בסוגייתנו מובא חיוב ברכת התורה. ידועים מהלכים שונים בדברי הפוסקים מה מחייב בברכה זו, ולמה לא נברך תמיד כאשר אנו מתחילים בלימוד מחדש.
ברצוני להציע מהלך מדילי.
ברכת התורה נתקנה על כל לימוד שהאדם מחוייב בה. קריאת שמע וקריאת התורה הם דברי תורה שכל יהודי מחוייב בהם, ועל כן הם זוקקים ברכה.
מלבד זאת, אמרה תורה שיש חיוב על כל אדם ללמוד תורה בשכבו ובקומו. ואמרו חז''ל: כיוון שלמד שחרית וערבית יצא ידי חובתו. כאשר אדם קם בבוקר וקורא את שמע, הרי הוא מברך לפניה אהבה ונפטר מחובתו ללמוד, ושוב אין צריך לברך על לימודו שלאחר מכן. אם מבקש הוא לשנות קודם שמע, חייב הוא לברך על לימוד זה, וגם על קריאת שמע שממנה לא נפטר (עכ''פ מדרבנן).
אם עם רדת ליל, עדיין אין הוא מחוייב ללמוד כל עוד לא שכב לישון. כי השכיבה הוא הזמן האחרון שלפניה הוא חייב ללמוד פעם נוספת, ועליה יברך ברכת התורה. אלא שמאחר והוא קורא את שמע בלילה (כאשר לפניה הוא כמובן מברך באהבה את ברכת התורה המיוחדת לשמע דלילה), הרי הוא נפטר מחיובו ללמוד תורה לפני שכיבתו, ושוב אינו חייב לברך ברכת התורה.
ברכות יא: חיוב ברכת התורה | שם משמעיה
כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם המסכת והדף המדויק עליו נסוב הדיון
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם המסכת והדף המדויק עליו נסוב הדיון
-
- הודעות: 147
- הצטרף: 16 יולי 2019, 23:23
- נתן תודה: 34 פעמים
- קיבל תודה: 46 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: ברכות יא: חיוב ברכת התורה | שם משמעיה
יפה מאוד
רק קשה לי על העניין של הלילה, הרי כמו שבבוקר אתה אומר שהוא מחויב ברגע הראשון של הבוקר ללמוד, כך בלילה החיוב ללמוד אמור להיות ברגע בראשון של של הלילה?
רק קשה לי על העניין של הלילה, הרי כמו שבבוקר אתה אומר שהוא מחויב ברגע הראשון של הבוקר ללמוד, כך בלילה החיוב ללמוד אמור להיות ברגע בראשון של של הלילה?
-
פותח הנושא - הודעות: 1937
- הצטרף: 26 יוני 2016, 13:39
- נתן תודה: 587 פעמים
- קיבל תודה: 551 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: ברכות יא: חיוב ברכת התורה | שם משמעיה
תודה.
על כך כתבתי, ש'בשכבך ובקומך' (לפי מה שהנחנו שמדובר על דברי תורה ולא על קריאת שמע, שדיניה הם מדרשה או מדרבנן ולכן הם נקבעים על פי המסורת או על פי דעת חז''ל מעת שמתכונן לשכב וכדו' כמבואר בדפים הראשונים במסכת) משמעו בעת שקם ולפני ששוכב. ולפי זה אין לזה שייכות עם הלילה ועל כן אין החיוב חל ברגע הראשון.
ולו יצוייר שיהיה אדם שיהיה פטור מקריאת שמע בלילה וחייב בלימוד התורה, אכן יצטרך לברך ברכה''ת על לימודו קודם שהולך לישון. אלא שלא מצאנו היכי תמצי כזאת.
על כך כתבתי, ש'בשכבך ובקומך' (לפי מה שהנחנו שמדובר על דברי תורה ולא על קריאת שמע, שדיניה הם מדרשה או מדרבנן ולכן הם נקבעים על פי המסורת או על פי דעת חז''ל מעת שמתכונן לשכב וכדו' כמבואר בדפים הראשונים במסכת) משמעו בעת שקם ולפני ששוכב. ולפי זה אין לזה שייכות עם הלילה ועל כן אין החיוב חל ברגע הראשון.
ולו יצוייר שיהיה אדם שיהיה פטור מקריאת שמע בלילה וחייב בלימוד התורה, אכן יצטרך לברך ברכה''ת על לימודו קודם שהולך לישון. אלא שלא מצאנו היכי תמצי כזאת.
-
- הודעות: 508
- הצטרף: 14 אפריל 2019, 22:27
- נתן תודה: 287 פעמים
- קיבל תודה: 151 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: ברכות יא: חיוב ברכת התורה | שם משמעיה
לפי זה מי שלמד קודם ברכות התורה כבר פטור מהברכה, ואם נשווה אותו למי שברך ברכת אהבה, הרי שכבר אסור לו לברך.
-
פותח הנושא - הודעות: 1937
- הצטרף: 26 יוני 2016, 13:39
- נתן תודה: 587 פעמים
- קיבל תודה: 551 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: ברכות יא: חיוב ברכת התורה | שם משמעיה
אולי...
אחד מחכמי הפורום כתב לי בפרטי:
ראיתי פעם בספר בשם 'עליות משה' [ממחבר בן זמננו] ח"א סי' ט' שהאריך לחדש בכיוון הזה, ויש שם התכתבות בענין עם ת"ח נוסף כמדומה. הספר נמצא באוצר החכמה.
-
- נושאים דומים
- תגובות
- צפיות
- הודעה אחרונה
-
- 8 תגובות
- 132 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי שמעיה
20 ינואר 2020, 16:49
-
- 6 תגובות
- 129 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי בן ראם
13 אפריל 2020, 15:53
-
- 0 תגובות
- 43 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי שמעיה
23 ינואר 2020, 10:09
-
- 0 תגובות
- 55 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי מה אדבר
10 ינואר 2021, 12:57
-
- 2 תגובות
- 102 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי רוצה להיות טוב
06 אוקטובר 2020, 20:53