אפקיעהו רבנן לקידושין

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם המסכת והדף המדויק עליו נסוב הדיון

פותח הנושא
תלמיד חבר
הודעות: 72
הצטרף: 09 אוקטובר 2018, 04:07
נתן תודה: 3 פעמים
קיבל תודה: 4 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

אפקיעהו רבנן לקידושין

שליחה על ידי תלמיד חבר » 26 אוגוסט 2019, 15:57

הגמ' בדף לג. בגיטין מביאה דין שיכולים רבנן להפקיע קידושין כאשר הם אינם מרוצים מהליכים מבוימים שנעשו בו כדוגמת אדם ששלח גט וביטלו שלא בפני האשה או השליח וביררה הגמ' האיך יכולים וכתבה שאם קדיש בכספא ניחא כיון שרבנן יכולים להפוך את נתינת המעות למפרע לנתינת מעות בתורת מתנה וא"כ כבר אינו קידושין.
ובאתי לברר איך והאם זה עובד מדין כל דמקדש וממילא רבנן החילו על נתינת המעות בשם נתינה ולא שם קידושין או שזה מדין הפקר בי"ד הפקר.


שניאור
משתמש ותיק
הודעות: 569
הצטרף: 19 מאי 2019, 17:31
נתן תודה: 286 פעמים
קיבל תודה: 141 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אפקיעהו רבנן לקידושין

שליחה על ידי שניאור » 26 אוגוסט 2019, 17:20

פשוט שזה מדין הפקר ב"ד הפקר, דאילו מדין כל דמקדש זה לא משנה איך הוא קידש אם בכסף או בשטר וביאה.


ayedavid
משתמש ותיק
הודעות: 297
הצטרף: 14 אפריל 2019, 22:27
נתן תודה: 111 פעמים
קיבל תודה: 71 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אפקיעהו רבנן לקידושין

שליחה על ידי ayedavid » 26 אוגוסט 2019, 18:00

בגמ' שם וברש"י מבואר שמקדש על דעת חכמים. בכסף הגמ' אומרת שלא קשה והחשיבו נתינתו למתנה. בביאה היה קשה, שהרי בא עליה וס"ד שלא נהפוך מצוותו לעבירה, וקמ"ל ששוויוה לביאתו כזנות. בשטר כלל לא קשה כיוון שהוא רק נייר ומסתמא ביטלוהו.

רש"י שם מביא פירוש אחר, שרק בכסף נאמר שעל דעת חכמים מקדש, ודוחה אותו.


אחד התלמידים
משתמש ותיק
הודעות: 1385
הצטרף: 01 ינואר 2016, 08:53
נתן תודה: 97 פעמים
קיבל תודה: 370 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אפקיעהו רבנן לקידושין

שליחה על ידי אחד התלמידים » 26 אוגוסט 2019, 19:19

ayedavid כתב:
26 אוגוסט 2019, 18:00
בגמ' שם וברש"י מבואר שמקדש על דעת חכמים. בכסף הגמ' אומרת שלא קשה והחשיבו נתינתו למתנה. בביאה היה קשה, שהרי בא עליה וס"ד שלא נהפוך מצוותו לעבירה, וקמ"ל ששוויוה לביאתו כזנות. בשטר כלל לא קשה כיוון שהוא רק נייר ומסתמא ביטלוהו.

רש"י שם מביא פירוש אחר, שרק בכסף נאמר שעל דעת חכמים מקדש, ודוחה אותו.

רש"י לא מביא פירוש שרק בכסף הפקיעו קידושין. הוא מביא פירוש רבותיו דמה שהקשה הגמ' תינח קידש בכספא, היינו משום שקידושי כסף מדברי סופרים, ומשום זה היה פשוט יותר להגמ' דשייך הפקעת קידושין. ורש"י הקשה שזה דרשה גמורה ומדאורייתא. אבל מפורש בגמ' שבכל אופן שייך הפקעת קידושין.


פותח הנושא
תלמיד חבר
הודעות: 72
הצטרף: 09 אוקטובר 2018, 04:07
נתן תודה: 3 פעמים
קיבל תודה: 4 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אפקיעהו רבנן לקידושין

שליחה על ידי תלמיד חבר » 26 אוגוסט 2019, 21:08

שניאור כתב:
26 אוגוסט 2019, 17:20
פשוט שזה מדין הפקר ב"ד הפקר, דאילו מדין כל דמקדש זה לא משנה איך הוא קידש אם בכסף או בשטר וביאה.

אם זה מדין הפקר בי"ד הפקר עלינו להבין האיך שייך דין כזה שבי"ד יפעלו בממוני למפרע

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח