כל דפריש מרובא פריש

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם המסכת והדף המדויק עליו נסוב הדיון

פותח הנושא
מממממ
הודעות: 62
הצטרף: 18 מאי 2019, 22:26
נתן תודה: 17 פעמים
קיבל תודה: 14 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

כל דפריש מרובא פריש

שליחה על ידי מממממ » 09 יולי 2019, 12:14

מה יהיה הדין, אם יודעים שבתשע חנויות שמכרו בשר כשר, נמכרו 90 חתיכות בסה"כ, ואילו בחנות שמכרו טרף נמכרו 1000 חתיכות, האם גם אז אומרים כל דפריש, או שנאמר סוף סוף יש רוב חתיכות איסור?

ערכים:

סמל אישי של משתמש

פיניפיני
משתמש ותיק
הודעות: 217
הצטרף: 19 יוני 2019, 10:11
נתן תודה: 53 פעמים
קיבל תודה: 45 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כל דפריש מרובא פריש

שליחה על ידי פיניפיני » 09 יולי 2019, 12:45

השאלה בט' חנויות אינה על כמות הבשר , וזה לא נוגע [לכאו'], אלא מהיכן פרש, וע"כ לא משנה כמה בשר מוכרים בחנות,


יהודה1
משתמש ותיק
הודעות: 1470
הצטרף: 30 אוגוסט 2018, 18:27
נתן תודה: 390 פעמים
קיבל תודה: 275 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כל דפריש מרובא פריש

שליחה על ידי יהודה1 » 09 יולי 2019, 12:57



מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 2418
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1488 פעמים
קיבל תודה: 327 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כל דפריש מרובא פריש

שליחה על ידי מאן דהו » 09 יולי 2019, 14:29

מממממ כתב:
09 יולי 2019, 12:14
מה יהיה הדין, אם יודעים שבתשע חנויות שמכרו בשר כשר, נמכרו 90 חתיכות בסה"כ, ואילו בחנות שמכרו טרף נמכרו 1000 חתיכות, האם גם אז אומרים כל דפריש, או שנאמר סוף סוף יש רוב חתיכות איסור?
הפתחי תשובה בסימן המדובר אם אני לא טועה מביא בית אפרים ונודע ביהודה שחולקים בזה וזה קשור לסוגיא ב"ב צג לגבי קנה זרעים והחזון איש במקומו מאריך


פותח הנושא
מממממ
הודעות: 62
הצטרף: 18 מאי 2019, 22:26
נתן תודה: 17 פעמים
קיבל תודה: 14 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כל דפריש מרובא פריש

שליחה על ידי מממממ » 09 יולי 2019, 17:58

מאן דהו כתב:
09 יולי 2019, 14:29
ונודע ביהודה שחולקים בזה
אני שאלתי במקרה קיצוני, האם גם שם הנודע ביהודה יסבור שהולכים אחר חנויות, וחוץ מזה שם הנודע ביהודה זה לחומרא השאלה האם גם לקולא


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1578
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 140 פעמים
קיבל תודה: 501 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כל דפריש מרובא פריש

שליחה על ידי מבקש אמת » 10 יולי 2019, 02:54

מממממ כתב:
09 יולי 2019, 17:58
מאן דהו כתב:
09 יולי 2019, 14:29
ונודע ביהודה שחולקים בזה
אני שאלתי במקרה קיצוני, האם גם שם הנודע ביהודה יסבור שהולכים אחר חנויות, וחוץ מזה שם הנודע ביהודה זה לחומרא השאלה האם גם לקולא

ז"ל הרש"ש בכתובות יד,ב:


כתב התוס' רעק"א דאם היה ד"מ נ"א כשרים ונ' פסולים ובהנ"א היה כהן א' אסורה לו. דכיון דהוא יודע בעצמו שלא בא עליה א"כ הוא אינו בכלל הספק ולא נשאר רק מחצה ע"מ כו'. הנה הרב ז"ל נראה דמדמי ליה להא דתנן בפ"ד דתרומות מ"ח וט' בלבנות ושחורות ע"ש. אבל לעד"נ דדוקא לענין ביטול לא מהני אותן שאינן בכלל הספק. אבל לענין דכל דפריש מרובא פריש מהני אפי' אותן שאינן בכלל הספק. וראיה מב"ב (כג ב) גבי נמצא בין ב' שובכות דאמרינן שם ואף על גב דבחד מנייהו נפיש מחבריה ע"ש. והרי בהנשארים בהשובך אין ספק שהם ודאי נשארו במקומן. והספק אינו אלא על הניפול הנמצא ואפ"ה אמרינן דמרובא פריש. ולפמש"כ היה נ"ל דאם בחנות אחת כשרה היו מ' חתיכות מרובעות ועשר משולשות. ובחנות הטרפה לא היה אלא כ' חתיכות וכולן משולשות. ונמצאת חתיכה משולשת כשרה. ודבר זה צריך עדיין תלמוד 


הלבדיקע'ר
הודעות: 23
הצטרף: 16 יוני 2019, 22:35
נתן תודה: 3 פעמים
קיבל תודה: 3 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כל דפריש מרובא פריש

שליחה על ידי הלבדיקע'ר » 12 יולי 2019, 05:40

אם אינני טועה יש ר' שמעון שמבאר את השיטה שסוברת שגם אם יש יותר חתיכות בחנות הטריפה בכל זאת זה כשר כיון שזה נקרא רוב צדדים וזהו דין של רוב בתשע חנויות שיש רוב צדדים להתיר וכל חנות היא צד, וממילא יש רוב להתיר.


יהושע
משתמש ותיק
הודעות: 1164
הצטרף: 07 ספטמבר 2017, 18:07
נתן תודה: 9 פעמים
קיבל תודה: 95 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כל דפריש מרובא פריש

שליחה על ידי יהושע » 12 יולי 2019, 05:59

מבקש אמת כתב:
10 יולי 2019, 02:54
מממממ כתב:
09 יולי 2019, 17:58
מאן דהו כתב:
09 יולי 2019, 14:29
ונודע ביהודה שחולקים בזה
אני שאלתי במקרה קיצוני, האם גם שם הנודע ביהודה יסבור שהולכים אחר חנויות, וחוץ מזה שם הנודע ביהודה זה לחומרא השאלה האם גם לקולא

ז"ל הרש"ש בכתובות יד,ב:


כתב התוס' רעק"א דאם היה ד"מ נ"א כשרים ונ' פסולים ובהנ"א היה כהן א' אסורה לו. דכיון דהוא יודע בעצמו שלא בא עליה א"כ הוא אינו בכלל הספק ולא נשאר רק מחצה ע"מ כו'. הנה הרב ז"ל נראה דמדמי ליה להא דתנן בפ"ד דתרומות מ"ח וט' בלבנות ושחורות ע"ש. אבל לעד"נ דדוקא לענין ביטול לא מהני אותן שאינן בכלל הספק. אבל לענין דכל דפריש מרובא פריש מהני אפי' אותן שאינן בכלל הספק. וראיה מב"ב (כג ב) גבי נמצא בין ב' שובכות דאמרינן שם ואף על גב דבחד מנייהו נפיש מחבריה ע"ש. והרי בהנשארים בהשובך אין ספק שהם ודאי נשארו במקומן. והספק אינו אלא על הניפול הנמצא ואפ"ה אמרינן דמרובא פריש. ולפמש"כ היה נ"ל דאם בחנות אחת כשרה היו מ' חתיכות מרובעות ועשר משולשות. ובחנות הטרפה לא היה אלא כ' חתיכות וכולן משולשות. ונמצאת חתיכה משולשת כשרה. ודבר זה צריך עדיין תלמוד 

מה זה קשור לשאלה?


יהושע
משתמש ותיק
הודעות: 1164
הצטרף: 07 ספטמבר 2017, 18:07
נתן תודה: 9 פעמים
קיבל תודה: 95 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כל דפריש מרובא פריש

שליחה על ידי יהושע » 12 יולי 2019, 06:37

מממממ כתב:
09 יולי 2019, 12:14
מה יהיה הדין, אם יודעים שבתשע חנויות שמכרו בשר כשר, נמכרו 90 חתיכות בסה"כ, ואילו בחנות שמכרו טרף נמכרו 1000 חתיכות, האם גם אז אומרים כל דפריש, או שנאמר סוף סוף יש רוב חתיכות איסור?

מקובל שיש מחלוקת אם הולכים אחר רוב החנויות או רוב הבשר, אבל לעניות דעתי אין כאן מחלוקת ומר אמר חדא ואמר אמר חדא ולא פליגי, דהיינו שאין הכוונה שהולכים אחר רוב הבשר שנמצא בחנות, רק הכוונה כשאנו יודעים שיותר בשר נמכר, ואלו שאומרים שאין הולכים אחר רוב הבשר רק בתר רוב חנויות הכוונה כשלא יודעים שנמכר יותר בשר.


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1578
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 140 פעמים
קיבל תודה: 501 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כל דפריש מרובא פריש

שליחה על ידי מבקש אמת » 15 יולי 2019, 12:42

יהושע כתב:
12 יולי 2019, 05:59
מבקש אמת כתב:
10 יולי 2019, 02:54
מממממ כתב:
09 יולי 2019, 17:58

אני שאלתי במקרה קיצוני, האם גם שם הנודע ביהודה יסבור שהולכים אחר חנויות, וחוץ מזה שם הנודע ביהודה זה לחומרא השאלה האם גם לקולא

ז"ל הרש"ש בכתובות יד,ב:


כתב התוס' רעק"א דאם היה ד"מ נ"א כשרים ונ' פסולים ובהנ"א היה כהן א' אסורה לו. דכיון דהוא יודע בעצמו שלא בא עליה א"כ הוא אינו בכלל הספק ולא נשאר רק מחצה ע"מ כו'. הנה הרב ז"ל נראה דמדמי ליה להא דתנן בפ"ד דתרומות מ"ח וט' בלבנות ושחורות ע"ש. אבל לעד"נ דדוקא לענין ביטול לא מהני אותן שאינן בכלל הספק. אבל לענין דכל דפריש מרובא פריש מהני אפי' אותן שאינן בכלל הספק. וראיה מב"ב (כג ב) גבי נמצא בין ב' שובכות דאמרינן שם ואף על גב דבחד מנייהו נפיש מחבריה ע"ש. והרי בהנשארים בהשובך אין ספק שהם ודאי נשארו במקומן. והספק אינו אלא על הניפול הנמצא ואפ"ה אמרינן דמרובא פריש. ולפמש"כ היה נ"ל דאם בחנות אחת כשרה היו מ' חתיכות מרובעות ועשר משולשות. ובחנות הטרפה לא היה אלא כ' חתיכות וכולן משולשות. ונמצאת חתיכה משולשת כשרה. ודבר זה צריך עדיין תלמוד 

מה זה קשור לשאלה?
השאלה האם הולכים אחר רוב הוא בירור שמגיע מהרוב ולא שייך במקרה שברור מסיבה אחרת שלא הגיע מרוב זה, או שהוא מדין ביטול ברוב. הנידון של השאלה שייך רק לדעת הרש"ש שהוא מדין ביטול ברוב, דלרעק"א שהוא בירור לא שייך במקרה שרוב החתיכות באות מחנות הטרפה.
 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה
  • קבוע וכל דפריש
    על ידי האחד בא לגור » 13 נובמבר 2018, 01:49 » ב ש"ס ודף היומי
    22 תגובות
    543 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי האחד בא לגור
    18 נובמבר 2018, 15:16

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 4 אורחים