הודעהעל ידי יהושע » 20 פברואר 2019, 09:13
אח״כ מצאתי באליהו רבה שהקשה כן, ותירץ שכיון שאין בעה”ב אז החיוב על כולם דהאי מניה מפקת, ודבריו תמוהים מאוד, דכיון שאין כאן רק חובת הבית אז אחר שאחד הדליק נפטרו כולם.
ואולי יש לבאר כך, שהחיוב להדליק הוא כל אחד בבית שלו, אז מי שהוא אורח בעלמא לא יכול הבית שנמצא שם להיחשב כביתו כיון שהוא רק אורח אצל אחר והרי הוא כמי שנצא ברחוב שהחיוב שלו להדליק בביתו ולא ברחוב, לכן הבית שלו נחשב ביתו הקבוע וכיון שאשתו מדלקת שם מוציאה אותו בהדלקתה, אבל מי ששכר או שאל דירה לשבת, כיון שאין שם בעל הבית אחר אז הוא הבעל הבית, אז החיוב שלו להדליק שם כיון שזה עכשיו ביתו ולכן לא יכול לצאת בהדלקת אשתו.
ואולי זה גם כוונת האליהו רבה, שכיון שאין שם בעל הבית אז כולם בעלי הבית דהאי מניה מפקת לומר שהוא האורח בעלמא ולא בעל הבית לכן החיוב על כולם כיון שזה מקום חיוב הדלקת ואינם יוצאים בהדלקת נשותיהם.