מסכת פסחים - בשיטת הגר"א שעובר בבל יראה אף בחמץ של ישראל אחר

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם המסכת והדף המדויק עליו נסוב הדיון

פותח הנושא
זקן ויושב בישיבה
משתמש ותיק
הודעות: 1035
הצטרף: 15 אוקטובר 2018, 21:40
נתן תודה: 65 פעמים
קיבל תודה: 99 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

מסכת פסחים - בשיטת הגר"א שעובר בבל יראה אף בחמץ של ישראל אחר

שליחה על ידי זקן ויושב בישיבה » 05 יולי 2019, 10:41

ידוע שיטת הגר"א שהמיעוט של 'אבל אתה רואה של אחרים' זה רק בחמץ של הקדש ושל גוי אבל חמץ של ישראל אחר עובר עליו אם הוא ברשותו.
ויש לחקור אם הוא תלוי דווקא במה שהבעלים הוא בר חיובא באיסור בל יראה, וכגון במקום שהבעלים חשו"ק, האם גם אז יעבור לשיטת הגר"א.
עוד יש לחקור באופן שכלפי בעל החמץ עדיין אינו פסח כלל, כגון שדר במקום שעדיין לא הגיע זמן פסח, והחמץ נמצא במקום שכבר הגיע זמן האיסור - והכרעת האחרונים שאין הבעלים עוברים בבל יראה, אם גם באופן זה לשיטת הגר"א עובר המחזיק בבל יראה או שנאמר שאם כלפי הבעלים עדיין אינו איסור כלל אף המחזיק אינו עובר.
ויש עוד לחקור איך הדין במקום שהבעלים ביטלו את החמץ והנה אם ביטול מטעם הפקר ונעשה כחמץ של הפקר א"כ הוי כחמץ של הקדש ושל עכו"ם, אבל אם ביטול רק מטעם קיום של תשביתו, א"כ יש לומר שאף שהבעלים כבר אינו עובר - שכלפיו החמץ מושבת - אבל עדיין מחזיק החמץ יעבור בבל יראה לשיטת הגר"א.

ערכים:


איש בנימין
הודעות: 122
הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 11:24
נתן תודה: 12 פעמים
קיבל תודה: 37 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מסכת פסחים - בשיטת הגר"א שעובר בבל יראה אף בחמץ של ישראל אחר

שליחה על ידי איש בנימין » 17 יולי 2019, 18:20

מקור שיטת הגר"א הוא מה שמדייק בדברי רש"י שהמיעוט של אחרים הוא דוקא של הקדש ושל גוי, מכלל שמה שאינו של גוי עובר עליו.
והנה לולי המיעוט של אחרים לכאו' היה עובר על כל חמץ שברשותו, אפי' של גוי, וזה משום שכל מה שהוא ברשותו עובר עליו.
ומעתה גדר החקירה הוא: מה נתמעט במיעוטא דשלך אי אתה רואה אבל אתה רואה של אחרים, האם נתחדש כאן גדר חדש באיסור ב"י, והוא שמה שקובע לענין ב"י הוא לא באיזה רשות החמץ נמצא אלא שצריך שיהיה גם יחס ממוני בין החמץ לעובר עליו. א"ד שנתמעט כאן סוגי חמץ מסוימים, שאף שהם ברשותו לא עוברים עליהם.
ולכאו' הגר"א למד כדרך הב', דאם כדרך הראשונה א"כ היה צריך להתמעט כל חמץ שאינו שלו, שהרי גדר איסור ב"י הוא שצריך שיהיה החמץ שייך ממונית להעובר עליו. וא"כ לכאו' נראה שהגר"א למד שדוקא סוג חמץ מסוים עובר עליו, והיינו חמץ של ישראל.
אבל מסברא זה קשה לומר כן, דהיכן מצינו שדבר שהוא של מישהו מסוים יגדיר את החפצא כחפצא שאדם אחר חייב עליה.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: Google [Bot] | 1 אורח