ברכות דף ה. מה אשם לדעת אף יסורין לדעת

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם המסכת והדף המדויק עליו נסוב הדיון

פותח הנושא
יושב אוהלים
משתמש ותיק
הודעות: 657
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 141 פעמים
קיבל תודה: 128 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

ברכות דף ה. מה אשם לדעת אף יסורין לדעת

שליחה על ידי יושב אוהלים » 08 ינואר 2020, 16:39

בגמ' יכול אפילו לא קבלם מאהבה תלמוד לומר {ישעיה נג-י} אם תשים אשם נפשו מה אשם לדעת אף יסורין לדעת
וברש"י ד"ה נפשו. מדעתו:
משמע דרש"י ביאר בגמ' דמנלן דיסורים צריכים דעת מדכתיב בפסוק 'נפשו' ונפשו פירושו מדעתו.
וצ"ע דבגמ' כתוב שהראיה הוא מלשון אשם, דכמו דקרבן אשם צריך דעת, ה"נ יסורים.


HaimL
משתמש ותיק
הודעות: 1366
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 152 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ברכות דף ה. מה אשם לדעת אף יסורין לדעת

שליחה על ידי HaimL » 08 ינואר 2020, 17:03

המילה נפשו מלמדת שהכוונה בפסוק היא אשם מלשון קרבן אשם, שהוא מדעתו. אחרת, היינו חושבים שמדובר על ייסורים שבאים עליו בגלל שהוא חטא ואשם, אבל הייסורים לא מועילים לכפר עליו, כי לא מקבלם מאהבה. אבל מזה שכתוב נפשו, זה מלמד שהייסורים מכפרים עליו, כמו קרבן אשם


פותח הנושא
יושב אוהלים
משתמש ותיק
הודעות: 657
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 141 פעמים
קיבל תודה: 128 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ברכות דף ה. מה אשם לדעת אף יסורין לדעת

שליחה על ידי יושב אוהלים » 08 ינואר 2020, 17:30

HaimL כתב:
08 ינואר 2020, 17:03
המילה נפשו מלמדת שהכוונה בפסוק היא אשם מלשון קרבן אשם, שהוא מדעתו. אחרת, היינו חושבים שמדובר על ייסורים שבאים עליו בגלל שהוא חטא ואשם, אבל הייסורים לא מועילים לכפר עליו, כי לא מקבלם מאהבה. אבל מזה שכתוב נפשו, זה מלמד שהייסורים מכפרים עליו, כמו קרבן אשם

אבל מהיכן נלמד שמכפרין רק מדעת? מזה שמכפרין כמו אשם ואשם אינו אלא מדעת, כדמשמע מהגמ', או מזה שנפשו פירושו מדעת וכמש"כ ברש"י?


HaimL
משתמש ותיק
הודעות: 1366
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 152 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ברכות דף ה. מה אשם לדעת אף יסורין לדעת

שליחה על ידי HaimL » 08 ינואר 2020, 17:41

יושב אוהלים כתב:
08 ינואר 2020, 17:30
HaimL כתב:
08 ינואר 2020, 17:03
המילה נפשו מלמדת שהכוונה בפסוק היא אשם מלשון קרבן אשם, שהוא מדעתו. אחרת, היינו חושבים שמדובר על ייסורים שבאים עליו בגלל שהוא חטא ואשם, אבל הייסורים לא מועילים לכפר עליו, כי לא מקבלם מאהבה. אבל מזה שכתוב נפשו, זה מלמד שהייסורים מכפרים עליו, כמו קרבן אשם

אבל מהיכן נלמד שמכפרין רק מדעת? מזה שמכפרין כמו אשם ואשם אינו אלא מדעת, כדמשמע מהגמ', או מזה שנפשו פירושו מדעת וכמש"כ ברש"י?
זה שכתוב "נפשו" (כפירש"י מדעתו) מלמד אותנו שמה שכתוב "אשם" הכוונה היא לקרבן אשם, שאינו קרב אלא לדעת. אם לא היה כתוב "נפשו", אז לא היינו מפרשים "אשם" על קרבן אשם, אלא רק על זה שהוא חטא ואשם
 


פותח הנושא
יושב אוהלים
משתמש ותיק
הודעות: 657
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 141 פעמים
קיבל תודה: 128 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ברכות דף ה. מה אשם לדעת אף יסורין לדעת

שליחה על ידי יושב אוהלים » 08 ינואר 2020, 17:48

HaimL כתב:
08 ינואר 2020, 17:41
יושב אוהלים כתב:
08 ינואר 2020, 17:30
HaimL כתב:
08 ינואר 2020, 17:03
המילה נפשו מלמדת שהכוונה בפסוק היא אשם מלשון קרבן אשם, שהוא מדעתו. אחרת, היינו חושבים שמדובר על ייסורים שבאים עליו בגלל שהוא חטא ואשם, אבל הייסורים לא מועילים לכפר עליו, כי לא מקבלם מאהבה. אבל מזה שכתוב נפשו, זה מלמד שהייסורים מכפרים עליו, כמו קרבן אשם

אבל מהיכן נלמד שמכפרין רק מדעת? מזה שמכפרין כמו אשם ואשם אינו אלא מדעת, כדמשמע מהגמ', או מזה שנפשו פירושו מדעת וכמש"כ ברש"י?
זה שכתוב "נפשו" (כפירש"י מדעתו) מלמד אותנו שמה שכתוב "אשם" הכוונה היא לקרבן אשם, שאינו קרב אלא לדעת. אם לא היה כתוב "נפשו", אז לא היינו מפרשים "אשם" על קרבן אשם, אלא רק על זה שהוא חטא ואשם


זה כבר אמרת והבנתי, אבל לא תירצת קושייתי, שהרי אחר שכבר כתוב נפשו, שנפשו פירושו מדעת, למה צריך ללמוד מאשם שאינו אלא מדעת, כבר ידענו שאינו מכפר אלא מדעת, ומה נתוסף ע"י מה אשם אינו אלא מדעת?


HaimL
משתמש ותיק
הודעות: 1366
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 152 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ברכות דף ה. מה אשם לדעת אף יסורין לדעת

שליחה על ידי HaimL » 08 ינואר 2020, 17:51

נתווסף המעלה שייסורים מכפרים, כמו שקרבן אשם מכפר. אבל כל זה למדנו רק מאחר שכתוב בפסוק "נפשו", מדעתו.


פותח הנושא
יושב אוהלים
משתמש ותיק
הודעות: 657
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 141 פעמים
קיבל תודה: 128 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ברכות דף ה. מה אשם לדעת אף יסורין לדעת

שליחה על ידי יושב אוהלים » 08 ינואר 2020, 17:58

אבל בגמרא מפורש שגם מה שאין מכפרין אלא מדעת נלמד מאשם ולא רק שמכפרים.


HaimL
משתמש ותיק
הודעות: 1366
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 152 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ברכות דף ה. מה אשם לדעת אף יסורין לדעת

שליחה על ידי HaimL » 08 ינואר 2020, 18:23

אני טוען שכך למד רש"י בכוונת הגמרא. שאחרי שכתוב נפשו מדעתו, לומדים שזה קרבן אשם, והגמרא מעוררת שיש בזה מעלת קרבן אשם שמכפר. והסיבה שהוא מכפר, היא כי אדם מקריב אותו מדעתו וברצונו, כמו קבלת ייסורים באהבה. אבל כל זה הוא רק כי כתוב נפשו.
זאת אומרת. הגמרא מסבירה את *הטעם* שייסורים מאהבה מכפרים, כי הם כמו קרבן אשם. ורש"י מסביר את *הלימוד* איך אני יודע שהפסוק באמת מדבר על קרבן אשם, כי "נפשו".


פותח הנושא
יושב אוהלים
משתמש ותיק
הודעות: 657
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 141 פעמים
קיבל תודה: 128 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ברכות דף ה. מה אשם לדעת אף יסורין לדעת

שליחה על ידי יושב אוהלים » 08 ינואר 2020, 18:42

HaimL כתב:
08 ינואר 2020, 18:23
אני טוען שכך למד רש"י בכוונת הגמרא. שאחרי שכתוב נפשו מדעתו, לומדים שזה קרבן אשם, והגמרא מעוררת שיש בזה מעלת קרבן אשם שמכפר. והסיבה שהוא מכפר, היא כי אדם מקריב אותו מדעתו וברצונו, כמו קבלת ייסורים באהבה. אבל כל זה הוא רק כי כתוב נפשו.
זאת אומרת. הגמרא מסבירה את *הטעם* שייסורים מאהבה מכפרים, כי הם כמו קרבן אשם. ורש"י מסביר את *הלימוד* איך אני יודע שהפסוק באמת מדבר על קרבן אשם, כי "נפשו".

קיימת מה שאמרו "יש ליישב בדוחק" - אבל לפעמים עדיף להישאר ב"תכלית הידיעה שלא נדע"


HaimL
משתמש ותיק
הודעות: 1366
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 152 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ברכות דף ה. מה אשם לדעת אף יסורין לדעת

שליחה על ידי HaimL » 08 ינואר 2020, 18:53

יושב אוהלים כתב:
08 ינואר 2020, 18:42
HaimL כתב:
08 ינואר 2020, 18:23
אני טוען שכך למד רש"י בכוונת הגמרא. שאחרי שכתוב נפשו מדעתו, לומדים שזה קרבן אשם, והגמרא מעוררת שיש בזה מעלת קרבן אשם שמכפר. והסיבה שהוא מכפר, היא כי אדם מקריב אותו מדעתו וברצונו, כמו קבלת ייסורים באהבה. אבל כל זה הוא רק כי כתוב נפשו.
זאת אומרת. הגמרא מסבירה את *הטעם* שייסורים מאהבה מכפרים, כי הם כמו קרבן אשם. ורש"י מסביר את *הלימוד* איך אני יודע שהפסוק באמת מדבר על קרבן אשם, כי "נפשו".

קיימת מה שאמרו "יש ליישב בדוחק" - אבל לפעמים עדיף להישאר ב"תכלית הידיעה שלא נדע"
אני לא פוחד לא מזה ולא מזה. אני רק כותב את דעתי.
 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “ברכות”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח