אמר אביי: אם אמרה לי אם, קריב כותחא, לא תנאי.

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם המסכת והדף המדויק עליו נסוב הדיון

פותח הנושא
במבי
הודעות: 2646
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 644 פעמים
קיבל תודה: 764 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

אמר אביי: אם אמרה לי אם, קריב כותחא, לא תנאי.

שליחה על ידי במבי » 24 יולי 2019, 21:25

אפשר אולי לבאר ביאור מחודש של הגמ' בעירובין סה.

נקדים ש"כותח" הינו לחם המבושל בחלב.
ועפ"ז י"ל שאביי הבין מאימו שהיום לא אוכלים "בשרי", אמר א"כ לא תנאי... 
(עיין מעשה הט"ז וחותנו)
וכן הגמ' בפסחים כותבת שכותח מטמטם את הלב (דף קיב.)


כרם
הודעות: 524
הצטרף: 13 ספטמבר 2017, 15:52
נתן תודה: 46 פעמים
קיבל תודה: 168 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אמר אביי: אם אמרה לי אם, קריב כותחא, לא תנאי.

שליחה על ידי כרם » 24 יולי 2019, 21:43

כותח הוא לא לחם מבושל בחלב, הוא חלב שהוחמץ ע"י הלחם שבו.
קריב אין הכונה שהוא יאכל, אלא שיביא לה את הכותח כדי שהיא תאכל.


פותח הנושא
במבי
הודעות: 2646
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 644 פעמים
קיבל תודה: 764 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אמר אביי: אם אמרה לי אם, קריב כותחא, לא תנאי.

שליחה על ידי במבי » 24 יולי 2019, 21:44

אה"נ אך ברגע שהיא אמרה לו זאת מתברר לו מה יאכל כעת.


לבי במערב
הודעות: 560
הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
נתן תודה: 183 פעמים
קיבל תודה: 135 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אמר אביי: אם אמרה לי אם, קריב כותחא, לא תנאי.

שליחה על ידי לבי במערב » 08 אוקטובר 2019, 01:01

אין המדובר שאמו (המאמצת) אמרה לו כן בפועל, כ"א שאילו אמרה לו כן - לא הי' מגיע לדרגתו בידיעת והשגת התוה"ק.
ופשוט.


פותח הנושא
במבי
הודעות: 2646
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 644 פעמים
קיבל תודה: 764 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אמר אביי: אם אמרה לי אם, קריב כותחא, לא תנאי.

שליחה על ידי במבי » 08 אוקטובר 2019, 11:34

אגב טעיתי הגמ' שכותח מטמטם את הלב נמצאת בפסחים מב.


פרלמן משה
הודעות: 956
הצטרף: 26 יוני 2017, 14:29
נתן תודה: 236 פעמים
קיבל תודה: 183 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אמר אביי: אם אמרה לי אם, קריב כותחא, לא תנאי.

שליחה על ידי פרלמן משה » 13 אוקטובר 2019, 04:05

במבי כתב:
24 יולי 2019, 21:25
אפשר אולי לבאר ביאור מחודש של הגמ' בעירובין סה.

נקדים ש"כותח" הינו לחם המבושל בחלב.
ועפ"ז י"ל שאביי הבין מאימו שהיום לא אוכלים "בשרי", אמר א"כ לא תנאי... 
(עיין מעשה הט"ז וחותנו)
וכן הגמ' בפסחים כותבת שכותח מטמטם את הלב (דף קיב.)

קריב לי כותחא פירושו שביקשה להגיש לה את הכותח 


פותח הנושא
במבי
הודעות: 2646
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 644 פעמים
קיבל תודה: 764 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אמר אביי: אם אמרה לי אם, קריב כותחא, לא תנאי.

שליחה על ידי במבי » 13 אוקטובר 2019, 12:48

פרלמן משה כתב:
13 אוקטובר 2019, 04:05
במבי כתב:
24 יולי 2019, 21:25
אפשר אולי לבאר ביאור מחודש של הגמ' בעירובין סה.

נקדים ש"כותח" הינו לחם המבושל בחלב.
ועפ"ז י"ל שאביי הבין מאימו שהיום לא אוכלים "בשרי", אמר א"כ לא תנאי... 
(עיין מעשה הט"ז וחותנו)
וכן הגמ' בפסחים כותבת שכותח מטמטם את הלב (דף קיב.)

קריב לי כותחא פירושו שביקשה להגיש לה את הכותח 

אמרתי זאת על דרך ההלצה.
אך יש בדל רצינות שהרי מה מיוחד דווקא בכותח משאר מלאכות?!


פרלמן משה
הודעות: 956
הצטרף: 26 יוני 2017, 14:29
נתן תודה: 236 פעמים
קיבל תודה: 183 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אמר אביי: אם אמרה לי אם, קריב כותחא, לא תנאי.

שליחה על ידי פרלמן משה » 21 אוקטובר 2019, 21:26

במבי כתב:
13 אוקטובר 2019, 12:48
פרלמן משה כתב:
13 אוקטובר 2019, 04:05
במבי כתב:
24 יולי 2019, 21:25
אפשר אולי לבאר ביאור מחודש של הגמ' בעירובין סה.

נקדים ש"כותח" הינו לחם המבושל בחלב.
ועפ"ז י"ל שאביי הבין מאימו שהיום לא אוכלים "בשרי", אמר א"כ לא תנאי...
(עיין מעשה הט"ז וחותנו)
וכן הגמ' בפסחים כותבת שכותח מטמטם את הלב (דף קיב.)

קריב לי כותחא פירושו שביקשה להגיש לה את הכותח

אמרתי זאת על דרך ההלצה.
אך יש בדל רצינות שהרי מה מיוחד דווקא בכותח משאר מלאכות?!

אולי זה מה שנהגו לאכול אז


פותח הנושא
במבי
הודעות: 2646
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 644 פעמים
קיבל תודה: 764 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אמר אביי: אם אמרה לי אם, קריב כותחא, לא תנאי.

שליחה על ידי במבי » 21 אוקטובר 2019, 22:40

פרלמן משה כתב:
21 אוקטובר 2019, 21:26
במבי כתב:
13 אוקטובר 2019, 12:48
פרלמן משה כתב:
13 אוקטובר 2019, 04:05


קריב לי כותחא פירושו שביקשה להגיש לה את הכותח

אמרתי זאת על דרך ההלצה.
אך יש בדל רצינות שהרי מה מיוחד דווקא בכותח משאר מלאכות?!
אולי זה מה שנהגו לאכול אז
ואכן כבר הבאתי שנאמר עליו שהוא מטמטם את הלב וכן זכור לי שר' יוחנן מדבר נגדו, א"כ דברי לא מופקעים כלל.
 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “עירובין”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח