מסכת פסחים - האם עובר על איסור בל יראה כל רגע ורגע?

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם המסכת והדף המדויק עליו נסוב הדיון

פותח הנושא
זקן ויושב בישיבה
סטטוס: לא מחובר

מסכת פסחים - האם עובר על איסור בל יראה כל רגע ורגע?

שליחה על ידי זקן ויושב בישיבה » 09 יולי 2019, 09:13

בפשטות המשהה חמץ בפסח עובר בכל רגע ורגע וכן מפורש בתוס' פסחים דף כח. בביאור דברי הגמרא שם.
אבל מצינו לכאורה משמעות דברי הרמב"ם [שמעתי] לא כך וזה לשון הרמב"ם הל' חו"מ פ"ג הלכה י':מִי שֶׁהִנִּיחַ עִסָּה מְגֻלְגֶּלֶת בְּתוֹךְ בֵּיתוֹ וְיָצָא וְנִזְכַּר אַחַר שֶׁיָּצָא וְהוּא יוֹשֵׁב לִפְנֵי רַבּוֹ [י] וְהָיָה יָרֵא שֶׁמָּא תַּחֲמִיץ קֹדֶם שֶׁיָּבֹא הֲרֵי זֶה מְבַטְּלוֹ בְּלִבּוֹ קֹדֶם שֶׁתַּחֲמִיץ. אֲבָל אִם הֶחְמִיצָה אֵין הַבִּטּוּל מוֹעִיל כְּלוּם אֶלָּא כְּבָר עָבַר עַל 'לֹא יֵרָאֶה' וְ'לֹא יִמָּצֵא' וְחַיָּב לְבַעֵר מִיָּד כְּשֶׁיַּחֲזֹר לְבֵיתוֹ. עכ"ל.
ולשון הרמב"ם כבר עבר על לא יראה משמע שאין עובר כל רגע ורגע, מלבד זאת לשון הרמב"ם הוא וחייב לבער מיד כשיחזור לביתו, ולא כתב הרמב"ם שחייב מיד לחזור לביתו כדי שלא יעבור, אלא כשיחזור לביתו חייב לבער. ואם עובר בכל רגע ורגע הרי חייב מיד לחזור לביתו ולבער את החמץ.
ומשמע מזה דדעת הרמב"ם שאינו עובר בכל רגע ורגע.

ערכים:

סמל אישי של משתמש

פיניפיני
משתמש ותיק
הודעות: 217
הצטרף: 19 יוני 2019, 10:11
נתן תודה: 53 פעמים
קיבל תודה: 45 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מסכת פסחים - האם עובר על איסור בל יראה כל רגע ורגע?

שליחה על ידי פיניפיני » 09 יולי 2019, 09:19

קשה לומר כדבריך כי אם עובר פעם אחת וכנותר, למה צריך לבערו מיד כשיגיע לביתו?


פותח הנושא
זקן ויושב בישיבה
סטטוס: לא מחובר

Re: מסכת פסחים - האם עובר על איסור בל יראה כל רגע ורגע?

שליחה על ידי זקן ויושב בישיבה » 09 יולי 2019, 09:34

פיניפיני כתב:
09 יולי 2019, 09:19
קשה לומר כדבריך כי אם עובר פעם אחת וכנותר, למה צריך לבערו מיד כשיגיע לביתו?
כמובן, שמדרבנן יש חובת ביעור.
 


איש בנימין
הודעות: 151
הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 11:24
נתן תודה: 19 פעמים
קיבל תודה: 39 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מסכת פסחים - האם עובר על איסור בל יראה כל רגע ורגע?

שליחה על ידי איש בנימין » 17 יולי 2019, 18:22

זכורני שהפוסקים שואלים למה לא מבערים חמץ ביו"ט והרי יש שם לאו ועשה. ומבואר שיש לאו כל רגע שלא שורף

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 4 אורחים