבקש אמת » 26 יוני 2019, 12:05

הריטב"א בעירובין לה,ב הקשה על המבואר בגמ' שר"מ מחמיר בעירוב אף שיש חזקת טהרה של העירוב משום שיש עדים כנגד, וקשה דגם בלא תרי כתי עדים יש להחמיר מספק שהרי כנגד חזקת טהרה של העירוב יש חזקה דגברא בחזקת ביתיה קאי, ולמה ניזיל בתר חזקת העירוב. והביא בשם הר"ם בר שניאור ליישב דאלימא חזקת העירוב משום שהולכים אחרי חזקת המקור ולא אחרי חזקת התולדה כמו גבי מקווה דאמרינן העמד אדם על חזקתו ולא אמרינן העמד טהרות על חזקתן, משום שחזקת האדם היא חזקת המקור. 

אלא שלא הבנתי דבריו, משום שבמקווה הלא החזקה המקורית ביותר היא חזקת המקווה ולא חזקת האדם, שהרי טהרת האדם היא תולדה מהמקוה, וא"כ למה אמרינן העמד טמא על חזקתו ולא נאמר העמד מקווה על חזקתו שהטובל נטהר? וכן בטבל מבואר בנדה שם שמעמידים טבל על חזקתו אף שחזקת המקור היא החבית שהפריש ממנה על הטבל, וכן בחולין י,א אמרינן העמד בהמה על חזקתה אף שחזקת המקור היא הסכין (ורק משום דסכין איתרעאי אין אומרים כן, אבל לא משום שהיא חזקת המקור), וכן בכתובות יד,א אמרינן דאלמנת עיסה כשרה לכהונה משום דמוקמינן לה בחזקת כשרות אף דחזקת הבעל היא חזקת המקור ולבעל אין חזקת כשרות. 

ואמנם השערי יושר ב,ב כתב לייסד שאם הנידון נוגע רק לתולדה שפיר אזלינן בתר חזקת תולדה, ולכן בכל המקומות הנ"ל הולכים בתר חזקת תולדה. אבל אין זה מיישב את דברי הר"ם בר שניאור, שהרי הוא מדבר במקרה של עירוב שהספק נוגע רק לתולדה - האדם המטלטל - ולא למקור (העירוב עצמו), ואעפ"כ אומר שהולכים אחר חזקת המקור, וא"כ הדרא קושיא לדוכתה שבכל המקומות הנ"ל - כולל מקווה שממנו הוא מביא ראיה - הולכים אחר חזקת התולדה דווקא. וצ"ע.

ערכים:

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח