אפילו מאה

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם המסכת והדף המדויק עליו נסוב הדיון

פותח הנושא
שמואל דוד
הודעות: 196
הצטרף: 15 אפריל 2016, 15:01
נתן תודה: 11 פעמים
קיבל תודה: 21 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

אפילו מאה

שליחה על ידי שמואל דוד » 18 אוגוסט 2019, 19:46

מצינו במשנה וגמרא ׳ואפילו מאה׳ כו׳ ולפעמים מצינו לשון אלף או ריבוא. יש לעיין מדוע לפעמים נקט הגמרא רבותא בלשון ״מאה״ ולפעמים בלשון ״אלף״ האם יש יותר חידוש באלף ממאה. גם מצאתי כמה פעמים בגמרא הלשון ״מאה״ והרמב״ם כתב ״אלף״ וצריך עיון מדוע שינה מלשון הגמרא. לדוגמא: עי׳ סנהדרין דף ח. יהא חביב עליך דין פרוטה כדין מאה עיין רש"י בד"ה לאקדומיה וז"ל אם בא לפניך דין של פרוטה וחזר ובא דין אחר של מנה הקודם לפניך הקדם לחתוך ע"כ וצע"ק מדוע שינה רש"י מלשון הגמרא "מאה" מנה, הרי זה ממעט חידוש של הגמרא. והרמב"ם כתב ״אלף״ מנה ע״ש. וע״ע במשנה תמורה כט. ואיזהו אתנן האומר לזונה הוליך טלה זה בשכרך אפי' הן ״מאה״ כולן אסורין כו׳ ועיין שם בגמרא ורש״י. ועיין הגר״א שכתב שרש״י גורס ״שתים״ במקום ״מאה״ ע״ש וצ״ע. ועיין רמב״ם הלכות איסורי מזבח שכתב ״אלף״ ועי׳ בשיעורי רבינו משולם דוד הלוי בתמורה שם.


מתחזק
סטטוס: לא מחובר

Re: אפילו מאה

שליחה על ידי מתחזק » 18 אוגוסט 2019, 21:18

על מה כתוב אלף? 
יש לומר שמאה כתוב ביחס לאחד. פרוטה אחת כמו מאה
נתון תיתן לא רק פעם אחת אלא אפילו מאה פעמים.
האם זה מסתדר בכל מקום?


כרם
משתמש ותיק
הודעות: 346
הצטרף: 13 ספטמבר 2017, 15:52
נתן תודה: 28 פעמים
קיבל תודה: 110 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אפילו מאה

שליחה על ידי כרם » 19 אוגוסט 2019, 13:04

כל ענין המספרים במשניות לא ברור אצלי, לפעמים משתמשים במספר שהוא לאו דוקא המינימלי, מסתמא יש מי שכתב על זה והבקיאים (או המרשתתים המומחים) ימצאו.


פותח הנושא
שמואל דוד
הודעות: 196
הצטרף: 15 אפריל 2016, 15:01
נתן תודה: 11 פעמים
קיבל תודה: 21 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אפילו מאה

שליחה על ידי שמואל דוד » 19 אוגוסט 2019, 16:04

יישר כח להמגיבים

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 2 אורחים