למה אין שם ה' בעל הניסים בחנוכה ופורים?

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם המסכת והדף המדויק עליו נסוב הדיון

פותח הנושא
במבי
משתמש ותיק
הודעות: 1741
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 523 פעמים
קיבל תודה: 493 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

למה אין שם ה' בעל הניסים בחנוכה ופורים?

שליחה על ידי במבי » 05 מרץ 2020, 16:17

אכן שאלה יפה.

אבל אצלי ראיתי קודם את התשובה ואז חיפשתי את השאלה...
למדתי בברכות נ. את שאלת הגמ' מדוע שכשאומרים בהגדה של פסח "למי שעשה לאבותינו ולנו את כל הנסים האלו" לא מזכירים שם ה'? והגמרא מתרצת "התם מוכחא מילתא, מאן עביד ניסי קודשא ב"ה" וחשבתי לעצמי, מעניין אם ב"ועל הניסים" אומרים שם ה'? ובדקתי ואכן לא אומרים, אבל את התשובה כבר רואים בגמרא שכותבת שזה "מוכחא מילתא, מאן עביד ניסי קודשא ב"ה"


HaimL
משתמש ותיק
הודעות: 2389
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 339 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה אין שם ה' בעל הניסים בחנוכה ופורים?

שליחה על ידי HaimL » 05 מרץ 2020, 17:02

במבי כתב:
05 מרץ 2020, 16:17
אכן שאלה יפה.

אבל אצלי ראיתי קודם את התשובה ואז חיפשתי את השאלה...
למדתי בברכות נ. את שאלת הגמ' מדוע שכשאומרים בהגדה של פסח "למי שעשה לאבותינו ולנו את כל הנסים האלו" לא מזכירים שם ה'? והגמרא מתרצת "התם מוכחא מילתא, מאן עביד ניסי קודשא ב"ה" וחשבתי לעצמי, מעניין אם ב"ועל הניסים" אומרים שם ה'? ובדקתי ואכן לא אומרים, אבל את התשובה כבר רואים בגמרא שכותבת שזה "מוכחא מילתא, מאן עביד ניסי קודשא ב"ה"
כי שם, כל הברכה ועל הנסים זה לנוכח
 


פותח הנושא
במבי
משתמש ותיק
הודעות: 1741
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 523 פעמים
קיבל תודה: 493 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה אין שם ה' בעל הניסים בחנוכה ופורים?

שליחה על ידי במבי » 05 מרץ 2020, 18:53

HaimL כתב:
05 מרץ 2020, 17:02
במבי כתב:
05 מרץ 2020, 16:17
אכן שאלה יפה.

אבל אצלי ראיתי קודם את התשובה ואז חיפשתי את השאלה...
למדתי בברכות נ. את שאלת הגמ' מדוע שכשאומרים בהגדה של פסח "למי שעשה לאבותינו ולנו את כל הנסים האלו" לא מזכירים שם ה'? והגמרא מתרצת "התם מוכחא מילתא, מאן עביד ניסי קודשא ב"ה" וחשבתי לעצמי, מעניין אם ב"ועל הניסים" אומרים שם ה'? ובדקתי ואכן לא אומרים, אבל את התשובה כבר רואים בגמרא שכותבת שזה "מוכחא מילתא, מאן עביד ניסי קודשא ב"ה"
כי שם, כל הברכה ועל הנסים זה לנוכח


גם רפאינו וברך עלינו השיבה שופטינו ועוד שבשמו"ע זה לנוכח ומזכירים שם שמיים, הלא כן ?


HaimL
משתמש ותיק
הודעות: 2389
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 339 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה אין שם ה' בעל הניסים בחנוכה ופורים?

שליחה על ידי HaimL » 05 מרץ 2020, 21:27

במבי כתב:
05 מרץ 2020, 18:53
HaimL כתב:
05 מרץ 2020, 17:02
במבי כתב:
05 מרץ 2020, 16:17
אכן שאלה יפה.

אבל אצלי ראיתי קודם את התשובה ואז חיפשתי את השאלה...
למדתי בברכות נ. את שאלת הגמ' מדוע שכשאומרים בהגדה של פסח "למי שעשה לאבותינו ולנו את כל הנסים האלו" לא מזכירים שם ה'? והגמרא מתרצת "התם מוכחא מילתא, מאן עביד ניסי קודשא ב"ה" וחשבתי לעצמי, מעניין אם ב"ועל הניסים" אומרים שם ה'? ובדקתי ואכן לא אומרים, אבל את התשובה כבר רואים בגמרא שכותבת שזה "מוכחא מילתא, מאן עביד ניסי קודשא ב"ה"
כי שם, כל הברכה ועל הנסים זה לנוכח

גם רפאינו וברך עלינו השיבה שופטינו ועוד שבשמו"ע זה לנוכח ומזכירים שם שמיים, הלא כן ?
כן, אבל אתה כתבת מכוח זה דאיכא ידיים מוכיחות מאן עביד ניסי קוב"ה. אבל זה טעם שאינו צריך בעל הניסים,  כיוון שמדבר בלשון נוכח לקוב"ה, אין ה"א שמישהו אחר עשה את הניסים. אתה שואל דבר אחר, מדוע אין אומרים, כמו בברכות אחרות, ואתה ה"א ברחמיך הרבים הפרת את עצתו וכו'. אבל נראה ברור, שמכיוון שזה בתוך ברכת ההודאה, שאומרים מודים אנחנו לך שאתה הוא ה"א לעולם ועד וכו', תו לא צריכי להזכרת ה'.
 


נבשר
משתמש ותיק
הודעות: 1986
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 452 פעמים
קיבל תודה: 490 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה אין שם ה' בעל הניסים בחנוכה ופורים?

שליחה על ידי נבשר » 05 מרץ 2020, 21:46

במבי כתב:
05 מרץ 2020, 16:17
אכן שאלה יפה.

אבל אצלי ראיתי קודם את התשובה ואז חיפשתי את השאלה...
למדתי בברכות נ. את שאלת הגמ' מדוע שכשאומרים בהגדה של פסח "למי שעשה לאבותינו ולנו את כל הנסים האלו" לא מזכירים שם ה'? והגמרא מתרצת "התם מוכחא מילתא, מאן עביד ניסי קודשא ב"ה" וחשבתי לעצמי, מעניין אם ב"ועל הניסים" אומרים שם ה'? ובדקתי ואכן לא אומרים, אבל את התשובה כבר רואים בגמרא שכותבת שזה "מוכחא מילתא, מאן עביד ניסי קודשא ב"ה"
יעויין במסכת סופרים פרק כ' הל' ח' שם כן מוזכר שם ה' (אמנם לא זהו הנוסח שבידינו) "ואומרים בהודייה והודאו' פלאו ותשועות כהניך אשר עשית בימי מתתיה בן יוחנן כהן גדול וחשמוני ובניו כן עשה עמנו ה' אלקינו ואלדי אבותינו נסים ונפלאות ונודה לשמך לנצח בא"י הטוב וניסים מרדכי ואסתר מזכירין אותן בהודייה ושניהן נזכרין בברכת המזון".
וכן בסדר רב עמרם גאון בהל' חנוכה https://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?r ... =&pgnum=79 ,
וכן בהל' פורים https://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?r ... =&pgnum=80
ובסידור רס"ג הוא נוסח שלנו ולא נזכר שם ה' https://www.hebrewbooks.org/pdfpager.as ... &pgnum=316, לגבי פורים אפשר ע"ד שבכל המגילה לא נזכר שם ה' שהוא נס בהסתר כידוע, ולגבי חנוכה יש לעיין.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “ברכות”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח