נא' בגמ' ברכות - תניא אמרו להם ב"ה לב"ש לדבריכם מי שאכל בראש הבירה ושכח וירד ולא ברך יחזור לראש הבירה ויברך אמרו להן ב"ש לב"ה לדבריכם מי ששכח ארנקי בראש הבירה לא יעלה ויטלנה לכבוד עצמו הוא עולה לכבוד שמים לא כל שכן הנהו תרי תלמידי חד עביד בשוגג כב"ש ואשכח ארנקא דדהבא וחד עביד במזיד כב"ה ואכליה אריא רבה בב"ח הוה קאזל בשיירתא אכל ואשתלי ולא בריך אמר היכי אעביד אי אמינא להו אנשאי לברך אמרי לי בריך כל היכא דמברכת לרחמנא מברכת מוטב דאמינא להו אנשאי יונה דדהבא אמר להו אנטרו לי דאנשאי יונה דדהבא אזיל ובריך ואשכח יונה דדהבא
וצ"ע מדוע לא נא' כאן כדאי היית לחוב בעצמך שעברת על דברי בית הלל?
מתי העושה כבית שמאי מתברך?
כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם המסכת והדף המדויק עליו נסוב הדיון
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם המסכת והדף המדויק עליו נסוב הדיון
-
- הודעות: 782
- הצטרף: 11 ספטמבר 2017, 20:00
- נתן תודה: 1286 פעמים
- קיבל תודה: 423 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מתי העושה כבית שמאי מתברך?
יעקוב כתב: ↑05 מאי 2020, 02:54נא' בגמ' ברכות - תניא אמרו להם ב"ה לב"ש לדבריכם מי שאכל בראש הבירה ושכח וירד ולא ברך יחזור לראש הבירה ויברך אמרו להן ב"ש לב"ה לדבריכם מי ששכח ארנקי בראש הבירה לא יעלה ויטלנה לכבוד עצמו הוא עולה לכבוד שמים לא כל שכן הנהו תרי תלמידי חד עביד בשוגג כב"ש ואשכח ארנקא דדהבא וחד עביד במזיד כב"ה ואכליה אריא רבה בב"ח הוה קאזל בשיירתא אכל ואשתלי ולא בריך אמר היכי אעביד אי אמינא להו אנשאי לברך אמרי לי בריך כל היכא דמברכת לרחמנא מברכת מוטב דאמינא להו אנשאי יונה דדהבא אמר להו אנטרו לי דאנשאי יונה דדהבא אזיל ובריך ואשכח יונה דדהבא
וצ"ע מדוע לא נא' כאן כדאי היית לחוב בעצמך שעברת על דברי בית הלל?
עי' שו''ת הרמ"א סי' צא הובא בתוס' רעק"א ברכות פ"א מ"ג שהקשה כן. ועי' תפא"י שם בועז אות ג ועי' גם בשנות אליהו שם
-
- הודעות: 5242
- הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
- נתן תודה: 1 פעמים
- קיבל תודה: 846 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: מחובר
Re: מתי העושה כבית שמאי מתברך?
בפשטות, כי בברכת המזון ב"ה מקילים שלא להטריחו לחזור למקומו הראשון, אבל אין בזה מעלה. ובקריאת שמע, לדעת ב"ה קורא כדרכו היא מעלה בק"ש, ולמדו מהפסוק, ולא משום דלא מטרחינן ליה, ולא סגי במוטה
ובית הלל אומרים: כל אדם קורא כדרכו, שנאמר: "ובלכתך בדרך" (שם).
ובית הלל אומרים: כל אדם קורא כדרכו, שנאמר: "ובלכתך בדרך" (שם).
-
- הודעות: 5242
- הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
- נתן תודה: 1 פעמים
- קיבל תודה: 846 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: מחובר
Re: מתי העושה כבית שמאי מתברך?
ותירוץ נוסף, בדרך אפשר. באמת, בשתי ההלכות ב"ה מקילים, ואפשר לעשות כדברי ב"ש. רק בעובדא דרבי טרפון היו ליסטים, והיה לו לסמוך על דברי ב"ה ולהקל. ובעובדה דרבה בב"ח לא הייתה כל סכנה, ומותר היה לו לעשות כדברי ב"ש
-
- הודעות: 324
- הצטרף: 17 ינואר 2020, 02:24
- נתן תודה: 392 פעמים
- קיבל תודה: 89 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מתי העושה כבית שמאי מתברך?
גבריאל פולארד כתב: ↑05 מאי 2020, 08:03יעקוב כתב: ↑05 מאי 2020, 02:54נא' בגמ' ברכות - תניא אמרו להם ב"ה לב"ש לדבריכם מי שאכל בראש הבירה ושכח וירד ולא ברך יחזור לראש הבירה ויברך אמרו להן ב"ש לב"ה לדבריכם מי ששכח ארנקי בראש הבירה לא יעלה ויטלנה לכבוד עצמו הוא עולה לכבוד שמים לא כל שכן הנהו תרי תלמידי חד עביד בשוגג כב"ש ואשכח ארנקא דדהבא וחד עביד במזיד כב"ה ואכליה אריא רבה בב"ח הוה קאזל בשיירתא אכל ואשתלי ולא בריך אמר היכי אעביד אי אמינא להו אנשאי לברך אמרי לי בריך כל היכא דמברכת לרחמנא מברכת מוטב דאמינא להו אנשאי יונה דדהבא אמר להו אנטרו לי דאנשאי יונה דדהבא אזיל ובריך ואשכח יונה דדהבא
וצ"ע מדוע לא נא' כאן כדאי היית לחוב בעצמך שעברת על דברי בית הלל?
עי' שו''ת הרמ"א סי' צא הובא בתוס' רעק"א ברכות פ"א מ"ג שהקשה כן. ועי' תפא"י שם בועז אות ג ועי' גם בשנות אליהו שם
מה נכתב שם
-
- נושאים דומים
- תגובות
- צפיות
- הודעה אחרונה
-
- 45 תגובות
- 497 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי רחים רבנן
09 דצמבר 2020, 22:29
-
- 47 תגובות
- 692 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי דוד ריזל (הפרסומאי)
03 יולי 2020, 14:21
-
-
איך יכול שומע לברך לשמוע קול שופר כשאחר תוקע, הא על מצוה שאינו ביד העושה אין מברכים?
על ידי יושב אוהלים » 17 ספטמבר 2020, 18:05 » ב ענינו של יום - 30 תגובות
- 456 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי משה אמת
25 ספטמבר 2020, 09:19
-
-
- 0 תגובות
- 45 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי מתלבט
28 ינואר 2020, 10:50
-
- 9 תגובות
- 343 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי meir8
18 ינואר 2021, 21:29