שאלה בפסחים דף מג עמוד א'

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם המסכת והדף המדויק עליו נסוב הדיון

פותח הנושא
תורה לשמה
הודעות: 36
הצטרף: 05 אוקטובר 2019, 21:41
נתן תודה: 18 פעמים
קיבל תודה: 10 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

שאלה בפסחים דף מג עמוד א'

שליחה על ידי תורה לשמה » 05 אוקטובר 2019, 21:55

בגמר' ור''א עירובו בלאו מנא ליה דכתיב כל מחמצת לא תאכלו, אי הכי כרת  נמי לחייב דהא כתיב כי  אוכל מחמצת ונכרתה, ההוא מיבעי ליה לכדתניא חמץ אין לי אלא שנתחמץ מאליו, מחמת דבר אחר מניין ת''ל כל מחמצת ונכרתה, אי הכי דלאו נימי להכי הוא דאתי וכאן לא מובן לי, הרי שאלת הגמר' אם המלה מחמצת הולכת על חיוב כרת בחמץ שנתחמץ ע''י דבר אחר א''כ הלאו של ר''א שדורש  ללאו על כל חמץ שנתערב בתערובות אחרות שהוא בלאו ומלקות שנדרוש אותו גם על חמץ שנתחמץ ע''י דבר אחר שהוא במלקות ולא כפי שר''א דורש אותו, ולא מובן לי הרי אם קיים פסוק שמחייב כרת על חמץ שנתחמץ ע''י דבר אחר איך רוצה הגמר' ללמוד מפסוק אחר שחייבים גם מלקות, הרי הכלל הוא שחיוב כרת פוטרת אותו ממלקות?
ולעונים יבורך


ayedavid
משתמש ותיק
הודעות: 292
הצטרף: 14 אפריל 2019, 22:27
נתן תודה: 104 פעמים
קיבל תודה: 68 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שאלה בפסחים דף מג עמוד א'

שליחה על ידי ayedavid » 05 אוקטובר 2019, 22:06

הגמ' אומרת שאותו פסוק שדרשת על לאו, לא תדרוש על לאו לעניין עירובו אלא תדרוש כ'אזהרה' לגבי שנתחמץ ע"י דבר אחר, ואז מפסוק אחד תהיה לו אזהרה ומהפסוק השני חיוב כרת.


פותח הנושא
תורה לשמה
הודעות: 36
הצטרף: 05 אוקטובר 2019, 21:41
נתן תודה: 18 פעמים
קיבל תודה: 10 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שאלה בפסחים דף מג עמוד א'

שליחה על ידי תורה לשמה » 05 אוקטובר 2019, 22:27

תודה על התשובה המהירה, ועדיין לא מובן לי דהרי כלל הוא [ראה מכות יג עמוד ב] דכרת אינו צריך אזהרה א''כ הרי שהלאו שר' אליעזר דורש אותו לחמץ עם תערובות לא יכול להיות כאזהרה לכרת


ayedavid
משתמש ותיק
הודעות: 292
הצטרף: 14 אפריל 2019, 22:27
נתן תודה: 104 פעמים
קיבל תודה: 68 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שאלה בפסחים דף מג עמוד א'

שליחה על ידי ayedavid » 05 אוקטובר 2019, 23:19

הסתכלתי שם ואני לא חושב שזו המסקנה. מובן שלשיטת רבי יצחק אזהרה לא נצרכת לאפשרות של מלקות, ולכן התוס' שואלים אם כן לשיטתו למה נכתבו אזהרות בכריתות. וכן מובא שם שכרת לא צריך התראה - דהיינו שלא צריך להתרות בו כדי לחייבו כמו בשאר מיתות. אבל בכל אופן אזהרות נכתבו גם לכריתות.


פותח הנושא
תורה לשמה
הודעות: 36
הצטרף: 05 אוקטובר 2019, 21:41
נתן תודה: 18 פעמים
קיבל תודה: 10 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שאלה בפסחים דף מג עמוד א'

שליחה על ידי תורה לשמה » 05 אוקטובר 2019, 23:35

ישר כח גמור עזרת לי מאוד


משה נפתלי
משתמש ותיק
הודעות: 375
הצטרף: 02 ינואר 2019, 10:42
נתן תודה: 19 פעמים
קיבל תודה: 125 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שאלה בפסחים דף מג עמוד א'

שליחה על ידי משה נפתלי » 12 נובמבר 2019, 13:03

תורה לשמה כתב:
05 אוקטובר 2019, 22:27
כלל הוא [ראה מכות יג עמוד ב] דעונש כרת אינו צריך אזהרה.
אדרבה! אבימי מהגרוניא, דאמר משמיה דרבא 'חייבי כריתות לא צריכי התראה', יחידאה הוא ואין הלכה כדבריו,
וסוגיא דתלמודא דאף כרת לא ענש הכתוב אלא אם כן הזהיר, כדתניא בפרק יום הכפורים:
אַזְהָרָה לְעִנּוּי שֶׁל יוֹם עַצְמוֹ לֹא לָמַדְנוּ, מִנַּיִן?
נֶאֱמַר עֹנֶשׁ בְּעִנּוּי, וְנֶאֱמַר עֹנֶשׁ בִּמְלָאכָה; מַה מְּלָאכָה לֹא עָנַשׁ אֶלָּא אִם כֵּן הִזְהִיר, אַף עִנּוּי לֹא עָנַשׁ אֶלָּא אִם כֵּן הִזְהִיר.
וכן כתב רש"י בפרק הבא על יבמתו על הא דא"ר יצחק 'למה יצאת כרת באחותו, לדונו בכרת ולא במלקות', וזה לשונו:
דְּאִי הִתְרוּ בּוֹ לְמַלְקוּת - אֵינוֹ לוֹקֶה, דְּלָאו שֶׁנִּתַּן - לְאַזְהָרַת כָּרֵת הוּא, לְפִיכָךְ אֵין לוֹקִין עָלָיו; דְּלָא הֲוָה לֵהּ לְעָנְשׁוֹ כָּרֵת אֶלָּא אִם כֵּן הִזְהִיר עָלֶיהָ, הִלְכָּךְ אַזְהָרָה לָאו לְמַלְקוּת נִתְּנָה.
וכן יסד הרמב"ם בהקדמתו לספר המצוות:
כָּל מַה שֶּׁחַיָּבִים עָלָיו מִיתַת בֵּית דִּין אוֹ כָּרֵת הוּא מִצְוַת לֹא תַעֲשֶׂה בְּהֶכְרֵחַ. וְהִנֵּה פְּעָמִים יְבָאֵר הַכָּתוּב הָעֹנֶשׁ וְהָאַזְהָרָה, וְלִפְעָמִים לֹא יְבָאֵר הָאַזְהָרָה בַּכָּתוּב בְּלָאו גָּמוּר, אֲבָל יִזְכֹּר הָעֹנֶשׁ לְבַד וְיַנִּיחַ הָאַזְהָרָה; אֲבָל הָעִקָּר אֶצְלֵנוּ: לֹא עָנַשׁ הַכָּתוּב אֶלָּא אִם כֵּן הִזְהִיר, וְאִי אֶפְשָׁר מִבִּלְתִּי הָאַזְהָרָה לְכָל מִי שֶׁחִיֵּב לוֹ עֹנֶשׁ, וְלָזֶה יֹאמַר בְּכָל מָקוֹם: עֹנֶשׁ שָׁמַעְנוּ, אַזְהָרָה מִנַּיִן, תַּלְמוּד לוֹמַר כָּךְ וָכָךְ. וְדַע זֹאת הַהַקְדָּמָה וְשָׁמְרֶהָ.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 2 אורחים