ברכה על מעברות הירדן

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם המסכת והדף המדויק עליו נסוב הדיון

פותח הנושא
יוסף זוסמאן
הודעות: 14
הצטרף: 23 ינואר 2020, 22:49
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 2 פעמים
סטטוס: לא מחובר

ברכה על מעברות הירדן

שליחה על ידי יוסף זוסמאן » 26 פברואר 2020, 22:36

ת''ר הרואה מעברות הים ומעברות הירדן מעברות נחל ארנון וכו'-
הנה בביאור הלכה ריש סימן רי''ח כתב שדין ברכת הנס שייך רק בנס של הצלה ובנס שאינו של הצלה אין מברכים, דאל''כ מדוע אין מברכין על ניסים שנעשו בהר סיני, עיי'ש.
ולא ידעתי אם כן מדוע מברכים על מעברות הירדן ואיזה נס של הצלה נעשה שם, תינח ים סוף ונחל ארנון ניצלו ישראל מיתה ע''י נס, אך מעברות הירדן לא היה שם הצלה רק נס בעלמא, וכי לולי נס זה לא היו יכולים לעבור את הירדן ? וכי מאן דהוא רדף אחריהם שהוצרכו לנס זה ?

ואגב נפלאתי מפני מה אין מברכים בבית המקדש על נס שכרה דוד את השיטין קפא תהומא וביקש למישטף עלמא וכו עי' סוכה נ''ג.


HaimL
משתמש ותיק
הודעות: 2389
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 339 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: ברכה על מעברות הירדן

שליחה על ידי HaimL » 26 פברואר 2020, 22:54

יוסף זוסמאן כתב:
26 פברואר 2020, 22:36
ת''ר הרואה מעברות הים ומעברות הירדן מעברות נחל ארנון וכו'-
הנה בביאור הלכה ריש סימן רי''ח כתב שדין ברכת הנס שייך רק בנס של הצלה ובנס שאינו של הצלה אין מברכים, דאל''כ מדוע אין מברכין על ניסים שנעשו בהר סיני, עיי'ש.
ולא ידעתי אם כן מדוע מברכים על מעברות הירדן ואיזה נס של הצלה נעשה שם, תינח ים סוף ונחל ארנון ניצלו ישראל מיתה ע''י נס, אך מעברות הירדן לא היה שם הצלה רק נס בעלמא, וכי לולי נס זה לא היו יכולים לעבור את הירדן ? וכי מאן דהוא רדף אחריהם שהוצרכו לנס זה ?

ואגב נפלאתי מפני מה אין מברכים בבית המקדש על נס שכרה דוד את השיטין קפא תהומא וביקש למישטף עלמא וכו עי' סוכה נ''ג.
נס של הצלה, אין הכוונה דווקא שהייתה הצלה מוכרחת באופן הזה, אלא כל שהיה לטובתו ולהנאתו, שהברכה הזאת היא שבח לקב"ה. אבל כל נס שהקב"ה עשה לא לטובתו אלא כדי לפרסם איזה דבר, כמו הנסים של ה"ס, אין לברך עליהם, דהא לא נעשה לו או לאבותיו הנס, ואין להם ממנו שום תועלת לגופם.
 


HaimL
משתמש ותיק
הודעות: 2389
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 339 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: ברכה על מעברות הירדן

שליחה על ידי HaimL » 26 פברואר 2020, 23:03

יוסף זוסמאן כתב:
26 פברואר 2020, 22:36
ת''ר הרואה מעברות הים ומעברות הירדן מעברות נחל ארנון וכו'-
הנה בביאור הלכה ריש סימן רי''ח כתב שדין ברכת הנס שייך רק בנס של הצלה ובנס שאינו של הצלה אין מברכים, דאל''כ מדוע אין מברכין על ניסים שנעשו בהר סיני, עיי'ש.
ולא ידעתי אם כן מדוע מברכים על מעברות הירדן ואיזה נס של הצלה נעשה שם, תינח ים סוף ונחל ארנון ניצלו ישראל מיתה ע''י נס, אך מעברות הירדן לא היה שם הצלה רק נס בעלמא, וכי לולי נס זה לא היו יכולים לעבור את הירדן ? וכי מאן דהוא רדף אחריהם שהוצרכו לנס זה ?

ואגב נפלאתי מפני מה אין מברכים בבית המקדש על נס שכרה דוד את השיטין קפא תהומא וביקש למישטף עלמא וכו עי' סוכה נ''ג.
.. 
 


HaimL
משתמש ותיק
הודעות: 2389
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 339 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: ברכה על מעברות הירדן

שליחה על ידי HaimL » 26 פברואר 2020, 23:03

יוסף זוסמאן כתב:
26 פברואר 2020, 22:36
ת''ר הרואה מעברות הים ומעברות הירדן מעברות נחל ארנון וכו'-
הנה בביאור הלכה ריש סימן רי''ח כתב שדין ברכת הנס שייך רק בנס של הצלה ובנס שאינו של הצלה אין מברכים, דאל''כ מדוע אין מברכין על ניסים שנעשו בהר סיני, עיי'ש.
ולא ידעתי אם כן מדוע מברכים על מעברות הירדן ואיזה נס של הצלה נעשה שם, תינח ים סוף ונחל ארנון ניצלו ישראל מיתה ע''י נס, אך מעברות הירדן לא היה שם הצלה רק נס בעלמא, וכי לולי נס זה לא היו יכולים לעבור את הירדן ? וכי מאן דהוא רדף אחריהם שהוצרכו לנס זה ?

ואגב נפלאתי מפני מה אין מברכים בבית המקדש על נס שכרה דוד את השיטין קפא תהומא וביקש למישטף עלמא וכו עי' סוכה נ''ג.

ואדרבה יש לומר דיש גריעותא בנסים דה"ס שהרי מצינו ברכה על מעשה בראשית, כי הקב"ה ברא את העולם בטבעו הרגיל, ואם היו מאמינים באמונה שלמה, אז לא היה צריך לנסים כאלה שתכליתם לפרסם איזה דבר, כי היו מאמינים בקב"ה שברא את העולם. רק מאחר וטבע האדם לכפור, עד שלא יראה בעיניו, הוצרך לעשות להם נסים מעל לטבע, כדי שיאמינו, ולא תיקנו ברכה על נסים כה"ג. 
 


פותח הנושא
יוסף זוסמאן
הודעות: 14
הצטרף: 23 ינואר 2020, 22:49
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 2 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: ברכה על מעברות הירדן

שליחה על ידי יוסף זוסמאן » 27 פברואר 2020, 05:57

HaimL כתב:
26 פברואר 2020, 23:03
יוסף זוסמאן כתב:
26 פברואר 2020, 22:36
ת''ר הרואה מעברות הים ומעברות הירדן מעברות נחל ארנון וכו'-
הנה בביאור הלכה ריש סימן רי''ח כתב שדין ברכת הנס שייך רק בנס של הצלה ובנס שאינו של הצלה אין מברכים, דאל''כ מדוע אין מברכין על ניסים שנעשו בהר סיני, עיי'ש.
ולא ידעתי אם כן מדוע מברכים על מעברות הירדן ואיזה נס של הצלה נעשה שם, תינח ים סוף ונחל ארנון ניצלו ישראל מיתה ע''י נס, אך מעברות הירדן לא היה שם הצלה רק נס בעלמא, וכי לולי נס זה לא היו יכולים לעבור את הירדן ? וכי מאן דהוא רדף אחריהם שהוצרכו לנס זה ?

ואגב נפלאתי מפני מה אין מברכים בבית המקדש על נס שכרה דוד את השיטין קפא תהומא וביקש למישטף עלמא וכו עי' סוכה נ''ג.

ואדרבה יש לומר דיש גריעותא בנסים דה"ס שהרי מצינו ברכה על מעשה בראשית, כי הקב"ה ברא את העולם בטבעו הרגיל, ואם היו מאמינים באמונה שלמה, אז לא היה צריך לנסים כאלה שתכליתם לפרסם איזה דבר, כי היו מאמינים בקב"ה שברא את העולם. רק מאחר וטבע האדם לכפור, עד שלא יראה בעיניו, הוצרך לעשות להם נסים מעל לטבע, כדי שיאמינו, ולא תיקנו ברכה על נסים כה"ג. 


עיי'ש בבביאור הלכה שדן גם גבי נס דאליהו בהר הכרמל שג''כ אין מברכים מטעם זה וזה לכאורה שלא כדבריך.


HaimL
משתמש ותיק
הודעות: 2389
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 339 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: ברכה על מעברות הירדן

שליחה על ידי HaimL » 27 פברואר 2020, 07:13

יוסף זוסמאן כתב:
27 פברואר 2020, 05:57
HaimL כתב:
26 פברואר 2020, 23:03
יוסף זוסמאן כתב:
26 פברואר 2020, 22:36
ת''ר הרואה מעברות הים ומעברות הירדן מעברות נחל ארנון וכו'-
הנה בביאור הלכה ריש סימן רי''ח כתב שדין ברכת הנס שייך רק בנס של הצלה ובנס שאינו של הצלה אין מברכים, דאל''כ מדוע אין מברכין על ניסים שנעשו בהר סיני, עיי'ש.
ולא ידעתי אם כן מדוע מברכים על מעברות הירדן ואיזה נס של הצלה נעשה שם, תינח ים סוף ונחל ארנון ניצלו ישראל מיתה ע''י נס, אך מעברות הירדן לא היה שם הצלה רק נס בעלמא, וכי לולי נס זה לא היו יכולים לעבור את הירדן ? וכי מאן דהוא רדף אחריהם שהוצרכו לנס זה ?

ואגב נפלאתי מפני מה אין מברכים בבית המקדש על נס שכרה דוד את השיטין קפא תהומא וביקש למישטף עלמא וכו עי' סוכה נ''ג.

ואדרבה יש לומר דיש גריעותא בנסים דה"ס שהרי מצינו ברכה על מעשה בראשית, כי הקב"ה ברא את העולם בטבעו הרגיל, ואם היו מאמינים באמונה שלמה, אז לא היה צריך לנסים כאלה שתכליתם לפרסם איזה דבר, כי היו מאמינים בקב"ה שברא את העולם. רק מאחר וטבע האדם לכפור, עד שלא יראה בעיניו, הוצרך לעשות להם נסים מעל לטבע, כדי שיאמינו, ולא תיקנו ברכה על נסים כה"ג. 

עיי'ש בבביאור הלכה שדן גם גבי נס דאליהו בהר הכרמל שג''כ אין מברכים מטעם זה וזה לכאורה שלא כדבריך.
עוד לפני העיון, לא זהו מה שכתבתי, בדיוק? שהלא, הנס דאליהו בהר הכרמל, היה כדי לפרסם שה' הוא הא-להים
 


חזק וברוך
משתמש ותיק
הודעות: 421
הצטרף: 19 יוני 2019, 16:51
נתן תודה: 478 פעמים
קיבל תודה: 177 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ברכה על מעברות הירדן

שליחה על ידי חזק וברוך » 27 פברואר 2020, 13:03

שאלה אחרת: מי שטס באוירון ורואה את כל הירדן פרוס מול עיניו - יברך?
כמו כן הטס מעל ים סוף ורואה את כולו.


HaimL
משתמש ותיק
הודעות: 2389
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 339 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: ברכה על מעברות הירדן

שליחה על ידי HaimL » 27 פברואר 2020, 13:17

חזק וברוך כתב:
27 פברואר 2020, 13:03
שאלה אחרת: מי שטס באוירון ורואה את כל הירדן פרוס מול עיניו - יברך?
כמו כן הטס מעל ים סוף ורואה את כולו.
כוונתך למי שיודע בבירור את המקום שבו התרחש הנס, או למי שאינו יודע, רק רוצה לברך, משום שבתוך מראה עיניו נמצא גם מקום הנס, רק שאינו יודע אותו בפירוש? 
 


חזק וברוך
משתמש ותיק
הודעות: 421
הצטרף: 19 יוני 2019, 16:51
נתן תודה: 478 פעמים
קיבל תודה: 177 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ברכה על מעברות הירדן

שליחה על ידי חזק וברוך » 27 פברואר 2020, 16:19

HaimL כתב:
27 פברואר 2020, 13:17
חזק וברוך כתב:
27 פברואר 2020, 13:03
שאלה אחרת: מי שטס באוירון ורואה את כל הירדן פרוס מול עיניו - יברך?
כמו כן הטס מעל ים סוף ורואה את כולו.
כוונתך למי שיודע בבירור את המקום שבו התרחש הנס, או למי שאינו יודע, רק רוצה לברך, משום שבתוך מראה עיניו נמצא גם מקום הנס, רק שאינו יודע אותו בפירוש? 

מי שלא יודע. (אתה מכיר מישהו בעולם שיודע?)


HaimL
משתמש ותיק
הודעות: 2389
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 339 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: ברכה על מעברות הירדן

שליחה על ידי HaimL » 27 פברואר 2020, 17:14

חזק וברוך כתב:
27 פברואר 2020, 16:19
HaimL כתב:
27 פברואר 2020, 13:17
חזק וברוך כתב:
27 פברואר 2020, 13:03
שאלה אחרת: מי שטס באוירון ורואה את כל הירדן פרוס מול עיניו - יברך?
כמו כן הטס מעל ים סוף ורואה את כולו.
כוונתך למי שיודע בבירור את המקום שבו התרחש הנס, או למי שאינו יודע, רק רוצה לברך, משום שבתוך מראה עיניו נמצא גם מקום הנס, רק שאינו יודע אותו בפירוש? 
מי שלא יודע. (אתה מכיר מישהו בעולם שיודע?)
..
 


HaimL
משתמש ותיק
הודעות: 2389
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 339 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: ברכה על מעברות הירדן

שליחה על ידי HaimL » 27 פברואר 2020, 17:15

חזק וברוך כתב:
27 פברואר 2020, 16:19
HaimL כתב:
27 פברואר 2020, 13:17
חזק וברוך כתב:
27 פברואר 2020, 13:03
שאלה אחרת: מי שטס באוירון ורואה את כל הירדן פרוס מול עיניו - יברך?
כמו כן הטס מעל ים סוף ורואה את כולו.
כוונתך למי שיודע בבירור את המקום שבו התרחש הנס, או למי שאינו יודע, רק רוצה לברך, משום שבתוך מראה עיניו נמצא גם מקום הנס, רק שאינו יודע אותו בפירוש? 
מי שלא יודע. (אתה מכיר מישהו בעולם שיודע?)
אני לא מכיר אבל חשבתי שאולי השאלה היא תיאורטית . בפשטות, הוא בהכרח רואה את המקום שנעשה בו נס, רק שאינו יודע בדיוק המקום, וקצת דומה למי שעומד על אמת המים ומברך פעם אחת על כל מה שישתה, שהרי דעתו לכך. וה"נ, דעתו מכוונת לברך על אותו המקום של הנס.
 


נפתולי
משתמש ותיק
הודעות: 411
הצטרף: 03 יולי 2017, 11:54
נתן תודה: 245 פעמים
קיבל תודה: 184 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ברכה על מעברות הירדן

שליחה על ידי נפתולי » 27 פברואר 2020, 19:05

חזק וברוך כתב:
27 פברואר 2020, 16:19
HaimL כתב:
27 פברואר 2020, 13:17
חזק וברוך כתב:
27 פברואר 2020, 13:03
שאלה אחרת: מי שטס באוירון ורואה את כל הירדן פרוס מול עיניו - יברך?
כמו כן הטס מעל ים סוף ורואה את כולו.
כוונתך למי שיודע בבירור את המקום שבו התרחש הנס, או למי שאינו יודע, רק רוצה לברך, משום שבתוך מראה עיניו נמצא גם מקום הנס, רק שאינו יודע אותו בפירוש? 
מי שלא יודע. (אתה מכיר מישהו בעולם שיודע?)
viewtopic.php?f=24&t=2413&p=31485&hilit ... %AA#p28016
 


מצולות ים
הודעות: 102
הצטרף: 01 אפריל 2020, 06:14
נתן תודה: 13 פעמים
קיבל תודה: 25 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ברכה על מעברות הירדן

שליחה על ידי מצולות ים » 05 אפריל 2020, 09:33

HaimL כתב:
26 פברואר 2020, 22:54
יוסף זוסמאן כתב:
26 פברואר 2020, 22:36
ת''ר הרואה מעברות הים ומעברות הירדן מעברות נחל ארנון וכו'-
הנה בביאור הלכה ריש סימן רי''ח כתב שדין ברכת הנס שייך רק בנס של הצלה ובנס שאינו של הצלה אין מברכים, דאל''כ מדוע אין מברכין על ניסים שנעשו בהר סיני, עיי'ש.
ולא ידעתי אם כן מדוע מברכים על מעברות הירדן ואיזה נס של הצלה נעשה שם, תינח ים סוף ונחל ארנון ניצלו ישראל מיתה ע''י נס, אך מעברות הירדן לא היה שם הצלה רק נס בעלמא, וכי לולי נס זה לא היו יכולים לעבור את הירדן ? וכי מאן דהוא רדף אחריהם שהוצרכו לנס זה ?

ואגב נפלאתי מפני מה אין מברכים בבית המקדש על נס שכרה דוד את השיטין קפא תהומא וביקש למישטף עלמא וכו עי' סוכה נ''ג.
נס של הצלה, אין הכוונה דווקא שהייתה הצלה מוכרחת באופן הזה, אלא כל שהיה לטובתו ולהנאתו, שהברכה הזאת היא שבח לקב"ה. אבל כל נס שהקב"ה עשה לא לטובתו אלא כדי לפרסם איזה דבר, כמו הנסים של ה"ס, אין לברך עליהם, דהא לא נעשה לו או לאבותיו הנס, ואין להם ממנו שום תועלת לגופם.
יעויין שם בדברי הביאוה"ל שכתב שבעינן נס הצלה של אדם ממיתה. אפשר אולי להידחק אך ודאי הלשון לא משמע כן.
הרחבת דברי הביאור הלכה ראה בדף מראי מקומות שיתופי באוצר הספרים היהודי השיתופי. ראה שם גם שאלה זו על מעברות הירדן שנשאלה בספר ארץ חמדה ומה שיישב שם.
 


מצולות ים
הודעות: 102
הצטרף: 01 אפריל 2020, 06:14
נתן תודה: 13 פעמים
קיבל תודה: 25 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ברכה על מעברות הירדן

שליחה על ידי מצולות ים » 05 אפריל 2020, 09:43

HaimL כתב:
27 פברואר 2020, 17:15
חזק וברוך כתב:
27 פברואר 2020, 16:19
HaimL כתב:
27 פברואר 2020, 13:17

כוונתך למי שיודע בבירור את המקום שבו התרחש הנס, או למי שאינו יודע, רק רוצה לברך, משום שבתוך מראה עיניו נמצא גם מקום הנס, רק שאינו יודע אותו בפירוש? 
מי שלא יודע. (אתה מכיר מישהו בעולם שיודע?)
אני לא מכיר אבל חשבתי שאולי השאלה היא תיאורטית . בפשטות, הוא בהכרח רואה את המקום שנעשה בו נס, רק שאינו יודע בדיוק המקום, וקצת דומה למי שעומד על אמת המים ומברך פעם אחת על כל מה שישתה, שהרי דעתו לכך. וה"נ, דעתו מכוונת לברך על אותו המקום של הנס.


יש מקום לומר שלא יוכל לברך וכדמשמע מלשון הגמרא "מעברות הירדן" משמע המקום שעברו בו ישראל דווקא וכלשון רש"י, והביאור בזה על פי דברי הביאור הלכה שהובאו לעיל שאין מברכים על נס של פלאות הבורא אלא רק על נס של הצלת אדם ממיתה, ואם כן דווקא מקום שעברו ישראל הוא המקום בו הנס מתייחס לאדם ועליו יש לברך (אם הבירור הנדרש לעיל אם חשיב נס הצלת אדם ממיתה) מה שאין כן שאר מקום הירדן שפסקו המים אך לא עברו שם ישראל שם דומה הנס לנסי מעמד הר סיני שאין מברכים עליהם. אם כי יש מקום לחלק כמובן שכאן עיקר הנס נעשה בשביל ישראל וחשיב שפיר נס הצלת אדם, ויש לדון בזה ראה גם כאן.


יפה מראה
הודעות: 198
הצטרף: 03 אפריל 2019, 21:23
נתן תודה: 37 פעמים
קיבל תודה: 29 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ברכה על מעברות הירדן

שליחה על ידי יפה מראה » 05 אפריל 2020, 10:44

חזק וברוך כתב:
27 פברואר 2020, 13:03
שאלה אחרת: מי שטס באוירון ורואה את כל הירדן פרוס מול עיניו - יברך?
כמו כן הטס מעל ים סוף ורואה את כולו.
לענ"ד לא יברך מכיון שלא שלטא ביה עיניה, כעין מה שמצאנו בנס חנוכה.


 


HaimL
משתמש ותיק
הודעות: 2389
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 339 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: ברכה על מעברות הירדן

שליחה על ידי HaimL » 05 אפריל 2020, 11:37

יפה מראה כתב:
05 אפריל 2020, 10:44
חזק וברוך כתב:
27 פברואר 2020, 13:03
שאלה אחרת: מי שטס באוירון ורואה את כל הירדן פרוס מול עיניו - יברך?
כמו כן הטס מעל ים סוף ורואה את כולו.
לענ"ד לא יברך מכיון שלא שלטא ביה עיניה, כעין מה שמצאנו בנס חנוכה.



אבל לא שלטא ביה עינא הוא בדיוק הפוך, מלמטה כלפי מעלה, שאין אדם רואה נר המונח למעלה מעשרים אמה, כשהוא עומד או הולך מלמטה. אבל כאן הרי הוא צופה ומביט מלמעלה כלפי מטה.
 


חילך לאורייתא
משתמש ותיק
הודעות: 211
הצטרף: 01 ינואר 2020, 14:20
נתן תודה: 16 פעמים
קיבל תודה: 47 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ברכה על מעברות הירדן

שליחה על ידי חילך לאורייתא » 05 אפריל 2020, 11:44

נפתולי כתב:
27 פברואר 2020, 19:05
חזק וברוך כתב:
27 פברואר 2020, 16:19
HaimL כתב:
27 פברואר 2020, 13:17

כוונתך למי שיודע בבירור את המקום שבו התרחש הנס, או למי שאינו יודע, רק רוצה לברך, משום שבתוך מראה עיניו נמצא גם מקום הנס, רק שאינו יודע אותו בפירוש? 
מי שלא יודע. (אתה מכיר מישהו בעולם שיודע?)
viewtopic.php?f=24&t=2413&p=31485&hilit ... %AA#p28016

דן בזה הגר"א גינחובסקי הובא בעבר באחד העלונים "פנינים משולחן רבינו" וכן באחת מחוברות "מחשבה אחת של תורה" ועמש"כ בקובץ עיון הפרשה (קע"ד עניני ברכות קושיא ד') שפלפלו בענין זה אם אפשר לברך בברכה שתחול ממה נפשך מספק או שצריך שתהא מבוררת גם למברך עיי"ש מש"כ להוכיח משו"ע או"ח סי' לד סעי' ב' דפסק דהמני תפילין דר"ת ורש"י אף שרק אחד מהם כשר יברך על שניהם ביחד ממה נפשך עיי"ש עוד שורת ראיות
(עיקר הראיה הנ"ל יש לדחות שהעיקר כרש"י, ובלא"ה הרי צריך לברך על אחד מהתפילין איזה מהם שיהיה)
 


יפה מראה
הודעות: 198
הצטרף: 03 אפריל 2019, 21:23
נתן תודה: 37 פעמים
קיבל תודה: 29 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ברכה על מעברות הירדן

שליחה על ידי יפה מראה » 05 אפריל 2020, 12:57

HaimL כתב:
05 אפריל 2020, 11:37
יפה מראה כתב:
05 אפריל 2020, 10:44
חזק וברוך כתב:
27 פברואר 2020, 13:03
שאלה אחרת: מי שטס באוירון ורואה את כל הירדן פרוס מול עיניו - יברך?
כמו כן הטס מעל ים סוף ורואה את כולו.
לענ"ד לא יברך מכיון שלא שלטא ביה עיניה, כעין מה שמצאנו בנס חנוכה.


אבל לא שלטא ביה עינא הוא בדיוק הפוך, מלמטה כלפי מעלה, שאין אדם רואה נר המונח למעלה מעשרים אמה, כשהוא עומד או הולך מלמטה. אבל כאן הרי הוא צופה ומביט מלמעלה כלפי מטה.

לא כ"כ הבנתי מזה משנה אם זה מלמטה למעלה, או מלמעלה למטה.
 


HaimL
משתמש ותיק
הודעות: 2389
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 339 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: ברכה על מעברות הירדן

שליחה על ידי HaimL » 05 אפריל 2020, 13:06

יפה מראה כתב:
05 אפריל 2020, 12:57
HaimL כתב:
05 אפריל 2020, 11:37
יפה מראה כתב:
05 אפריל 2020, 10:44

לענ"ד לא יברך מכיון שלא שלטא ביה עיניה, כעין מה שמצאנו בנס חנוכה.

אבל לא שלטא ביה עינא הוא בדיוק הפוך, מלמטה כלפי מעלה, שאין אדם רואה נר המונח למעלה מעשרים אמה, כשהוא עומד או הולך מלמטה. אבל כאן הרי הוא צופה ומביט מלמעלה כלפי מטה.
לא כ"כ הבנתי מזה משנה אם זה מלמטה למעלה, או מלמעלה למטה.

אסביר. לא שלטא ביה עינא, אין הכוונה היא שעין האדם לא מסוגלת לראות נר חנוכה המונח מעל עשרים אמה, אלא הכוונה היא שאין דרכו של אדם להלך בחוץ בראש מורם כך שהוא רואה את הנר חנוכה בסקירה ראשונה. וכאן, כשהוא למעלה, הוא רואה את כל מה שלמטה, לא את הפרטים הקטנים, אבל הוא רואה את כל המקום.
 


יפה מראה
הודעות: 198
הצטרף: 03 אפריל 2019, 21:23
נתן תודה: 37 פעמים
קיבל תודה: 29 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ברכה על מעברות הירדן

שליחה על ידי יפה מראה » 05 אפריל 2020, 14:17

לענ"ד "שלטא היה עינא" זה לחוות את הראיה, וממרחק עצום שנשקף עוד הרבה נוף וזה בטל ברוב א"א לומר ששולטת בזה העין ושמה בזה דגש.


HaimL
משתמש ותיק
הודעות: 2389
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 339 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: ברכה על מעברות הירדן

שליחה על ידי HaimL » 05 אפריל 2020, 17:27

יפה מראה כתב:
05 אפריל 2020, 14:17
לענ"ד "שלטא היה עינא" זה לחוות את הראיה, וממרחק עצום שנשקף עוד הרבה נוף וזה בטל ברוב א"א לומר ששולטת בזה העין ושמה בזה דגש.
הנה רש"י מפורש במסכת סוכה 

דלא שלטא בה עינא. שאינו רואה את הסכך וסוכה היינו סכך כשמה: 

משמע מכאן, שסגי ליה בראיית הסכך, כדי לראות שהיא סוכה של התורה. ובעשרים אמה אדם רואה את הסכך, אבל שלא כדרך הרואים שצריך להרים את ראשו לראות
 


יפה מראה
הודעות: 198
הצטרף: 03 אפריל 2019, 21:23
נתן תודה: 37 פעמים
קיבל תודה: 29 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ברכה על מעברות הירדן

שליחה על ידי יפה מראה » 05 אפריל 2020, 17:42

לענ"ד מי שרואה ממטוס, זה כמו שהוא רואה בדמיון מודרך את הירדן.


כדי
משתמש ותיק
הודעות: 250
הצטרף: 29 מרץ 2020, 21:14
נתן תודה: 35 פעמים
קיבל תודה: 47 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ברכה על מעברות הירדן

שליחה על ידי כדי » 05 אפריל 2020, 17:51

שלטא ביה עינא הכוונה לכאורה שהדרך להרים את העיניים. אבל לא מצינו בשום מקום (ע''פ מעוט ידיעתי עכ''פ) שראייה מעבר לעשרים אמה היא ראייה פחות חווייתית...
אדרבה, מצינו שאמלתרא מועילה במבוי גבוה למעלה מעשרים אמה, דעי''ז מרימים העולם את עיניהם, ואם יש חסרון באיכות הראיה איך תועיל אמלתרא.
ואני משער שגם הרב יפה המראה יודה שמי שרואה את הירדן ממרחק עשרים אמה יברך, ולא יצא הרב הנ''ל לדון אלא על ראייה ממטוס. וא''כ ודאי שאין סברתו קשורה לדין שלטא עינא.


יפה מראה
הודעות: 198
הצטרף: 03 אפריל 2019, 21:23
נתן תודה: 37 פעמים
קיבל תודה: 29 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ברכה על מעברות הירדן

שליחה על ידי יפה מראה » 05 אפריל 2020, 17:59

כדי כתב:
05 אפריל 2020, 17:51

ואני משער שגם הרב יפה המראה יודה שמי שרואה את הירדן ממרחק עשרים אמה יברך, ולא יצא הרב הנ''ל לדון אלא על ראייה ממטוס. 
עם זה אני מסכים.
 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “ברכות”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח