הנהלת "פורום לתורה" מאחלת לכל חו"ר שנה טובה ומתוקה, שנת בריאות ושלווה. שימלא ה' לבנו משאלות טובות, וימלא משאלות לבנו לטובה. אכי"ר

אפקיעהו רבנן לקידושין

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם המסכת והדף המדויק עליו נסוב הדיון

פותח הנושא
תלמיד חבר
הודעות: 121
הצטרף: 09 אוקטובר 2018, 04:07
נתן תודה: 18 פעמים
קיבל תודה: 25 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

אפקיעהו רבנן לקידושין

שליחה על ידי תלמיד חבר » 26 אוגוסט 2019, 15:57

הגמ' בדף לג. בגיטין מביאה דין שיכולים רבנן להפקיע קידושין כאשר הם אינם מרוצים מהליכים מבוימים שנעשו בו כדוגמת אדם ששלח גט וביטלו שלא בפני האשה או השליח וביררה הגמ' האיך יכולים וכתבה שאם קדיש בכספא ניחא כיון שרבנן יכולים להפוך את נתינת המעות למפרע לנתינת מעות בתורת מתנה וא"כ כבר אינו קידושין.
ובאתי לברר איך והאם זה עובד מדין כל דמקדש וממילא רבנן החילו על נתינת המעות בשם נתינה ולא שם קידושין או שזה מדין הפקר בי"ד הפקר.


שניאור
הודעות: 951
הצטרף: 19 מאי 2019, 17:31
נתן תודה: 654 פעמים
קיבל תודה: 301 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אפקיעהו רבנן לקידושין

שליחה על ידי שניאור » 26 אוגוסט 2019, 17:20

פשוט שזה מדין הפקר ב"ד הפקר, דאילו מדין כל דמקדש זה לא משנה איך הוא קידש אם בכסף או בשטר וביאה.


ayedavid
הודעות: 508
הצטרף: 14 אפריל 2019, 22:27
נתן תודה: 287 פעמים
קיבל תודה: 149 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אפקיעהו רבנן לקידושין

שליחה על ידי ayedavid » 26 אוגוסט 2019, 18:00

בגמ' שם וברש"י מבואר שמקדש על דעת חכמים. בכסף הגמ' אומרת שלא קשה והחשיבו נתינתו למתנה. בביאה היה קשה, שהרי בא עליה וס"ד שלא נהפוך מצוותו לעבירה, וקמ"ל ששוויוה לביאתו כזנות. בשטר כלל לא קשה כיוון שהוא רק נייר ומסתמא ביטלוהו.

רש"י שם מביא פירוש אחר, שרק בכסף נאמר שעל דעת חכמים מקדש, ודוחה אותו.


אחד התלמידים
הודעות: 1767
הצטרף: 01 ינואר 2016, 08:53
נתן תודה: 144 פעמים
קיבל תודה: 543 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אפקיעהו רבנן לקידושין

שליחה על ידי אחד התלמידים » 26 אוגוסט 2019, 19:19

ayedavid כתב:
26 אוגוסט 2019, 18:00
בגמ' שם וברש"י מבואר שמקדש על דעת חכמים. בכסף הגמ' אומרת שלא קשה והחשיבו נתינתו למתנה. בביאה היה קשה, שהרי בא עליה וס"ד שלא נהפוך מצוותו לעבירה, וקמ"ל ששוויוה לביאתו כזנות. בשטר כלל לא קשה כיוון שהוא רק נייר ומסתמא ביטלוהו.

רש"י שם מביא פירוש אחר, שרק בכסף נאמר שעל דעת חכמים מקדש, ודוחה אותו.

רש"י לא מביא פירוש שרק בכסף הפקיעו קידושין. הוא מביא פירוש רבותיו דמה שהקשה הגמ' תינח קידש בכספא, היינו משום שקידושי כסף מדברי סופרים, ומשום זה היה פשוט יותר להגמ' דשייך הפקעת קידושין. ורש"י הקשה שזה דרשה גמורה ומדאורייתא. אבל מפורש בגמ' שבכל אופן שייך הפקעת קידושין.


פותח הנושא
תלמיד חבר
הודעות: 121
הצטרף: 09 אוקטובר 2018, 04:07
נתן תודה: 18 פעמים
קיבל תודה: 25 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אפקיעהו רבנן לקידושין

שליחה על ידי תלמיד חבר » 26 אוגוסט 2019, 21:08

שניאור כתב:
26 אוגוסט 2019, 17:20
פשוט שזה מדין הפקר ב"ד הפקר, דאילו מדין כל דמקדש זה לא משנה איך הוא קידש אם בכסף או בשטר וביאה.

אם זה מדין הפקר בי"ד הפקר עלינו להבין האיך שייך דין כזה שבי"ד יפעלו בממוני למפרע


מעל הסטנדרט
הודעות: 611
הצטרף: 15 מרץ 2020, 16:57
נתן תודה: 115 פעמים
קיבל תודה: 107 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אפקיעהו רבנן לקידושין

שליחה על ידי מעל הסטנדרט » 18 מרץ 2020, 08:57

ברש"י כתובות ג. ד"ה כל, מבואר דגר דין אפקיעינהו הוא תנאי שקידש על דעת חכמים.
ובתוס' ב"ב מח: מבואר דהוא משום דיש כוח לחכמים לעקור דבר מהתורה. ולמד מהתוס' בערוך לנר יבמות קי. דפעמים יש כוח לחכמים לעקור מהתורה אף בקום ועשה.
וראה בענין זה עוד בקובץ שיעורים ב"ב או' רו.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה
  • במקום צער לא גזרו רבנן
    על ידי שמואל דוד » 11 יוני 2020, 08:03 » ב הלכה ומנהג
    8 תגובות
    128 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי שניאור
    14 יוני 2020, 09:48

חזור אל “גיטין”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 0 אורחים