מתאהב על ידך
משתמש ותיק
הנה ציוותה אותנו התורה שלל איסורים שבמבט ראשון היינו רגילים ללמוד אותם בפירודא ולהבין בפשיטות שכל דין יש לו דינים וגדרים בנפרד מרעהו.
אבל במבט שני הרי לכאורה יש להם מכנה משותף - והוא שכל הדינים הללו יחדיו נועדו להגדיר לעם ישראל שיש רק מקום אחד בלבד להתקהל ולחגוג ולהתחבר ולהתקרב ולהקריב ולהתפלל וכו' = זהו המקום שבו שרוי הארון עם לוחות הברית (במשכן ואח"כ במקדש).
הנה רשימה חלקית.
1. אסור להקריב בשום מקום אחר חוץ משם.
2. אסור להשתחוות על אבן משכית מלבד המקום אשר יבחר.
(בפשט הפשוט זו אבן יקרה לכבוד ה' וקמ"ל שאין עוד מקום לייחד אליו)
3. משנבחר המקום הקבוע - אסור באיסור חמור שיש בו כרת להקריב לה' בכל מקום אחר.
4. כולם חייבים בחיוב גמור שיש בו כרת לבוא למקום הזה לפחות פעם בשנה (להקריב פסח = קרבן הבסיסי של ההתכללות באומה ולכן אפילו נשים חייבות).
5. כולם חייבים להביא לשם מעשר שני וביכורים ובכור ומעשר בהמה, הוי אומר בכל שנה לבוא לאכול ולשהות שם (כי לכולם יש שדה/כרם/בהמות).
6. כל יהודי חייב לבוא ליראות פני ה' בשלש רגלים (אבל בלי כרת) ויש לו גם הבטחה לנס מופלא שלא יחמוד איש את ארצך, העיקר שיבוא!
7. אסור לעשות כדמות היכל ואולם ומנורה ושולחן וכל כלי הקודש.
8. אסור לרקוח שמן המשחה כמתכונתו.
9. כנ"ל אסור לאדם להכין לעצמו קטורת כמו במקדש, ובאיסור כרת!
10. בית המשפט העליון של האומה כולה חייב להיות צמוד לשם.
11. פעם בשבע שנים חייבים כו-לם כולל גם הנשים והטף לבוא לשם.
כמדומה שזה מספיק בינתיים בשביל להתחיל לחשוב אולי בעצם התורה רומזת בכל אלו רמז שקוף שהיא לא אוהבת/לא מרשה לייצר שום תחליף אחר למקום של הארון עם לוחות העדות.
והשאלה היא כאמור לגבי הקהל ושמחה וכל כינופיא המיועדת לכל ישראל יחד.
אבל במבט שני הרי לכאורה יש להם מכנה משותף - והוא שכל הדינים הללו יחדיו נועדו להגדיר לעם ישראל שיש רק מקום אחד בלבד להתקהל ולחגוג ולהתחבר ולהתקרב ולהקריב ולהתפלל וכו' = זהו המקום שבו שרוי הארון עם לוחות הברית (במשכן ואח"כ במקדש).
הנה רשימה חלקית.
1. אסור להקריב בשום מקום אחר חוץ משם.
2. אסור להשתחוות על אבן משכית מלבד המקום אשר יבחר.
(בפשט הפשוט זו אבן יקרה לכבוד ה' וקמ"ל שאין עוד מקום לייחד אליו)
3. משנבחר המקום הקבוע - אסור באיסור חמור שיש בו כרת להקריב לה' בכל מקום אחר.
4. כולם חייבים בחיוב גמור שיש בו כרת לבוא למקום הזה לפחות פעם בשנה (להקריב פסח = קרבן הבסיסי של ההתכללות באומה ולכן אפילו נשים חייבות).
5. כולם חייבים להביא לשם מעשר שני וביכורים ובכור ומעשר בהמה, הוי אומר בכל שנה לבוא לאכול ולשהות שם (כי לכולם יש שדה/כרם/בהמות).
6. כל יהודי חייב לבוא ליראות פני ה' בשלש רגלים (אבל בלי כרת) ויש לו גם הבטחה לנס מופלא שלא יחמוד איש את ארצך, העיקר שיבוא!
7. אסור לעשות כדמות היכל ואולם ומנורה ושולחן וכל כלי הקודש.
8. אסור לרקוח שמן המשחה כמתכונתו.
9. כנ"ל אסור לאדם להכין לעצמו קטורת כמו במקדש, ובאיסור כרת!
10. בית המשפט העליון של האומה כולה חייב להיות צמוד לשם.
11. פעם בשבע שנים חייבים כו-לם כולל גם הנשים והטף לבוא לשם.
כמדומה שזה מספיק בינתיים בשביל להתחיל לחשוב אולי בעצם התורה רומזת בכל אלו רמז שקוף שהיא לא אוהבת/לא מרשה לייצר שום תחליף אחר למקום של הארון עם לוחות העדות.
והשאלה היא כאמור לגבי הקהל ושמחה וכל כינופיא המיועדת לכל ישראל יחד.