נסיון הסבר מדוע שתקו הת"ח בעת שקמצא זרק את בר קמצא מהסעודה

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם המסכת והדף המדויק עליו נסוב הדיון

פותח הנושא
במבי
הודעות: 2033
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 565 פעמים
קיבל תודה: 598 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

נסיון הסבר מדוע שתקו הת"ח בעת שקמצא זרק את בר קמצא מהסעודה

שליחה על ידי במבי » 11 אוגוסט 2019, 20:26

אולי שתקו הת"ח מכיוון שאנשי ירושלים לא היו מסבים בסעודה אא"כ יודעים מי מיסב עימהם, ומסתמא בר קמצא שאחר הסעודה רץ להאכיל קורצא את אנשי ירושלים לא היה הכוס תה שלהם, ולכן הם שתקו.
 


זקן ויושב בישיבה
סטטוס: לא מחובר

Re: נסיון הסבר מדוע שתקו הת"ח בעת שקמצא זרק את בר קמצא מהסעודה

שליחה על ידי זקן ויושב בישיבה » 11 אוגוסט 2019, 20:32

במבי כתב:
11 אוגוסט 2019, 20:26
אולי שתקו הת"ח מכיוון שאנשי ירושלים לא היו מסבים בסעודה אא"כ יודעים מי מיסב עימהם, ומסתמא בר קמצא שאחר הסעודה רץ להאכיל קורצא את אנשי ירושלים לא היה הכוס תה שלהם, ולכן הם שתקו.
אין בזה הסבר איך לא שתקו על מעשה השחיתות.
ה'הסבר' היחיד הוא שהם היו אורחים ופיחדו מבעל הבית, או בנוסח אחר הם פיחדו שגם אותם הוא יזרוק. ואכן זה גופא היה החטא שלהם. ועיין מהרש"א שכתב שזה היה דור של חנופה.
דרך אגב. מסתבר שגם בעל הבית ידע שהם לא ימחו בו...
 


ייעוץ תורני
הודעות: 318
הצטרף: 27 אפריל 2019, 23:40
נתן תודה: 147 פעמים
קיבל תודה: 80 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נסיון הסבר מדוע שתקו הת"ח בעת שקמצא זרק את בר קמצא מהסעודה

שליחה על ידי ייעוץ תורני » 11 אוגוסט 2019, 20:40

אולי לא ידעו מי נגד מי ומה וכמה ולמה הוא עשה לו לפני כן
ובסה"כ היה להם שכל לא להתערב בפזיזות באמצע הסיפור...

הרב שך היה אוהב לספר על בעל ואשה שישבו להתדיין אצל הרב/היועץ.
ופתאום 'בום' היא דוחפת את הבעל דחיפה הגונה.
אומר הבעל:
הרב אתה רואה איך היא מתנהגת!
אומרת האשה בדמעות:
אם הרב היה יודע איזו צביטה הגונה חטפתי הרגע מתחת לשולחן...

והיה אומר הרב שך - לרבנים ליועצים לקרובים ולמתערבים:
לפני שבטוחים שאכן אנו זוכים במצוה הגדולה להציל עשוק מיד עושקו
צריך לוודא היטב שהסיפור >כולו< אכן הגיע לידינו.


HaimL
הודעות: 3425
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 488 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: נסיון הסבר מדוע שתקו הת"ח בעת שקמצא זרק את בר קמצא מהסעודה

שליחה על ידי HaimL » 11 פברואר 2020, 08:51

לא קמצא גירש את בר קמצא.

מסתימת הלשון, אפשר להבין שקמצא היה אביו של בר קמצא. ואיך ייתכן שיהיה האב אוהב (דרחמיה קמצא) והבן שונא (ובעל דבביה בר קמצא). אם בר קמצא לא שמע לאביו, להיות אוהבו של בעה"ב, ואם קמצא היה יכול לאהוב ולשבת בסעודה שאין בנו רשאי להיות בה, מחמת השנאה מצד בעל הבית, א"כ אין תימה דאזל בר קמצא ואכל קורצא בי מלכא. ואח"כ כמדומני שמצאתי חבר לטעמי בין המפרשים, אבל אני צריך לעיין בזה שוב

ואם ליישב את תמיהתו של פותח הנושא, אפשר לבאר, שמאחר והייתה מחלוקת בין האב לבן, דרחמיה קמצא ובעל דבביה בר קמצא, מסתמא, לא היה ניחא לקמצא שבנו יהיה בסעודתו של אוהבו, ולכן חכמים צידדו באב, שהרי ממילא בר קמצא בנו חייב בכבודו, וצריך לצאת.


ששמואל
הודעות: 334
הצטרף: 22 ינואר 2020, 13:17
נתן תודה: 60 פעמים
קיבל תודה: 88 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נסיון הסבר מדוע שתקו הת"ח בעת שקמצא זרק את בר קמצא מהסעודה

שליחה על ידי ששמואל » 11 פברואר 2020, 16:21

שמעתי פעם מר' שלמה לוינשטיין שמסביר כך (בקצרה):
הרי קמצא ידע שבעל הסעודה מסוכסך איתו ולמרות זאת הוא הגיע כי הוא חשב שבעל הבית רוצה להתפייס איתו ולבקש מחילה וא"כ כשהתברר לו הטעות למה הוא לא ניסה מעצמו להתפייס הרי מבחינתו הוא מוכן להשלים? אלא מאי הוא לא יכול לבקש מחילה ולרצות אותו למרות שבעצם הוא מוכן להשלים ולכן הוא מוכן לשלם את המנה שלו, חצי סעודה ואפי' את כל הסעודה העיקר לא לבקש סליחה!!!!
פלא שחכמים לא מצאו מקום להתערב בכזה ויכוח?


עניין
הודעות: 184
הצטרף: 07 מאי 2019, 00:02
נתן תודה: 56 פעמים
קיבל תודה: 65 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נסיון הסבר מדוע שתקו הת"ח בעת שקמצא זרק את בר קמצא מהסעודה

שליחה על ידי עניין » 11 פברואר 2020, 17:22

במבי כתב:
11 אוגוסט 2019, 20:26
אולי שתקו הת"ח מכיוון שאנשי ירושלים לא היו מסבים בסעודה אא"כ יודעים מי מיסב עימהם, ומסתמא בר קמצא שאחר הסעודה רץ להאכיל קורצא את אנשי ירושלים לא היה הכוס תה שלהם, ולכן הם שתקו.


כן איתא בחת"ס.

סמל אישי של משתמש

פיילוט 0.4
הודעות: 673
הצטרף: 08 דצמבר 2019, 11:02
מיקום: פריפריה צפונית
נתן תודה: 467 פעמים
קיבל תודה: 325 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נסיון הסבר מדוע שתקו הת"ח בעת שקמצא זרק את בר קמצא מהסעודה

שליחה על ידי פיילוט 0.4 » 30 יולי 2020, 13:23

HaimL כתב:
11 פברואר 2020, 08:51
לא קמצא גירש את בר קמצא.

מסתימת הלשון, אפשר להבין שקמצא היה אביו של בר קמצא. ואיך ייתכן שיהיה האב אוהב (דרחמיה קמצא) והבן שונא (ובעל דבביה בר קמצא). אם בר קמצא לא שמע לאביו, להיות אוהבו של בעה"ב, ואם קמצא היה יכול לאהוב ולשבת בסעודה שאין בנו רשאי להיות בה, מחמת השנאה מצד בעל הבית, א"כ אין תימה דאזל בר קמצא ואכל קורצא בי מלכא. ואח"כ כמדומני שמצאתי חבר לטעמי בין המפרשים, אבל אני צריך לעיין בזה שוב

ואם ליישב את תמיהתו של פותח הנושא, אפשר לבאר, שמאחר והייתה מחלוקת בין האב לבן, דרחמיה קמצא ובעל דבביה בר קמצא, מסתמא, לא היה ניחא לקמצא שבנו יהיה בסעודתו של אוהבו, ולכן חכמים צידדו באב, שהרי ממילא בר קמצא בנו חייב בכבודו, וצריך לצאת.
הפירוש היה יכול להיות יפה - אם לא שהוא מונח על כרעי התרנגולת
שלא הוזכר בשום מקום שהיו האב והבן בעלי מחלוקת, ובפרט שאין בכח האב לצוות על בנו לאהוב או להמנע.
 


יענקלה הכונס
הודעות: 14
הצטרף: 12 יולי 2020, 20:04
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 5 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: נסיון הסבר מדוע שתקו הת"ח בעת שקמצא זרק את בר קמצא מהסעודה

שליחה על ידי יענקלה הכונס » 30 יולי 2020, 13:37

ייעוץ תורני כתב:
11 אוגוסט 2019, 20:40
אולי לא ידעו מי נגד מי ומה וכמה ולמה הוא עשה לו לפני כן
ובסה"כ היה להם שכל לא להתערב בפזיזות באמצע הסיפור...

הרב שך היה אוהב לספר על בעל ואשה שישבו להתדיין אצל הרב/היועץ.
ופתאום 'בום' היא דוחפת את הבעל דחיפה הגונה.
אומר הבעל:
הרב אתה רואה איך היא מתנהגת!
אומרת האשה בדמעות:
אם הרב היה יודע איזו צביטה הגונה חטפתי הרגע מתחת לשולחן...

והיה אומר הרב שך - לרבנים ליועצים לקרובים ולמתערבים:
לפני שבטוחים שאכן אנו זוכים במצוה הגדולה להציל עשוק מיד עושקו
צריך לוודא היטב שהסיפור >כולו< אכן הגיע לידינו.
סיפור יפה  מאוד, בא ללמדינו בהרבה מחלוקות ומריבות שקשה מאוד לשפוט ולדון עד שלא יודעים את כל האמת, והרי א"א באמת לדעת את כל האמת.
 


בחור צעיר
הודעות: 503
הצטרף: 17 אפריל 2020, 01:57
נתן תודה: 14 פעמים
קיבל תודה: 196 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נסיון הסבר מדוע שתקו הת"ח בעת שקמצא זרק את בר קמצא מהסעודה

שליחה על ידי בחור צעיר » 30 יולי 2020, 13:46

כמדומה שהעניין הוא שבר קמצא היה מן הצדוקים, אויביהם של החכמים, ולכן התירו מכך לעשות לו, ואפ"ה ארע בעקבות זה מה שארע.


יכילנא למימר
הודעות: 38
הצטרף: 20 יולי 2020, 20:36
מיקום: ירושלים עיה"ק
נתן תודה: 2 פעמים
קיבל תודה: 3 פעמים
סטטוס: מחובר

Re: נסיון הסבר מדוע שתקו הת"ח בעת שקמצא זרק את בר קמצא מהסעודה

שליחה על ידי יכילנא למימר » 30 יולי 2020, 13:58

ששמואל כתב:
11 פברואר 2020, 16:21
שמעתי פעם מר' שלמה לוינשטיין שמסביר כך (בקצרה):
הרי קמצא ידע שבעל הסעודה מסוכסך איתו ולמרות זאת הוא הגיע כי הוא חשב שבעל הבית רוצה להתפייס איתו ולבקש מחילה וא"כ כשהתברר לו הטעות למה הוא לא ניסה מעצמו להתפייס הרי מבחינתו הוא מוכן להשלים? אלא מאי הוא לא יכול לבקש מחילה ולרצות אותו למרות שבעצם הוא מוכן להשלים ולכן הוא מוכן לשלם את המנה שלו, חצי סעודה ואפי' את כל הסעודה העיקר לא לבקש סליחה!!!!
פלא שחכמים לא מצאו מקום להתערב בכזה ויכוח?
מנין לך שהצד השני היה מוכן להתפיס
 


איטשע מאיר לורנץ
הודעות: 667
הצטרף: 18 דצמבר 2017, 20:41
נתן תודה: 78 פעמים
קיבל תודה: 150 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נסיון הסבר מדוע שתקו הת"ח בעת שקמצא זרק את בר קמצא מהסעודה

שליחה על ידי איטשע מאיר לורנץ » 30 יולי 2020, 14:14

אימרא שמעתי על כך שאמרו חז"ל

מפני קמצא בר קמצא חרבה ירושלים

מילא בר קמצא מובן הדבר, אך מה אשם קמצא בכך שמשרתו של אותו בעל הבית טעה בשמו

וההסבר הוא, כי כאשר ידידך עושה שמחה, אינך צריך לחכות שיזמינך אלא בוא מאליך אליו


איטשע מאיר לורנץ
הודעות: 667
הצטרף: 18 דצמבר 2017, 20:41
נתן תודה: 78 פעמים
קיבל תודה: 150 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נסיון הסבר מדוע שתקו הת"ח בעת שקמצא זרק את בר קמצא מהסעודה

שליחה על ידי איטשע מאיר לורנץ » 30 יולי 2020, 14:15

HaimL כתב:
11 פברואר 2020, 08:51
לא קמצא גירש את בר קמצא.

מסתימת הלשון, אפשר להבין שקמצא היה אביו של בר קמצא. ואיך ייתכן שיהיה האב אוהב (דרחמיה קמצא) והבן שונא (ובעל דבביה בר קמצא). אם בר קמצא לא שמע לאביו, להיות אוהבו של בעה"ב, ואם קמצא היה יכול לאהוב ולשבת בסעודה שאין בנו רשאי להיות בה, מחמת השנאה מצד בעל הבית, א"כ אין תימה דאזל בר קמצא ואכל קורצא בי מלכא. ואח"כ כמדומני שמצאתי חבר לטעמי בין המפרשים, אבל אני צריך לעיין בזה שוב

ואם ליישב את תמיהתו של פותח הנושא, אפשר לבאר, שמאחר והייתה מחלוקת בין האב לבן, דרחמיה קמצא ובעל דבביה בר קמצא, מסתמא, לא היה ניחא לקמצא שבנו יהיה בסעודתו של אוהבו, ולכן חכמים צידדו באב, שהרי ממילא בר קמצא בנו חייב בכבודו, וצריך לצאת.

משמע כך היה שמו
מנין לך שהיה בנו?


בחור צעיר
הודעות: 503
הצטרף: 17 אפריל 2020, 01:57
נתן תודה: 14 פעמים
קיבל תודה: 196 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נסיון הסבר מדוע שתקו הת"ח בעת שקמצא זרק את בר קמצא מהסעודה

שליחה על ידי בחור צעיר » 30 יולי 2020, 14:21

מש"כ לעיל שבר קמצא זה היה מן הצדוקים, כ"כ בעל דורות הראשונים ח"א כרך חמישי, והדברים מבוארים מיניה וביה, כי מי מאנשי ירושלים הכשרים היה הולך להלשין לקיסר ולגרום לחורבן ירושלים, רק הצדוקים ובית אגריפס הרשעים, וא"כ מוכח שהוא היה רשע, וזו הסיבה ששתקו ואעפ"כ נתבעו על כך כי לא הגיע לו הבזיון הזה.
והדברים מתחברים עם דברי הנצי"ב הידועים בקדמת העמק שנדונו לאחרונה כאן, שהשנאת חינם היתה בין הקבוצות בירושלים.


אוי טאטע זיסער
הודעות: 20
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:31
קיבל תודה: 3 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: נסיון הסבר מדוע שתקו הת"ח בעת שקמצא זרק את בר קמצא מהסעודה

שליחה על ידי אוי טאטע זיסער » 30 יולי 2020, 14:59

ייעוץ תורני כתב:
11 אוגוסט 2019, 20:40
אולי לא ידעו מי נגד מי ומה וכמה ולמה הוא עשה לו לפני כן
ובסה"כ היה להם שכל לא להתערב בפזיזות באמצע הסיפור...

הרב שך היה אוהב לספר על בעל ואשה שישבו להתדיין אצל הרב/היועץ.
ופתאום 'בום' היא דוחפת את הבעל דחיפה הגונה.
אומר הבעל:
הרב אתה רואה איך היא מתנהגת!
אומרת האשה בדמעות:
אם הרב היה יודע איזו צביטה הגונה חטפתי הרגע מתחת לשולחן...

והיה אומר הרב שך - לרבנים ליועצים לקרובים ולמתערבים:
לפני שבטוחים שאכן אנו זוכים במצוה הגדולה להציל עשוק מיד עושקו
צריך לוודא היטב שהסיפור >כולו< אכן הגיע לידינו.
לפי הסבר זה, הרי שצדקו בזה שלא התערבו.
למה אכן נענשו על זה?
 


HaimL
הודעות: 3425
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 488 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: נסיון הסבר מדוע שתקו הת"ח בעת שקמצא זרק את בר קמצא מהסעודה

שליחה על ידי HaimL » 30 יולי 2020, 15:13

פיילוט 0.4 כתב:
30 יולי 2020, 13:23
HaimL כתב:
11 פברואר 2020, 08:51
לא קמצא גירש את בר קמצא.

מסתימת הלשון, אפשר להבין שקמצא היה אביו של בר קמצא. ואיך ייתכן שיהיה האב אוהב (דרחמיה קמצא) והבן שונא (ובעל דבביה בר קמצא). אם בר קמצא לא שמע לאביו, להיות אוהבו של בעה"ב, ואם קמצא היה יכול לאהוב ולשבת בסעודה שאין בנו רשאי להיות בה, מחמת השנאה מצד בעל הבית, א"כ אין תימה דאזל בר קמצא ואכל קורצא בי מלכא. ואח"כ כמדומני שמצאתי חבר לטעמי בין המפרשים, אבל אני צריך לעיין בזה שוב

ואם ליישב את תמיהתו של פותח הנושא, אפשר לבאר, שמאחר והייתה מחלוקת בין האב לבן, דרחמיה קמצא ובעל דבביה בר קמצא, מסתמא, לא היה ניחא לקמצא שבנו יהיה בסעודתו של אוהבו, ולכן חכמים צידדו באב, שהרי ממילא בר קמצא בנו חייב בכבודו, וצריך לצאת.
הפירוש היה יכול להיות יפה - אם לא שהוא מונח על כרעי התרנגולת
שלא הוזכר בשום מקום שהיו האב והבן בעלי מחלוקת, ובפרט שאין בכח האב לצוות על בנו לאהוב או להמנע.

עיין במהרש"א
 


HaimL
הודעות: 3425
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 488 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: נסיון הסבר מדוע שתקו הת"ח בעת שקמצא זרק את בר קמצא מהסעודה

שליחה על ידי HaimL » 30 יולי 2020, 15:14

איטשע מאיר לורנץ כתב:
30 יולי 2020, 14:15
HaimL כתב:
11 פברואר 2020, 08:51
לא קמצא גירש את בר קמצא.

מסתימת הלשון, אפשר להבין שקמצא היה אביו של בר קמצא. ואיך ייתכן שיהיה האב אוהב (דרחמיה קמצא) והבן שונא (ובעל דבביה בר קמצא). אם בר קמצא לא שמע לאביו, להיות אוהבו של בעה"ב, ואם קמצא היה יכול לאהוב ולשבת בסעודה שאין בנו רשאי להיות בה, מחמת השנאה מצד בעל הבית, א"כ אין תימה דאזל בר קמצא ואכל קורצא בי מלכא. ואח"כ כמדומני שמצאתי חבר לטעמי בין המפרשים, אבל אני צריך לעיין בזה שוב

ואם ליישב את תמיהתו של פותח הנושא, אפשר לבאר, שמאחר והייתה מחלוקת בין האב לבן, דרחמיה קמצא ובעל דבביה בר קמצא, מסתמא, לא היה ניחא לקמצא שבנו יהיה בסעודתו של אוהבו, ולכן חכמים צידדו באב, שהרי ממילא בר קמצא בנו חייב בכבודו, וצריך לצאת.

משמע כך היה שמו
מנין לך שהיה בנו?
עיין במהרש"א
 


חסידי קדמאי
הודעות: 218
הצטרף: 24 מרץ 2019, 13:14
נתן תודה: 26 פעמים
קיבל תודה: 19 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נסיון הסבר מדוע שתקו הת"ח בעת שקמצא זרק את בר קמצא מהסעודה

שליחה על ידי חסידי קדמאי » 30 יולי 2020, 15:21

פיילוט 0.4 כתב:
30 יולי 2020, 13:23
HaimL כתב:
11 פברואר 2020, 08:51
לא קמצא גירש את בר קמצא.

מסתימת הלשון, אפשר להבין שקמצא היה אביו של בר קמצא. ואיך ייתכן שיהיה האב אוהב (דרחמיה קמצא) והבן שונא (ובעל דבביה בר קמצא). אם בר קמצא לא שמע לאביו, להיות אוהבו של בעה"ב, ואם קמצא היה יכול לאהוב ולשבת בסעודה שאין בנו רשאי להיות בה, מחמת השנאה מצד בעל הבית, א"כ אין תימה דאזל בר קמצא ואכל קורצא בי מלכא. ואח"כ כמדומני שמצאתי חבר לטעמי בין המפרשים, אבל אני צריך לעיין בזה שוב

ואם ליישב את תמיהתו של פותח הנושא, אפשר לבאר, שמאחר והייתה מחלוקת בין האב לבן, דרחמיה קמצא ובעל דבביה בר קמצא, מסתמא, לא היה ניחא לקמצא שבנו יהיה בסעודתו של אוהבו, ולכן חכמים צידדו באב, שהרי ממילא בר קמצא בנו חייב בכבודו, וצריך לצאת.
הפירוש היה יכול להיות יפה - אם לא שהוא מונח על כרעי התרנגולת
שלא הוזכר בשום מקום שהיו האב והבן בעלי מחלוקת, ובפרט שאין בכח האב לצוות על בנו לאהוב או להמנע.


הוזכר והוזכר בכמה מהמפרשים על הגמ' גיטין שם


בן יקר
הודעות: 3
הצטרף: 30 יולי 2020, 14:19
קיבל תודה: 1 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: נסיון הסבר מדוע שתקו הת"ח בעת שקמצא זרק את בר קמצא מהסעודה

שליחה על ידי בן יקר » 30 יולי 2020, 15:38

בבן יהוידע כתב שלא ראו [הת"ח] שהוציא אותו ורק הוא בעצמו חשב ששמו לב ע"ש

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “גיטין”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 0 אורחים