יושב אוהלים
משתמש ותיק
במשנה ברכות ט: - הקורא מכאן ואילך לא הפסיד כאדם הקורא בתורה:
וברש"י דף י: בד"ה הקורא מכאן ואילך לא הפסיד - שהרי הוא כאדם שקורא אחת מכל הפרשיות שבתורה, ואע"פ שלא יצא ידי ק"ש, יש לו קבול שכר כעוסק בתורה:
שאלני נכדי היקר שיחי' - מאי קמשמע לן שמקבל שכר כקורא בתורה, הרי קורא פסוקים של תורה?
עלה בדעתי לתרץ שאולי קס"ד שכיון שהתכוין למצות קריאת שמע, ולא למצוות תלמוד תורה, אולי זה נחשב כאילו התכוין לא לקיים מצוות תלמוד תורה, וקמ"ל שכן יש לו קבול שכר כעוסק בתורה:
וכשהיצעתי הדברים בפני חתני שליט"א (אביו של הילד השואל) אמר ששמע פעם שאף דקיי"ל להלכה שמצוות צריכות כונה בדאורייתא, מ"מ במצות תלמוד תורה א"צ כונה.
וחשבתי שאם כנים הדברים אולי המקור לזה הוא משנה דידן.
וזה מה שמצאתי בענין זה:
הצג קובץ מצורף כונה במצות תלמוד תורה.pdf
והנה מובא שם שדעת הגרי"ז זצוק"ל אם לומד ואינו מכוון למצוות ת"ת אינו מקיים המצוה, ולכאו' קשה מסוגיין דמשמע שכן מקיים המצוה, ולמרות שהוסיף הגריז ואמר "אבל מ"מ זה נקרא תורה", לכאו' צ"ע אם אינו מקיים המצוה על מה הוא מקבל שכר כקורא בתורה? וצ"ע.
וברש"י דף י: בד"ה הקורא מכאן ואילך לא הפסיד - שהרי הוא כאדם שקורא אחת מכל הפרשיות שבתורה, ואע"פ שלא יצא ידי ק"ש, יש לו קבול שכר כעוסק בתורה:
שאלני נכדי היקר שיחי' - מאי קמשמע לן שמקבל שכר כקורא בתורה, הרי קורא פסוקים של תורה?
עלה בדעתי לתרץ שאולי קס"ד שכיון שהתכוין למצות קריאת שמע, ולא למצוות תלמוד תורה, אולי זה נחשב כאילו התכוין לא לקיים מצוות תלמוד תורה, וקמ"ל שכן יש לו קבול שכר כעוסק בתורה:
וכשהיצעתי הדברים בפני חתני שליט"א (אביו של הילד השואל) אמר ששמע פעם שאף דקיי"ל להלכה שמצוות צריכות כונה בדאורייתא, מ"מ במצות תלמוד תורה א"צ כונה.
וחשבתי שאם כנים הדברים אולי המקור לזה הוא משנה דידן.
וזה מה שמצאתי בענין זה:
הצג קובץ מצורף כונה במצות תלמוד תורה.pdf
והנה מובא שם שדעת הגרי"ז זצוק"ל אם לומד ואינו מכוון למצוות ת"ת אינו מקיים המצוה, ולכאו' קשה מסוגיין דמשמע שכן מקיים המצוה, ולמרות שהוסיף הגריז ואמר "אבל מ"מ זה נקרא תורה", לכאו' צ"ע אם אינו מקיים המצוה על מה הוא מקבל שכר כקורא בתורה? וצ"ע.