חיוב תשלומי תיווך על עצה

אח מתקרב

משתמש רשום
 
באתר של "דרשו" -  הביאו סיפור  מ- 'ברינה יקצורו', ע"פ 'ומתוק האור', וכך מובא שם:
 
מעשה שסיפר הגאון רבי אברהם ישעיהו גריינמן שליט"א: אברך אחד, מתמיד גדול, ישב ולמד שלושה סדרים ביום וחי מקצבת כולל. הוא וזוגתו השתדלו לצמצם בהוצאות ולחיות בצניעות, אולם למרות הכל נגמר כל חודש בגירעון. לאחר תקופה חובם הצטבר ל-8500 ש"ח.אשתו היתה לחוצה. מה יהיה? מאיפה ימצא פתאום סכום כזה לכיסוי החובות? היא דחקה בו למצוא איזשהו מקור הכנסה, שלפחות על חשבון סדר ג' ינסה לעשות משהו. אי אפשר להמשיך כך. אלא שהוא התקשה לוותר על סדר ג' שלו. כל כך לא רצה להפסיק ללמוד. "אז מה נעשה?" הקשתה – "את החוב הרי מוכרחים לפרוע". "הצדק איתך", ענה לה. "אז לכן, על מנת להחזיר החוב אני מקבל על עצמי… להאריך את סדר ג' שלי בכל יום בחצי שעה! במקום לסיים ב-22:30, אשאר עד 23:00… זאת תהיה הקבלה שלי כדי לסגור את החוב הזה". באותו ערב ניגש אליו אחד האברכים והודיע לו שהוא חייב לו כסף… "אתה חייב לי?!" התפלא מיודענו. "לא ידעתי שמישהו בעולם חייב לי כסף"… זמנם היה יקר מכדי לבזבז אותו על שיחות חולין, ובירור העניין נדחה לסוף הלימוד. ב-23:00 ניגש אליו האברך. הוא סיפר לו כי לפני שלושה חדשים הוא חיפש דירה, ושמע ממנו על דירה העומדת למכירה. הוא ואשתו הלכו לראותה והיא נשאה חן בעיניהם, אלא שהצדדים לא השתוו ביניהם על המחיר ולכן ירד העניין מן הפרק. "אתמול בערב הנושא עלה שוב", סיפר האברך, "והגענו לעמק השווה. סגרנו על מחיר של 850,000 ש"ח. זכרתי אותך, שאתה סיפרת לי על הדירה, והלכתי לשאול רב האם עלי לשלם לך דמי תיווך, למרות שזה לא המקצוע שלך, והוא פסק שוודאי עלי לשלם לך. מגיע לך אפוא ממני אחוז אחד מסכום הקניה, כלומר – 8,500 שקלים"… עוד באותו יום שב מיודענו האברך הביתה, כשבכיסו כל סכום החוב…

 

שואל אני הקטן ...  האם כך ההלכה ? שלמרות שזה לא המקצוע שלו, והוא סתם נידב מידע לחבירו, חייבים לשלם לו דמי תיווך ?
 

מחשבות

משתמש ותיק
כן, מדין יורד
על זה מושתת תשלום על שידוך.
אמנם אם כשנתן המידע התכוון שלא לקבל תשלום
יתכן שאינו זכאי אח"כ לתשלום.
 

אח מתקרב

משתמש רשום
פותח הנושא
מחשבות אמר:
אמנם אם כשנתן המידע התכוון שלא לקבל תשלום
יתכן שאינו זכאי אח"כ לתשלום.
 
אח מתקרב אמר:
והלכתי לשאול רב האם עלי לשלם לך דמי תיווך, למרות שזה לא המקצוע שלך

זה היה הסיפור שם, לא ככה הבנת ?
 

מחשבות

משתמש ותיק
לא המקצוע לא אומר כלום
גם לשדכן לא מקצועי מגיע תשלום.
אם עשה טובה בכוונה לוותר על הכסף
אז יתכן ואיבד זכותו.
 

אח מתקרב

משתמש רשום
פותח הנושא
זו היתה כוונתי, שנראה מהסיפור - שהוא לא עשה כן לשם תשלום, ולא חשב בכלל לקבל תשלום, וזו היתה הפליאה הגדולה שלו שמישהו חייב לו כסף:
אח מתקרב אמר:
לא ידעתי שמישהו בעולם חייב לי כסף
 

אחד התלמידים

משתמש ותיק
הבתי דין פוסקים כן, מדין יורד וכנ"ל.
באופן אישי לא הבנתי הפסק הזה. שהרי יש קונים דירות בלי תיווך. וא"כ מנ"ל שהוא עמד להשתמש בשירותו של מתווך.
גם מה שהזכירו, שא"א לבקש שכר עבור פעולתו, כשהוא עשה זה שלא ע"מ לקבל פרס, נכון.
 

יניב

משתמש חדש
אח מתקרב אמר:
זו היתה כוונתי, שנראה מהסיפור - שהוא לא עשה כן לשם תשלום, ולא חשב בכלל לקבל תשלום, וזו היתה הפליאה הגדולה שלו שמישהו חייב לו כסף:
אח מתקרב אמר:
לא ידעתי שמישהו בעולם חייב לי כסף
הכלל הוא אם תיווך בסתמא ללא מחשבה לקחת או לא לא לקחת יכול לבקש אמנם דעתו היתה לעשות בחינם לא יכול לבקש עיין משפטי התורה חלק ב סימן לו.  
 

אח מתקרב

משתמש רשום
פותח הנושא
יניב אמר:
לא יכול לבקש עיין משפטי התורה חלק ב סימן לו.

לכן שאלתי מה הטעם שפסקו שחייב לשלם דמי תיווך, הרי משמע מהסיפור הנ"ל שדעתו היתה לעשות בחינם ?
 

שאפתן

משתמש חדש
ברור שזה תלוי במהנג העולם אם נהוג שמשלמים על מי שמציע דירה באקראי אז כן ואם לא אז לא 
בהקשר למספר כתבת שזה הרב אברהם ישעיהו גריינמן במי מדובר בבנו של מרן הגר''ח המתגורר בזכרון הרב הנוכחי של קהילת הגריינמנים? או שכוונתך למישהו אחר ?
 

ששמואל

משתמש ותיק
אח מתקרב אמר:
הלכתי לשאול רב האם עלי לשלם לך דמי תיווך, למרות שזה לא המקצוע שלך, והוא פסק שוודאי עלי לשלם לך. מגיע לך אפוא ממני אחוז אחד מסכום הקניה, כלומר – 8,500 שקלים"… עוד באותו יום שב מיודענו האברך הביתה, כשבכיסו כל סכום החוב…

השאלה מה זה הוודאי הזה, חיוב גמור, ראוי, לצאת ידי שמים, לפנים משורת הדין וכן הלאה.
הסיפור (כנראה מדבריך) הובא בשביל לספר על איך שחיזוק בלימוד התורה הביא את הישועה וע"כ ייתכן והמספר לא דקדק בפרטי הסיפור.
וכמובן יתכן שהסיפור לא היה ולא נברא.
 

ברוך שאמר

משתמש רשום
שאפתן אמר:
ברור שזה תלוי במהנג העולם אם נהוג שמשלמים על מי שמציע דירה באקראי אז כן ואם לא אז לא

גם אם הוא התכוון לתווך בחינם ? א"כ יש לכבודו מקור לכך ?
 

ברוך שאמר

משתמש רשום
שאפתן אמר:
בהקשר למספר כתבת שזה הרב אברהם ישעיהו גריינמן במי מדובר בבנו של מרן הגר''ח המתגורר בזכרון הרב הנוכחי של קהילת הגריינמנים? או שכוונתך למישהו אחר ?
 
  1. האם כבודו חושב שהשואל יודע ? הוא ראה את זה באתר של דרשו ? [לא כך הוא כתב בתחילת דבריו?]
  2. מה זה משנה מי הרב ? השאלה כאן היא - שלכאורה אין היגיון לפסק הנ"ל, ויפה שאל @אח מתקרב את ציבור לומדי התורה דכאן - האם מישהו יכול לתת טעם הלכתי לפסק הנ"ל.
  3. אם בכל זאת כבודו כ"כ מתעניין מי הוא הרב הנ"ל, [יש מעלה במעלת הסקרנות דקדושה] יש אפשרות לשלוח שאלות באתר של דרשו ולברר. 
 
חלק עליון תַחתִית