עירובין דף מ: - טעימת כוס של ברכה על ידי קטן

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם המסכת והדף המדויק עליו נסוב הדיון

פותח הנושא
זקן ויושב בישיבה
סטטוס: לא מחובר

עירובין דף מ: - טעימת כוס של ברכה על ידי קטן

שליחה על ידי זקן ויושב בישיבה » 21 אוגוסט 2019, 00:59

עירובין דף מ: 'לברוך עליה ולנחיה המברך צריך שיטעום ליתביה לינוקא'
וכתב רש"י ד"ה ליתביה לינוקא. לשתותו לאחר שיברך עליו דהאי שיטעום דקאמר לאו דווקא קאמר אמברך דהוא הדין כי שתי אחרינא דטעמא משום דגנאי הוא לכוס של ברכה שלא יהנה אדם ממנו לאלתר שתהא ברכת היין דבורא פרי הגפן שלא לצורך ומכי טעם ליה אחרינא שפיר דמי וכדתניא נמי בגמרא דפרק ראוהו בית דין (ר''ה כט:) לא יפרוס אדם פרוסה לאורחין אלא אם כן אוכל עמהם שהרי הן יכולין לעשות אבל פורס הוא לבניו ולבני ביתו כדי לחנכן במצות ואף על פי שהוא לא טעם אלא בניו שפיר דמי ואף על פי שבירך עליה ברכת המוציא עכ"ל 
ולא זכיתי להבין מה מצא רש"י בהך ברייתא דפורס הוא לבניו ולבני ביתו, עיי"ש בגמרא בר"ה שמבואר שאין דין של יצא מוציא בברכת הנהנין ועל זה אמרינן דאף דלא יפרוס לאחרים כשאינו אוכל עמהם, מכל מקום לבניו ובני ביתו יכול לפרוס משום חינוך. אבל בסוגיא בעירובין אין צריך לזה כלל, שהרי אין זה ברכת הנהנין, וכמו שמבואר בגמרא לענין ברכת הגפן של קידוש שיכול להוציא אחרים הוא הדין בברכת הזמן יכול להוציא אחרים מעיקר הדין.
וגם לשון רש"י שכתב לא יפרוס אדם פרוסה לאורחין אלא אם כן אוכל עמהם שהרי הן יכולין לעשות צריך עיון דהטעם הוא משום שבברכת הנהנין אין דין ערבות כמו שביאר רש"י בראש השנה ומהו הטעם החדש שכתב רש"י משום שהן יכולין לעשות, והרי דינא הוא דבברכת הנהנין אינו יכול להוציא אף את מי שאינו בקי.


כלפי ליא
משתמש ותיק
הודעות: 1224
הצטרף: 22 ינואר 2017, 19:40
נתן תודה: 80 פעמים
קיבל תודה: 347 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עירובין דף מ: - טעימת כוס של ברכה על ידי קטן

שליחה על ידי כלפי ליא » 21 אוגוסט 2019, 11:25

בית שלמה או"ח יד אות ב [והוא גם באהע"ז סי' פא]
וכבר כת' הביאוה"ל סי' קצ ס"ד שמדברי רש"י אלו אין להוכיח כלום כי דבריו סתומין מרישא לסיפא.
וכבר האריכו ליישב


ayedavid
משתמש ותיק
הודעות: 247
הצטרף: 14 אפריל 2019, 22:27
נתן תודה: 81 פעמים
קיבל תודה: 52 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עירובין דף מ: - טעימת כוס של ברכה על ידי קטן

שליחה על ידי ayedavid » 21 אוגוסט 2019, 12:04

אולי קצת בדוחק ליישב חלק מהקושיות: יש לחלק בין קידוש לבין ברכת הזמן, שבקידוש היין הוא חלק מהמצווה וברכת הכוס היא הכרח לצורך השתייה ולכן מוציאים בה אחרים מדין ערבות. משא"כ בברכת הזמן שאין חשיבות בשתיית היין אלא שנצרכת הברכה על הכוס, וכיוון שהברכה היא צורך, מהדין לא היה צריך בכלל לשתות, והצריכו לשתות רק מכיוון שגנאי לכוס של ברכה שלא ישתו ממנה. ונשאר קשה איך שתיית הקטן פוטרת את הגנאי, ושמא שתיית קטן אחרי ברכת הגדול אינה כלום, ולכן הביא ברייתא בה רואים שלצורך חינוך שתיית הקטן נחשבת כדי שהגדול יברך עבורה, וממילא גם אצלנו לא יהיה גנאי לכוס כי יש שתייה אחריה.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה
  • ברכה על כוס שניה בליל הסדר
    על ידי ח.ש. » 03 אפריל 2019, 17:02 » ב פסח
    5 תגובות
    226 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי הכהן
    04 אפריל 2019, 15:00
  • עירובין לט. מתנה אדם על הכלכלה ביו"ט ראשון ואוכלה בשני
    על ידי זקן ויושב בישיבה » 06 פברואר 2019, 23:51 » ב ש"ס ודף היומי
    1 תגובות
    153 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי האחד בא לגור
    07 פברואר 2019, 23:03
  • עירובין פט ע"ב טלטול ד"א בחצר שלא עירבו
    על ידי בר בי רב » 20 מאי 2019, 19:19 » ב ש"ס ודף היומי
    1 תגובות
    115 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי בר בי רב
    20 מאי 2019, 23:35
  • לטהר את השרץ (עירובין יג:)
    על ידי יהודה1 » 27 יוני 2019, 08:59 » ב ש"ס ודף היומי
    0 תגובות
    134 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי יהודה1
    27 יוני 2019, 08:59
  • האם אפשר לפדות בן על ידי כהנת - תולדות
    על ידי גל גל » 04 נובמבר 2018, 17:18 » ב הלכה ומנהג
    3 תגובות
    187 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי משה בטיטו
    11 נובמבר 2018, 23:22

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 2 אורחים