חידושי האריז"ל ע"פ הפשט
כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם המסכת והדף המדויק עליו נסוב הדיון
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם המסכת והדף המדויק עליו נסוב הדיון
-
פותח הנושא - הודעות: 2955
- הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
- נתן תודה: 718 פעמים
- קיבל תודה: 865 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
חידושי האריז"ל ע"פ הפשט
המלאכת שלמה מביא הסבר למשנה הנושא את האשה ולא מצא לה בתולים היא טוענת משארסתני נאנסתי ונסתחפה שדהו, והוא טוען לא כי, אלא עד שלא ארסתיך והיה מקחי מקח טעות ר"ג אומר נאמנת ור' יהושע אומר לא מפיה אנו חיים. (כתובות יב:)
ושואל האריז"ל מדוע לא נאמר ר' יהושע אומר אינה נאמנת?
אלא שהמשנה אומרת על ג' דברים העולם עומד על האמת על הדין ועל השלום, והיא משקרת וא"כ לא מפיה אנו חיים, אין העולם עומד בזכותה !
ושואל האריז"ל מדוע לא נאמר ר' יהושע אומר אינה נאמנת?
אלא שהמשנה אומרת על ג' דברים העולם עומד על האמת על הדין ועל השלום, והיא משקרת וא"כ לא מפיה אנו חיים, אין העולם עומד בזכותה !
-
פותח הנושא - הודעות: 2955
- הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
- נתן תודה: 718 פעמים
- קיבל תודה: 865 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: אשכול חידושי האריז"ל ע"פ הפשט
שמעתי לפני שנים רבות ווארט שאומרים בשם ר' לוי יצחק מברדיצ'ב שכוס קפה לפני התפילה זה כמו מקווה.
מכיוון שקפה באידיש זה "קווה" ואם נוסיף חלב שהוא מ' בגי' יוצא "מקווה".
ואמרתי ע"ז שידוע בשם האריז"ל שמקווה מבטל כעס (שניהם 150 בגי') וא"כ עפ"ז גם כוס קפה מבטל כעס.
וגדול מאמר חז"ל בעירובין כל המתפתה ביינו יש בו מדעת קונו ועיינו מהרש"א שם שביינו דייקא שאינו מצפה שחבירו הפוגע בו יזמינו ליין אלא שותה משל עצמו.
מכיוון שקפה באידיש זה "קווה" ואם נוסיף חלב שהוא מ' בגי' יוצא "מקווה".
ואמרתי ע"ז שידוע בשם האריז"ל שמקווה מבטל כעס (שניהם 150 בגי') וא"כ עפ"ז גם כוס קפה מבטל כעס.
וגדול מאמר חז"ל בעירובין כל המתפתה ביינו יש בו מדעת קונו ועיינו מהרש"א שם שביינו דייקא שאינו מצפה שחבירו הפוגע בו יזמינו ליין אלא שותה משל עצמו.
-
- סטטוס: לא מחובר
Re: אשכול חידושי האריז"ל ע"פ הפשט
זכיתי לשמוע פעם מפ"ק של בעל הדרכי שמואל זיע"א שהביא איזה פירוש של האריז"ל בפסוק ואמר שזהו הפעם היחידה או מהפעמים היחידות - כמדומה שכך היה לשונו לא זוכר מדוייק - שהאריז"ל מפרש פסוק בדרך של פשט.
-
- הודעות: 407
- הצטרף: 23 יולי 2018, 02:05
- נתן תודה: 79 פעמים
- קיבל תודה: 161 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: אשכול חידושי האריז"ל ע"פ הפשט
ווארט יפה, אבל כבוד הרב @במביבמבי כתב: ↑06 אוגוסט 2019, 08:02שמעתי לפני שנים רבות ווארט שאומרים בשם ר' לוי יצחק מברדיצ'ב שכוס קפה לפני התפילה זה כמו מקווה.
מכיוון שקפה באידיש זה "קווה" ואם נוסיף חלב שהוא מ' בגי' יוצא "מקווה".
ואמרתי ע"ז שידוע בשם האריז"ל שמקווה מבטל כעס (שניהם 150 בגי') וא"כ עפ"ז גם כוס קפה מבטל כעס.
וגדול מאמר חז"ל בעירובין כל המתפתה ביינו יש בו מדעת קונו ועיינו מהרש"א שם שביינו דייקא שאינו מצפה שחבירו הפוגע בו יזמינו ליין אלא שותה משל עצמו.
חיפשתי במאמרך חידוש של האריז"ל בדרך הפשט - ולא מצאתי.
נא להצמד לכותרת האשכול
-
פותח הנושא - הודעות: 2955
- הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
- נתן תודה: 718 פעמים
- קיבל תודה: 865 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: אשכול חידושי האריז"ל ע"פ הפשט
יוסף יוסף כתב: ↑06 אוגוסט 2019, 10:13ווארט יפה, אבל כבוד הרב @במביבמבי כתב: ↑06 אוגוסט 2019, 08:02שמעתי לפני שנים רבות ווארט שאומרים בשם ר' לוי יצחק מברדיצ'ב שכוס קפה לפני התפילה זה כמו מקווה.
מכיוון שקפה באידיש זה "קווה" ואם נוסיף חלב שהוא מ' בגי' יוצא "מקווה".
ואמרתי ע"ז שידוע בשם האריז"ל שמקווה מבטל כעס (שניהם 150 בגי') וא"כ עפ"ז גם כוס קפה מבטל כעס.
וגדול מאמר חז"ל בעירובין כל המתפתה ביינו יש בו מדעת קונו ועיינו מהרש"א שם שביינו דייקא שאינו מצפה שחבירו הפוגע בו יזמינו ליין אלא שותה משל עצמו.
חיפשתי במאמרך חידוש של האריז"ל בדרך הפשט - ולא מצאתי.
נא להצמד לכותרת האשכול
דרכה של תורה היא דינמית, ולעיתים אינה נצמדת לכותרת.
-
- הודעות: 48
- הצטרף: 11 נובמבר 2020, 19:43
- נתן תודה: 12 פעמים
- קיבל תודה: 11 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: חידושי האריז"ל ע"פ הפשט
פי' זה מובא בשיטמ"ק שם. אני לא זוכר בשם מי? ובשיטמ"ק עם הערות מביא שם בשם צמח צדק על משניות פי' חסידי עפ"י קבלה פה זה מלכות וכו'.
כידוע האריז"ל הי' תלמיד חבר שלו. ויש אומרים ששיטמ"ק על ב"ק ערך האר"י ז"ל [לבד עם ביחד עמו].
כידוע האריז"ל הי' תלמיד חבר שלו. ויש אומרים ששיטמ"ק על ב"ק ערך האר"י ז"ל [לבד עם ביחד עמו].
-
- הודעות: 685
- הצטרף: 21 אוקטובר 2020, 21:00
- נתן תודה: 62 פעמים
- קיבל תודה: 183 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: אשכול חידושי האריז"ל ע"פ הפשט
יוסף יוסף כתב: ↑06 אוגוסט 2019, 10:13ווארט יפה, אבל כבוד הרב @במביבמבי כתב: ↑06 אוגוסט 2019, 08:02שמעתי לפני שנים רבות ווארט שאומרים בשם ר' לוי יצחק מברדיצ'ב שכוס קפה לפני התפילה זה כמו מקווה.
מכיוון שקפה באידיש זה "קווה" ואם נוסיף חלב שהוא מ' בגי' יוצא "מקווה".
ואמרתי ע"ז שידוע בשם האריז"ל שמקווה מבטל כעס (שניהם 150 בגי') וא"כ עפ"ז גם כוס קפה מבטל כעס.
וגדול מאמר חז"ל בעירובין כל המתפתה ביינו יש בו מדעת קונו ועיינו מהרש"א שם שביינו דייקא שאינו מצפה שחבירו הפוגע בו יזמינו ליין אלא שותה משל עצמו.
חיפשתי במאמרך חידוש של האריז"ל בדרך הפשט - ולא מצאתי.
נא להצמד לכותרת האשכול
רק כמעיר בעלמא שלא רק שהווארט לא מהאריז"ל
הוא גם לא מסנגורן של ישראל.
אם כי יש ווארט חסידי כזה. שקפה עם חלב הוא כמו מקווה
האדמו"ר מהר"א מבעלזא הגם שקיים את הווארט ביטל את הטעם שאומרים העולם שהמ' של ה"מילעך" - הוא המ' המשלים ל"קווה"
-
- הודעות: 31
- הצטרף: 11 נובמבר 2020, 10:08
- נתן תודה: 7 פעמים
- קיבל תודה: 22 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: חידושי האריז"ל ע"פ הפשט
בקדושת לוי ח"ג (באחת מההוצאות החדשות יחסית יש 3 חלקים) בעמ' ריא כמדומני או משהו באזור מובא דבר זה בשם רלו"י מבארדיטשוב
-
- הודעות: 685
- הצטרף: 21 אוקטובר 2020, 21:00
- נתן תודה: 62 פעמים
- קיבל תודה: 183 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: חידושי האריז"ל ע"פ הפשט
אדרבא מעניין מאוד המקור.
לא סומך על הערה כזו בהוצאות דהיום של חברהמנים מלקטים מן הגורן ומן היקב ומהדמיון.
אבל אם מציינים שם למקור אמין זו הפתעה בשבילי.
3 חלקים זה פאמ"ק ולא זה הזמן לבקר
-
- הודעות: 31
- הצטרף: 11 נובמבר 2020, 10:08
- נתן תודה: 7 פעמים
- קיבל תודה: 22 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
-
- הודעות: 685
- הצטרף: 21 אוקטובר 2020, 21:00
- נתן תודה: 62 פעמים
- קיבל תודה: 183 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
-
- הודעות: 685
- הצטרף: 21 אוקטובר 2020, 21:00
- נתן תודה: 62 פעמים
- קיבל תודה: 183 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: חידושי האריז"ל ע"פ הפשט
מכיון שפותח האשכול ביקש שלא לסטות מן הענין הריני בתשובת המשקל
זה לא ווארט של האריז"ל אלא של חכם אחד קדמון ה"ה הרדב"ז יעויין בשיטמ"ק כתבות שם שהביא כן.
הפלא הוא שהרדב"ז נקרא כאן חכם קדמון?
והנני מעתיק מתוך שער מאמרי רז"ל למהרח"ו.
מא' בגמ' מס' כתובות פ"א דט"ו ע"א וז"ל ר' יהושע אומר לא מפיה אנו חיין אלא הרי זו בחזקת מעוברת כו' שמעתי ממורי זלה"ה כי חכם אחד קדמון שהתוספות נסתפקו בתלמוד בג' מקומות ולא נתבאר להם פירושם והחכם ההוא ביאר שתיהם והשלישית לא ידע לפרשה.
ואלו הם השתים שביאר האחד היא מ"ש ר' יהושע לא מפיה אנו חיים דהול"ל אינה נאמנת וביאר כי הנה העולם מתקיים על שלשה דברים על הדין ועל האמת ועל השלום שנא' אמת ומשפט שלום שפטו בשעריכם ולפי שהאשה הזאת משקרת בדבריה לא מפיה אנו חיין ומתקיים העולם הב' הוא מ"ש בפ' שני דייני גזרות אדמון אומר הניח מעותיו על קרן הצבי וביאר כי קבלה בידו שטבע הצבי להחליף קרנותיו משבע שנים לשבע שנים כדוגמת הנחש המפשיט עורו אחד לשבע שנים וכשמחליף קרנות בסוף השנה השביעית טומנה בארץ באופן שאי אפשר לשום נברא בעולם למצוא אותם ולכן נקט האי לישנא דהניח מעותיו על קרן הצבי. הג' היא מ"ש במסכת ר"ה פ"ב א"ר דוסא ן' הרכינס עדי שקר הם כו' ולמחר כריסה בין שיניה כו' וזה הביאור לא נודע אצלו זהו מה שביאר מורי זלה"ה כי הנה נתבאר אצלינו בדרוש בינה ותבונה כי כשנכנס ז"א בתוך אימא בסוד העיבור כללות בינה ותבונה ונעשות פרצוף אחד לבד ונמצא כי המקום שהיה בתחילה בחי' הפה של התבונה שם הוא עתה בחי' הבטן (ד"ש ע"ג) של כללות הפרצוף הז"א וזה הוא מ"ש כריסה בין שיניה גם בזה תבין למה רז"ל מכנים את הבעילה בלשון דבור כמ"ש ראוה מדברת עם אחד בשוק וא"ל מה טיבו של עובר זה כו' ובגמ' רב אמר מדברת ממש ר' אסי אמר נבעלת וכן כינו אותה בל' אכילה כמש"ה אכלה מחתה פיה כי היסוד של הנקבה היא בחינת פ"ה כנז'.
מי יודע לציין היכן התוספות הזה?
זה לא ווארט של האריז"ל אלא של חכם אחד קדמון ה"ה הרדב"ז יעויין בשיטמ"ק כתבות שם שהביא כן.
הפלא הוא שהרדב"ז נקרא כאן חכם קדמון?
והנני מעתיק מתוך שער מאמרי רז"ל למהרח"ו.
מא' בגמ' מס' כתובות פ"א דט"ו ע"א וז"ל ר' יהושע אומר לא מפיה אנו חיין אלא הרי זו בחזקת מעוברת כו' שמעתי ממורי זלה"ה כי חכם אחד קדמון שהתוספות נסתפקו בתלמוד בג' מקומות ולא נתבאר להם פירושם והחכם ההוא ביאר שתיהם והשלישית לא ידע לפרשה.
ואלו הם השתים שביאר האחד היא מ"ש ר' יהושע לא מפיה אנו חיים דהול"ל אינה נאמנת וביאר כי הנה העולם מתקיים על שלשה דברים על הדין ועל האמת ועל השלום שנא' אמת ומשפט שלום שפטו בשעריכם ולפי שהאשה הזאת משקרת בדבריה לא מפיה אנו חיין ומתקיים העולם הב' הוא מ"ש בפ' שני דייני גזרות אדמון אומר הניח מעותיו על קרן הצבי וביאר כי קבלה בידו שטבע הצבי להחליף קרנותיו משבע שנים לשבע שנים כדוגמת הנחש המפשיט עורו אחד לשבע שנים וכשמחליף קרנות בסוף השנה השביעית טומנה בארץ באופן שאי אפשר לשום נברא בעולם למצוא אותם ולכן נקט האי לישנא דהניח מעותיו על קרן הצבי. הג' היא מ"ש במסכת ר"ה פ"ב א"ר דוסא ן' הרכינס עדי שקר הם כו' ולמחר כריסה בין שיניה כו' וזה הביאור לא נודע אצלו זהו מה שביאר מורי זלה"ה כי הנה נתבאר אצלינו בדרוש בינה ותבונה כי כשנכנס ז"א בתוך אימא בסוד העיבור כללות בינה ותבונה ונעשות פרצוף אחד לבד ונמצא כי המקום שהיה בתחילה בחי' הפה של התבונה שם הוא עתה בחי' הבטן (ד"ש ע"ג) של כללות הפרצוף הז"א וזה הוא מ"ש כריסה בין שיניה גם בזה תבין למה רז"ל מכנים את הבעילה בלשון דבור כמ"ש ראוה מדברת עם אחד בשוק וא"ל מה טיבו של עובר זה כו' ובגמ' רב אמר מדברת ממש ר' אסי אמר נבעלת וכן כינו אותה בל' אכילה כמש"ה אכלה מחתה פיה כי היסוד של הנקבה היא בחינת פ"ה כנז'.
מי יודע לציין היכן התוספות הזה?
-
- הודעות: 1109
- הצטרף: 01 אפריל 2019, 14:24
- נתן תודה: 261 פעמים
- קיבל תודה: 413 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: מחובר
-
- הודעות: 685
- הצטרף: 21 אוקטובר 2020, 21:00
- נתן תודה: 62 פעמים
- קיבל תודה: 183 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: חידושי האריז"ל ע"פ הפשט
ייש"כ לא שמתי לב לתגובה זו של פותח האשכול האמיתי
גם אני אוהב דווקא מאוד את הדינמיקה בסגנון שיחת רעים
אבל מה נעשה שיש יקרים שטעמם שונה
-
פותח הנושא - הודעות: 2955
- הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
- נתן תודה: 718 פעמים
- קיבל תודה: 865 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: חידושי האריז"ל ע"פ הפשט
על מימרא זו מסתמא סבתא של אשתי היתה אומרת בחיי חיותה "יש הרבה דגים בים".
-
- הודעות: 225
- הצטרף: 09 ינואר 2020, 22:27
- נתן תודה: 100 פעמים
- קיבל תודה: 91 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: חידושי האריז"ל ע"פ הפשט
אגב דאתינא להכי ראיתי בשטמ"ק ואיני זוכר כרגע היכן בשם האריז"ל, דהא שיש דעה לפחות שכריית מלח זה קוצר היינו משום שהמלח הוא ממוצע בין הדומם לצומח ורק על צומח חייבים משום קוצר, ומשום שהוא ממוצע דנוהו כצומח
-
- הודעות: 685
- הצטרף: 21 אוקטובר 2020, 21:00
- נתן תודה: 62 פעמים
- קיבל תודה: 183 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: חידושי האריז"ל ע"פ הפשט
האריז"ל בשער המצוות פר' עקב מדבר על המלח ובהגהות הש"ש מרחיב בזה שם
בספר גולל אור בהוצאת שובי נפשי המו"ל מאריך בזה וסגנון הקדמותיו ידועות ומעניינות למי שמוצא בזה ענין
-
- הודעות: 685
- הצטרף: 21 אוקטובר 2020, 21:00
- נתן תודה: 62 פעמים
- קיבל תודה: 183 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: חידושי האריז"ל ע"פ הפשט
זה לא ממש נגלה מה שאנחנו קוראים נגלה
כמו"כ יש גם ספר סגולות האריז"ל ונגלות האריז"ל
-
- נושאים דומים
- תגובות
- צפיות
- הודעה אחרונה
-
- 5 תגובות
- 129 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי רב פפא
01 פברואר 2020, 22:04
-
- 27 תגובות
- 366 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי יושב אוהלים
26 נובמבר 2020, 18:24
-
-
חידה מפתיעה: מהו הפשט הפשוט במילים "אם לא בריתי יומם ולילה חוקות שמים וארץ לא שמתי"
על ידי מתאהב על ידך » 02 מרץ 2020, 20:56 » ב תנ"ך ופרשת שבוע - 7 תגובות
- 312 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אבר כיונה
15 אוקטובר 2020, 09:07
-
-
-
מה הפשט שבני ראובן וגד ותרו על ארץ ישראל?
על ידי יהי חסדך עלינו » 18 יולי 2020, 23:31 » ב תנ"ך ופרשת שבוע - 36 תגובות
- 375 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי שלו'
20 יולי 2020, 13:26
-
-
- 8 תגובות
- 133 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי מה אדבר
13 ספטמבר 2020, 20:26
מי מחובר
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 0 אורחים