ברכות דף יא. עשה כדברי בית שמאי לא עשה ולא כלום... עשה כדברי בית שמאי חייב מיתה

יושב אוהלים

משתמש ותיק
בגמ' דף יא. רב יוסף אמר עשה כדברי ב''ש לא עשה ולא כלום... רב נחמן בר יצחק אמר עשה כדברי בית שמאי חייב מיתה:

עיין מסילת ישרים סוף פרק כ:
 וז"ל ומעשה דר' טרפון יוכיח (ברכות י:)  שהחמיר להטות כבית שמאי ואמרו לו כדאי היית לחוב בעצמך שעברת על דברי בית הלל, אע"פ שמחמיר היה, וזה שענין מחלוקת בית שמאי ובית הלל היה ענין כבד לישראל מפני המחלוקת הגדולה שרבתה ביניהם, וסוף סוף נגמר שהלכה כבית הלל לעולם, הנה קיומה של תורה שגמר דין זה ישאר בכל תוקף לעד ולעולמי עולמים ולא יחלש בשום פנים שלא תעשה תורה חס ושלום כשני תורות, ועל כן לדעת המשנה הזאת יותר חסידות הוא להחזיק כבית הלל אפילו לקולא מלהחמיר כבית שמאי.
וזה לנו לעינים לראות אי זה דרך ישכון אור באמת ובאמונה לעשות הישר בעיני ה'.

ואמר הגאון הרב מרדכי גיפטר זצ"ל ראש ישיבת טלז, ששמע מהגאון רבי נחום זאב זיו זצוק"ל בן הסבא מסלבודקה זצוק"ל שמדברי מסילת ישרים אלה, שכפל והכפיל בלשונו לכתוב שהלכה כבית הלל לעולם... ושגמר דין זה ישאר בכל תוקף לעד ולעולמי עולמים, מוכח שטעות הוא מה שמביאים הספרים בשם האריז"ל שלאחר שיבא המשיח ינהגו כדברי בית שמאי, וכי הרמח"ל גם כן מקובל גדול היה וידע גם קבלת האריז"ל, וע"כ שהאריז"ל לא אמרו לעולם, וטעות הוא שמובא כן בשמו.
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
פותח הנושא
אבר כיונה אמר:
המקורות לכך כאן:
https://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=56129&st=&pgnum=207&hilite=

תודה רבה רבה! 
מעולם רציתי לדעת יותר על מקורות אימרה זו - וחן חן לכבודו ולכבוד תורתו על הבאת המאמר.
יישר כחם!
 

תורתו אומנותו

משתמש ותיק
המאמר שכתב אותו אחד-הוא קשקוש שכל אחד גדול!!!
המקורות שלעת''ל הלכה כבית שמאי-עיין-1. מדרש שמואל לאבות פ''ה מי''ט. 2. מקדש מלך לזח''א יז, ב. 3. לקוטי תורה קרח נד, סע''ב. 4. תוספות חדשים לאבות בתחלתו.

 
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
פותח הנושא
תורתו אומנותו אמר:
המאמר שכתב אותו אחד-הוא קשקוש שכל אחד גדול!!!
המקורות שלעת''ל הלכה כבית שמאי-עיין-1. מדרש שמואל לאבות פ''ה מי''ט. 2. מקדש מלך לזח''א יז, ב. 3. לקוטי תורה קרח נד, סע''ב. 4. תוספות חדשים לאבות בתחלתו.
אולי במקום ללכלך סתם ברבים, תסביר מה לא טוב במאמר.
 

תורתו אומנותו

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
תורתו אומנותו אמר:
המאמר שכתב אותו אחד-הוא קשקוש שכל אחד גדול!!!
המקורות שלעת''ל הלכה כבית שמאי-עיין-1. מדרש שמואל לאבות פ''ה מי''ט. 2. מקדש מלך לזח''א יז, ב. 3. לקוטי תורה קרח נד, סע''ב. 4. תוספות חדשים לאבות בתחלתו.
אולי במקום ללכלך סתם ברבים, תסביר מה לא טוב במאמר.
במאמר מסביר אותו אחד, שהכלל שעת''ל הלכה כבית שמאי, היא אינה נכונה, ואין לה מקור, אז השבתי שיש לה לא רק מקור אחד אלא מספר מקורות!, ולכן לפני שהוא יוצא במאמר פומבי, שיחשוב קצת, ויעיין בספרים!, ומזה שכך הוא אמר, כנראה שהוא לא עיין מספיק טוב בספרים.... וד''ל.
וזאת שאני יוצא נגד אותו אחד בחריפות רבה, זה כיוון שאני חסיד חב''ד, והרבעבע מילוובאוטיש מאוד מחזיק מהנחה זו, ואף מוכיח בארוכה את הדבר עפ''י נגלה.
 
 

תורתו אומנותו

משתמש ותיק
ולהוסיף שהמקורות הנ''ל הם יותר קדומים מהספר "מסילת ישרים", כך שעליהם ניתן יותר לסמוך!.
 

אבי חי

משתמש ותיק
תורתו אומנותו אמר:
יושב אוהלים אמר:
תורתו אומנותו אמר:
המאמר שכתב אותו אחד-הוא קשקוש שכל אחד גדול!!!
המקורות שלעת''ל הלכה כבית שמאי-עיין-1. מדרש שמואל לאבות פ''ה מי''ט. 2. מקדש מלך לזח''א יז, ב. 3. לקוטי תורה קרח נד, סע''ב. 4. תוספות חדשים לאבות בתחלתו.
אולי במקום ללכלך סתם ברבים, תסביר מה לא טוב במאמר.
במאמר מסביר אותו אחד, שהכלל שעת''ל הלכה כבית שמאי, היא אינה נכונה, ואין לה מקור, אז השבתי שיש לה לא רק מקור אחד אלא מספר מקורות!, ולכן לפני שהוא יוצא במאמר פומבי, שיחשוב קצת, ויעיין בספרים!, ומזה שכך הוא אמר, כנראה שהוא לא עיין מספיק טוב בספרים.... וד''ל.
וזאת שאני יוצא נגד אותו אחד בחריפות רבה, זה כיוון שאני חסיד חב''ד, והרבעבע מילוובאוטיש מאוד מחזיק מהנחה זו, ואף מוכיח בארוכה את הדבר עפ''י נגלה.
האם קרא כבודו את המאמר? וד"ל

[דרך אגב, מעניין אותי מאד איך אפשר להוכיח כזה דבר ע"פ נגלה]
 
 

HaimL

משתמש ותיק
תורתו אומנותו אמר:
ולהוסיף שהמקורות הנ''ל הם יותר קדומים מהספר "מסילת ישרים", כך שעליהם ניתן יותר לסמוך!.
גברא אגברא קא רמית. ואגב, הלקו"ת לא קדם למסילת ישרים מן הסתם. זה רע מאוד שאתה יוצא בחריפות נגד אדם שהעז לכתוב בשונה מדעת הרבי. אחרי זה תתפלא מדוע אנשים יוצאים (חלילה) בחריפות נגד דעת הרבי. 
 
 

אבי חי

משתמש ותיק
במאמר ה'מושמץ' הנ"ל מביא הרבה מקורות לשמועה הנ"ל,

באמת מעניין שהוא לא מביא לא את המס"י (שדוקא יכול לסייע קצת לחידוש אותו מנסה כותב המאמר לחדש), ולא את המדר"ש, שאכן קדם למס"י ולכל הספרים המצוטטים במאמר.
 

תורתו אומנותו

משתמש ותיק
HaimL אמר:
תורתו אומנותו אמר:
ולהוסיף שהמקורות הנ''ל הם יותר קדומים מהספר "מסילת ישרים", כך שעליהם ניתן יותר לסמוך!.
גברא אגברא קא רמית. ואגב, הלקו"ת לא קדם למסילת ישרים מן הסתם. זה רע מאוד שאתה יוצא בחריפות נגד אדם שהעז לכתוב בשונה מדעת הרבי. אחרי זה תתפלא מדוע אנשים יוצאים (חלילה) בחריפות נגד דעת הרבי. 


א. נכון שהלקו''ת לא קדם, אך הוא עצמו מבוסס על המקורות שקדמו למסילת ישרים, ולזו התכוונתי.
ב. אני יוצא בחריפות נגד אדם שיצא נגד הרבי שלי לא כי זה רבי שלי, לאל כי הרבי שלי כל כך החזיק מכך עד כדי שטרח להוכיח זאת עפ''י נגלה,
כלומר שאני יוצא נגד כך, לאחר שאני יודע שהרבי שלי (שאת גדלותו בתורה אין צורך להסביר), מבסס מאוד הנחה זו,
ולכן לצורך העניין גם באם מישהו אחר היה מבסס הנחה זו, הייתי יוצא נגד מי שיוצא ע''כ, כיוון שאני משוכנ''ע שהיא מאוד נכונה, לאחר שטרחו להביר אותה ולבסס אותה,
ובשפה ישבתית-זה לא דין בגברא (רבי) אלא דין בחפצא (אמינות השמועה וההנחה).
 
 

HaimL

משתמש ותיק
תורתו אומנותו אמר:
HaimL אמר:
תורתו אומנותו אמר:
ולהוסיף שהמקורות הנ''ל הם יותר קדומים מהספר "מסילת ישרים", כך שעליהם ניתן יותר לסמוך!.
גברא אגברא קא רמית. ואגב, הלקו"ת לא קדם למסילת ישרים מן הסתם. זה רע מאוד שאתה יוצא בחריפות נגד אדם שהעז לכתוב בשונה מדעת הרבי. אחרי זה תתפלא מדוע אנשים יוצאים (חלילה) בחריפות נגד דעת הרבי. 


א. נכון שהלקו''ת לא קדם, אך הוא עצמו מבוסס על המקורות שקדמו למסילת ישרים, ולזו התכוונתי.
ב. אני יוצא בחריפות נגד אדם שיצא נגד הרבי שלי לא כי זה רבי שלי, לאל כי הרבי שלי כל כך החזיק מכך עד כדי שטרח להוכיח זאת עפ''י נגלה,
כלומר שאני יוצא נגד כך, לאחר שאני יודע שהרבי שלי (שאת גדלותו בתורה אין צורך להסביר), מבסס מאוד הנחה זו,
ולכן לצורך העניין גם באם מישהו אחר היה מבסס הנחה זו, הייתי יוצא נגד מי שיוצא ע''כ, כיוון שאני משוכנ''ע שהיא מאוד נכונה, לאחר שטרחו להביר אותה ולבסס אותה,
ובשפה ישבתית-זה לא דין בגברא (רבי) אלא דין בחפצא (אמינות השמועה וההנחה).
הרבי הוא גאון גדול בנגלה ובנסתר. יש לי דעה משלי על צורת החשיבה החב"דית, שהוא כמובן, המייצג הכי בכיר שלה, אבל ברור שאם הוא הוכיח את זה על פי הנגלה אז הוא עשה את זה בגאונות אדירה. ובכל זאת, עולם התורה הוא רבגוני, ולצאת בחריפות נגד מישהו שכתב דעה כזאת או אחרת, אין זה מנימוסי החכמים,  לדעתי.
 
 

תורתו אומנותו

משתמש ותיק
HaimL אמר:
תורתו אומנותו אמר:
HaimL אמר:
גברא אגברא קא רמית. ואגב, הלקו"ת לא קדם למסילת ישרים מן הסתם. זה רע מאוד שאתה יוצא בחריפות נגד אדם שהעז לכתוב בשונה מדעת הרבי. אחרי זה תתפלא מדוע אנשים יוצאים (חלילה) בחריפות נגד דעת הרבי. 


א. נכון שהלקו''ת לא קדם, אך הוא עצמו מבוסס על המקורות שקדמו למסילת ישרים, ולזו התכוונתי.
ב. אני יוצא בחריפות נגד אדם שיצא נגד הרבי שלי לא כי זה רבי שלי, לאל כי הרבי שלי כל כך החזיק מכך עד כדי שטרח להוכיח זאת עפ''י נגלה,
כלומר שאני יוצא נגד כך, לאחר שאני יודע שהרבי שלי (שאת גדלותו בתורה אין צורך להסביר), מבסס מאוד הנחה זו,
ולכן לצורך העניין גם באם מישהו אחר היה מבסס הנחה זו, הייתי יוצא נגד מי שיוצא ע''כ, כיוון שאני משוכנ''ע שהיא מאוד נכונה, לאחר שטרחו להביר אותה ולבסס אותה,
ובשפה ישבתית-זה לא דין בגברא (רבי) אלא דין בחפצא (אמינות השמועה וההנחה).
הרבי הוא גאון גדול בנגלה ובנסתר. יש לי דעה משלי על צורת החשיבה החב"דית, שהוא כמובן, המייצג הכי בכיר שלה, אבל ברור שאם הוא הוכיח את זה על פי הנגלה אז הוא עשה את זה בגאונות אדירה. ובכל זאת, עולם התורה הוא רבגוני, ולצאת בחריפות נגד מישהו שכתב דעה כזאת או אחרת, אין זה מנימוסי החכמים,  לדעתי.
  סליחה! סליחה! סליחה! על ההתפרצות!!!!
 

תורתו אומנותו

משתמש ותיק
אבי חי אמר:
עיינתי במדר"ש שם, ולא מצאתי שכתב כן. האם @תורתו אומנותו יכול לעזור לי?
עיינתי וגם אני לא מצאתי, יכול להיות שיש עוד מדרש שמואל למסכת אבות שהוא יותר קדום, שהוא כן מדבר ע''כ, עכ''פ יישר כח.

 
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
פותח הנושא
תורתו אומנותו אמר:
המקורות שלעת''ל הלכה כבית שמאי-עיין-1. מדרש שמואל לאבות פ''ה מי''ט. 2. מקדש מלך לזח''א יז, ב. 3. לקוטי תורה קרח נד, סע''ב. 4. תוספות חדשים לאבות בתחלתו.
ספר חלק שמעון - נדפס בשנת תמ"ז! (נמצא בהיברובוקס)

חלק שמעון - נדפס בשנת תמז.PNG


 
 

קבצים מצורפים

  • לעתיד לבא יהי הלכה כבית שמאי.jpg
    לעתיד לבא יהי הלכה כבית שמאי.jpg
    297 KB · צפיות: 30

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
בגמ' דף יא. רב יוסף אמר עשה כדברי ב''ש לא עשה ולא כלום... רב נחמן בר יצחק אמר עשה כדברי בית שמאי חייב מיתה:

עיין מסילת ישרים סוף פרק כ:
 וז"ל ומעשה דר' טרפון יוכיח (ברכות י:)  שהחמיר להטות כבית שמאי ואמרו לו כדאי היית לחוב בעצמך שעברת על דברי בית הלל, אע"פ שמחמיר היה, וזה שענין מחלוקת בית שמאי ובית הלל היה ענין כבד לישראל מפני המחלוקת הגדולה שרבתה ביניהם, וסוף סוף נגמר שהלכה כבית הלל לעולם, הנה קיומה של תורה שגמר דין זה ישאר בכל תוקף לעד ולעולמי עולמים ולא יחלש בשום פנים שלא תעשה תורה חס ושלום כשני תורות, ועל כן לדעת המשנה הזאת יותר חסידות הוא להחזיק כבית הלל אפילו לקולא מלהחמיר כבית שמאי.
וזה לנו לעינים לראות אי זה דרך ישכון אור באמת ובאמונה לעשות הישר בעיני ה'.

ואמר הגאון הרב מרדכי גיפטר זצ"ל ראש ישיבת טלז, ששמע מהגאון רבי נחום זאב זיו זצוק"ל בן הסבא מסלבודקה זצוק"ל שמדברי מסילת ישרים אלה, שכפל והכפיל בלשונו לכתוב שהלכה כבית הלל לעולם... ושגמר דין זה ישאר בכל תוקף לעד ולעולמי עולמים, מוכח שטעות הוא מה שמביאים הספרים בשם האריז"ל שלאחר שיבא המשיח ינהגו כדברי בית שמאי, וכי הרמח"ל גם כן מקובל גדול היה וידע גם קבלת האריז"ל, וע"כ שהאריז"ל לא אמרו לעולם, וטעות הוא שמובא כן בשמו.
תנן בריש עדיוית, למה מזכירין את דברי שמאי והלל מפני וכו', דהיינו למה הוצרך להזכיר את דברי שמאי, ולכאו' תיפוק ליה שזה נצרך לעתיד לבא...

 
 

ערבה

משתמש ותיק
המלבי"ם כותב דבר זה בכמה מקומות דלעת"ל תהיה ההלכה כבי"ש,
ועד כמה שאני זוכר נכון הוא כותב את זה על עולם הנשמות.
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
פותח הנושא
כמעיין המתגבר אמר:
תנן בריש עדיוית, למה מזכירין את דברי שמאי והלל מפני וכו', דהיינו למה הוצרך להזכיר את דברי שמאי, ולכאו' תיפוק ליה שזה נצרך לעתיד לבא...
לעתיד לבא כאשר משה רבנו יהיה אתנו כבר לא יהיה רלוונטי המחלוקות בין בית שמאי ובית הלל, אלא נדע מה צריך לעשות, ואם ההלכה יהיה כבית שמאי כך יורו לנו, ולמה צריכים להזכיר היום שבית שמאי סובר כך?
 
 
חלק עליון תַחתִית