זבה שבדקה רק אחרי הטבילה


פותח הנושא
יצחק
משתמש ותיק
הודעות: 1226
הצטרף: 07 דצמבר 2017, 23:49
נתן תודה: 417 פעמים
קיבל תודה: 375 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

זבה שבדקה רק אחרי הטבילה

שליחה על ידי יצחק » 18 מאי 2020, 23:27

כידוע זבה מעיקר דין תורה זבה יכולה לטבול ביום השביעי דאמרינן מקצת היום ככולו ואם לא תראה עד הערב תהיה מותרת לבעלה. 
יל"ע איך הדין בזבה שבדקה בדיקת יום שביעי רק אחרי הטבילה, האם הטבילה עלתה לה כיון שסו"ס זהו יום בדוק, או שכיון שבשעת הטבילה עדין לא בדקה לא תוכל לטבול.


יניב
הודעות: 27
הצטרף: 26 אפריל 2020, 04:51
קיבל תודה: 6 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זבה שבדקה רק אחרי הטבילה

שליחה על ידי יניב » 19 מאי 2020, 01:13

אם אתה מדבר על דין תורה ולא על גזירות חכמים אחכ שלא הסכימו לטבול ביום השביעי שמא תסתור נדה סז אז אם כן עצם הבדיקות מלבד ההפסק בטהרה או היום הראשון לדעת רוב הראשונים אינם מהתורה( הרשבא הרן הראש התרומה הר"י אור זרוע. ברמבן יש מחלוקת. וב"י כתב כרת ומקשים עליו )
כך שלפי זה לא היו בודקים כלל אלא רק סופרים ימים.
אמנם שאלתך לפי החולקים שגם מהתורה יש בדיקה בשביעי.


פותח הנושא
יצחק
משתמש ותיק
הודעות: 1226
הצטרף: 07 דצמבר 2017, 23:49
נתן תודה: 417 פעמים
קיבל תודה: 375 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זבה שבדקה רק אחרי הטבילה

שליחה על ידי יצחק » 19 מאי 2020, 09:48

יניב כתב:
19 מאי 2020, 01:13
אם אתה מדבר על דין תורה ולא על גזירות חכמים אחכ שלא הסכימו לטבול ביום השביעי שמא תסתור נדה סז אז אם כן עצם הבדיקות מלבד ההפסק בטהרה או היום הראשון לדעת רוב הראשונים אינם מהתורה( הרשבא הרן הראש התרומה הר"י אור זרוע. ברמבן יש מחלוקת. וב"י כתב כרת ומקשים עליו )
כך שלפי זה לא היו בודקים כלל אלא רק סופרים ימים.
אמנם שאלתך לפי החולקים שגם מהתורה יש בדיקה בשביעי.
גם לדידן משכח"ל אם עשתה הפסק טהרה ואח"כ לא בדקה בראשון ובדקה רק ביום האחרון אחרי הטבילה, שהרי מעיקר הדין קיי"ל דסגי בבדיקת שביעי לחוד. 
 


איש ווילנא
משתמש ותיק
הודעות: 1871
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 439 פעמים
קיבל תודה: 509 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זבה שבדקה רק אחרי הטבילה

שליחה על ידי איש ווילנא » 19 מאי 2020, 10:03

יניב כתב:
19 מאי 2020, 01:13
ציטוט אם אתה מדבר על דין תורה ולא על גזירות חכמים אחכ שלא הסכימו לטבול ביום השביעי שמא תסתור נדה סז

מקובל להקל בכלה
שטובלת ביום השביעי
ואם כן נפק"מ למעשה בכלה
ואכן מצאתי לרבני זמנינו שדנו בשאלה זו


יניב
הודעות: 27
הצטרף: 26 אפריל 2020, 04:51
קיבל תודה: 6 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זבה שבדקה רק אחרי הטבילה

שליחה על ידי יניב » 19 מאי 2020, 11:44

יצחק כתב:
19 מאי 2020, 09:48
יניב כתב:
19 מאי 2020, 01:13
אם אתה מדבר על דין תורה ולא על גזירות חכמים אחכ שלא הסכימו לטבול ביום השביעי שמא תסתור נדה סז אז אם כן עצם הבדיקות מלבד ההפסק בטהרה או היום הראשון לדעת רוב הראשונים אינם מהתורה( הרשבא הרן הראש התרומה הר"י אור זרוע. ברמבן יש מחלוקת. וב"י כתב כרת ומקשים עליו )
כך שלפי זה לא היו בודקים כלל אלא רק סופרים ימים.
אמנם שאלתך לפי החולקים שגם מהתורה יש בדיקה בשביעי.
גם לדידן משכח"ל אם עשתה הפסק טהרה ואח"כ לא בדקה בראשון ובדקה רק ביום האחרון אחרי הטבילה, שהרי מעיקר הדין קיי"ל דסגי בבדיקת שביעי לחוד.
אתה שואל על זבה . בדין תורה די לה בהפסק ולכן אין שאלה על השביעי ואם  ושאלתך  לפי חכמים הרי לדעתם לא טובלת ביום ואם כן אין שאלה
​​​​​​   
​​​אלא שאתה עכשיו כותב לדידן אז אתה לא ברור אם אתה מדבר על דידן שהם רק בספק זבה ולהלכה כל הראשונים פסקו שלא תטבול בשביעי כלל מלבד הרז"ה שהתיר לטבול בשביעי בגלל שהם ספק זבות וכו וגם לדעתו אסורה עד הלילה, ורק אם טבלה בשביעי בדיעבד עלתה לכמה ראשונים. 


יניב
הודעות: 27
הצטרף: 26 אפריל 2020, 04:51
קיבל תודה: 6 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זבה שבדקה רק אחרי הטבילה

שליחה על ידי יניב » 19 מאי 2020, 11:48

איש ווילנא כתב:
19 מאי 2020, 10:03
יניב כתב:
19 מאי 2020, 01:13
ציטוט אם אתה מדבר על דין תורה ולא על גזירות חכמים אחכ שלא הסכימו לטבול ביום השביעי שמא תסתור נדה סז

מקובל להקל בכלה
שטובלת ביום השביעי
ואם כן נפק"מ למעשה בכלה
ואכן מצאתי לרבני זמנינו שדנו בשאלה זו
הוא שאל על זבה מה שאתה מדבר זה בספק זבה שהיום כולם מוגדרות כך ורק בזה התירו לטבול בשביעי בכלה בלבד, בגלל שאין חשש שיהיו יחד עד הלילה 
 


איש ווילנא
משתמש ותיק
הודעות: 1871
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 439 פעמים
קיבל תודה: 509 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זבה שבדקה רק אחרי הטבילה

שליחה על ידי איש ווילנא » 19 מאי 2020, 12:02

יניב כתב:
19 מאי 2020, 11:48
הוא שאל על זבה מה שאתה מדבר זה בספק זבה שהיום כולם מוגדרות כך ורק בזה התירו לטבול בשביעי בכלה בלבד, בגלל שאין חשש שיהיו יחד עד הלילה

השאלה היא אותו שאלה


יניב
הודעות: 27
הצטרף: 26 אפריל 2020, 04:51
קיבל תודה: 6 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זבה שבדקה רק אחרי הטבילה

שליחה על ידי יניב » 19 מאי 2020, 12:44

אתה לא מסכים שיש הבדל בין כלה שהיא כיום בספק נדה ובדין נדה לא צריכה שבעה נקיים ועל הצד שהיא זבה טובלת ביום משא"כ זבה לא צריכה מהתורה בדיקה בשביעי, וחכמים תקנו במפורש שלא תטבול ביום אז איך אתה רוצה לדמות לזבה. הכללים הם שונים


פותח הנושא
יצחק
משתמש ותיק
הודעות: 1226
הצטרף: 07 דצמבר 2017, 23:49
נתן תודה: 417 פעמים
קיבל תודה: 375 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זבה שבדקה רק אחרי הטבילה

שליחה על ידי יצחק » 19 מאי 2020, 13:40

יניב כתב:
19 מאי 2020, 11:44
אתה שואל על זבה . בדין תורה די לה בהפסק ולכן אין שאלה על השביעי ואם  ושאלתך  לפי חכמים הרי לדעתם לא טובלת ביום ואם כן אין שאלה
אני לא מבין את דבריך לכן אסכם את ההלכות מדאורייתא כדי שהיסודות יהיו ברורים ואם נסכים על היסודות נוכל לראות אם אנו מבינים אחד את השני. 

מדין תורה צריכים לעשות הפסק טהרה ושבעה נקיים, יש כמה מחלוקות מה חייבים לעשות מדאורייתא בשביל שבעה נקיים, ראשית יש מחלוקת תנאים אם צריכים בדיקה כל יום מז' נקיים (חוץ מהבדיקה של הפסק טהרה), או שאי"צ בדיקה כל יום מז' נקיים (אבל הפסק טהרה מצריך בדיקה). 
יש מחלוקת אמוראים האם לפי השיטה הזו שאי"צ בדיקה כל יום, האם צריכים בדיקה לכה"פ בראשון ושביעי או שמספיק לבדוק או בראשון או בשביעי. 
אבל אין שום שיטה שלא צריך שום בדיקה בז' נקיים, ודאי צריכים בדיקה בז' נקיים חוץ מהבדיקה של הפסק טהרה. 
לפי זכרוני כל זה מן התורה. 


יניב
הודעות: 27
הצטרף: 26 אפריל 2020, 04:51
קיבל תודה: 6 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זבה שבדקה רק אחרי הטבילה

שליחה על ידי יניב » 19 מאי 2020, 13:47

זה בדיוק העניין שכל הבדיקות שכתבת זה מדרבנן כנראה מרוב הראשונים וכן הוכיח בטהרת הבית ועל זה אני לא מבין את שאלתך אלא אם תדון לפי אלו שסברו שהבדיקות מהתורה כמו שכתבתי לך בהתחלה


יניב
הודעות: 27
הצטרף: 26 אפריל 2020, 04:51
קיבל תודה: 6 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זבה שבדקה רק אחרי הטבילה

שליחה על ידי יניב » 19 מאי 2020, 13:49

ועוד דבר לא הסברת ברור על מה אתה מדבר על נדה בימינו או על זבה הכתובה בתורה


פותח הנושא
יצחק
משתמש ותיק
הודעות: 1226
הצטרף: 07 דצמבר 2017, 23:49
נתן תודה: 417 פעמים
קיבל תודה: 375 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זבה שבדקה רק אחרי הטבילה

שליחה על ידי יצחק » 19 מאי 2020, 13:54

יניב כתב:
19 מאי 2020, 13:49
ועוד דבר לא הסברת ברור על מה אתה מדבר על נדה בימינו או על זבה הכתובה בתורה
השאלה העקרונית היא על זבה הכתובה בתורה, אבל באמת זה נ"מ גם לזמן הזה באשה שלא בדקה בראשון, (או אם בדקה בראשון שרוב הפוסקים מחמירים למעשה שצריכים גם שביעי אפילו בדיעבד).

 


יניב
הודעות: 27
הצטרף: 26 אפריל 2020, 04:51
קיבל תודה: 6 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זבה שבדקה רק אחרי הטבילה

שליחה על ידי יניב » 19 מאי 2020, 14:02

בזמן הזה אין שום היתר לטבול ביום השביעי רק בדיעבד אם טבלה עלתה לה (ואסורה עד הלילה) ועכשיו אתה שואל מה יהיה הדין אם טבלה בדיעבד ואח"כ נזכרה שגם לא עשתה בדיקה או שאתה שואל כמו שהזכירו פה בדין כלה שמקלים שטובלת ביום השביעי ביש צורך?  עכ"פ תמיד יש לדון בנפרד מזבה ממש כי יש הבדלים בצרופים.  
​​​​​

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “הלכה ומנהג”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: פיילוט 0.4, שניאור | 4 אורחים