כיוון התפילה בכותל המערבי


כפשוטו
הודעות: 54
הצטרף: 04 מאי 2020, 17:12
נתן תודה: 9 פעמים
קיבל תודה: 9 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כיוון התפילה בכותל המערבי

שליחה על ידי כפשוטו » 17 מאי 2020, 00:46

מקוה לטוב כתב:
17 מאי 2020, 00:33
הגרי"ח זוננפלד חי בתקופה שידם של הערבים היתה על העליונה, ובגלל התגרויות הציונים הוא היה צריך לשכנע אותם שהם לא מתכוננים לעשות שום דבר כדי שלא ירעו לנו.
כעת בחסדי שמים ידיהם של היהודים על העליונה והקב"ה מצפה מאיתנו לעשות בדיוק את מה שהוא ציוה עלינו, זאת אומרת לכבוש את ההר ולבנות את בית המקדש.
ההלכה שאין בה מחלוקת היא שבנין בית המקדש דוחה את הטומאה, וא"כ יוצא שמכתבו של הגרי"ח זוננפלד הוא נגד ההלכה, וח"ו לחשוב כך על גאון וקדוש כמותו, אלא כאשר אמרתי כבר, הוא היה צריך לשנות מפני דרכי שלום.


החשש העיקרי הוא לעמוד על מקום קודש הקדשים שהוא בכרת, ויש במיקומו המדויק מחלוקות רבות, ומסורת מפורשת ומדויקת -אין. לכן ודאי שיש בעיה לעלות לבנות את ביהמ"ק. עוד ענין: מלשון הרמב"ם (שופטים הל' מלכים פי"א הל' א) עולה שהמשיח הוא זה שיבנה את ביהמ"ק עיי"ש.

ערכים:


מקוה לטוב
הודעות: 130
הצטרף: 08 מאי 2020, 14:14
נתן תודה: 31 פעמים
קיבל תודה: 13 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כיוון התפילה בכותל המערבי

שליחה על ידי מקוה לטוב » 17 מאי 2020, 00:50

ח"ו, היה לפני ויהיה גם אחרי, הקב"ה אף פעם לא עוזב את עמו ודואג שגם כאשר העם סוטה טיפה מהמסלול יהיו את קולות האמת שיבואו להחזיר אותו


יעקוב
הודעות: 117
הצטרף: 22 דצמבר 2019, 09:45
נתן תודה: 19 פעמים
קיבל תודה: 14 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כיוון התפילה בכותל המערבי

שליחה על ידי יעקוב » 17 מאי 2020, 00:51

שאר לעמו כתב:
17 מאי 2020, 00:42
יעקוב כתב:
16 מאי 2020, 23:55
פרלמן משה כתב:
16 מאי 2020, 23:36
מי שמגרה את הערבים בעלייתו להר הבית וכדומה מסכן את הציבור ודינו כרודף

מי שגר בארץ ישראל הוא כקוץ ממאיר וסילון מכאיב בליבותיהם של מליארדי מוסלמים ונוצרים והוא גורם לשנאת עשיו את ישראל ולשנאת ישמעל את נכדי אחיינו האהוב.
בקיצור -צריך  ליסוע לגור באמריקאע ולעשות הפגנה נגד טאמפ על כך שמאשר שירושלים שייכת לעם ישראל תוך גדי התגרות איומה באומות העולם שהם כידוע כמה נערי רחוב ערבים ותו לא מידי...
דמגוגיה וסיכלות
זה שגרים פה זו מציאות. ולא כאן המקום להרחיב בכך. זו סוגיא עניפה ורחבה.
לכן מותר להתגרות בערבים יותר?

מאיפה צצו לנו כל הלאומניים החרדים פתאום




ויאמר יהונתן אל-הנער נושא כליו, לכה ונעברה אל-מצב הערלים האלה--אוליי יעשה יהוה, לנו:  כי אין ליהוה מעצור, להושיע ברב או במעט.  ז ויאמר לו נושא כליו, עשה כל-אשר בלבבך; נטה לך, הנני עימך כלבבך.  {ס}
ח ויאמר, יהונתן, הנה אנחנו עוברים, אל-האנשים; ונגלינו, אליהם.  ט אם-כה יאמרו, אלינו, דומו, עד-הגיענו אליכם--ועמדנו תחתינו, ולא נעלה אליהם.  י ואם-כה יאמרו עלו עלינו, ועלינו--כי-נתנם יהוה, בידנו:  וזה-לנו, האות.  יא וייגלו שניהם, אל-מצב פלשתים; ויאמרו פלשתים--הנה עברים יוצאים, מן-החורים אשר התחבאו-שם.  יב ויענו אנשי המצבה את-יונתן ואת-נושא כליו, ויאמרו עלו אלינו, ונודיעה אתכם, דבר;  {פ}


שאר לעמו
משתמש ותיק
הודעות: 3140
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 482 פעמים
קיבל תודה: 941 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כיוון התפילה בכותל המערבי

שליחה על ידי שאר לעמו » 17 מאי 2020, 00:53

אף הבושה נעלמה.
כשבינת חכמיו נעלמה, שועלים קטנים מחבלים בכרמים צצים כפטריות אחד הגשם.


מקוה לטוב
הודעות: 130
הצטרף: 08 מאי 2020, 14:14
נתן תודה: 31 פעמים
קיבל תודה: 13 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כיוון התפילה בכותל המערבי

שליחה על ידי מקוה לטוב » 17 מאי 2020, 01:00

כפשוטו כתב:
17 מאי 2020, 00:46
מקוה לטוב כתב:
17 מאי 2020, 00:33
הגרי"ח זוננפלד חי בתקופה שידם של הערבים היתה על העליונה, ובגלל התגרויות הציונים הוא היה צריך לשכנע אותם שהם לא מתכוננים לעשות שום דבר כדי שלא ירעו לנו.
כעת בחסדי שמים ידיהם של היהודים על העליונה והקב"ה מצפה מאיתנו לעשות בדיוק את מה שהוא ציוה עלינו, זאת אומרת לכבוש את ההר ולבנות את בית המקדש.
ההלכה שאין בה מחלוקת היא שבנין בית המקדש דוחה את הטומאה, וא"כ יוצא שמכתבו של הגרי"ח זוננפלד הוא נגד ההלכה, וח"ו לחשוב כך על גאון וקדוש כמותו, אלא כאשר אמרתי כבר, הוא היה צריך לשנות מפני דרכי שלום.


החשש העיקרי הוא לעמוד על מקום קודש הקדשים שהוא בכרת, ויש במיקומו המדויק מחלוקות רבות, ומסורת מפורשת ומדויקת -אין. לכן ודאי שיש בעיה לעלות לבנות את ביהמ"ק. עוד ענין: מלשון הרמב"ם (שופטים הל' מלכים פי"א הל' א) עולה שהמשיח הוא זה שיבנה את ביהמ"ק עיי"ש.


כאשר נכבוש את ההר ייקל עלינו לחקור היכן הי מקום המקדש המדוייק (אע"פ שגם עכשיו הדבר די ברור אבל יהא כנגד השגיבאים)
(עגונות שזה איסור סקילה מתירים על מחקר מציאות פחות יותר מהראיות שיהיו וישנם למקום המקדש).
מלשון הרמב"ם הנזכר עולה שמי שימלוך על ישראל ויבנה את בית המקדש (בין היתר) הוא וודאי המשיח (אע"פ שלא עשה מופתים או שאינו חכם יותר משלמה ונביא יותר ממשה). אין שום משמעות לזה שדווקא המשיח יבנה את בית המקדש.
ודרך אגב מלשון הרמב"ם (בית הבחירה א א) עולה שכל שאפשר לישראל לבנות, הרי הם מחוייבים לא משנה מה.  
 


שאר לעמו
משתמש ותיק
הודעות: 3140
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 482 פעמים
קיבל תודה: 941 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כיוון התפילה בכותל המערבי

שליחה על ידי שאר לעמו » 17 מאי 2020, 01:10

yosefrot כתב:
15 מאי 2020, 11:58
הרי לפי שגיב אפשר לראות בבורות הר הבית את המזבח ואת לשכות עזרת נשים ואת שער שושן אפשר לראות גם מבחוץ וגם מבפנים בו בזמן שלפי השיטה השניה של מר זלמן קורן. ולדוגמא, כידוע ששער שושן נמצאת מול קדש הקדשים ואם אבן השתיה נמצאת בכפת הסלע צריך למצא כנגדו בחומה המזרחית דמות שער. מר קורן בדק את המקום ומצא שיש שם קבר ערבי גדול שמכסה את הקיר, ומיהר לפרסם שכנראה הערבים בנו את הקבר כדי להסתיר את השער. כמה חברה ששמעו את זה הגיעו באמצע הלילה וחפרו את הקבר וירדו כמה מטרים אל מתחת לאדמה ולא מצאו כלום, שאלתי את מר קורן מה הוא אומר עכשיו? והוא ענה לי שלבסוף התברר לו שמלכתחילה זה היה טעות מכיון שהגובה לא מתאים שהרי לפי המשנה הבדל הגובה בין אבן שתיה לשער שושן אינו אלא 22 אמות וכאן הוא הרבה יותר. מה זה אומר שאם קדש הקדשים היה בכפת הסלע לא נשאר מכל המקדש והרבה מטר מתחתיו נהיה כיום אויר. ואם כן כל הרעיון ששם נמצא קדש הקדשים בגלל שהוא המקום הגבוה בהר אם מדובר שחלק ניכר מן ההר נעלם כבר לא נוכל לדעת איפה היה ראש ההר הקדום.
ואם תרצו לדעת מה היה בכפת הסלע לפי שגיב הרי מבואר אצל יוספוס שבפנה הצפונית מערבית של בית המקדש היה מקום בשם בירה ולפי המשנה שם היה המקוה והשירותים של בית המקדש ועד היום יש בסלע שבכפה מקוה בדוגמת המקואות שרואים בקרבת שער האשפות. ומי שרוצה לדעת עוד פרטים יכול להתקשר אלי 0504141236
מר yosefrot
ראשית, הגאון רבי זלמן קורן אינו חברך. והעובדה שאתה מתייחס בלגלוג וחוצפה לתלמיד חכם זקן ועילוי, בעל סברא ישרה וההיפך משטחי (ולא איפכא מסתברא'ניק) - בזיונך הוא, ולא בזיונו.
איסתרא בלגינא קיש קיש קריא
ואעפ"כ חובת מחאה קיימת, גם בפני עצמה, וגם שזו לא הדרך בפורום!

בהנחה ששיטתו של שגיב היא המועדפת עליך, שהרי שכל דבריך כאן ובשמך לעיל - הם האיפכא מסתברא בהתגלמותה!
רק לא כאן המקום לי לדון בכך.


כפשוטו
הודעות: 54
הצטרף: 04 מאי 2020, 17:12
נתן תודה: 9 פעמים
קיבל תודה: 9 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כיוון התפילה בכותל המערבי

שליחה על ידי כפשוטו » 17 מאי 2020, 01:12

עיין בכס"מ בהל' בית הבחירה שם, ועוד עיין בסעי' ד בהל' מלכים שם.
ובזאת אני מפסיק  לטחון יתר על המידה, בקימחא טחינא שדשו וידושו בה כל אחד מזוית השקפתו....


יעקוב
הודעות: 117
הצטרף: 22 דצמבר 2019, 09:45
נתן תודה: 19 פעמים
קיבל תודה: 14 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כיוון התפילה בכותל המערבי

שליחה על ידי יעקוב » 17 מאי 2020, 01:37

שאר לעמו כתב:
17 מאי 2020, 00:53
אף הבושה נעלמה.
כשבינת חכמיו נעלמה, שועלים קטנים מחבלים בכרמים צצים כפטריות אחד הגשם.
גודרי גדר העומדים בפרץ למנוע צווחה ופרץ. 
ואם ראית שנזדקנה אומתך עמוד וגודרה כמו שעשה אלקנה שהשיב את ישראל לפעמי רגלים. בשעת המכנסים פזר עיי"ש ברש"י.
 


רמתים צופים
משתמש ותיק
הודעות: 409
הצטרף: 31 דצמבר 2017, 18:29
נתן תודה: 33 פעמים
קיבל תודה: 61 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כיוון התפילה בכותל המערבי

שליחה על ידי רמתים צופים » 17 מאי 2020, 02:23

בן ראם כתב:
11 מאי 2020, 13:49
שמעתי מאבי שליט"א ששאל את הגאון הרב נבנצל שליט"א בדיוק שאלה זו, וענה לו בזה הלשון כמעט- שהיות ושכינה לא זזה מכותל מערבי, אין זה נכון להסב בזמן שאין קודש קודשים את פניו מהשכינה.
כמובן שיש לעיין במשמעותו של כותל מערבי בדברי חז"ל הללו, אך הגאון הנ"ל הוא וודאי בר סמכא לענייני הכותל והמקדש.

מוזר ביותר
השכינה לא זזה מכותל המערבי של בית המקדש, לא מכותל הר הבית


בבא בוטא
הודעות: 70
הצטרף: 21 אפריל 2020, 16:31
נתן תודה: 4 פעמים
קיבל תודה: 40 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כיוון התפילה בכותל המערבי

שליחה על ידי בבא בוטא » 17 מאי 2020, 02:47

רמתים צופים כתב:
17 מאי 2020, 02:23
בן ראם כתב:
11 מאי 2020, 13:49
שמעתי מאבי שליט"א ששאל את הגאון הרב נבנצל שליט"א בדיוק שאלה זו, וענה לו בזה הלשון כמעט- שהיות ושכינה לא זזה מכותל מערבי, אין זה נכון להסב בזמן שאין קודש קודשים את פניו מהשכינה.
כמובן שיש לעיין במשמעותו של כותל מערבי בדברי חז"ל הללו, אך הגאון הנ"ל הוא וודאי בר סמכא לענייני הכותל והמקדש.

מוזר ביותר
השכינה לא זזה מכותל המערבי של בית המקדש, לא מכותל הר הבית

  
ממש לא מוזר למי שקצת מתמצא.
  
עיין למשל חזון עובדיה תעניות עמוד תמ"א, מש"כ הגר"ע יוסף זצ"ל בפשיטות דכוונת חז"ל לכותל המערבי שבזמננו, שהוא כותל הר הבית, ומה שהביא שכך פירשו כל המפרשים הקדמונים עיי"ש.
   
  
 


מקוה לטוב
הודעות: 130
הצטרף: 08 מאי 2020, 14:14
נתן תודה: 31 פעמים
קיבל תודה: 13 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כיוון התפילה בכותל המערבי

שליחה על ידי מקוה לטוב » 17 מאי 2020, 03:21

זה למי שקצת מתמצא.
מי שמתמצא באמת יודע את הדברים לאשורם. עיין בהעתק הבא:
דבר ברור הוא שכותל מערבי שלא זזה ממנו שכינה הכוונה לכותל של הבית עצמו שהיה בתוך העזרה, דבר זה כתוב מפורש במדרש שה"ש במעשה שנכנס(!) רבי נתן למקום המקדש וראה כותל אחד עומד וקרא עליו את הפסוק הנה זה עומד אחר כתלנו.
ובר מן דין אם אל השרידים עינך הנה נשאר מן הכותל הדרומי של ההר בדיוק כמו מן הכותל המערבי והאמת ששתיהם חרבו עד לגובה ההר, השורות העליונות של הכותל נבנו מחדש ע"י הממלוקים לפני כשבע מאות (אין אחד שמבין בזה וסובר אחרת) אפשר גם לראות שהאבנים העליונות חסרות סיתות שהיה מעשהו של הורדוס.
סוף דבר חומה מערבית של הר הבית חרבה ע"י הרומאים עד לגובה הקרקע של ההר (למטה מזה אין שום סיבה לקלף את האבנים מההר) וכותל מערבי שלא זזה ממנו שכינה הרי זה כותל של הבית עצמו, ואם תשאל ואיפה הוא היום אענה לך שאיני יודע ואולי כיון שנבנה בנין על מקום הבית הרי זה נחשב כבית וא"כ שרויה השכיה בכותל מערבי של מסגד אל עומר שעל אבן השתיה ויש לדון בזה, אך מ"מ לא יתכן לומר שכותל של השכינה זה חומת ההר.


בבא בוטא
הודעות: 70
הצטרף: 21 אפריל 2020, 16:31
נתן תודה: 4 פעמים
קיבל תודה: 40 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כיוון התפילה בכותל המערבי

שליחה על ידי בבא בוטא » 17 מאי 2020, 03:28

מקוה לטוב כתב:
17 מאי 2020, 03:21
(אין אחד שמבין בזה וסובר אחרת)
דרך נפלאה לבטל במחי יד את כל מי שסובר אחרת ממך...
הוא פשוט לא מבין בזה...


רוצה להתעלות
משתמש ותיק
הודעות: 282
הצטרף: 18 אוקטובר 2019, 14:11
נתן תודה: 31 פעמים
קיבל תודה: 84 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כיוון התפילה בכותל המערבי

שליחה על ידי רוצה להתעלות » 17 מאי 2020, 03:42

מקוה לטוב כתב:
17 מאי 2020, 01:00
עגונות שזה איסור סקילה
טעות קטנה.
אשת איש לא בסקילה, אלא בחנק.

סמל אישי של משתמש

מכל מלמדי השכלתי
משתמש ותיק
הודעות: 1313
הצטרף: 04 מאי 2018, 17:26
מיקום: בני ברק ישראל
נתן תודה: 226 פעמים
קיבל תודה: 400 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כיוון התפילה בכותל המערבי

שליחה על ידי מכל מלמדי השכלתי » 17 מאי 2020, 04:33

אוי כמה שטויות באשכול אחד


מקוה לטוב
הודעות: 130
הצטרף: 08 מאי 2020, 14:14
נתן תודה: 31 פעמים
קיבל תודה: 13 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כיוון התפילה בכותל המערבי

שליחה על ידי מקוה לטוב » 17 מאי 2020, 08:53

רוצה להתעלות כתב:
17 מאי 2020, 03:42
מקוה לטוב כתב:
17 מאי 2020, 01:00
עגונות שזה איסור סקילה
טעות קטנה.
אשת איש לא בסקילה, אלא בחנק.

מחילה, טעות.
אבל זה עכ"פ יותר חמור מכרת.


שאר לעמו
משתמש ותיק
הודעות: 3140
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 482 פעמים
קיבל תודה: 941 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כיוון התפילה בכותל המערבי

שליחה על ידי שאר לעמו » 17 מאי 2020, 10:44

מקוה לטוב כתב:
17 מאי 2020, 03:21
זה למי שקצת מתמצא.
מי שמתמצא באמת יודע את הדברים לאשורם. עיין בהעתק הבא:
דבר ברור הוא שכותל מערבי שלא זזה ממנו שכינה הכוונה לכותל של הבית עצמו שהיה בתוך העזרה, דבר זה כתוב מפורש במדרש שה"ש במעשה שנכנס(!) רבי נתן למקום המקדש וראה כותל אחד עומד וקרא עליו את הפסוק הנה זה עומד אחר כתלנו.
ובר מן דין אם אל השרידים עינך הנה נשאר מן הכותל הדרומי של ההר בדיוק כמו מן הכותל המערבי והאמת ששתיהם חרבו עד לגובה ההר, השורות העליונות של הכותל נבנו מחדש ע"י הממלוקים לפני כשבע מאות (אין אחד שמבין בזה וסובר אחרת) אפשר גם לראות שהאבנים העליונות חסרות סיתות שהיה מעשהו של הורדוס.
סוף דבר חומה מערבית של הר הבית חרבה ע"י הרומאים עד לגובה הקרקע של ההר (למטה מזה אין שום סיבה לקלף את האבנים מההר) וכותל מערבי שלא זזה ממנו שכינה הרי זה כותל של הבית עצמו, ואם תשאל ואיפה הוא היום אענה לך שאיני יודע ואולי כיון שנבנה בנין על מקום הבית הרי זה נחשב כבית וא"כ שרויה השכיה בכותל מערבי של מסגד אל עומר שעל אבן השתיה ויש לדון בזה, אך מ"מ לא יתכן לומר שכותל של השכינה זה חומת ההר.
לדבריך גם כותל מזרחי נשאר שלם.. למעשה לא נשאר כלום רק הקצוות, אבל הכותל המערבי נשאר ולא חיפה את האדמה אלא את אויר הר ההר, רק באזור המוגבה שלו, שער מערבי, שם הוא נשאר מעט, ואכן יש שרידים שגובהו הכללי של הכותל היה הרבה יותר וכלל עיטור מהסגנון של מערת המכפלה (אף שאני מעט מפקפק מתוך עיון בתרשים של וורן). באופן כללי הכותל המערבי שלם. זו עובדה שלא ניתנת לעירעור. האחרים חרבים. רק הרומיים לא החריבו את כל החומה הדרומית והמערבית, אלא רק את מרכזן כי כך יותר נוח.


פותח הנושא
זוטרא
הודעות: 82
הצטרף: 27 פברואר 2020, 09:09
נתן תודה: 23 פעמים
קיבל תודה: 27 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כיוון התפילה בכותל המערבי

שליחה על ידי זוטרא » 17 מאי 2020, 10:55

דוד ריזל (הפרסומאי) כתב:
14 מאי 2020, 22:46
ועד היום הוא קיים וסתום ויש לי תמונה ממנו.
תוכל לשתף אותנו?


מקוה לטוב
הודעות: 130
הצטרף: 08 מאי 2020, 14:14
נתן תודה: 31 פעמים
קיבל תודה: 13 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כיוון התפילה בכותל המערבי

שליחה על ידי מקוה לטוב » 17 מאי 2020, 11:04

שאר לעמו כתב:
17 מאי 2020, 10:44
מקוה לטוב כתב:
17 מאי 2020, 03:21
זה למי שקצת מתמצא.
מי שמתמצא באמת יודע את הדברים לאשורם. עיין בהעתק הבא:
דבר ברור הוא שכותל מערבי שלא זזה ממנו שכינה הכוונה לכותל של הבית עצמו שהיה בתוך העזרה, דבר זה כתוב מפורש במדרש שה"ש במעשה שנכנס(!) רבי נתן למקום המקדש וראה כותל אחד עומד וקרא עליו את הפסוק הנה זה עומד אחר כתלנו.
ובר מן דין אם אל השרידים עינך הנה נשאר מן הכותל הדרומי של ההר בדיוק כמו מן הכותל המערבי והאמת ששתיהם חרבו עד לגובה ההר, השורות העליונות של הכותל נבנו מחדש ע"י הממלוקים לפני כשבע מאות (אין אחד שמבין בזה וסובר אחרת) אפשר גם לראות שהאבנים העליונות חסרות סיתות שהיה מעשהו של הורדוס.
סוף דבר חומה מערבית של הר הבית חרבה ע"י הרומאים עד לגובה הקרקע של ההר (למטה מזה אין שום סיבה לקלף את האבנים מההר) וכותל מערבי שלא זזה ממנו שכינה הרי זה כותל של הבית עצמו, ואם תשאל ואיפה הוא היום אענה לך שאיני יודע ואולי כיון שנבנה בנין על מקום הבית הרי זה נחשב כבית וא"כ שרויה השכיה בכותל מערבי של מסגד אל עומר שעל אבן השתיה ויש לדון בזה, אך מ"מ לא יתכן לומר שכותל של השכינה זה חומת ההר.
לדבריך גם כותל מזרחי נשאר שלם.. למעשה לא נשאר כלום רק הקצוות, אבל הכותל המערבי נשאר ולא חיפה את האדמה אלא את אויר הר ההר, רק באזור המוגבה שלו, שער מערבי, שם הוא נשאר מעט, ואכן יש שרידים שגובהו הכללי של הכותל היה הרבה יותר וכלל עיטור מהסגנון של מערת המכפלה (אף שאני מעט מפקפק מתוך עיון בתרשים של וורן). באופן כללי הכותל המערבי שלם. זו עובדה שלא ניתנת לעירעור. האחרים חרבים. רק הרומיים לא החריבו את כל החומה הדרומית והמערבית, אלא רק את מרכזן כי כך יותר נוח.
אני לא מבין את דבריך, גם בכותל המערבי נשארו רק הקצוות מבנין הורדוס, ומה שרואים שכל הכותל נשאר זה רק מתחת לפני קרקע ההר, (אפשר לראות בעינים שהאבנים המסותתות נגמרות בגובה של שער המוגרבים שזה גובה פני קרקע ההר), אני השוותי את זה לכותל הדרומי כי גם שם נשארו אבני הורדוס עד לגובה פני ההר (חוץ מהקצוות כנזכר).
 


שאר לעמו
משתמש ותיק
הודעות: 3140
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 482 פעמים
קיבל תודה: 941 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כיוון התפילה בכותל המערבי

שליחה על ידי שאר לעמו » 17 מאי 2020, 11:10

שער המוגרבים כיום בגובה פני ההר, זה לא היה כך בזמן בית המקדש שהרי הבית היה משופע.
המצב הנוכחי כנראה נעשה בימי אנדריאנוס.
ואם סיוע לדברי מצד המציאות, יוכיחו שערי 'קיפונוס' (שם מוטעה, זה שבעזר"נ של רחבת הכותל) ושער וורן.
ולשאלתך ששער הכפול והמשולש הוא בגובה ההר, שם יש הגבהה טבעית של ההר, ועד שם הכל נהרס.


מקוה לטוב
הודעות: 130
הצטרף: 08 מאי 2020, 14:14
נתן תודה: 31 פעמים
קיבל תודה: 13 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כיוון התפילה בכותל המערבי

שליחה על ידי מקוה לטוב » 17 מאי 2020, 11:15

עושה רושם שאתה מן השגיבאים, שיטה שנדחתה מן השכל הישר.
אבל לשיטתך אתה בבעיה גדולה כי לפי שגיב הכותל המערבי הנוכחי בכלל נבנה בידי אנדריינוס וודאי שלא שרתה בו שכינה...


שאר לעמו
משתמש ותיק
הודעות: 3140
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 482 פעמים
קיבל תודה: 941 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כיוון התפילה בכותל המערבי

שליחה על ידי שאר לעמו » 17 מאי 2020, 11:24

האם דנים פה בהשערות, רשמים ורגשנויות?
האם ראוי שגיב להתייחסות כלשהיא כ'שיטה'? אם אמר השערה חכמה ניקח אותה, ואם אמר דבר לא נכון נדחה אותו.


מקוה לטוב
הודעות: 130
הצטרף: 08 מאי 2020, 14:14
נתן תודה: 31 פעמים
קיבל תודה: 13 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כיוון התפילה בכותל המערבי

שליחה על ידי מקוה לטוב » 17 מאי 2020, 11:32

מסכים. אבל אתה בעצמך מביא את התיאוריות שלו כעובדה מוגמרת.
בלי שגיב המצב הנוכחי הוא מהורדוס, מה שמקיים את דברי.


מקוה לטוב
הודעות: 130
הצטרף: 08 מאי 2020, 14:14
נתן תודה: 31 פעמים
קיבל תודה: 13 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כיוון התפילה בכותל המערבי

שליחה על ידי מקוה לטוב » 17 מאי 2020, 11:34

ולמה לדעתך זה שמפלס ההר הוא מאדריינוס וכל השאר מהורדוס הוא דבר חכמה?


שאר לעמו
משתמש ותיק
הודעות: 3140
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 482 פעמים
קיבל תודה: 941 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כיוון התפילה בכותל המערבי

שליחה על ידי שאר לעמו » 17 מאי 2020, 11:41

מה ענין שמיטה אצל הר סיני


מקוה לטוב
הודעות: 130
הצטרף: 08 מאי 2020, 14:14
נתן תודה: 31 פעמים
קיבל תודה: 13 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כיוון התפילה בכותל המערבי

שליחה על ידי מקוה לטוב » 17 מאי 2020, 11:44

מפני שהיא נאמרה בהר סיני.
אני מתכוון שתסביר איך הגעת למסקנה שהמפלס הנוכחי הוא מאנדריינוס.


שאר לעמו
משתמש ותיק
הודעות: 3140
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 482 פעמים
קיבל תודה: 941 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כיוון התפילה בכותל המערבי

שליחה על ידי שאר לעמו » 17 מאי 2020, 11:52

המפלס הנוכחי לא יכול להיות מוקדם משל אנדריאנוס. וקרוב להניח שהיות והוא עשה שינויים בהר הבית, ואף יש להן סימוכין בדמות הארכיטקטורה בבעל בק (המוקדמת לו הרבה),לכן אמרתי אנדריאנוס. אך לצורך נידוננו לו יהי שנעשה בתקופה עומר, זה לא משנה.
השער הכפול, וכנראה גם המשולש, הינן בתי שער במפלס נמוך (אאל"ט 726+), המשמשות ככניסה להרחבה מדרום להר הבית.
הר הבית היה משופע (המחילות הקיימות הן ערביות או רומיות, אך לא מימי בית המקדש). והחומה הדרומית של הר הבית קבורה בחול בחלקה, או נחרבה לגמרי. מצפון להרחבה. והחומה המערבית הקיפה את אויר ההר שקרקעיתו היתה משופעת כלפי צפון.
הורדוס לא השלים כנראה את על המפעל, אבל הגה ותכנן את רובו (או אפילו כולו). החומה הדרומית בעלת הסטיו המלכותי נבנתה בימיו, משכך מוחלט שהכותל המערבי בחלקו הגדול היה בימי הורדוס
יש לזכור שגם את מאמרו של רוני רייך בדבר איחורו של הכותל, יש לבחון היטב. הרבה מהשערותיו אינם נכונות. ועל כך באשכול אחר


מקוה לטוב
הודעות: 130
הצטרף: 08 מאי 2020, 14:14
נתן תודה: 31 פעמים
קיבל תודה: 13 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כיוון התפילה בכותל המערבי

שליחה על ידי מקוה לטוב » 17 מאי 2020, 12:09

ובכן, לו יהי כדבריך, (ותצטרך להסביר שקשת ווילסון הוא מימי אנדריינוס),
אבל איך תסביר את זה שהכותל הדרומי ג"כ נשאר שלם עד לאותו גובה שהכותל המערבי נשאר שלם?
ואל תשכח את הקצוות המתגבהים.


שאר לעמו
משתמש ותיק
הודעות: 3140
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 482 פעמים
קיבל תודה: 941 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כיוון התפילה בכותל המערבי

שליחה על ידי שאר לעמו » 17 מאי 2020, 13:12

לכל כותל יש טופוגרפיה נפרדת. הכותל הדרומי במרכזו נהרס עד שורת האבנים הראשונה שמעל אבני היסוד. רק קצוותיו לא נהרסו, כי לא היתה סיבה להרוס. הכותל המערבי נשאר שלם. לא הרסו אותו. אף שהזיקו את גובהו.

סמל אישי של משתמש

דוד ריזל (הפרסומאי)
משתמש ותיק
הודעות: 1234
הצטרף: 05 פברואר 2017, 12:10
נתן תודה: 669 פעמים
קיבל תודה: 405 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כיוון התפילה בכותל המערבי

שליחה על ידי דוד ריזל (הפרסומאי) » 17 מאי 2020, 13:53

זוטרא כתב:
17 מאי 2020, 10:55
דוד ריזל (הפרסומאי) כתב:
14 מאי 2020, 22:46
ועד היום הוא קיים וסתום ויש לי תמונה ממנו.
תוכל לשתף אותנו?

ציטטתי את ר' יוסף רוטשטיין. שהחל לכתוב כאן הודעות בעצמו וגם השאיר את מס' הטלפון שלו.
 


מקוה לטוב
הודעות: 130
הצטרף: 08 מאי 2020, 14:14
נתן תודה: 31 פעמים
קיבל תודה: 13 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כיוון התפילה בכותל המערבי

שליחה על ידי מקוה לטוב » 17 מאי 2020, 15:30

שאר לעמו כתב:
17 מאי 2020, 13:12
לכל כותל יש טופוגרפיה נפרדת. הכותל הדרומי במרכזו נהרס עד שורת האבנים הראשונה שמעל אבני היסוד. רק קצוותיו לא נהרסו, כי לא היתה סיבה להרוס. הכותל המערבי נשאר שלם. לא הרסו אותו. אף שהזיקו את גובהו.
לפי דבריך נוצרת תמיהה איך יכול להיות שהרומאים הצליחו להרוס חלק מהכותל וחלק לא הצליחו, ועוד בגובה אחיד לאורך כל הכותל, וכי תימא הרי מסופר במדרש על זה שטיטוס השאיר צד אחד בשביל שיראו מה הוא החריב, א"כ היה צריך להשאיר את כל הגובה כי בכך יראו יותר את גבורתו, במצב הנוכחי זה לא כ"כ בולט (גם בלי הבתים).
ואל תשכח את המדרש שהובא על רבי נתן שנכנס למקום המקדש וראה כותל אחד עומד, שזה לענ"ד הוכחה ניצחת שמדובר על הכותל של הבית.
והמעשה עם טיטוס מדבר על הצד המערבי של העיר (שנשאר בו מגדל דוד).
וחוץ מזה אין שום הוכחות שאנדריינוס באמת בנה בהר הבית, להפך, יש דרשות של כמרים שמבטיחים לעם שיבוא יום ולא ישאר אבן על אבן בביהמ"ק של היהודים (כמדומני שזה הובא כבר פה באשכול), מה שאומר שעד ימי הנצרות עוד עמדו השרידים של הבית, וזה מתאים למעשה מהגניזה הקהירית על עומר אבן כטא'ב.
 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “הלכה ומנהג”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Bing [Bot] | 2 אורחים