ברכות נט:
ואמר רבא: האי דחריפי בני מחוזא - משום דשתו מיא דדגלת, האי דגיחורי - משום דמשמשי ביממא, והאי דניידי עינייהו - משום דדיירו בבית אפל.
ולכאורה רבא לשיטתיה, דאיתא בכתובות (נו.) והאמר רב הונא: ישראל קדושים הן, ואין משמשין מטותיהן ביום! האמר רבא: בבית אפל מותר.
דהיינו שבבית אפל מותר לשמש ביום, וא"כ בני מחוזא שהיו גרים בבית אפל כדין עשו ששימשו ביום. [וכידוע, רבא היה רבה של העיר מחוזא כמבואר בכמה דוכתי].
אלא שיוצא מזה חידוש דין, ש'בית אפל' אין הכוונה חשוך לגמרי שלא רואים לאן זזים, אלא הכוונה די חשוך, שהרי פשיטא שבני מחוזא 'דדיירו בבית אפל' לא היו בעלטה גמורה שלא ראו איש את אחיו ולא קמו איש תחתיו, אלא היה להם מעט אור, ואעפ"כ חשיב בית אפל לענין תשה"מ.
ואמר רבא: האי דחריפי בני מחוזא - משום דשתו מיא דדגלת, האי דגיחורי - משום דמשמשי ביממא, והאי דניידי עינייהו - משום דדיירו בבית אפל.
ולכאורה רבא לשיטתיה, דאיתא בכתובות (נו.) והאמר רב הונא: ישראל קדושים הן, ואין משמשין מטותיהן ביום! האמר רבא: בבית אפל מותר.
דהיינו שבבית אפל מותר לשמש ביום, וא"כ בני מחוזא שהיו גרים בבית אפל כדין עשו ששימשו ביום. [וכידוע, רבא היה רבה של העיר מחוזא כמבואר בכמה דוכתי].
אלא שיוצא מזה חידוש דין, ש'בית אפל' אין הכוונה חשוך לגמרי שלא רואים לאן זזים, אלא הכוונה די חשוך, שהרי פשיטא שבני מחוזא 'דדיירו בבית אפל' לא היו בעלטה גמורה שלא ראו איש את אחיו ולא קמו איש תחתיו, אלא היה להם מעט אור, ואעפ"כ חשיב בית אפל לענין תשה"מ.