סוטה כ. מכאן אומר בן עזאי חייב אדם ללמד את בתו תורה

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם המסכת והדף המדויק עליו נסוב הדיון

פותח הנושא
אוריאל
משתמש ותיק
הודעות: 1386
הצטרף: 26 יוני 2017, 22:51
נתן תודה: 646 פעמים
קיבל תודה: 453 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

סוטה כ. מכאן אומר בן עזאי חייב אדם ללמד את בתו תורה

שליחה על ידי אוריאל » 13 ספטמבר 2019, 13:35

"אם יש לה זכות היתה תולה לה יש זכות תולה שנה אחת יש זכות תולה ב' שנים יש זכות תולה ג' שנים מכאן אומר בן עזאי חייב אדם ללמד את בתו תורה שאם תשתה תדע שהזכות תולה לה. ר''א אומר כל המלמד בתו תורה (כאילו) לומדה תפלות" (סוטה כ.).

מבואר, שלבן עזאי חייב אדם ללמד את ביתו תורה, כדי שתדע שהזכות תולה לה. לכאו' קשה, לצורך מה חשוב כל כך שתדע שהזכות תולה לה? ומה יהיה אסון אם לא תדע?. עוד קשה, דמפני ענין זה לבד תלמד את כל התורה? ומדוע לא ילמד אדם את ביתו רק הדבר הזה? ועוד קשה, שהרי אם הצורך הוא שהסוטה תדע שהזכות תולה לה, שיודיע הכהן דבר זה לסוטה קודם ההשקאה.
ונראה, דלבן עזאי ענין זה הרי הוא כסימן, שאם אישה תלמד את הענין הזה, גם בלי קשר ישיר לסוטה, אבל היא תראה ותוציא מזה כמה חשוב וכמה גדולה הזכות דמצוה, שיש לה כח לעכב הפורענות על איסור כזה משך ג' שנים, ומפני זה תבוא לדקדק במצוות ולהרבות בזכיות. ולכן אדם חייב ללמד את זה את בתו, כי אין זה קשור דוקא להשקאת הסוטה. ובאמת גם אין ענין ללמד דוקא ענין זה, אלא מכל התורה כולה אשה יכולה להפיק לקח ומוסר כדרך שאמרו מעשה אבות סימן לבנים, ולכן מחוייב האדם ללמד זה את בתו.

והנה פליגי בגמרא מנין שזכות תולה לסוטה. ולמסקנא תנא דמתני' מנו רבי שמעון, דיליף למה מדברי קבלה מדכתיב בדנבוכדנצר שתלה לו שנה אחת. והעיר שם הרש"ש דא"כ מהו שאמרו בגמרא "חייב אדם ללמד את בתו תורה", והלא אין זה בתורה הלימוד הזה, אלא בדברי קבלה, וכתב דגם הנ"ך נכללים בשם "תורה".

אולם באמת בשו"ע סי' רמ"ו נפסק דאם מלמד את בנו תורה כאילו מלמדה תפלות, בד"א בתורה שבעל פה, אבל תורה שבכתב לא ילמדנה בתחילה אבל אינו כמלמדה תיפלות. וכתב שם הגר"א דפוסק השו"ע דלא כבן עזאי. לפ"ז נמצא שרבי אלעזר שאמר כאילו מלמדה תיפלות איירי על תורה שבעל פה, ועלה פליג בן עזאי וס"ל דחייב אדם ללמד את בתו תורה. ומשמע לפ"ז לכאורה דלבן עזאי חייב אדם ללמד את בתו תורה הכוונה גם תורה שבעל פה. וכנראה הוא מטעם, שגם בש"ס ובתורה שבע"פ יש הרבה מאמרי מוסר ויראה. ואף הלימוד לסוטה שזכות תולה אפשר שגם אם תלמד הנביא לא תדענו, אלא רק עם דרשת ר"ש, ובפרט שאמר אין ראיה לדבר, אלא זכר לדבר, לכך נחשב זה לתורה שבעל פה. אמנם אין מסתבר שאדם ילמד את בתו את לבן עזאי את כל הש"ס, אבל המכוון שילמד אותה תורה שבכתב עם פירושי חז"ל הנוגעים לזה, כי תוכל ללמוד מזה לקח ומוסר, וכנ"ל, ודו"ק.

ולפ"ז מה שאמר בן עזאי חייב אדם ללמד את בתו תורה, כלול בזה גם תושבע"פ, וכמשנ"ת. ודו"ק. ועדיין יל"ע בכ"ז, ואמכל"י. עיין עוד מהרצ"ח.

  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח