יושב אוהלים
משתמש ותיק
בגמ' דף יא. רב יוסף אמר עשה כדברי ב''ש לא עשה ולא כלום... רב נחמן בר יצחק אמר עשה כדברי בית שמאי חייב מיתה:
עיין מסילת ישרים סוף פרק כ:
וז"ל ומעשה דר' טרפון יוכיח (ברכות י:) שהחמיר להטות כבית שמאי ואמרו לו כדאי היית לחוב בעצמך שעברת על דברי בית הלל, אע"פ שמחמיר היה, וזה שענין מחלוקת בית שמאי ובית הלל היה ענין כבד לישראל מפני המחלוקת הגדולה שרבתה ביניהם, וסוף סוף נגמר שהלכה כבית הלל לעולם, הנה קיומה של תורה שגמר דין זה ישאר בכל תוקף לעד ולעולמי עולמים ולא יחלש בשום פנים שלא תעשה תורה חס ושלום כשני תורות, ועל כן לדעת המשנה הזאת יותר חסידות הוא להחזיק כבית הלל אפילו לקולא מלהחמיר כבית שמאי.
וזה לנו לעינים לראות אי זה דרך ישכון אור באמת ובאמונה לעשות הישר בעיני ה'.
ואמר הגאון הרב מרדכי גיפטר זצ"ל ראש ישיבת טלז, ששמע מהגאון רבי נחום זאב זיו זצוק"ל בן הסבא מסלבודקה זצוק"ל שמדברי מסילת ישרים אלה, שכפל והכפיל בלשונו לכתוב שהלכה כבית הלל לעולם... ושגמר דין זה ישאר בכל תוקף לעד ולעולמי עולמים, מוכח שטעות הוא מה שמביאים הספרים בשם האריז"ל שלאחר שיבא המשיח ינהגו כדברי בית שמאי, וכי הרמח"ל גם כן מקובל גדול היה וידע גם קבלת האריז"ל, וע"כ שהאריז"ל לא אמרו לעולם, וטעות הוא שמובא כן בשמו.
עיין מסילת ישרים סוף פרק כ:
וז"ל ומעשה דר' טרפון יוכיח (ברכות י:) שהחמיר להטות כבית שמאי ואמרו לו כדאי היית לחוב בעצמך שעברת על דברי בית הלל, אע"פ שמחמיר היה, וזה שענין מחלוקת בית שמאי ובית הלל היה ענין כבד לישראל מפני המחלוקת הגדולה שרבתה ביניהם, וסוף סוף נגמר שהלכה כבית הלל לעולם, הנה קיומה של תורה שגמר דין זה ישאר בכל תוקף לעד ולעולמי עולמים ולא יחלש בשום פנים שלא תעשה תורה חס ושלום כשני תורות, ועל כן לדעת המשנה הזאת יותר חסידות הוא להחזיק כבית הלל אפילו לקולא מלהחמיר כבית שמאי.
וזה לנו לעינים לראות אי זה דרך ישכון אור באמת ובאמונה לעשות הישר בעיני ה'.
ואמר הגאון הרב מרדכי גיפטר זצ"ל ראש ישיבת טלז, ששמע מהגאון רבי נחום זאב זיו זצוק"ל בן הסבא מסלבודקה זצוק"ל שמדברי מסילת ישרים אלה, שכפל והכפיל בלשונו לכתוב שהלכה כבית הלל לעולם... ושגמר דין זה ישאר בכל תוקף לעד ולעולמי עולמים, מוכח שטעות הוא מה שמביאים הספרים בשם האריז"ל שלאחר שיבא המשיח ינהגו כדברי בית שמאי, וכי הרמח"ל גם כן מקובל גדול היה וידע גם קבלת האריז"ל, וע"כ שהאריז"ל לא אמרו לעולם, וטעות הוא שמובא כן בשמו.