מסכת פסחים - האם עובר על איסור בל יראה כל רגע ורגע?

  • Thread starter Anonymous
  • תאריך התחלה
A

Anonymous

Guest
בפשטות המשהה חמץ בפסח עובר בכל רגע ורגע וכן מפורש בתוס' פסחים דף כח. בביאור דברי הגמרא שם.
אבל מצינו לכאורה משמעות דברי הרמב"ם [שמעתי] לא כך וזה לשון הרמב"ם הל' חו"מ פ"ג הלכה י':מִי שֶׁהִנִּיחַ עִסָּה מְגֻלְגֶּלֶת בְּתוֹךְ בֵּיתוֹ וְיָצָא וְנִזְכַּר אַחַר שֶׁיָּצָא וְהוּא יוֹשֵׁב לִפְנֵי רַבּוֹ [י] וְהָיָה יָרֵא שֶׁמָּא תַּחֲמִיץ קֹדֶם שֶׁיָּבֹא הֲרֵי זֶה מְבַטְּלוֹ בְּלִבּוֹ קֹדֶם שֶׁתַּחֲמִיץ. אֲבָל אִם הֶחְמִיצָה אֵין הַבִּטּוּל מוֹעִיל כְּלוּם אֶלָּא כְּבָר עָבַר עַל 'לֹא יֵרָאֶה' וְ'לֹא יִמָּצֵא' וְחַיָּב לְבַעֵר מִיָּד כְּשֶׁיַּחֲזֹר לְבֵיתוֹ. עכ"ל.
ולשון הרמב"ם כבר עבר על לא יראה משמע שאין עובר כל רגע ורגע, מלבד זאת לשון הרמב"ם הוא וחייב לבער מיד כשיחזור לביתו, ולא כתב הרמב"ם שחייב מיד לחזור לביתו כדי שלא יעבור, אלא כשיחזור לביתו חייב לבער. ואם עובר בכל רגע ורגע הרי חייב מיד לחזור לביתו ולבער את החמץ.
ומשמע מזה דדעת הרמב"ם שאינו עובר בכל רגע ורגע.
 

פיניפיני

משתמש ותיק
קשה לומר כדבריך כי אם עובר פעם אחת וכנותר, למה צריך לבערו מיד כשיגיע לביתו?
 
A

Anonymous

Guest
פותח הנושא
פיניפיני אמר:
קשה לומר כדבריך כי אם עובר פעם אחת וכנותר, למה צריך לבערו מיד כשיגיע לביתו?
כמובן, שמדרבנן יש חובת ביעור.
 
 

איש בנימין

משתמש ותיק
זכורני שהפוסקים שואלים למה לא מבערים חמץ ביו"ט והרי יש שם לאו ועשה. ומבואר שיש לאו כל רגע שלא שורף
 
חלק עליון תַחתִית