פלוני רבעני לרצוני - פלגינן דיבורא או נאמנות (סנהדרין ט:)

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם המסכת והדף המדויק עליו נסוב הדיון

פותח הנושא
יהודה1
משתמש ותיק
הודעות: 1256
הצטרף: 30 אוגוסט 2018, 18:27
נתן תודה: 364 פעמים
קיבל תודה: 238 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

פלוני רבעני לרצוני - פלגינן דיבורא או נאמנות (סנהדרין ט:)

שליחה על ידי יהודה1 » 05 יולי 2019, 11:03

בגמרא:
"ואמר רב יוסף פלוני רבעו לאונסו הוא ואחר מצטרפין להרגו לרצונו רשע הוא והתורה אמרה אל תשת רשע עד רבא אמר גאדם קרוב אצל עצמו ואין אדם משים עצמו רשע"
ומבואר שלדעת רבא אין מאמינים אותו שנרבע לרצונו ולכן הורגים על פיו שהרי אינו נפסל על פי עצמו.
ובפשטות הוא פלגינן דיבורא דהיינו שאנו חותכים את דיבורו ואומרים לא לרצונו הוא.
אמנם בח"ח ח"א כלל ז סעיף ב משמע שאם אדם סיפר דבר על עצמו מותר להאמין ואין עוד איסור קבלת לשון הרע.
וז"ל:
אֵין שׁוּם הֶתֵּר לְהַאֲמִין בְּלָשׁוֹן הָרָע, אֲפִלּוּ אִם הַמְסַפֵּר סִפֵּר עָלָיו  הַלָשׁוֹן הָרָע בְּפָנָיו, כֵּיוָן שֶׁלֹּא שָׁמַעְנוּ הוֹדָאָה עַל זֶה מִפִּי הַנִּדּוֹן, וְכָל שֶׁכֵּן אִם אֵין מְסַפֵּר עַתָּה בְּפָנָיו, רַק אוֹמֵר, שֶׁהָיָה אוֹמֵר אֶת הַדְּבָרִים אֵלּוּ בְּפָנָיו, דְּאָסוּר לְהַאֲמִינוֹ מִטַּעַם זֶה, וּבַעֲוֹנוֹתֵינוּ הָרַבִּים, הָעוֹלָם נִכְשָׁלִין בָּזֶה מְאֹד.  וַאֲפִלּוּ אִם הוּא שׁוֹתֵק עַתָּה, בְּשָׁעָה שֶׁאוֹמְרִים עָלָיו הַדִּבְרֵי גְּנוּת בְּפָנָיו, אֲפִלּוּ הָכֵי { אף על פי כן} אֵין לִקַּח מִזֶּה שׁוּם רְאָיָה לְהַחְלִיט, שֶׁהַדָּבָר אֱמֶת, וַאֲפִלּוּ אִם טִבְעוֹ תָּמִיד, שֶׁלֹּא לִשְׁתֹּק, כְּשֶׁאוֹמְרִים לוֹ דָּבָר, שֶׁלֹּא כִּרְצוֹנוֹ, וּבְזוֹ הַפַּעַם הוּא שׁוֹתֵק, כִּי אוּלַי נִתְגַבֵּר עַתָּה עַל טִבְעוֹ וְגָמַר בְּדַעְתּוֹ, שֶׁלֹּא לַעֲנוֹת עַל רִיב, אוֹ מִפְּנֵי שֶׁרָאָה, שֶׁבְּוַדַּאי יַאֲמִינוּ יוֹתֵר לְדִבְרֵי הַמְסַפֵּר מִלִּדְבָרָיו, כַּמִּנְהָג הָרַע שֶׁל הָעוֹלָם, שֶׁמֻּסְכָּם אֶצְּלָם, שֶׁאִם רַק יְסַפֵּר אֶת הַדְּבָרִים בְּפָנָיו, אֲפִלּוּ אִם הַשֶּׁכְּנֶגְדּוֹ יַכְחִישֶׁנּוּ מֵאָה פְּעָמִים, לֹא יַאֲמִינוּ לוֹ שׁוּב, וּלְכָךְ הִסְכִּים אָז בְּנַפְשׁוֹ, שֶׁטּוֹב יוֹתֵר לִשְׁתֹּק עַל זֶה וְלִהְיוֹת מֵּהַנְּעֱלָבִים, עַל כֵּן אָסוּר לִקַּח רְאָיָה מִזֶּה לְהַחְלִיט, שֶׁהַדָּבָר אֱמֶת.
 ובגמרא פסחים קיג:
" אמר רב מותר לשנאתו שנאמר (שמות כג) כי תראה חמור שנאך רובץ תחת משאו מאי שונא אילימא שונא נכרי והא תניא שונא שאמרו שונא ישראל ולא שונא נכרי אלא פשיטא שונא ישראל ומי שריא למסניה והכתיב (ויקרא יט) לא תשנא את אחיך בלבבך אלא דאיכא סהדי דעביד איסורא כולי עלמא נמי מיסני סני ליה מאי שנא האי אלא לאו כי האי גוונא דחזיא ביה איהו דבר ערוה רב נחמן בר יצחק אמר מצוה לשנאתו שנאמר (משלי ח) יראת ה' שנאת רע אמר רב אחא בריה דרבא לרב אשי מהו למימרא ליה לרביה למשנייה אמר ליה אי ידע דמהימן לרביה כבי תרי לימא ליה ואי לא לא לימא ליה"
ומשמע שאם מותר להאמין עליו גם מותר לשנאותו אפילו מי שלא ראה בעצמו.
א"כ זה שאמר על עצמו בבי"ד פשיטא שמותר להאמין כדי לשונאו ואעפ"כ הורגים על פיו.
אם כן הוא פלגינן נאמנות.

האם אכן כן?

ערכים:

  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה
  • "לרבי פלוני דאמר"
    על ידי אוריאל » 08 דצמבר 2018, 19:18 » ב בית המדרש
    0 תגובות
    58 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי אוריאל
    08 דצמבר 2018, 19:18
  • מותר לומר אל תקנה מוצר של פלוני?
    על ידי בר בי רב » 06 ינואר 2019, 20:14 » ב הלכות אינטרנט
    0 תגובות
    81 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי בר בי רב
    06 ינואר 2019, 20:14
  • נאמנות בעל להתייחד עם אשתו סוטה
    על ידי מבקש אמת » 07 מרץ 2019, 07:50 » ב בית המדרש
    6 תגובות
    205 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי מבקש אמת
    08 מרץ 2019, 02:15
  • כדאמר ר׳ פלוני ... הכא נמי...
    על ידי שמואל דוד » 03 אפריל 2019, 07:33 » ב ש"ס ודף היומי
    0 תגובות
    67 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי שמואל דוד
    03 אפריל 2019, 07:33
  • נאמנות לתמונות, הסרטות וכיו"ב
    על ידי יהודה1 » 07 יולי 2019, 22:43 » ב בית המדרש
    8 תגובות
    179 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי שניאור
    08 יולי 2019, 09:46

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: חזק וברוך | 7 אורחים