שאלה כללית בדרכו של רש״י

שמואל דוד

משתמש ותיק
האם דרכו של רש״י בתחילת כל פרק לכתוב השם של הפרק אף אין אינו מפרש על תיבות אלו כלום?
 
 

HaimL

משתמש ותיק
לא בטוח שזה מרש"י עצמו. כנראה מהמדפיסים.
 

אבר כיונה

משתמש ותיק
נראה שכן, דו"ק ותשכח
(בפ"ה דברכות בדפוס וילנא לא כתוב ברש"י 'אין עומדין' אבל בדפוסי ונציה ושונצינו כן כתוב)
 

שמואל דוד

משתמש ותיק
פותח הנושא
אבר כיונה אמר:
נראה שכן, דו"ק ותשכח
(בפ"ה דברכות בדפוס וילנא לא כתוב ברש"י 'אין עומדין' אבל בדפוסי ונציה ושונצינו כן כתוב)

ישיר כח!
 

פראנק

משתמש ותיק
רשי כתב פירושו לפני חלוקת הגמ לדפים ולא ביחד אם הגמ הוא היה חייב לכתוב על איזה פרק הוא כותב ........
 

HaimL

משתמש ותיק
פראנק אמר:
רשי כתב פירושו לפני חלוקת הגמ לדפים ולא ביחד אם הגמ הוא היה חייב לכתוב על איזה פרק הוא כותב ........
לא ידוע לנו כיצד הוא כתב (אלא אם כן ישנה בזה עדות) לי מסתבר יותר שהוא כתב על הגליון, אבל אחר כך היו רבים שהעתיקו מהגליון שלו, והעתקות מהעתקות (ולכן בתוספות, לפחות רוב התוספות, שהוא ר"א מטוך, קורא לפירושו בשם הקונטרס).
ולכן אני מניח שאת שם הפרק הוסיפו המעתיקים ואח"כ
המדפיסים. אבל אם מישהו יודע עדות בזה, אני מתעניין
 

אבר כיונה

משתמש ותיק
HaimL אמר:
לא ידוע לנו כיצד הוא כתב (אלא אם כן ישנה בזה עדות) לי מסתבר יותר שהוא כתב על הגליון

כאן https://daf-yomi.com/bookdetails.aspx?bid=72 לא משמע כך
(זה רק סקירה על הספר, לא ראיתי אותו בפנים, אבל לפי מש"כ שם יש 3 פרקים שעוסקים בבירור מבנהו וענייניו של פירוש רש"י על הש"ס)
 

אבר כיונה

משתמש ותיק
HaimL אמר:
לא ידוע לנו כיצד הוא כתב (אלא אם כן ישנה בזה עדות) לי מסתבר יותר שהוא כתב על הגליון,
בתולדות האחרונים שבש"ס עוז והדר בסוף מסכת ברכות כתבו על ר' יוסף שמואל מקראקא, בעל ההוספות למסורת הש"ס ווההגהות בסוגריים מרובעים בגמ', שהוא זה ששם את הנקודות אחרי הד"ה ברש"י. גם מפה מוכח שהוא לא כתב על הגליון
 

HaimL

משתמש ותיק
אבר כיונה אמר:
HaimL אמר:
לא ידוע לנו כיצד הוא כתב (אלא אם כן ישנה בזה עדות) לי מסתבר יותר שהוא כתב על הגליון,
בתולדות האחרונים שבש"ס עוז והדר בסוף מסכת ברכות כתבו על ר' יוסף שמואל מקראקא, בעל ההוספות למסורת הש"ס ווההגהות בסוגריים מרובעים בגמ', שהוא זה ששם את הנקודות אחרי הד"ה ברש"י. גם מפה מוכח שהוא לא כתב על הגליון
את המאמר שהבאת קראתי, ואם באמת רש"י סימן את הד"ה בעצמו (אני יודע שיש כאלו שעושים מזה מטעמים והאמת שלא בכדי), אז כמעט ברור שבאמת לא כתב על הגיליון, אלא בקונטרס נפרד.
אבל, העובדה על הגאון הנזכר, לא הבנתי את שייכותה. 
 
 
חלק עליון תַחתִית