זה לא אבסורד?! (בענין גזירה שמא יקרא ושומר)


פותח הנושא
יצחק
משתמש ותיק
הודעות: 1222
הצטרף: 07 דצמבר 2017, 23:49
נתן תודה: 414 פעמים
קיבל תודה: 374 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זה לא אבסורד?! (בענין גזירה שמא יקרא ושומר)

שליחה על ידי יצחק » 21 מאי 2020, 23:22

יושב אוהלים כתב:
21 מאי 2020, 23:09
יצחק כתב:
20 מאי 2020, 15:18
יושב אוהלים כתב:
20 מאי 2020, 11:25
מה יהיה אם ישמור שלא יטה על ידי מכונה, לדוגמא שיעשה אזעקה אם יתקרב לנר, האם זה גם נקרא שומר, או רק אדם מועיל כשומר?
את"ל שגם מכונה יכול להועיל כשומר, למה לא נחשב הגובה עצמו כשומר, כיון שזה מונע ממנו להטות?
שומר זה אדם שמזכיר לי את האיסור (אם אני ארצה לעבור עליו)
כל מכונה וכיו"ב היא דבר שמונע ממני את המעשה האסור, ועל זה חז"ל אמרו "לא פלוג", אם תהיה מכונה שתאמר לי "אסור", נראה שבאמת מותר. 
זה חידוש גדול מאוד, דלפי זה אם יעמיד אדם לשומר שיאמר לו "אל תטה את הנר!" כשרואהו מתקרב להטות, לא יועיל כשומר?? אתמהה!!
 
האם לדעתך כך יהיה הדין??

(בפעם הקודמת לא הבנתי כוונתך)
לא, לדעתי יהיה מותר. משום שהשומר מזכיר לו, ולא אכפ"ל שהשומר גם מונע ממנו, אבל מכונה שהתפקיד שלה הוא רק למנוע ממני את ההטיה זה בדיוק כמו נר גבוה.
 


פותח הנושא
יצחק
משתמש ותיק
הודעות: 1222
הצטרף: 07 דצמבר 2017, 23:49
נתן תודה: 414 פעמים
קיבל תודה: 374 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זה לא אבסורד?! (בענין גזירה שמא יקרא ושומר)

שליחה על ידי יצחק » 21 מאי 2020, 23:26

מתאהב על ידך כתב:
20 מאי 2020, 01:50
כמו שהוא מצא את הדרך לעלות להדליק כך הוא יעלה להטות, ושפיר אהני ליה שומר.
הפוסקים דנים לאסור אפילו נר שעוה שלא שייך ביה כלל ענין הטיה. כאן ודאי השומר לא שומר כלום.
 


יושב אוהלים
משתמש ותיק
הודעות: 1155
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 205 פעמים
קיבל תודה: 222 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זה לא אבסורד?! (בענין גזירה שמא יקרא ושומר)

שליחה על ידי יושב אוהלים » 21 מאי 2020, 23:50

יצחק כתב:
21 מאי 2020, 23:22
יושב אוהלים כתב:
21 מאי 2020, 23:09
יצחק כתב:
20 מאי 2020, 15:18

שומר זה אדם שמזכיר לי את האיסור (אם אני ארצה לעבור עליו)
כל מכונה וכיו"ב היא דבר שמונע ממני את המעשה האסור, ועל זה חז"ל אמרו "לא פלוג", אם תהיה מכונה שתאמר לי "אסור", נראה שבאמת מותר. 
זה חידוש גדול מאוד, דלפי זה אם יעמיד אדם לשומר שיאמר לו "אל תטה את הנר!" כשרואהו מתקרב להטות, לא יועיל כשומר?? אתמהה!!
 
האם לדעתך כך יהיה הדין??
(בפעם הקודמת לא הבנתי כוונתך)
לא, לדעתי יהיה מותר. משום שהשומר מזכיר לו, ולא אכפ"ל שהשומר גם מונע ממנו, אבל מכונה שהתפקיד שלה הוא רק למנוע ממני את ההטיה זה בדיוק כמו נר גבוה.


גם המכונה שצועקת "אל תטה" ולא אומר "אסור להטות" מזכיר לו האיסור.


מתאהב על ידך
משתמש ותיק
הודעות: 371
הצטרף: 29 ינואר 2020, 21:23
נתן תודה: 303 פעמים
קיבל תודה: 118 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זה לא אבסורד?! (בענין גזירה שמא יקרא ושומר)

שליחה על ידי מתאהב על ידך » 22 מאי 2020, 00:56

יצחק כתב:
21 מאי 2020, 23:26
מתאהב על ידך כתב:
20 מאי 2020, 01:50
כמו שהוא מצא את הדרך לעלות להדליק כך הוא יעלה להטות, ושפיר אהני ליה שומר.
הפוסקים דנים לאסור אפילו נר שעוה שלא שייך ביה כלל ענין הטיה. כאן ודאי השומר לא שומר כלום.

למה? איך הוא הדליק?! 
 


שמח בחור
משתמש ותיק
הודעות: 325
הצטרף: 27 ינואר 2020, 10:39
נתן תודה: 207 פעמים
קיבל תודה: 45 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זה לא אבסורד?! (בענין גזירה שמא יקרא ושומר)

שליחה על ידי שמח בחור » 22 מאי 2020, 01:21

יצחק כתב:
21 מאי 2020, 23:03
בגזירה לא נאמר "לשים שומר" בגזירה נאמר שאסור לקרא, הדין הוא ששומר מועיל אבל לא זה גדר הגזירה.
לכן כיון שאני טוען שאין כאן שומר זה באמת לא יותר חמור
אתה צודק.
אם כי אני יודע שמנהג החזו"א היה להצריך שומר גם בנרות שלא שייך בהם הטיה
ומנהגו היה לשים שומר. ושם הפרדוקס גדול עוד יותר.


מתאהב על ידך
משתמש ותיק
הודעות: 371
הצטרף: 29 ינואר 2020, 21:23
נתן תודה: 303 פעמים
קיבל תודה: 118 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זה לא אבסורד?! (בענין גזירה שמא יקרא ושומר)

שליחה על ידי מתאהב על ידך » 22 מאי 2020, 01:42

שמח בחור כתב:
22 מאי 2020, 01:21
יצחק כתב:
21 מאי 2020, 23:03
בגזירה לא נאמר "לשים שומר" בגזירה נאמר שאסור לקרא, הדין הוא ששומר מועיל אבל לא זה גדר הגזירה.
לכן כיון שאני טוען שאין כאן שומר זה באמת לא יותר חמור
אתה צודק.
אם כי אני יודע שמנהג החזו"א היה להצריך שומר גם בנרות שלא שייך בהם הטיה
ומנהגו היה לשים שומר. ושם הפרדוקס גדול עוד יותר.
הוא אמר שגם הפלורוסנט לפעמים "מגמגם"...
וההטיה 'מרגיעה' אותו והוא זורם... 
 


שמח בחור
משתמש ותיק
הודעות: 325
הצטרף: 27 ינואר 2020, 10:39
נתן תודה: 207 פעמים
קיבל תודה: 45 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זה לא אבסורד?! (בענין גזירה שמא יקרא ושומר)

שליחה על ידי שמח בחור » 22 מאי 2020, 01:56

מתאהב על ידך כתב:
22 מאי 2020, 01:42
שמח בחור כתב:
22 מאי 2020, 01:21
יצחק כתב:
21 מאי 2020, 23:03
בגזירה לא נאמר "לשים שומר" בגזירה נאמר שאסור לקרא, הדין הוא ששומר מועיל אבל לא זה גדר הגזירה.
לכן כיון שאני טוען שאין כאן שומר זה באמת לא יותר חמור
אתה צודק.
אם כי אני יודע שמנהג החזו"א היה להצריך שומר גם בנרות שלא שייך בהם הטיה
ומנהגו היה לשים שומר. ושם הפרדוקס גדול עוד יותר.
הוא אמר שגם הפלורוסנט לפעמים "מגמגם"...
וההטיה 'מרגיעה' אותו והוא זורם... 
 

מהניסיון שלי עם פלורסנטים (עוד מוצר נוסטלגי) אי אפשר לסדר פלורסנט מגמגם. בדרך כלל מה שעושים זה מורידים אותו ומסתדרים עם פחות אור כי זה לא נוח שיש אור מהבהב.
ומבחינה הלכתית אין איסור דאורייתא על כזה דבר. (רק להדליק אסור מדאו' לכבות מותר מדאו')


מתאהב על ידך
משתמש ותיק
הודעות: 371
הצטרף: 29 ינואר 2020, 21:23
נתן תודה: 303 פעמים
קיבל תודה: 118 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זה לא אבסורד?! (בענין גזירה שמא יקרא ושומר)

שליחה על ידי מתאהב על ידך » 22 מאי 2020, 02:17

כשאני היה קטן היה תועלת לשחק עם זה.
כשהחזון איש היה גדול - אינני זוכר את מנהג הפלורוסנטים דיליה.


פותח הנושא
יצחק
משתמש ותיק
הודעות: 1222
הצטרף: 07 דצמבר 2017, 23:49
נתן תודה: 414 פעמים
קיבל תודה: 374 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זה לא אבסורד?! (בענין גזירה שמא יקרא ושומר)

שליחה על ידי יצחק » 22 מאי 2020, 09:19

יושב אוהלים כתב:
21 מאי 2020, 23:50
יצחק כתב:
21 מאי 2020, 23:22
יושב אוהלים כתב:
21 מאי 2020, 23:09

זה חידוש גדול מאוד, דלפי זה אם יעמיד אדם לשומר שיאמר לו "אל תטה את הנר!" כשרואהו מתקרב להטות, לא יועיל כשומר?? אתמהה!!
 
האם לדעתך כך יהיה הדין??
(בפעם הקודמת לא הבנתי כוונתך)
לא, לדעתי יהיה מותר. משום שהשומר מזכיר לו, ולא אכפ"ל שהשומר גם מונע ממנו, אבל מכונה שהתפקיד שלה הוא רק למנוע ממני את ההטיה זה בדיוק כמו נר גבוה.

גם המכונה שצועקת "אל תטה" ולא אומר "אסור להטות" מזכיר לו האיסור.
נכון, וזה באמת מותר. אבל אם המכונה מונעת ממני טכנית את האפשרות להטות - זה יהיה אסור, כי במקרה כזה מדובר במצב של הנר ולא במצב של הזכרון שלי. 
 


כדי
משתמש ותיק
הודעות: 211
הצטרף: 29 מרץ 2020, 21:14
נתן תודה: 31 פעמים
קיבל תודה: 37 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זה לא אבסורד?! (בענין גזירה שמא יקרא ושומר)

שליחה על ידי כדי » 22 מאי 2020, 10:09

שמח בחור כתב:
22 מאי 2020, 01:56
מתאהב על ידך כתב:
22 מאי 2020, 01:42
שמח בחור כתב:
22 מאי 2020, 01:21

אתה צודק.
אם כי אני יודע שמנהג החזו"א היה להצריך שומר גם בנרות שלא שייך בהם הטיה
ומנהגו היה לשים שומר. ושם הפרדוקס גדול עוד יותר.
הוא אמר שגם הפלורוסנט לפעמים "מגמגם"...
וההטיה 'מרגיעה' אותו והוא זורם... 


מהניסיון שלי עם פלורסנטים (עוד מוצר נוסטלגי) אי אפשר לסדר פלורסנט מגמגם. בדרך כלל מה שעושים זה מורידים אותו ומסתדרים עם פחות אור כי זה לא נוח שיש אור מהבהב.
ומבחינה הלכתית אין איסור דאורייתא על כזה דבר. (רק להדליק אסור מדאו' לכבות מותר מדאו')
השולחן ערוך אוסר לקרוא לאור נר שעוה שמא ימחוט ראשו ויעבור משום מכבה. והט''ז חולק בגלל הטענה שהזכרת.
 


שמח בחור
משתמש ותיק
הודעות: 325
הצטרף: 27 ינואר 2020, 10:39
נתן תודה: 207 פעמים
קיבל תודה: 45 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זה לא אבסורד?! (בענין גזירה שמא יקרא ושומר)

שליחה על ידי שמח בחור » 24 מאי 2020, 01:56

מתאהב על ידך כתב:
22 מאי 2020, 02:17
כשאני היה קטן היה תועלת לשחק עם זה.
כשהחזון איש היה גדול - אינני זוכר את מנהג הפלורוסנטים דיליה.

????


מתאהב על ידך
משתמש ותיק
הודעות: 371
הצטרף: 29 ינואר 2020, 21:23
נתן תודה: 303 פעמים
קיבל תודה: 118 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זה לא אבסורד?! (בענין גזירה שמא יקרא ושומר)

שליחה על ידי מתאהב על ידך » 24 מאי 2020, 10:25

כלומר, בפלורוסנטים של פעם היתה תועלת להזיז ולסובב כדי שיפסיקו ה'גמגומים' הנ"ל, ועל זה כנראה דיבר החזו"א.

כעת זה כבר מובן?

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “הלכה ומנהג”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Bing [Bot] | 3 אורחים