ברכות מ', ברכת בורא פרי העץ או האדמה

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם המסכת והדף המדויק עליו נסוב הדיון

פותח הנושא
קדמא ואזלא
משתמש ותיק
הודעות: 239
הצטרף: 23 ינואר 2020, 14:59
נתן תודה: 81 פעמים
קיבל תודה: 91 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

ברכות מ', ברכת בורא פרי העץ או האדמה

שליחה על ידי קדמא ואזלא » 12 פברואר 2020, 13:10

"היכא מברכינן בופה"ע היכא דכי שקלת ליה לפירי איתיה לגווזא והדר מפיק אבל היכא דכי שקלת ליה לפירי ליתיה לגווזא דהדר מפיק לא מברכינן עליה בופה"ע אלא בופה"א".

כמדומה שרגילים לפרש, שזה סימן לחשיבות העץ, שרק עץ שהגווזא נשאר משנה לשנה, נחשב עץ לענין החשיבות לברך עליו בופה"ע, משא"כ עץ כזה שהגווזא שלו מתחלף כל שנה, אינו בחשיבות עץ לענין ברכה מיוחדת של בופה"ע.

אבל נראה שההסבר יותר פשוט. שכשאנו באים לקבוע את ברכתו של הפרי כפרי העץ או פרי האדמה, ואנו דנים פרי זה פרי של מה הוא, הרי ברור, שרק בפרי שעצו נשאר תמיד ורק הפרי לבדו הוא המתחדש משנה לשנה, הרי שהפרי עצמו נקרא "פרי העץ", כי העץ הוא קבוע, ופרי זה הוא פריו של העץ, וממילא הוא מקבל את הברכה החשובה של בופה"ע. משא"כ כאשר גזעו ג"כ מתחלף לגמרי משנה לשנה, וגם העץ עצמו מתחדש עכשיו, א"א לקרוא לפרי "פרי העץ" אלא "פרי האדמה" כיון שהכל נתחדש עכשיו מהאדמה, ולא מיקרי שהוא בשנה זו פריו של העץ.


HaimL
משתמש ותיק
הודעות: 2268
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 308 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: ברכות מ', ברכת בורא פרי העץ או האדמה

שליחה על ידי HaimL » 12 פברואר 2020, 15:21

קדמא ואזלא כתב:
12 פברואר 2020, 13:10
"היכא מברכינן בופה"ע היכא דכי שקלת ליה לפירי איתיה לגווזא והדר מפיק אבל היכא דכי שקלת ליה לפירי ליתיה לגווזא דהדר מפיק לא מברכינן עליה בופה"ע אלא בופה"א".

כמדומה שרגילים לפרש, שזה סימן לחשיבות העץ, שרק עץ שהגווזא נשאר משנה לשנה, נחשב עץ לענין החשיבות לברך עליו בופה"ע, משא"כ עץ כזה שהגווזא שלו מתחלף כל שנה, אינו בחשיבות עץ לענין ברכה מיוחדת של בופה"ע.

אבל נראה שההסבר יותר פשוט. שכשאנו באים לקבוע את ברכתו של הפרי כפרי העץ או פרי האדמה, ואנו דנים פרי זה פרי של מה הוא, הרי ברור, שרק בפרי שעצו נשאר תמיד ורק הפרי לבדו הוא המתחדש משנה לשנה, הרי שהפרי עצמו נקרא "פרי העץ", כי העץ הוא קבוע, ופרי זה הוא פריו של העץ, וממילא הוא מקבל את הברכה החשובה של בופה"ע. משא"כ כאשר גזעו ג"כ מתחלף לגמרי משנה לשנה, וגם העץ עצמו מתחדש עכשיו, א"א לקרוא לפרי "פרי העץ" אלא "פרי האדמה" כיון שהכל נתחדש עכשיו מהאדמה, ולא מיקרי שהוא בשנה זו פריו של העץ.
אני זוכר שתמיד הסבירו שעץ כזה שהגווזא שלו מתחלף פשוט לא נקרא עץ, אלא שיח 
 


פותח הנושא
קדמא ואזלא
משתמש ותיק
הודעות: 239
הצטרף: 23 ינואר 2020, 14:59
נתן תודה: 81 פעמים
קיבל תודה: 91 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ברכות מ', ברכת בורא פרי העץ או האדמה

שליחה על ידי קדמא ואזלא » 12 פברואר 2020, 16:11

חטה מין אילן הוא (ד' ר"י שם).


HaimL
משתמש ותיק
הודעות: 2268
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 308 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: ברכות מ', ברכת בורא פרי העץ או האדמה

שליחה על ידי HaimL » 12 פברואר 2020, 17:25

קדמא ואזלא כתב:
12 פברואר 2020, 16:11
חטה מין אילן הוא (ד' ר"י שם).
אז אולי ההסבר ש(כמדומני) שמעתי, הוא לא לר' יהודה.

אבל אנסה ליישב עכ"פ גם לר"י.
אפשר לומר בזה חילוק  שבה"א של הגמרא רצינו ללמוד בדעת ר"י שהחיטה נקראת עץ בתורה, וממילא חכמים כללו גם אותה בברכת בפה"ע. מחדשת הגמרא, שמכיוון שבלשון בני אדם, כל דבר שמחליף את הגווזא לא נקרא עץ, אע"פ שבתורה כן נקרא שמו עץ, לא כללוהו חכמים בברכת בורא פה"ע.
 


פותח הנושא
קדמא ואזלא
משתמש ותיק
הודעות: 239
הצטרף: 23 ינואר 2020, 14:59
נתן תודה: 81 פעמים
קיבל תודה: 91 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ברכות מ', ברכת בורא פרי העץ או האדמה

שליחה על ידי קדמא ואזלא » 12 פברואר 2020, 17:59

לא הבנתי איזה קושי אתה בא ליישב, אני לא הקשיתי שום דבר בפשט הגמרא. הבאתי רק את שרגילים לפרש, והצעתי פשט אחר, ותו לא מידי.


HaimL
משתמש ותיק
הודעות: 2268
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 308 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: ברכות מ', ברכת בורא פרי העץ או האדמה

שליחה על ידי HaimL » 12 פברואר 2020, 18:46

קדמא ואזלא כתב:
12 פברואר 2020, 17:59
לא הבנתי איזה קושי אתה בא ליישב, אני לא הקשיתי שום דבר בפשט הגמרא. הבאתי רק את שרגילים לפרש, והצעתי פשט אחר, ותו לא מידי.
טוב, אז אני הקשיתי בעצמי, על ההסבר שנדמה היה לי ששמעתי ממה שאתה הבאת. והתירוץ שנראה לי שישנו חילוק בין לשון התורה ללשון בנ"א, כפי שכתבתי מקודם
 


יושב אוהלים
משתמש ותיק
הודעות: 1161
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 207 פעמים
קיבל תודה: 226 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ברכות מ', ברכת בורא פרי העץ או האדמה

שליחה על ידי יושב אוהלים » 12 פברואר 2020, 22:16

קדמא ואזלא כתב:
12 פברואר 2020, 13:10
שכשאנו באים לקבוע את ברכתו של הפרי כפרי העץ או פרי האדמה, ואנו דנים פרי זה פרי של מה הוא, הרי ברור, שרק בפרי שעצו נשאר תמיד ורק הפרי לבדו הוא המתחדש משנה לשנה, הרי שהפרי עצמו נקרא "פרי העץ", כי העץ הוא קבוע, ופרי זה הוא פריו של העץ, וממילא הוא מקבל את הברכה החשובה של בופה"ע. משא"כ כאשר גזעו ג"כ מתחלף לגמרי משנה לשנה, וגם העץ עצמו מתחדש עכשיו, א"א לקרוא לפרי "פרי העץ" אלא "פרי האדמה" כיון שהכל נתחדש עכשיו מהאדמה, ולא מיקרי שהוא בשנה זו פריו של העץ.
פירוש יפה!
יישר כחכם.


יעקב שלם
משתמש ותיק
הודעות: 1496
הצטרף: 10 אפריל 2018, 11:52
נתן תודה: 543 פעמים
קיבל תודה: 477 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ברכות מ', ברכת בורא פרי העץ או האדמה

שליחה על ידי יעקב שלם » 12 פברואר 2020, 23:43

קדמא ואזלא כתב:
12 פברואר 2020, 16:11
חטה מין אילן הוא (ד' ר"י שם).

לא הבנתי בהקשר למה כתבת זאת

בכל אופן ר' משה שפירא הסביר שאז חיטה היתה עץ  והסביר מהות העניין 
שכשם שחיי אדם היו בגדר לא מכליא קרנא כל יום שעבר הוא יום נוסף בנצח

וכשנגזר מיתה  אפילו שלא מת מיד נחשב מיתה כיון שחייו נהפכו למיכליא קרנא שכל יום שעובר הוא
כילוי של הקרן

ובאותה מידה החיטה ירדה למיכליא קרנא

ועתידה חיטה שתיתמר בראש דקל
כשיבוא לתיקון השלם  בב"א


רב פפא
הודעות: 106
הצטרף: 31 ינואר 2020, 00:11
נתן תודה: 11 פעמים
קיבל תודה: 20 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ברכות מ', ברכת בורא פרי העץ או האדמה

שליחה על ידי רב פפא » 13 פברואר 2020, 00:09

יעקב שלם כתב:
12 פברואר 2020, 23:43
בכל אופן ר' משה שפירא הסביר שאז חיטה היתה עץ
וכמו שאמרו חז"ל שצמחו גלוסקמאות שלמות


פותח הנושא
קדמא ואזלא
משתמש ותיק
הודעות: 239
הצטרף: 23 ינואר 2020, 14:59
נתן תודה: 81 פעמים
קיבל תודה: 91 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ברכות מ', ברכת בורא פרי העץ או האדמה

שליחה על ידי קדמא ואזלא » 13 פברואר 2020, 00:12

יעקב שלם כתב:
12 פברואר 2020, 23:43
קדמא ואזלא כתב:
12 פברואר 2020, 16:11
חטה מין אילן הוא (ד' ר"י שם).

לא הבנתי בהקשר למה כתבת זאת

בכל אופן ר' משה שפירא הסביר שאז חיטה היתה עץ  והסביר מהות העניין 
שכשם שחיי אדם היו בגדר לא מכליא קרנא כל יום שעבר הוא יום נוסף בנצח

וכשנגזר מיתה  אפילו שלא מת מיד נחשב מיתה כיון שחייו נהפכו למיכליא קרנא שכל יום שעובר הוא
כילוי של הקרן

ובאותה מידה החיטה ירדה למיכליא קרנא

ועתידה חיטה שתיתמר בראש דקל
כשיבוא לתיקון השלם  בב"א

כתבתי זאת בהקשר לטענה שהועלתה כאן, שכוונת הגמ' היא שאם הגווזא מתחלף כל שנה אי"ז עץ כלל, וע"ז כתבתי שזה אינו, שהרי חילוק זה נאמר בגמרא שם לפי ר' יהודה דס"ל חטה מין אילן הוא, דקמ"ל דמ"מ ברכתו בופה"א כיון שאין גזעו מתחלף, עי"ש.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “ברכות”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח