תוספת ביאור ב"עמא פזיזא"

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם המסכת והדף המדויק עליו נסוב הדיון

פותח הנושא
במבי
הודעות: 2033
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 565 פעמים
קיבל תודה: 598 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

תוספת ביאור ב"עמא פזיזא"

שליחה על ידי במבי » 24 יולי 2019, 14:19

הגמ' בסוף כתובות מספרת שבעת שעלה רב זירא לארץ לא מצא מעבורת לעבור את הירדן, ועבר במצרא ומסביר רש"י שהיה גזע עץ לרוחב הנהר והלך עליו בעודו אוחז בחבל, וראהו צדוקי אחד ואמר לו עמא פזיזא, דקדמיתו פיכו לאודנייכו.

ועפ"ז משמע שסיבת הפזיזות היא (אי המתנה למעבורת) והמעבר על הגזע, בעזרת החבל.

אך הירושלמי מוסיף שבעת שעבר נרטבו בגדיו בירדן, ואולי גם מסיבה זו כינהו הצדוקי פזיז (ירושלמי שביעית ד-ז)


איש בנימין
הודעות: 156
הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 11:24
נתן תודה: 21 פעמים
קיבל תודה: 40 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תוספת ביאור ב"עמא פזיזא"

שליחה על ידי איש בנימין » 24 יולי 2019, 15:26

עצם מה שהבבלי לא מביא את התוספת, זה גופא ראיה שהוא לא למד שהפזיזות היא משום זה.


פותח הנושא
במבי
הודעות: 2033
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 565 פעמים
קיבל תודה: 598 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תוספת ביאור ב"עמא פזיזא"

שליחה על ידי במבי » 24 יולי 2019, 21:16

דברי תורה עניים במקום זה ועשירים במקום אחר.


פותח הנושא
במבי
הודעות: 2033
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 565 פעמים
קיבל תודה: 598 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תוספת ביאור ב"עמא פזיזא"

שליחה על ידי במבי » 25 מאי 2020, 08:44

במבי כתב:
24 יולי 2019, 21:16
דברי תורה עניים במקום זה ועשירים במקום אחר.

וכן כותב ר' ניסים גאון בהקדמתו לביאורו במסכת ברכות 

.... ושמא עניין לא הוא מבואר בתלמודנו אבל הוא מבואר בתלמוד ארץ ישראל, כאשר אמרו במסכת סנהדרין כי ההוא מעשה דבעיא מכסא (מד:) אשר ביארו בגמ' דסנהדרין דארץ ישראל (פ"ו ה"ו) ויבא שיזכור ענין שאינו בתלמודנו ולא בתלמוד ארץ ישראל, כאמרם במסכת סוטה כגון יוחני בת רטיבי וכאמרם בתעניות כמה גדולים בעלי אמנה מחולדה ובור וכאמרם בברכות ובערב פסחים אל תשבו על מטה ארמית משום מעשה דרב פפא, ואני אבאר כל אחד ואחד במקומו בעזרת האל וכו'


HaimL
הודעות: 3425
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 488 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: תוספת ביאור ב"עמא פזיזא"

שליחה על ידי HaimL » 25 מאי 2020, 10:09

קשה מאוד מאמחז"ל המובא לעיל, וכן מאמחז"ל הידוע ברבא שמיעך באצבעותיו. שבשניהם מפורש חזייה ההוא צדוקי, והוא תמוה, וכי לא מעמא פזיזא הצדוקים עצמם. וכמעט ברור שהוא צנזורה, אלא אם נדחוק ונגיד דהוא גופא הלעג, שהצדוקים לא מאמינים באגדתא הנ"ל, אבל אז קשה התשובה, אנן דסגינן בשלימותא וכו'


אליהו52
הודעות: 274
הצטרף: 10 פברואר 2019, 20:53
נתן תודה: 11 פעמים
קיבל תודה: 94 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תוספת ביאור ב"עמא פזיזא"

שליחה על ידי אליהו52 » 25 מאי 2020, 21:27

אולי מישהו יוכל לבאר מהי תשובת רבא לצדוקי הרי הוא לא בכוונה מיעך אצבעו אלא שלא שם לב ומה הקשר שאנו הולכים עם ה' בתמימות.
וכן מדוע ר"ז כשעבר לא אמר לצדוקי כמו שאמר לו רבא שהוא הולך בתמימות, ולכא' כיון שאין זו תמימות אם זו סכנה, וא"כ חוזרת השאלה מדוע רבא לא יכול לומר פשוט לא שמתי לב...


נדיב לב
הודעות: 2731
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 182 פעמים
קיבל תודה: 769 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תוספת ביאור ב"עמא פזיזא"

שליחה על ידי נדיב לב » 25 מאי 2020, 21:40

אליהו52 כתב:
25 מאי 2020, 21:27
אולי מישהו יוכל לבאר מהי תשובת רבא לצדוקי הרי הוא לא בכוונה מיעך אצבעו אלא שלא שם לב ומה הקשר שאנו הולכים עם ה' בתמימות.
וכן מדוע ר"ז כשעבר לא אמר לצדוקי כמו שאמר לו רבא שהוא הולך בתמימות, ולכא' כיון שאין זו תמימות אם זו סכנה, וא"כ חוזרת השאלה מדוע רבא לא יכול לומר פשוט לא שמתי לב...

רבא השיב 'לנטפל' על העיקר. ראה שם שלא התייחס לקנטור הצדוקי בנוגע לאצבעו.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “כתובות”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 0 אורחים