שנתיים וחצי נחלקו ב"ש וב"ה האם נוח לאדם שנברא אם לאו, עד שנמנו וגמרו... אך מי אמר מה?

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם המסכת והדף המדויק עליו נסוב הדיון

פותח הנושא
במבי
משתמש ותיק
הודעות: 722
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 316 פעמים
קיבל תודה: 205 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

שנתיים וחצי נחלקו ב"ש וב"ה האם נוח לאדם שנברא אם לאו, עד שנמנו וגמרו... אך מי אמר מה?

שליחה על ידי במבי » 07 אוגוסט 2019, 22:49

הגמ' בעירובין יג: כותבת ששנתיים וחצי נחלקו ב"ש וב"ה הללו אומרים נוח לו לאדם שלא נברא יותר משנברא והללו אומרים נוח לו לאדם שנברא יותר משלא נברא נמנו וגמרו נוח לו לאדם שלא נברא יותר משמנברא עכשיו שנברא יפשפש במעשיו ואמרי לה ימשמש במעשיו.

אך מי אמר מה?

המלאכת שלמה בתרומות ה-ד כותב שלא מצינו שהודו ב"ש לב"ה אלא כאן (לענין תרומות) וא"כ חייבים לומר שבעירובין ב"ה הם אלה שהודו לדברי ב"ש.


יוסף ה'
הודעות: 110
הצטרף: 30 מאי 2019, 00:12
נתן תודה: 66 פעמים
קיבל תודה: 37 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שנתיים וחצי נחלקו ב"ש וב"ה האם נוח לאדם שנברא אם לאו, עד שנמנו וגמרו... אך מי אמר מה?

שליחה על ידי יוסף ה' » 07 אוגוסט 2019, 23:34

הגמ' ביבמות (כמדומני) אומרת שב"ה תמיד הקדימו את דברי ב"ש לפניהם וא"כ ב"ש אמרו נוח שלא נברא וב"ה אמרו נוח שנברא.

אגב, אכן סגנון מתאים יותר לב"ש (בתקווה שאני לא מבעיר פה אש).


פותח הנושא
במבי
משתמש ותיק
הודעות: 722
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 316 פעמים
קיבל תודה: 205 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שנתיים וחצי נחלקו ב"ש וב"ה האם נוח לאדם שנברא אם לאו, עד שנמנו וגמרו... אך מי אמר מה?

שליחה על ידי במבי » 08 אוגוסט 2019, 00:03

יוסף ה' כתב:
07 אוגוסט 2019, 23:34
הגמ' ביבמות (כמדומני) אומרת שב"ה תמיד הקדימו את דברי ב"ש לפניהם וא"כ ב"ש אמרו נוח שלא נברא וב"ה אמרו נוח שנברא.

אגב, אכן סגנון מתאים יותר לב"ש (בתקווה שאני לא מבעיר פה אש).

עיין ברש"י עירובין יג: שהם הקדימו את דברי ב"ש לדבריהם לעניין סיפור דברים שכותב שם רש"י שמקדימין דברי ב"ש לדבריהן - דקאמרי להו מעשה שהלכו זקני ב"ש והדר זקני ב"ה !
(ולא מהמשנה מי שהיה ראשו ורובו... ב"ש פוסלין וב"ה מכשירין)

ובזה יתורץ מדוע רבא שם בדף ח: מקדים טעמו ואומר, אימא טעמא דידי ואימא טעמא דידהו. טעמא דידי...

ולכ' היה צריך לנהוג כב"ה ולהקדים טעמא דידהו, אלא שבלימוד הכלל שתאמר את טעמך קודם !
לעניין ענווה כגון סיפור מעשה אז תקדים את הזולת לעצמך.


שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 3 אורחים