מה הדין אדם שהתחיל לומר פעם שניה ברכת על נטילת ידים בבוקר


פותח הנושא
איש שמח
הודעות: 3
הצטרף: 19 ינואר 2021, 20:10
קיבל תודה: 1 פעמים
סטטוס: לא מחובר

מה הדין אדם שהתחיל לומר פעם שניה ברכת על נטילת ידים בבוקר

שליחה על ידי איש שמח » 11 אפריל 2021, 08:46

מה הדין אדם שהתחיל לומר פעם שניה ברכת על נטילת ידים בבוקר לפני שבירך ברכת התורה האם יאמר למדיני חוקיך ואז בעצם ילמד תהילים לפני שבירך ברכת התורה או שיגמור הברכה ויעבור על ברכה לבטלה (שהרי אסור אפילו לקרוא תהילים קודם ברכות התורה)


HaimL
הודעות: 6287
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 1196 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה הדין אדם שהתחיל לומר פעם שניה ברכת על נטילת ידים בבוקר

שליחה על ידי HaimL » 11 אפריל 2021, 09:26

סתם רעיון.

אולי אפשר לדון את הפסוק גופא כברה"ת (למדני חוקיך), כמו שדנים את ברכת אהבת עולם / אהבה רבה כברכת התורה.

סמל אישי של משתמש

יעקב ר
הודעות: 172
הצטרף: 18 אפריל 2018, 22:12
מיקום: ירושלים עיה"ק
נתן תודה: 184 פעמים
קיבל תודה: 95 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה הדין אדם שהתחיל לומר פעם שניה ברכת על נטילת ידים בבוקר

שליחה על ידי יעקב ר » 11 אפריל 2021, 09:51

איש שמח כתב:
11 אפריל 2021, 08:46
מה הדין אדם שהתחיל לומר פעם שניה ברכת על נטילת ידים בבוקר לפני שבירך ברכת התורה האם יאמר למדיני חוקיך ואז בעצם ילמד תהילים לפני שבירך ברכת התורה או שיגמור הברכה ויעבור על ברכה לבטלה (שהרי אסור אפילו לקרוא תהילים קודם ברכות התורה)

ברכה לבטלה לפי חלק מהפוסקים היא דאורייתא, וגם לסוברים שלא - מכל מקום, חמורה היא.
אמירת פסוקים לפני ברכות התורה - לא מצינו סרך "איסור" של ממש.
(ויש לעיין בדיון אודות מי שברך על מאכל ביום תענית)


nls
הודעות: 268
הצטרף: 27 נובמבר 2020, 11:52
נתן תודה: 91 פעמים
קיבל תודה: 139 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה הדין אדם שהתחיל לומר פעם שניה ברכת על נטילת ידים בבוקר

שליחה על ידי nls » 11 אפריל 2021, 10:08

יעקב ר צודק מאוד, לא יעלה על הדעת להמשיך את הברכה, מה גם שכמדומני ברמ"א לגבי סליחות מובא שלא ברור שאסור לומר פסוקים דרך תחינה לפני ברכת התורה תבדוק שם


דרומאי
הודעות: 4314
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 1059 פעמים
קיבל תודה: 1045 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה הדין אדם שהתחיל לומר פעם שניה ברכת על נטילת ידים בבוקר

שליחה על ידי דרומאי » 11 אפריל 2021, 10:16

HaimL כתב:
11 אפריל 2021, 09:26
סתם רעיון.

אולי אפשר לדון את הפסוק גופא כברה"ת (למדני חוקיך), כמו שדנים את ברכת אהבת עולם / אהבה רבה כברכת התורה.
אבל ברכה ללא מלכות אינה ברכה.
 


HaimL
הודעות: 6287
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 1196 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה הדין אדם שהתחיל לומר פעם שניה ברכת על נטילת ידים בבוקר

שליחה על ידי HaimL » 11 אפריל 2021, 11:30

דרומאי כתב:
11 אפריל 2021, 10:16
HaimL כתב:
11 אפריל 2021, 09:26
סתם רעיון.

אולי אפשר לדון את הפסוק גופא כברה"ת (למדני חוקיך), כמו שדנים את ברכת אהבת עולם / אהבה רבה כברכת התורה.
אבל ברכה ללא מלכות אינה ברכה.
גם אהבה רבה היא ללא מלכות. למרות שאולי זה שונה, כי
1. היא ברכה הסמוכה ליוצר אור
2. אומרים מלכנו סמוך לחתימה


 


דרומאי
הודעות: 4314
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 1059 פעמים
קיבל תודה: 1045 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה הדין אדם שהתחיל לומר פעם שניה ברכת על נטילת ידים בבוקר

שליחה על ידי דרומאי » 11 אפריל 2021, 11:32

HaimL כתב:
11 אפריל 2021, 11:30
דרומאי כתב:
11 אפריל 2021, 10:16
HaimL כתב:
11 אפריל 2021, 09:26
סתם רעיון.

אולי אפשר לדון את הפסוק גופא כברה"ת (למדני חוקיך), כמו שדנים את ברכת אהבת עולם / אהבה רבה כברכת התורה.
אבל ברכה ללא מלכות אינה ברכה.
גם אהבה רבה היא ללא מלכות. למרות שאולי זה שונה, כי
1. היא ברכה הסמוכה ליוצר אור
2. אומרים מלכנו סמוך לחתימה
1. תמיד חשבתי כן, ולכן רציתי לדן שמי שלא בירך יוצר אור רק אהבה רבה לא ייפטר מברכות התורה.
2. צריך עיון בזה, דלכאורה בעינן 'מלך העולם' ולא 'מלכנו' לבד. 
 


קדמא ואזלא
הודעות: 1056
הצטרף: 23 ינואר 2020, 14:59
נתן תודה: 431 פעמים
קיבל תודה: 486 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה הדין אדם שהתחיל לומר פעם שניה ברכת על נטילת ידים בבוקר

שליחה על ידי קדמא ואזלא » 11 אפריל 2021, 11:41

דרומאי כתב:
11 אפריל 2021, 11:32
HaimL כתב:
11 אפריל 2021, 11:30
דרומאי כתב:
11 אפריל 2021, 10:16

אבל ברכה ללא מלכות אינה ברכה.
גם אהבה רבה היא ללא מלכות. למרות שאולי זה שונה, כי
1. היא ברכה הסמוכה ליוצר אור
2. אומרים מלכנו סמוך לחתימה
1. תמיד חשבתי כן, ולכן רציתי לדן שמי שלא בירך יוצר אור רק אהבה רבה לא ייפטר מברכות התורה
 

שו"ת הרשב"א חלק א סימן שיז

שאלת הא דאמרינן בפרק ראשון של ברכות (דף י"ב) לעולם דאמר אהבה רבה ולא אמר יוצר אור וכי מטי זמניה מימר אמר. ומאי אין מעכבות זו את זו לקדם. והיאך יקדם דהא אהבה רבה אינה פותחת בברוך מפני שהיא סמוכה?


דרומאי
הודעות: 4314
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 1059 פעמים
קיבל תודה: 1045 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה הדין אדם שהתחיל לומר פעם שניה ברכת על נטילת ידים בבוקר

שליחה על ידי דרומאי » 11 אפריל 2021, 11:42

קדמא ואזלא כתב:
11 אפריל 2021, 11:41
דרומאי כתב:
11 אפריל 2021, 11:32
HaimL כתב:
11 אפריל 2021, 11:30

גם אהבה רבה היא ללא מלכות. למרות שאולי זה שונה, כי
1. היא ברכה הסמוכה ליוצר אור
2. אומרים מלכנו סמוך לחתימה
1. תמיד חשבתי כן, ולכן רציתי לדן שמי שלא בירך יוצר אור רק אהבה רבה לא ייפטר מברכות התורה


שו"ת הרשב"א חלק א סימן שיז
שאלת הא דאמרינן בפרק ראשון של ברכות (דף י"ב) לעולם דאמר אהבה רבה ולא אמר יוצר אור וכי מטי זמניה מימר אמר. ומאי אין מעכבות זו את זו לקדם. והיאך יקדם דהא אהבה רבה אינה פותחת בברוך מפני שהיא סמוכה?
השארת אותי במתח. מה מתרץ הרשב"א על הקושיא?
 


קדמא ואזלא
הודעות: 1056
הצטרף: 23 ינואר 2020, 14:59
נתן תודה: 431 פעמים
קיבל תודה: 486 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה הדין אדם שהתחיל לומר פעם שניה ברכת על נטילת ידים בבוקר

שליחה על ידי קדמא ואזלא » 11 אפריל 2021, 11:43

דרומאי כתב:
11 אפריל 2021, 11:42
קדמא ואזלא כתב:
11 אפריל 2021, 11:41
דרומאי כתב:
11 אפריל 2021, 11:32

1. תמיד חשבתי כן, ולכן רציתי לדן שמי שלא בירך יוצר אור רק אהבה רבה לא ייפטר מברכות התורה


שו"ת הרשב"א חלק א סימן שיז
שאלת הא דאמרינן בפרק ראשון של ברכות (דף י"ב) לעולם דאמר אהבה רבה ולא אמר יוצר אור וכי מטי זמניה מימר אמר. ומאי אין מעכבות זו את זו לקדם. והיאך יקדם דהא אהבה רבה אינה פותחת בברוך מפני שהיא סמוכה?
השארת אותי במתח. מה מתרץ הרשב"א על הקושיא?
 

שו"ת הרשב"א חלק א סימן שיז

תשובה זו אחת מן הראיות שכתבתי אני בברכות שיש ברכות קצרות שחותמות בברוך ואין פותחות בברוך וזו אחת מהן. שלפי דעתי ברכות של קרית /קריאת/ שמע אינן סמוכות אלא מעיקר מטבען כן נתקנו. ועל כרחנו יש לנו לומר כן. שאילולי כן לעולם היה להם לתקן בה פתיחה הואיל ולעתים אומרה בפני עצמה. כדרך שנהגו בברכת אשר ברא ששון ושמחה שפתחו בה אף על פי שהיא סמוכה הואיל ולעתים נאמרת בלא סמיכות בדליכא פנים חדשות. וכמו שאמרו בירושלמי בברכת קדוש שפותחת בברוך. ושאלו שם והלא סמוכה לברכת היין? ופריקו שנייה היא שאם היה יושב ושותה מבעוד יום שאינו אומר בורא פרי הגפן. וכן אמרו בברכת הזן שפותחת לעולם בברוך ואף על פי שסמוכה לברכת ברוך שאכלנו משלו. שנייה היא שאם היו שנים אינו אומר נברך שאכלנו. והילכך אילו היתה ברכת אהבה רבה חותמת ואינה פותחת מדין סמיכותה בלבד לא היתה נוהגת על דרך שאר הברכות. שהרי גם זו כל ימי המקדש היתה נאמרת לעצמה והילכך היה להן לפותחה. וזו ראיה חזקה בעיני כראי מוצק. ובכך נתיישב לי פירוש משנתינו של אחת ארוכה ואחת קצרה. וכבר הגיעו לידך פירוש ברכות שלי ועמדת עליהן וראית מה שכתבתי שם.


דרומאי
הודעות: 4314
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 1059 פעמים
קיבל תודה: 1045 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה הדין אדם שהתחיל לומר פעם שניה ברכת על נטילת ידים בבוקר

שליחה על ידי דרומאי » 11 אפריל 2021, 11:46

קדמא ואזלא כתב:
11 אפריל 2021, 11:43
דרומאי כתב:
11 אפריל 2021, 11:42
קדמא ואזלא כתב:
11 אפריל 2021, 11:41


שו"ת הרשב"א חלק א סימן שיז
שאלת הא דאמרינן בפרק ראשון של ברכות (דף י"ב) לעולם דאמר אהבה רבה ולא אמר יוצר אור וכי מטי זמניה מימר אמר. ומאי אין מעכבות זו את זו לקדם. והיאך יקדם דהא אהבה רבה אינה פותחת בברוך מפני שהיא סמוכה?
השארת אותי במתח. מה מתרץ הרשב"א על הקושיא?


שו"ת הרשב"א חלק א סימן שיז
תשובה זו אחת מן הראיות שכתבתי אני בברכות שיש ברכות קצרות שחותמות בברוך ואין פותחות בברוך וזו אחת מהן. שלפי דעתי ברכות של קרית /קריאת/ שמע אינן סמוכות אלא מעיקר מטבען כן נתקנו. ועל כרחנו יש לנו לומר כן. שאילולי כן לעולם היה להם לתקן בה פתיחה הואיל ולעתים אומרה בפני עצמה. כדרך שנהגו בברכת אשר ברא ששון ושמחה שפתחו בה אף על פי שהיא סמוכה הואיל ולעתים נאמרת בלא סמיכות בדליכא פנים חדשות. וכמו שאמרו בירושלמי בברכת קדוש שפותחת בברוך. ושאלו שם והלא סמוכה לברכת היין? ופריקו שנייה היא שאם היה יושב ושותה מבעוד יום שאינו אומר בורא פרי הגפן. וכן אמרו בברכת הזן שפותחת לעולם בברוך ואף על פי שסמוכה לברכת ברוך שאכלנו משלו. שנייה היא שאם היו שנים אינו אומר נברך שאכלנו. והילכך אילו היתה ברכת אהבה רבה חותמת ואינה פותחת מדין סמיכותה בלבד לא היתה נוהגת על דרך שאר הברכות. שהרי גם זו כל ימי המקדש היתה נאמרת לעצמה והילכך היה להן לפותחה. וזו ראיה חזקה בעיני כראי מוצק. ובכך נתיישב לי פירוש משנתינו של אחת ארוכה ואחת קצרה. וכבר הגיעו לידך פירוש ברכות שלי ועמדת עליהן וראית מה שכתבתי שם.
אך עכ"פ יש לומר שלענין ברכות התורה עדין צריכין אנו למה שסמוכה לחברתה, דהא בברכות התורה ברכה ארוכה תיקנו.
 


קדמא ואזלא
הודעות: 1056
הצטרף: 23 ינואר 2020, 14:59
נתן תודה: 431 פעמים
קיבל תודה: 486 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה הדין אדם שהתחיל לומר פעם שניה ברכת על נטילת ידים בבוקר

שליחה על ידי קדמא ואזלא » 11 אפריל 2021, 11:49

דרומאי כתב:
11 אפריל 2021, 11:46
קדמא ואזלא כתב:
11 אפריל 2021, 11:43
דרומאי כתב:
11 אפריל 2021, 11:42

השארת אותי במתח. מה מתרץ הרשב"א על הקושיא?


שו"ת הרשב"א חלק א סימן שיז
תשובה זו אחת מן הראיות שכתבתי אני בברכות שיש ברכות קצרות שחותמות בברוך ואין פותחות בברוך וזו אחת מהן. שלפי דעתי ברכות של קרית /קריאת/ שמע אינן סמוכות אלא מעיקר מטבען כן נתקנו. ועל כרחנו יש לנו לומר כן. שאילולי כן לעולם היה להם לתקן בה פתיחה הואיל ולעתים אומרה בפני עצמה. כדרך שנהגו בברכת אשר ברא ששון ושמחה שפתחו בה אף על פי שהיא סמוכה הואיל ולעתים נאמרת בלא סמיכות בדליכא פנים חדשות. וכמו שאמרו בירושלמי בברכת קדוש שפותחת בברוך. ושאלו שם והלא סמוכה לברכת היין? ופריקו שנייה היא שאם היה יושב ושותה מבעוד יום שאינו אומר בורא פרי הגפן. וכן אמרו בברכת הזן שפותחת לעולם בברוך ואף על פי שסמוכה לברכת ברוך שאכלנו משלו. שנייה היא שאם היו שנים אינו אומר נברך שאכלנו. והילכך אילו היתה ברכת אהבה רבה חותמת ואינה פותחת מדין סמיכותה בלבד לא היתה נוהגת על דרך שאר הברכות. שהרי גם זו כל ימי המקדש היתה נאמרת לעצמה והילכך היה להן לפותחה. וזו ראיה חזקה בעיני כראי מוצק. ובכך נתיישב לי פירוש משנתינו של אחת ארוכה ואחת קצרה. וכבר הגיעו לידך פירוש ברכות שלי ועמדת עליהן וראית מה שכתבתי שם.
אך עכ"פ יש לומר שלענין ברכות התורה עדין צריכין אנו למה שסמוכה לחברתה, דהא בברכות התורה ברכה ארוכה תיקנו.
 
אכן מסתבר כך. וצ"ע להלכה.
ובכל אופן עדיין צריך להבין לפי הרשב"א מה עם כל ברכה שאין בה מלכות אינה ברכה.


לבי במערב
הודעות: 4896
הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
מיקום: לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה־פרטית. בתודה מראש.
נתן תודה: 2785 פעמים
קיבל תודה: 2131 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה הדין אדם שהתחיל לומר פעם שניה ברכת על נטילת ידים בבוקר

שליחה על ידי לבי במערב » 12 אפריל 2021, 01:28

HaimL כתב:
11 אפריל 2021, 09:26
אולי אפשר לדון את הפסוק גופא כברה"ת (למדני חוקיך) . . 
אכן יש גרסאות שחותמות במקום 'המלמד תורה לעמו ישראל' - 'בא"י למדני חוקיך' (והראשונים שללו זאת).
 
איש שמח כתב:
11 אפריל 2021, 08:46
האם יאמר למדיני חוקיך ואז בעצם ילמד תהילים לפני שבירך ברכת התורה
אשכנזי יאמר 'למדני חוקיך' דרך תחינה, היינו שמבקש כן מהשי"ת (וראה פירש"י על הרי"ף - ברכות ה, סע"ב מדפי הרי"ף).
ספרדי אין לו עצה לכאו', וכמ"ש הגאון החח"ם נ"ע בשו"ת 'אור לי' סי' חי.


רוצה להיות טוב
הודעות: 245
הצטרף: 31 יולי 2020, 01:11
נתן תודה: 178 פעמים
קיבל תודה: 42 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה הדין אדם שהתחיל לומר פעם שניה ברכת על נטילת ידים בבוקר

שליחה על ידי רוצה להיות טוב » 12 אפריל 2021, 01:33

לדעת הרמ"א אין חיוב ברכה"ת על תהילים


לבי במערב
הודעות: 4896
הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
מיקום: לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה־פרטית. בתודה מראש.
נתן תודה: 2785 פעמים
קיבל תודה: 2131 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה הדין אדם שהתחיל לומר פעם שניה ברכת על נטילת ידים בבוקר

שליחה על ידי לבי במערב » 12 אפריל 2021, 01:40

שו''ת קרבן משה.pdf
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


רוצה להיות טוב
הודעות: 245
הצטרף: 31 יולי 2020, 01:11
נתן תודה: 178 פעמים
קיבל תודה: 42 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה הדין אדם שהתחיל לומר פעם שניה ברכת על נטילת ידים בבוקר

שליחה על ידי רוצה להיות טוב » 12 אפריל 2021, 01:43

לבי במערב כתב:
12 אפריל 2021, 01:28
ספרדי אין לו עצה לכאו', וכמ"ש הגאון החח"ם נ"ע בשו"ת 'אור לי' סי' חי.
המקרה שדיבר החת"ס שונה שהרי שם לא תהיה ברכתו לבטלה אם יסיים ולכאורה יודה שיאמר "למדני חוקיך".


לבי במערב
הודעות: 4896
הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
מיקום: לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה־פרטית. בתודה מראש.
נתן תודה: 2785 פעמים
קיבל תודה: 2131 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה הדין אדם שהתחיל לומר פעם שניה ברכת על נטילת ידים בבוקר

שליחה על ידי לבי במערב » 12 אפריל 2021, 06:11

רוצה להיות טוב כתב:
12 אפריל 2021, 01:43
המקרה שדיבר הח[ח"מ] שונה שהרי שם לא תהיה ברכתו לבטלה אם יסיים ולכאורה יודה שיאמר "למדני חוקיך".
שם אכן לא תהא ברכתו לבטלה, ולכן יעצו להשלים ברכתו; אך בנדון שלפנינו לא איירי התם, ומשו"ה דייקתי לכתוב כי "אין לו עצה לכאו'".


דניאלי
הודעות: 113
הצטרף: 30 מאי 2021, 21:45
נתן תודה: 21 פעמים
קיבל תודה: 19 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מה הדין אדם שהתחיל לומר פעם שניה ברכת על נטילת ידים בבוקר

שליחה על ידי דניאלי » 11 יוני 2021, 01:35

HaimL כתב:
11 אפריל 2021, 09:26
סתם רעיון.

אולי אפשר לדון את הפסוק גופא כברה"ת (למדני חוקיך), כמו שדנים את ברכת אהבת עולם / אהבה רבה כברכת התורה.
אם פתח אדעתא דברכה אחרת אינו יכול להחליף כמבואר בגמ'


HaimL
הודעות: 6287
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 1196 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה הדין אדם שהתחיל לומר פעם שניה ברכת על נטילת ידים בבוקר

שליחה על ידי HaimL » 11 יוני 2021, 01:43

דניאלי כתב:
11 יוני 2021, 01:35
HaimL כתב:
11 אפריל 2021, 09:26
סתם רעיון.

אולי אפשר לדון את הפסוק גופא כברה"ת (למדני חוקיך), כמו שדנים את ברכת אהבת עולם / אהבה רבה כברכת התורה.
אם פתח אדעתא דברכה אחרת אינו יכול להחליף כמבואר בגמ'
נכון, אבל אני רוצה לדון (בדרך אפשר), שמאחר וברכת התורה אינה מוכרחת (שהרי אפשר לצאת באהבת עולם), משמע שמה שהקפידו חכמים הוא לא על ברכת המצווה של ת"ת, אלא שישבח ויודה על התורה, קודם לימודו, ובשבח כלדהו סגי, ולכן מספיק גם למדני חוקיך.
אבל, כפי שהדגשתי גם בהתחלה, כל זה הוא עדיין בגדר רעיון בלבד.
 


דניאלי
הודעות: 113
הצטרף: 30 מאי 2021, 21:45
נתן תודה: 21 פעמים
קיבל תודה: 19 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מה הדין אדם שהתחיל לומר פעם שניה ברכת על נטילת ידים בבוקר

שליחה על ידי דניאלי » 11 יוני 2021, 10:04

HaimL כתב:
11 יוני 2021, 01:43
דניאלי כתב:
11 יוני 2021, 01:35
HaimL כתב:
11 אפריל 2021, 09:26
סתם רעיון.

אולי אפשר לדון את הפסוק גופא כברה"ת (למדני חוקיך), כמו שדנים את ברכת אהבת עולם / אהבה רבה כברכת התורה.
אם פתח אדעתא דברכה אחרת אינו יכול להחליף כמבואר בגמ'
נכון, אבל אני רוצה לדון (בדרך אפשר), שמאחר וברכת התורה אינה מוכרחת (שהרי אפשר לצאת באהבת עולם), משמע שמה שהקפידו חכמים הוא לא על ברכת המצווה של ת"ת, אלא שישבח ויודה על התורה, קודם לימודו, ובשבח כלדהו סגי, ולכן מספיק גם למדני חוקיך.
אבל, כפי שהדגשתי גם בהתחלה, כל זה הוא עדיין בגדר רעיון בלבד.

אהבת עולם זה גם ברכה, אין צד שלא צריך ברכה, זה ברכת המצוות לכל דבר ואסור ללמוד קודם ברכה
זה שיוצא בברכה אחרת זה בכל דבר כמעט ואפילו בברכת הנהנין יכול לצאת בברכה כוללת כהמוציא או בשהכל במקום ספק או בדיעבד.


HaimL
הודעות: 6287
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 1196 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה הדין אדם שהתחיל לומר פעם שניה ברכת על נטילת ידים בבוקר

שליחה על ידי HaimL » 11 יוני 2021, 10:20

דניאלי כתב:
11 יוני 2021, 10:04
HaimL כתב:
11 יוני 2021, 01:43
דניאלי כתב:
11 יוני 2021, 01:35
 
אהבת עולם זה גם ברכה, אין צד שלא צריך ברכה, זה ברכת המצוות לכל דבר ואסור ללמוד קודם ברכה
זה שיוצא בברכה אחרת זה בכל דבר כמעט ואפילו בברכת הנהנין יכול לצאת בברכה כוללת כהמוציא או בשהכל במקום ספק או בדיעבד.
איזו מטבע של ברכת המצוות ישנה בברכת אהבת עולם
?

ומהי השייכות לזה שיכול לצאת בברכה"נ בברכה כללית עם אהבת עולם? וכי יכול לצאת באהבת עולם ידי חובת ברכת ציצית ותפילין?
 


דניאלי
הודעות: 113
הצטרף: 30 מאי 2021, 21:45
נתן תודה: 21 פעמים
קיבל תודה: 19 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מה הדין אדם שהתחיל לומר פעם שניה ברכת על נטילת ידים בבוקר

שליחה על ידי דניאלי » 11 יוני 2021, 10:39

HaimL כתב:
11 יוני 2021, 10:20
דניאלי כתב:
11 יוני 2021, 10:04
HaimL כתב:
11 יוני 2021, 01:43
 
אהבת עולם זה גם ברכה, אין צד שלא צריך ברכה, זה ברכת המצוות לכל דבר ואסור ללמוד קודם ברכה
זה שיוצא בברכה אחרת זה בכל דבר כמעט ואפילו בברכת הנהנין יכול לצאת בברכה כוללת כהמוציא או בשהכל במקום ספק או בדיעבד.
איזו מטבע של ברכת המצוות ישנה בברכת אהבת עולם
?

ומהי השייכות לזה שיכול לצאת בברכה"נ בברכה כללית עם אהבת עולם? וכי יכול לצאת באהבת עולם ידי חובת ברכת ציצית ותפילין?

תדפדף למעלה כבר הביאו את המקורות למה אהבת עולם זה ברכה, בכל מקרה אין ספק שזה ברכה לכל דבר וכמו שזה נקרא בכל מקום במשנה בגמ' ובהלכה.


אם היה כתוב שם ציצית ותפילין  היה יוצא בזה, בפוסקים הביאו די"ז על הרבה דברים כגון לצאת מתיר אסורים בשמו"ע בברכת מחיה המתים וכדו'


HaimL
הודעות: 6287
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 1196 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה הדין אדם שהתחיל לומר פעם שניה ברכת על נטילת ידים בבוקר

שליחה על ידי HaimL » 11 יוני 2021, 10:46

דניאלי כתב:
11 יוני 2021, 10:39
HaimL כתב:
11 יוני 2021, 10:20
דניאלי כתב:
11 יוני 2021, 10:04
 
תדפדף למעלה כבר הביאו את המקורות למה אהבת עולם זה ברכה, בכל מקרה אין ספק שזה ברכה לכל דבר וכמו שזה נקרא בכל מקום במשנה בגמ' ובהלכה.


אם היה כתוב שם ציצית ותפילין  היה יוצא בזה, בפוסקים הביאו די"ז על הרבה דברים כגון לצאת מתיר אסורים בשמו"ע בברכת מחיה המתים וכדו'
למה אהבת עולם היא ברכה, דיברו ואמרו. למה היא ברכת המצוות, גם כתבו? אם פספסתי, אקרא שוב.
 


דניאלי
הודעות: 113
הצטרף: 30 מאי 2021, 21:45
נתן תודה: 21 פעמים
קיבל תודה: 19 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מה הדין אדם שהתחיל לומר פעם שניה ברכת על נטילת ידים בבוקר

שליחה על ידי דניאלי » 11 יוני 2021, 10:50

HaimL כתב:
11 יוני 2021, 10:46
דניאלי כתב:
11 יוני 2021, 10:39
HaimL כתב:
11 יוני 2021, 10:20
 
תדפדף למעלה כבר הביאו את המקורות למה אהבת עולם זה ברכה, בכל מקרה אין ספק שזה ברכה לכל דבר וכמו שזה נקרא בכל מקום במשנה בגמ' ובהלכה.


אם היה כתוב שם ציצית ותפילין  היה יוצא בזה, בפוסקים הביאו די"ז על הרבה דברים כגון לצאת מתיר אסורים בשמו"ע בברכת מחיה המתים וכדו'
למה אהבת עולם היא ברכה, דיברו ואמרו. למה היא ברכת המצוות, גם כתבו? אם פספסתי, אקרא שוב.
מהכ"ת לחלק הרי זה ברור שברכה"ת נפסק להלכה שזה כברכת המצוות ואסור ללמוד קודם וזה גם ברור שיוצאים באהבה רבה, אז לא הבנתי מה עוד ניתן לומר, או שתלמד שכל ברכות המצוות זה רק דין שבח, כמובן שזה נכון, אבל צריך ברכה לשבח, וגם בברכת הנהנין


HaimL
הודעות: 6287
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 1196 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה הדין אדם שהתחיל לומר פעם שניה ברכת על נטילת ידים בבוקר

שליחה על ידי HaimL » 11 יוני 2021, 11:27

דניאלי כתב:
11 יוני 2021, 10:50
HaimL כתב:
11 יוני 2021, 10:46
דניאלי כתב:
11 יוני 2021, 10:39

תדפדף למעלה כבר הביאו את המקורות למה אהבת עולם זה ברכה, בכל מקרה אין ספק שזה ברכה לכל דבר וכמו שזה נקרא בכל מקום במשנה בגמ' ובהלכה.


אם היה כתוב שם ציצית ותפילין  היה יוצא בזה, בפוסקים הביאו די"ז על הרבה דברים כגון לצאת מתיר אסורים בשמו"ע בברכת מחיה המתים וכדו'
למה אהבת עולם היא ברכה, דיברו ואמרו. למה היא ברכת המצוות, גם כתבו? אם פספסתי, אקרא שוב.
מהכ"ת לחלק הרי זה ברור שברכה"ת נפסק להלכה שזה כברכת המצוות ואסור ללמוד קודם וזה גם ברור שיוצאים באהבה רבה, אז לא הבנתי מה עוד ניתן לומר
קודם כל ברכה"ת עצמה היא למעשה גם ברכת המצוות (אקבו"ץ על ד"ת, או לעסוק בד"ת) וגם ברכת השבח (אשר בחר בנו מכה"ע וכו'). כמדומני שאם בירך אשר  
בחר בנו בלבד (כגון שקראוהו לעלות לתורה וא"י לסרב) שנפטר בזה עצמו (אבל אם אתה יודע אחרת, תגיד לי).

טענתי היא, שבברכה"ת סגי בשבח עצמו, כדי ללמוד תורה, ולכן יוצא באהבה רבה, ולא שהיא נחשבת כברכת המצוות. אבל אם יש לך ראיה ברורה (ולא מהכ"ת לחלק כי אני כן חושב שיש חילוק), אשמח.
 


דניאלי
הודעות: 113
הצטרף: 30 מאי 2021, 21:45
נתן תודה: 21 פעמים
קיבל תודה: 19 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מה הדין אדם שהתחיל לומר פעם שניה ברכת על נטילת ידים בבוקר

שליחה על ידי דניאלי » 11 יוני 2021, 11:48

HaimL כתב:
11 יוני 2021, 11:27
דניאלי כתב:
11 יוני 2021, 10:50
HaimL כתב:
11 יוני 2021, 10:46

למה אהבת עולם היא ברכה, דיברו ואמרו. למה היא ברכת המצוות, גם כתבו? אם פספסתי, אקרא שוב.
מהכ"ת לחלק הרי זה ברור שברכה"ת נפסק להלכה שזה כברכת המצוות ואסור ללמוד קודם וזה גם ברור שיוצאים באהבה רבה, אז לא הבנתי מה עוד ניתן לומר
קודם כל ברכה"ת עצמה היא למעשה גם ברכת המצוות (אקבו"ץ על ד"ת, או לעסוק בד"ת) וגם ברכת השבח (אשר בחר בנו מכה"ע וכו'). כמדומני שאם בירך אשר  
בחר בנו בלבד (כגון שקראוהו לעלות לתורה וא"י לסרב) שנפטר בזה עצמו (אבל אם אתה יודע אחרת, תגיד לי).

טענתי היא, שבברכה"ת סגי בשבח עצמו, כדי ללמוד תורה, ולכן יוצא באהבה רבה, ולא שהיא נחשבת כברכת המצוות. אבל אם יש לך ראיה ברורה (ולא מהכ"ת לחלק כי אני כן חושב שיש חילוק), אשמח.

זה שיוצאים באשר בחר בנו זה מפורש בהלכה כי לעכובא זה רק ברכה אחת
אני שואל כי לא שמעתי מעולם שיש דבר כזה ברכת השבח שמעכבת מצוות כשזה לא ברכת המצוות


HaimL
הודעות: 6287
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 1196 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה הדין אדם שהתחיל לומר פעם שניה ברכת על נטילת ידים בבוקר

שליחה על ידי HaimL » 11 יוני 2021, 12:11

דניאלי כתב:
11 יוני 2021, 11:48
HaimL כתב:
11 יוני 2021, 11:27
דניאלי כתב:
11 יוני 2021, 10:50
 
זה שיוצאים באשר בחר בנו זה מפורש בהלכה כי לעכובא זה רק ברכה אחת
אני שואל כי לא שמעתי מעולם שיש דבר כזה ברכת השבח שמעכבת מצוות כשזה לא ברכת המצוות
יפה, וזאת בדיוק טענתי. העיכוב הוא בברכת השבח, ולא בברכת המצוות, ומה שנראה לי הוא שחלוק לימוד תורה משאר המצוות, שבשאר המצוות יש להן תחילה וסוף, משא"כ תלמוד תורה שהחיוב לכתחילה הוא ללמוד בכל רגע ורגע. רק שחכמים תיקנו שבתחילת לימוד התורה צריך לברך (ולכתחילה במטבע של ברכת המצוות וגם ברכת השבח), אבל בדיעבד, בשבח כלדהו סגי לברך.
 


דניאלי
הודעות: 113
הצטרף: 30 מאי 2021, 21:45
נתן תודה: 21 פעמים
קיבל תודה: 19 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מה הדין אדם שהתחיל לומר פעם שניה ברכת על נטילת ידים בבוקר

שליחה על ידי דניאלי » 11 יוני 2021, 13:11

HaimL כתב:
11 יוני 2021, 12:11
דניאלי כתב:
11 יוני 2021, 11:48
HaimL כתב:
11 יוני 2021, 11:27
 
זה שיוצאים באשר בחר בנו זה מפורש בהלכה כי לעכובא זה רק ברכה אחת
אני שואל כי לא שמעתי מעולם שיש דבר כזה ברכת השבח שמעכבת מצוות כשזה לא ברכת המצוות
יפה, וזאת בדיוק טענתי. העיכוב הוא בברכת השבח, ולא בברכת המצוות, ומה שנראה לי הוא שחלוק לימוד תורה משאר המצוות, שבשאר המצוות יש להן תחילה וסוף, משא"כ תלמוד תורה שהחיוב לכתחילה הוא ללמוד בכל רגע ורגע. רק שחכמים תיקנו שבתחילת לימוד התורה צריך לברך (ולכתחילה במטבע של ברכת המצוות וגם ברכת השבח), אבל בדיעבד, בשבח כלדהו סגי לברך.


העיכוב הוא בברכת המצוות וזה הבדיעבד..
אינני מכריח אותך לחשוב כמוני אבל לדעתי אין לזה הוכחה ולא מצאנו כה"ג בשום מקום אז מהכ"ת להגיד כך


HaimL
הודעות: 6287
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 1196 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה הדין אדם שהתחיל לומר פעם שניה ברכת על נטילת ידים בבוקר

שליחה על ידי HaimL » 11 יוני 2021, 13:14

דניאלי כתב:
11 יוני 2021, 13:11
HaimL כתב:
11 יוני 2021, 12:11
דניאלי כתב:
11 יוני 2021, 11:48
 

העיכוב הוא בברכת המצוות וזה הבדיעבד..
אינני מכריח אותך לחשוב כמוני אבל לדעתי אין לזה הוכחה ולא מצאנו כה"ג בשום מקום אז מהכ"ת להגיד כך
גם אני אינני מכריח אותך לחשוב כמוני (אם הייתי יכול, אולי הייתי עושה את זה) 🙂 כפי שכבר הדגשתי, זה רק רעיון. השאלה אם אין לך ראיה מובהקת לסתור ולקעקע את שכתבתי.
 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “הלכה ומנהג”